Nils 10 Anmeld indhold Skrevet September 20, 2007 Den borgerlige regering afskaffer ejendomsskatten og indfører i stedet for ejendomsskat, der bliver en tand mere kompliceret og uforudsigelig end den, man afskaffede. Nedenstående skulle være den endelige version. I Danmark ville man prøve at gennemføre sådan en reform med et bredt flertal i Folketinget, så den kunne overleve et valg, men sådan gør vi altså ikke her i Sverige, hvor ordet "forlig" ikke indgår i det politiske vokabular. Når Mona Sahlin vender hævnende tilbage om tre år, ryger den ejendomsbeskatning derfor durk på lossepladsen, og så kommer der nye regler igen. Så kan man jo trøste sig med, at sådan som alliancen har klaret sig hidtil, så bliver den efterfølgende socialdemokratiske periode mindst 30 år, og dermed vil der i det mindste blive en vis stabilitet på ejendomsbeskatningsområdet. :) Reavinstskatten på bostäder höjs från 20 till 22 procent, och de som har uppskov med skatten ska betala ränta till staten. Fastighetsskatten för villaägare blir högst 6 000 kronor nästa år. Det är några av punkterna i regeringens slutliga förslag till nytt skattesystem i bostadssektorn. Efter att ha skickat två alternativa förslag till ny beskattning på remiss har regeringen till slut fastnat för ett tredje alternativ. I stället för en höjning av reavinstskatten till 25 eller 30 procent föreslår regeringen en mer måttlig höjning, till 22 procent av vinsten. I stället för remissförslagets villaskatt på 0,8 eller 1 procent av taxeringsvärdet för regeringen nu fram en skatt på 0,75 procent. I stället höjs taket för hur mycket en villaägare ska betala till 6 000 kronor, mot 4 500 kronor i remissförslagen. Taket ska indexregleras, genom att knytas till basbeloppet. För flerfamiljshus blir fastighetsskatten 0,4 procent av taxeringsvärdet men högst 1 200 kronor per lägenhet. Regeringen föreslår också att de som har uppskov med reavinstskatten ska betala 0,5 procent av den obeskattade vinsten i ränta. För nya uppskov införs en begränsning av uppskovsbeloppet till 1,6 miljoner kronor. Precis som i de tidigare förslagen handlar det om att avskaffa den statliga fastighetsskatten och ersätta den med en kommunal avgift. Första året går det jämnt ut för kommunerna, eftersom deras bidrag från staten räknas ned med samma summa som de får i kommunal fastighetsavgift. Åren därpå kan det nya systemet innebära en vinst för kommunerna, om fastighetsavgifterna ökar. - Det här blir en ny skattebas som jag tror tillför kommunsektorn 2 miljarder kronor på sikt, säger finansminister Anders Borg. Han påpekar också att det är en mycket stabil skattebas som kommunerna får överta. Nu har de bara invånarnas arbetsinkomster att beskatta. När det nya skattesystemet för bostäder införs den 1 januari nästa år, om riksdagen säger ja, slopas också den nuvarande begränsningsregeln. Regeln innebär att högst 4 procent av hushållets inkomster ska gå till fastighetsskatt. Men för pensionärer kommer begränsningsregeln att finnas kvar. Hur det ska gå till är oklart och måste utredas. Eftersom Skatteverket inte längre ska hålla reda på folks förmögenhet måste begränsningsregeln göras om. Förmögenheten räknas nu in i hushållens inkomst när det gäller begränsning av fastighetsskatten. Kilde: Riksdag & Departement Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
DarkAdMiN 10 Anmeld indhold Besvaret September 20, 2007 Er ikke helt med.... Slipper vi så med de 20% skat man betaler når en bostadsrätt sælges? Sorry er lidt blank Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret September 20, 2007 Er ikke helt med.... Slipper vi så med de 20% skat man betaler når en bostadsrätt sælges? Sorry er lidt blank Næ nu bliver det 22 procent. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Futz 12 Anmeld indhold Besvaret September 20, 2007 Jamen det giver da super mening at denne bolig koster 6.000 kr i ejendomsskat pr. år http://www.hemnet.se/search/Maklarutbud/object_frame.asp?objektid=3800414&service=hemnet&caller=main&area=13&stadsdel=157:7025&url=http://www.bostad.dn.se/bostadsborsen/sok/results/ eller denne med renoveringsbehov http://beskrivning.bovision.se/description.aspx?guid=71192623&banner=1 hvorimod denne kun koster 1.200 http://www.hemnet.se/search/maklarutbud/object_frame.asp?objektid=3753212&service=hemnettogp&caller=main&area=13&kommun=157&oresundssok=&url=http://www.bostad.dn.se/bostadsborsen/sok/results/ http://www.hemnet.se/search/maklarutbud/object_frame.asp?objektid=3749545&service=hemnettogp&caller=main&area=13&kommun=273&oresundssok=&url=http://www.bostad.dn.se/bostadsborsen/sok/results/ Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret September 20, 2007 Eller: Enkefru Svenssons gamle faldefærdige "ryckel": 6.000 kr. Villa Zlatan: 6.000 kr. Etværelses lejlighed i Hvoringenvilbovænget købt for ingenting: 1.200 kr. 200 kvadratmeter i toppen af Turning Tosse til 10 millioner: 1.200 kr. Måske er jeg alligevel socialdemokrat... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
credde 0 Anmeld indhold Besvaret September 20, 2007 Reavinstskatten på bostäder höjs från 20 till 22 procent' date=' och de som har uppskov med skatten ska betala ränta till staten. [/quote'] Hvad dækker det med rente over. Bliver renten lagt oveni ens uppskov eller skal man pludselig til at betale x% i rente hvert år, som kommer på ens svenske selvangivelse? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret September 20, 2007 Hvad dækker det med rente over. Bliver renten lagt oveni ens uppskov eller skal man pludselig til at betale x% i rente hvert år' date=' som kommer på ens svenske selvangivelse?[/quote'] Jeg er ret sikker på, at renten først skal betales, når man indfrir skatten. Og jeg TROR, at det bliver en beskeden rente, som ikke fuldt kompenserer for inflation - der er vel også grænser for, hvad man kan udsætte selv svenskere for, da "gevinsten", der beskattes, jo i stort omfang består af inflation. Man ved fremover aldrig, hvad man skylder i skat, for det flukturerer dag for dag, og man ved ikke, hvad man skal betale på årsbasis, for det flukturerer med pristallet. Desuden blive loven ændret igen om et par år. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
thn 0 Anmeld indhold Besvaret September 20, 2007 tror det var City som skrev om æmnet i dag. Og ifølge dem skulle man nu betale renten hvert år. De forudsagde at især lejligheder nu ville falde i pris da mange skulle til at betale renten, og dermed havde mindre rådighedsbeløb. De nævnte også at rente blev 0,5% Om de så ved hvad de snakker om har jeg ingen anelse om Mvh Dennis Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret September 20, 2007 Så frafalder jeg punktet. Den eneste rimelige grund til at opkræve 0,5 procent er, at staten vil "jävlas" med borgerne. Men det er jo set før... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
patbateman 10 Anmeld indhold Besvaret September 21, 2007 Jeg har også en klar forståelse for at rente skal betales, og ikke bare lægges til uppskovet. Og renten er sat til 0,5%. Og maks. uppskov er sat til 1,6 mio. svenske. Reavinst udover dette skal beskattes i salgsåret. Dessuden har jo så mange dansker her inde overbevist mig om at I dansker i Sverige er sååå ressourcestærke, at det umuligt kan være noget problem for jer at betale disse pengerne. I kan jo bare sælge en af Porcherne, eller måske den mindste af BMW'erne. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret September 21, 2007 Dessuden har jo så mange dansker her inde overbevist mig om at I dansker i Sverige er sååå ressourcestærke' date=' at det umuligt kan være noget problem for jer at betale disse pengerne. I kan jo bare sælge en af Porcherne, eller måske den mindste af BMW'erne.[/quote']Don´t feed the troll! :( Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Futz 12 Anmeld indhold Besvaret September 22, 2007 Jeg er så presset over det at jeg nu har sat min garage i Kbh. til salg http://www.hemnet.se/search/maklarutbud/object_frame.asp?objektid=3442492&service=hemnettodn&caller=utland&area=-1&oresundssok=&url=http://www.bostad.dn.se/bostadsborsen/sok/results/ (Behøves ikke flyttets til køb-salg kategorien Gio ) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret September 22, 2007 Jeg er så presset over det at jeg nu har sat min garage i Kbh. til salg http://www.hemnet.se/search/maklarutbud/object_frame.asp?objektid=3442492&service=hemnettodn&caller=utland&area=-1&oresundssok=&url=http://www.bostad.dn.se/bostadsborsen/sok/results/ (Behøves ikke flyttets til køb-salg kategorien Gio ) :laugh: Aaahh. Haha.. Kan prisen forhandles? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Toft 0 Anmeld indhold Besvaret October 4, 2007 Er der nogen der ved om jeg allerede nu kan söge om uppskov, for den bolig jeg lige har solgt? Således at jeg ikke skal betale 0,5% i rente hvert år af gevinsten, de näste 30 år. Jeg läste igår i avisen, at uppskov bevilget INDEN 1. januar 2008, ikke ville blive ramt af at man skal betale 0,5% i rente af gevinsten hvert år. Men da jeg solgte min förste bolig i 2005, da kom uppskov papirerne jo automatisk med 2005 selvangivelsen, i 2006 Så de kommer jo nok også automatisk med 2007 selvangivelsen, men det bliver jo en dato EFTER den 1. januar 2008 Så jeg vil gerne vide om der er nogen der evt ved om jeg kan söge uppskov allerede nu, eller hyr? Går ud fra at jeg langt fra er den eneste her på debatten der har solgt bolig i år, og som heller ikke frivilligt fremover vil betale renter af ens uppskov Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
LotteB 10 Anmeld indhold Besvaret October 4, 2007 Sov helt roligt Er der nogen der ved om jeg allerede nu kan söge om uppskov, for den bolig jeg lige har solgt? Således at jeg ikke skal betale 0,5% i rente hvert år af gevinsten, de näste 30 år. Jeg läste igår i avisen, at uppskov bevilget INDEN 1. januar 2008, ikke ville blive ramt af at man skal betale 0,5% i rente af gevinsten hvert år. Men da jeg solgte min förste bolig i 2005, da kom uppskov papirerne jo automatisk med 2005 selvangivelsen, i 2006 Så de kommer jo nok også automatisk med 2007 selvangivelsen, men det bliver jo en dato EFTER den 1. januar 2008 Så jeg vil gerne vide om der er nogen der evt ved om jeg kan söge uppskov allerede nu, eller hyr? Går ud fra at jeg langt fra er den eneste her på debatten der har solgt bolig i år, og som heller ikke frivilligt fremover vil betale renter af ens uppskov Det er de nuværende regler der gælder, hvis du har solgt i indeværende år. At deklarationen først dumper ind af døren i 2008, er uden betydning. Det er jo2007 du skal deklarere. Så ingen hastværk;) Forøvrigt har Riksdagen endnu ikke vedtaget noget. Regeringen fremsatte et nyt forslag tilbage i september, som ligger et stykke fra det oprindelige. Og ja, det ender nok med en reavinstskatt på 22% samt en rente på 0,5% pr. år, hvis man udskyder skatten. Det man så også skal være opmærksom på er, at de 0,5% skal betales af HELE uppskovet og ikke kun skatten. Og så ser regnestykket unægtelig lidt anderledes ud. Hvorvidt det er en god idé at betale skatten ved næste års deklaration, er jo individuelt og afhænger af mange faktorer. Det kræver, at man laver lidt talgymnatik og har en fem års plan, hvad angår boligsituation, forventninger til renteudvikling m.m............. og så bliver man alligevel ikke ret meget klogere....... som Nils skriver tidligere i denne tråd, bliver det hele nok også lavet om, når der ad åre kommer en ny regering til:D Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
elpedro 10 Anmeld indhold Besvaret October 16, 2007 OK, så for at vi rammer mindste fællesnævner (mig): 1. Hvis vi sælger vores bostadsrätt inden 1/1 og vender tilbage til Kbh, betaler vi 20%, og hvis først det bliver i 2008 betaler vi 22%? 2. Søger vi uppskov skal vi betale 0,5% af gevinsten årligt? Gælder det både hvis man sælger inden nytår og hvis man sælger efter? 3. Jeg læste et sted at købsaftalen skal være underskrevet, så kan overtagelse og betaling som sådan ligge nårsomhelst i 2008, for at blive på 20% Nogen der ved om det er rigtigt? Vi står lige for at skulle sælge og så er det jo vigtigt at vide hvor meget man skal presse på for at nå det inden nytår... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret October 16, 2007 OK, så for at vi rammer mindste fællesnævner (mig): 1. Hvis vi sælger vores bostadsrätt inden 1/1 og vender tilbage til Kbh, betaler vi 20%, og hvis først det bliver i 2008 betaler vi 22%? Ja. 2. Søger vi uppskov skal vi betale 0,5% af gevinsten årligt? Gælder det både hvis man sælger inden nytår og hvis man sælger efter? Ja. 3. Jeg læste et sted at købsaftalen skal være underskrevet, så kan overtagelse og betaling som sådan ligge nårsomhelst i 2008, for at blive på 20% Nogen der ved om det er rigtigt? Ja. Salget af boligen beskattes i det år, hvor købekontrakten er underskrevet. Det er så ikke heeeelt korrekt, for handlen skal efterfølgende vinde "laga kraft". Det er stort set uden praktisk betydning, men hvis man skriver under på en kontrakt, der senere ophæves, så er der heller ikke skattemæssigt nogen handel. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Toft 0 Anmeld indhold Besvaret October 21, 2007 Det er de nuværende regler der gælder, hvis du har solgt i indeværende år. At deklarationen først dumper ind af døren i 2008, er uden betydning. Det er jo2007 du skal deklarere. Så ingen hastværk;) Forøvrigt har Riksdagen endnu ikke vedtaget noget. Regeringen fremsatte et nyt forslag tilbage i september, som ligger et stykke fra det oprindelige. Og ja, det ender nok med en reavinstskatt på 22% samt en rente på 0,5% pr. år, hvis man udskyder skatten. Det man så også skal være opmærksom på er, at de 0,5% skal betales af HELE uppskovet og ikke kun skatten. Og så ser regnestykket unægtelig lidt anderledes ud. Hvorvidt det er en god idé at betale skatten ved næste års deklaration, er jo individuelt og afhænger af mange faktorer. Det kræver, at man laver lidt talgymnatik og har en fem års plan, hvad angår boligsituation, forventninger til renteudvikling m.m............. og så bliver man alligevel ikke ret meget klogere....... som Nils skriver tidligere i denne tråd, bliver det hele nok også lavet om, når der ad åre kommer en ny regering til:D Tak for svaret, men hvorfor skal jeg sove roligt om natten, når jeg åbenbart SKAL betale 0,5% af mit uppskov hvert år? Det jeg spurgte om var, om jeg kunne undgå det ved at søge om uppskov inden den 1/1-08. Men jeg kan forstå på dit og Nils' senere svar, at det er ligegyldigt om man har solgt før eller efter 1/1-08, alle skal fremover betale 0,5% af sit uppskov til staten hvert år I den lokale avis stod der ellers at uppskov bevilget INDEN 1/1-08 ikke ville blive ramt af de nye regler, så jeg fatter stadig ikke en skid Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
LotteB 10 Anmeld indhold Besvaret October 21, 2007 En politikker værdigt Tak for svaret' date=' men hvorfor skal jeg sove roligt om natten, når jeg åbenbart SKAL betale 0,5% af mit uppskov hvert år? Det jeg spurgte om var, om jeg kunne undgå det ved at søge om uppskov inden den 1/1-08. Men jeg kan forstå på dit og Nils' senere svar, at det er ligegyldigt om man har solgt før eller efter 1/1-08, [u']alle skal fremover betale 0,5% af sit uppskov til staten hvert år I den lokale avis stod der ellers at uppskov bevilget INDEN 1/1-08 ikke ville blive ramt af de nye regler, så jeg fatter stadig ikke en skid Ja, jeg synes altså mit tidligere indlæg var en politikker værdigt. Jeg formåede jo netop IKKE at svare præcist på dit spørgsmål:D Men tilbage til alvoren. Der er desværre kun én måde at undgå de 0,5% på og det er at "återföra" sit uppskov inden 2. maj næste år (og til betaling i okt./nov 2008). Det var dét jeg mente med ingen hastværk, for om du gør det nu eller til maj, gør ingen forskel. Hvad der har stået i lokalsprøjten ville jeg nok ta´ med et gran salt. Du kan følge den "spændende" udvikling på Skatteverket´s hjemmeside (lidt mindre utroværdig) alternativt kan skatteføljetonen også følges på di.se. Nå, men foreløbig er der intet nyt fra den Anders Borg´ske front, så mens vi venter på Godot, kan vi jo nå at sætte et par regnestykker op med basis på noget vi tror/forventer bliver vedtaget, sandsynligvis først en gang i december måned Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Toft 0 Anmeld indhold Besvaret October 22, 2007 Der er desværre kun én måde at undgå de 0' date='5% på og det er at "återföra" sit uppskov inden 2. maj næste år (og til betaling i okt./nov 2008). Det var dét jeg mente med ingen hastværk, for om du gør det nu eller til maj, gør ingen forskel.[/quote'] Øv, sikke noget lort! Skodforslag :( Reinfeldt raus!!! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Miriam 10 Anmeld indhold Besvaret October 22, 2007 Som jeg forstår det så er der også lige den regel at man kun kan søge uppskov up til 1,6 mill, alt derover skal man betale skat af nu ! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
LotteB 10 Anmeld indhold Besvaret October 22, 2007 Som jeg forstår det så er der også lige den regel at man kun kan søge uppskov up til 1' date='6 mill, alt derover skal man betale skat af nu ![/quote'] Jeps, det er korrekt:sad:......når de altså for snøvlet sig sammen til at vedtage lovforslaget:rolleyes: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Merkur 10 Anmeld indhold Besvaret October 31, 2007 Hvis der skal betales 0,5% af uppskovs-beløbet (dvs. af den gevinst man vil overføre) og skatten er 22 % herpå - så vil den effektive rente man betaler for at "låne ens manglende skattebetaling" være 2 % - som jo svarer nogenlunde overens med inflationen. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
EBL 11 Anmeld indhold Besvaret January 20, 2008 Hvordan og hvornår bliver pengene opkrævet og med hvilken rate, er der nogen der ved det? - det kunne jo være meget rart at vide om der kom en regning i næste måned eller først til sommer eller efteråret? Det er sikkert ligesom fordonsskatten, man får en regning een gang om året baseret på det sidste ciffer i ens husnummer :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites