Jump to content
Anders B

Farlig mordmistænkt i Sverige

Recommended Posts

Her for nogle dage siden læste jeg artiklen på eb.dk om den 22 årige morder der havde myrdet en 18 årig pige. Han blev præsenteret med navn og billede så offentligheden kunne hjælpe til med at finde ham og sætte et pres på ham så han muligvis melder sig selv. http://ekstrabladet.dk/112/article339169.ece En dag efter læser jeg denne artikel på www.hd.se: http://hd.se/inrikes/2007/09/19/mordmisstaenkt-soeks-i-nv-skaane/ Den handler om selv samme person, dog bliver der hverken vist billede eller udgivet et navn på personen. Jeg følte en følelse af harme over dette og kunne ikke forstå hvorfor de ikke har bragt det, hvis han skulle befinde sig her i Skåneområdet, ville det så ikke være optimalt at folk ved hvordan han ser ud? Desuden, så ville det sætte et større pres på manden hvis hans billede blev offentliggjort her i Sverige, hvis det er her han befinder sig altså. Personligt synes jeg at det er forkasteligt at man ikke offentliggør sådant. Desuden, så står der i artiklen at det er en 22-årig svensk man, men manden er fra Libanon. Er definitionen på en svensk person, en person der bor i Sverige?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Desuden' date=' så står der i artiklen at det er en 22-årig svensk man, men manden er fra Libanon. Er definitionen på en svensk person, en person der bor i Sverige?[/quote'] Jamen vi kan da ikke have, at folk får at vide, at manden er fra Libanon. Det har jo ikke noget med sagen at gøre og hjælper kun til at puste til fremmedhadet - ikke? :rolleye: Det er i hvert fald sådan man får fornemmelsen af, at argumentationen er....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jamen vi kan da ikke have' date=' at folk får at vide, at manden er fra Libanon. Det har jo ikke noget med sagen at gøre og hjælper kun til at puste til fremmedhadet - ikke? :rolleye: Det er i hvert fald sådan man får fornemmelsen af, at argumentationen er....[/quote'] Underlig tankegang vil jeg mene. Professionel journalistik er vel at få alle fakta med, ligemeget hvad? Jeg synes at denne selvcensur er uhørt!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det må blive lidt besværligt at arbejde som polis, når man ikke kan udsende et signalement af hensyn til den gallopperende pk-isme. Der var en politimand, der fik ballade for helt internt på radioen, at kalde en gerningsmand, som alle patruljer i byen skulle kigge efter, for "blåneger". Manden var kulsort, så han var nem at få øje på blandt en million svenner, men hvis politimanden skulle have opført sig korrekt, skulle han naturligvis bare háve sagt, at vi leder efter en mand med blå jeans og mørk trøje (i en lys Volvo). :D I øvrigt synes jeg, der ligger en racisme, en statsracisme, i at alle skal kaldes for svenskere, også selv om de ikke er det, for man implicerer jo dermed, at det bedste, man kan være i verden, er svensker, og staten viser libanesere og andre folkeslag en stor ære ved at give dem hædersbetegnelsen svensker. De fleste lever nok fint uden den udmærkelse. Og så synes jeg, at det er nedladende og en mistillidserklæring fra det oficielle Sverige til den svenske befolkning, at alting skal tygges igennem og renses for referencer til den rå virkelighed, før det kan fortælles til borgerne. Godt nok er de svenskere, men de er vel (generelt) hverken børn eller idioter. :rolleye:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Her for nogle dage siden læste jeg artiklen på eb.dk om den 22 årige morder der havde myrdet en 18 årig pige. Han blev præsenteret med navn og billede så offentligheden kunne hjælpe til med at finde ham og sætte et pres på ham så han muligvis melder sig selv. http://ekstrabladet.dk/112/article339169.ece En dag efter læser jeg denne artikel på www.hd.se: http://hd.se/inrikes/2007/09/19/mordmisstaenkt-soeks-i-nv-skaane/ Den handler om selv samme person, dog bliver der hverken vist billede eller udgivet et navn på personen. Jeg følte en følelse af harme over dette og kunne ikke forstå hvorfor de ikke har bragt det, hvis han skulle befinde sig her i Skåneområdet, ville det så ikke være optimalt at folk ved hvordan han ser ud? Desuden, så ville det sætte et større pres på manden hvis hans billede blev offentliggjort her i Sverige, hvis det er her han befinder sig altså. Personligt synes jeg at det er forkasteligt at man ikke offentliggør sådant. Desuden, så står der i artiklen at det er en 22-årig svensk man, men manden er fra Libanon. Er definitionen på en svensk person, en person der bor i Sverige?
Måske ligger forskellen på hvad der blev skrevet/vist i to landes forskellige love? Måske ligger forskellen på hvad der blev skrevet/vist i de to forskellige avisers etiske regler - eller mangel på de samme!! Jeg har ikke set billed af den formodede morder på politiken.dk. Hvis du bor i Sverige er du svensker, muligvis er du dansk statsborger eller libanesisk eller ... Den gang vi flyttede her over og begyndte at få vores morgenaviser var det faktisk rigtig befriende at ikke skulle læse om "anden etnisk baggrund end svensk/dansk/libanesisk".
Vend dig til det. Svensk presse er saa politiske korrekte (korrupte) at det er til at braekke sig over.
Tjaaaa, hvad skal man sige til sådant en udtalelse :sick: Der er forskel på de to lande ... ja faktisk alle lande ... det betyder at der også er forskel på hvordan man skriver og hvad man skriver. Men selvfølgelig er det jo til syvende og sidst afhængig af hvordan man opfatter det man læser.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kunne ærligt talt ikke forestille mig at Sverige har en lov der siger at man ikke må udtrykke sig som man vil. Altså, at de har en lov imod ytringsfriheden. Desuden, så synes jeg ikke at det har noget med etik at gøre heller. Hvis der render en voldspsykopatisk morder rundt i Helsingborg, så vil jeg da helst gerne vide hvordan manden ser ud? Jeg vil endda mene at jeg har ret til at vide det, af hensyn til min egen sikkerhed. Kan ikke forestille mig at der er nogen der uenige i det.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

En mand er ikke skyldig før han er dømt. Det glemmer nogle af formiddagsbladene meget nemt. Det sælger jo ekstra aviser at kunne udpege en mistænkt med navn og adresse og billed. Hvis det så ikke er manden, så kan man jo bare betale lidt erstatning - hvis han altså klager. Det er den etiske linje som bliver glemt/ikke fulgt af f.eks Ekstrabladet. Med hensyn til den formodede farlige dansker som bor i NV Skåne, så tror jeg ikke du behøver være bange såfremt du ikke er involveret i jalousidramaet ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ekstra Bladets etik er vel irrelevant, eftersom det er det danske politi, der har sendt efterlysningen ud med billede og navn. Det har man gjort for at få manden fanget, hvilket jeg synes er o.k. Han har selv bidraget til eftersøægningen ved at holde sig skjult for politiet selv om det er indlysende, at de gerne vil snakke med ham. Hvis han ikke er skyldig, så skal det også nok komme ud til offentligheden. De oplysninger, som TT giver videre, kan ikke bruges til nogetsomhelst. Den pågældende kan færdes helt frit i Sverige uden risiko for at blive genkendt. Nu er det nok ikke decideret lovgivning, der styrer her, men snarere en politisk dagsorden sat af medieetablissementet, der ønsker at svenskerne skal have et bestemt - i mine øjne forvrænget og begrænset - billede af Sverige. Nogle husker måske i forbindelse med Anna Lindh-mordet, at den formodede morder - den 32-årige, eller hvad han var - blev knaldet op på alle forsider med et pas-billede, som enhver kan rekvirere fra myndighederne, da det er et offentligt dokument. Der var ikke tegn på nogen højere etik i den forbindelse. De fine overvejelser gælde3r ikke individets ukrænkelighed, men sætter først ind der, hvor statens interesser skal varetages.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja og Nej, Nils. Hvis det du siger er at Ekstrabladet var de eneste som hjalp politiet med at offentliggøre efterlysningen ved at publicere navn og billed, så tror jeg ikke de gjorde det fordi de ville hjælpe. Men for at sælge! Angående svenskernes billed af svenske forhold så bunder den nok i de historiske tåger. Formodentlig tilbage til 50'erne hvor man jo skulle være meget neutral og kontrolleret. På mange niveauer i samfundet. Og den slags tager vel nogle årtier at ryste af, hvis det er det svensken vil.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
I øvrigt synes jeg, der ligger en racisme, en statsracisme, i at alle skal kaldes for svenskere, også selv om de ikke er det, for man implicerer jo dermed, at det bedste, man kan være i verden, er svensker, og staten viser libanesere og andre folkeslag en stor ære ved at give dem hædersbetegnelsen svensker. De fleste lever nok fint uden den udmærkelse.
Jeg vil hellere kaldes en svensker end en dansker! :th2:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg vil hellere kaldes en svensker end en dansker! :th2:
Helt klart et hæderligt standpunkt... i hvert fald for en zimbabweaner. :D Personligt ville jeg føle mig oerhört kränkt over at blive kaldt svensker i en efterlysning. :fight:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites