Jump to content
irode

Farvel Øresundsdebatten

Recommended Posts

Jeg ønsker ikke længere at være en del af Øresundsdebatten. Tonen herinde er efterhånden så plat og dårlig, at jeg ikke synes at kunne identificere mig med stedet. Det gælder tilsyneladende mest om at svine andre til, komme med hurtige dumsmarte og nedladende kommentarer til andre samt at retfærdiggøre overtrædelser af færdselslov og andre bestemmelser. Her hører jeg ikke til! Tak til alle jer, der har deltaget i seriøs rådgivning og debat herinde. Jeg vil samtidig opfordre Foreningen Øresundsborger til at løsrive sig helt fra Øresundsdebatten og fortsætte som en seriøs forening. /Inge

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorfor forsvinde helt? Hvorfor ikke blot finde de tråde du gøre din gavn og skrive de indlæg de kan/vil. Men selvfølgelig er det et frit land. Så pøj pøj fremover. og på gensyn...for den der er set før for andre :D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tonen herinde er efterhånden så plat og dårlig, at jeg ikke synes at kunne identificere mig med stedet.
Giver dig i den grad ret i din mening om tonen herinde :) indlæg, specielt om trafik og biler, ender ofte i de rene 'arto' skænderier - men fred nu være med det :) støtter stadig 100 % op om denne site - den er virkeligt brugbar og et virkeligt godt redskab for os (og kommende/tidligere) borgere i det svenske :th2:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Giver dig i den grad ret i din mening om tonen herinde - indlæg' date=' specielt om trafik og biler, ender ofte i de rene 'arto' skænderier - men fred nu være med det :) støtter stadig 100 % op om denne site - den er virkeligt brugbar og et virkeligt godt redskab for os (og kommende/tidligere) borgere i det svenske :th2:[/quote']Ja - alt kan, desværre, ikke være fryd og gammen i et offentligt forum. Men man vælger stadig selv hvad man vil læse (medmindre man er mod eller admin :D) - og man kan ignore-list´e folk man ikke bryder sig om at læse indlæg fra. Med lidt tilvænning og omtanke, så kan man faktisk skabe sit eget lille hygge-forum...og det er sgu´ da guld! :th2:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ja - alt kan, desværre, ikke være fryd og gammen i et offentligt forum. Men man vælger stadig selv hvad man vil læse (medmindre man er mod eller admin :D) - og man kan ignore-list´e folk man ikke bryder sig om at læse indlæg fra. Med lidt tilvænning og omtanke, så kan man faktisk skabe sit eget lille hygge-forum...og det er sgu´ da guld!
Fuldstændigt enig! Synes på et punkt det er en smule morsomt, at læse de svine indlæg der engang imellem bliver kastet rundt herinde - men giver ikke meget for det, da folk kun er kåde fordi de sidder bag skærmen :) men nok om det... som sagt har denne side, for mig og mange andre, været super god og meget informativ og med en, generelt synes jeg, positiv stemning :) thumbs up til Øresundsdebatten :th2:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Giver dig i den grad ret i din mening om tonen herinde :) indlæg, specielt om trafik og biler, ender ofte i de rene 'arto' skænderier - men fred nu være med det :) ...... og politiske diskussioner. Det er helt rigtigt, at Arto og Øresundsdebatten nogle gange kan minde meget om hinanden, men folk er forskellige og med det store antal brugere af sitet, så må det forventes, at de platte kommentarer også vil være at finde. Men sådan har det været i al den tid jeg har kendt Debatten.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
fuck' date=' jeg føler mig gammel når i alle tilsyneladende kender "arto" indefra :scared:[/quote'] og hvis tilstandende herinde kan sammenlignes med Arto.dk så burde jeg sq forsvinde. For det vil jeg ikke sættes sammen med:rolleye:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Med lidt tilvænning og omtanke' date=' så kan man faktisk skabe sit eget lille hygge-forum...og det er sgu´ da guld! :th2:[/quote'] Det er rigtigt, men Inge nævner at hun ikke kan identificere sig med stedet pga. tonen herinde. Den kan man ikke bare hygge-klikke sig ud af, for det handler ikke kun om, hvad man selv læser. Det handler vel lige så meget om, hvad alle andre læser, når de surfer rundt. Tonen gør det også problematisk for nye brugere at hægte sig på - der er overhængende risiko for en over nakken herinde. På den lange bane betyder det at interessen om forumet fiser ud. Fint at se en officiel note fra moderatorerne - jeg er bare i tvivl om det er nok, når det allerede har fået folk til at melde sig ud. P.S. Jeg synes også det er et suverænt forum. Men vi trænger til lidt selvjustits. /Junkeren

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu ved jeg ikke rigtig om det er fordi jeg er tykhudet, langsomopfattende eller begge dele, men jeg synes ikke at tonen er speciel skarp. Men hvis der er en generel opfattelse af dette, og af at det er for meget, kunne man vel udnævne nogle flere moderatorer som kunne holde linjen?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Nu ved jeg ikke rigtig om det er fordi jeg er tykhudet' date=' langsomopfattende eller begge dele, men jeg synes ikke at tonen er speciel skarp. Men hvis der er en generel opfattelse af dette, og af at det er for meget, kunne man vel udnævne nogle flere moderatorer som kunne holde linjen?[/quote']Jeg synes også det er lidt en storm i et glas vand. Men som moderator er jeg nok blevet vant til lidt af hvert :rolleyes: Og flere moderatorer...tja..det synes jeg nu ikke der er brug for. Steen og jeg kan fint holde styr på det herinde. Vi kan jo ikke moderere en tråd før der er brug for det, og de skumle indlæg er skrevet - eller hele møllen er løbet af sporet. Flere moderatorer giver også ofte mere diskussion om et indlæg skal slettes eller ej, og om en given moderation var i orden eller ej. Normalt er debattens selvjustits rigelig til at holde ro og orden herinde, også selvom der skulle falde et par indlægs-finker af fadet i et par tråde. Branden bliver hurtigt slukket af sig selv. At der så er et par debattører der sætter en ære i at puste til gløderne, og få det hele til at blusse op igen...tja. Disse véd jeg også Steen overvejer at tage en alvorlig snak med - hvis han ikke allerede har gjort det. Vi modererer ikke "med granater og kød-økse" herinde, eftersom det sjældent er nødvendigt. Derfor synes jeg også problemet bliver blæst for meget op - og at kvitte Sunddebatten på dette grundlag er, i min verden, helt ude af proportioner. Men det er jo så min opfattelse af hele situationen - og jeg respekterer at folk tager et valg på dette grundlag. Det er heldigvis en fri verden vi lever i. Men derfor skal der stadig være grænser for hvad vi skal finde os i herinde. Og derfor er der blevet modereret i de pågældende tråde - af både Steen Elm (Administrator på hele Sunddebat-setuppet) og jeg selv (menig moderator, med hang til for meget kaffe) - netop for at prøve at holde en tone der ligner noget vi kan leve med i hverdagen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er desværre enig med Inge i at tonen og lødigheden i mange af indlæggene er lav, rigtig lav faktisk. Jeg "opdagede" dette debatforum for nogle få måneder siden, og tænkte at det var da en god idé, i særdeleshed når det kan være i samarbejde med foreningen Øresundsborger. Jeg har boet i Skåne siden 2001 og har fundet mig til rette og fået styr på de praktiske ting. Dog mente jeg at jeg med fordel kunne studere hvordan andre havde tacklet de udfordringer, som opstår når man flytter til at andet land. Yderligere ville jeg, i den grad det nu kunne lade sig gøre, dele mine erfaringer med de øvrige deltagere i dette forum og bidrage med det jeg kunne. Jeg startede karrieren med at skrive et indlæg i en debat om danske versus svenske elartikler ( http://debat.sunddebat.com/showthread.php?t=9872 ). Jeg fik hurtigt svar på mit indlæg. Jeg blev kaldt for et fjols og mit indlæg blev sablet ned som pladder af en debatdeltager ved navn dan. Jeg blev forundret. Jeg havde givet udtryk for min holdning, og nu var jeg et fjols fordi jeg ikke havde samme opfattelse som dan. Iøvrigt arbejder han med HR Udvikling (ifølge hans offentlige profil). Jeg kiggede lidt nærmere på de forskellige øvrige diskussioner, og fandt at denne tone faktisk var ganske gennemgående. Nu læser jeg de forskellige debatindlæg og svarer ind imellem, når jeg keder mig. Ikke når jeg vil søge eller dele information. Jeg kender ikke noget til Arto, men min 13 årige søn siger at det er et anonymt forum, hvor man bl.a., i kraft af sin anonymitet, kan svine andre til, "lukke lort ud", og generelt bare være et skarn. Det drejer sig mere om bare at skrive et indlæg end at bidrage i en debat. Jeg melder mig ikke ud af Øresundsdebatten, men jeg melder mig heller ikke ind. Desværre. Jeg står bare på sidelinjen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan kun være enig med hvad Gio siger. Jeg tror måske det handler lidt om en kollition mellem folk der er vant til at være på diverse fora på nettet og folk der ikke bruger net-fora så meget. Jeg ved da at der er folk som ikke skriver på andre fora end dette. Andre skriver på Vag-cars, Jubiidebatten og andre hvor der normalt ikke bliver lagt fingre imellem.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

For god orden skyld vil jeg godt lige præcisere, at Foreningen ÖresundsBorger intet har med Sunddebatten at gøre. Foreningens igangsættere "mødtes" her i debatten for 1 år siden, og der er også oprettet en tråd, men den er kun for at orientere om tiltag i foreningen, fordi mange her i debatten ellers ikke holder sig orienteret. :) Og så lige en tilføjelse rent personligt. Jeg bliver ofte skudt i skoene, at jeg er negativ, og det beklager jeg. Jeg er desværre ud af en familie med brokkere og opvokset med ironi og sarkasme, hvilket ikke gør sig på print. Og nogle gange smutter der altså en finke af panden. SORRY! Jeg synes især, der er nogle særligt provokatører, som opfatter dette forum, som deres egen private "skarnkasse". Dem kan vi alle sammen lukke munden på, ved ikke at lade os provokere til at svare.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg er desværre enig med Inge i at tonen og lødigheden i mange af indlæggene er lav, rigtig lav faktisk. Jeg startede karrieren med at skrive et indlæg i en debat om danske versus svenske elartikler ( http://debat.sunddebat.com/showthread.php?t=9872 ). Jeg fik hurtigt svar på mit indlæg. Jeg blev kaldt for et fjols og mit indlæg blev sablet ned som pladder af en debatdeltager ved navn dan.
Nu blir du väl sur igen, men helt ärligt....hur känslig får man vara? Du fick 10 svar varav ett startade lite.. tja...dumt. Jag tycker inte att debatten är särskilt hård eller att tonen är otrevilg. Det finns en del idiot-trådar, eller sådana som spårar ur, men det upptäcker man for och så är det ju bara att strunta i dem.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Mogens

Godt arbejde Gio

Jeg synes også det er lidt en storm i et glas vand. Men som moderator er jeg nok blevet vant til lidt af hvert :rolleyes: Og flere moderatorer...tja..det synes jeg nu ikke der er brug for. Det er heldigvis en fri verden vi lever i. Men derfor skal der stadig være grænser for hvad vi skal finde os i herinde. Og derfor er der blevet modereret i de pågældende tråde - af både Steen Elm (Administrator på hele Sunddebat-setuppet) og jeg selv (menig moderator, med hang til for meget kaffe) - netop for at prøve at holde en tone der ligner noget vi kan leve med i hverdagen.
Jep, jeg er helt enig og synes, det forum kører suverænt - ikke mindst ift. så mange andre fora og nyhedsgrupper på nettet :th2:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jep' date=' jeg er helt enig og synes, det forum kører suverænt - ikke mindst ift. så mange andre fora og nyhedsgrupper på nettet :th2:[/quote']Tak Mogens - det varmer...og jeg synes selv at vi klarer os ret godt på Sunddebatten, sammenlignet med mange andre offentlige fora. :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg er desværre enig med Inge i at tonen og lødigheden i mange af indlæggene er lav, rigtig lav faktisk.... Jeg startede karrieren med at skrive et indlæg i en debat om danske versus svenske elartikler ( http://debat.sunddebat.com/showthread.php?t=9872 ). Jeg fik hurtigt svar på mit indlæg. Jeg blev kaldt for et fjols og mit indlæg blev sablet ned som pladder af en debatdeltager ved navn dan. Jeg blev forundret. Jeg havde givet udtryk for min holdning, og nu var jeg et fjols fordi jeg ikke havde samme opfattelse som dan. Iøvrigt arbejder han med HR Udvikling (ifølge hans offentlige profil)...
Hej RAG, Jeg husker godt at jeg læste din tråd på det tidspunkt og må indrømme at jeg også synes det var tåbeligt du blev kaldt et fjols. Det synes jeg var ganske unødvendigt. Når det så er sagt, så mener jeg nu også at det handler lidt om at tage tingene med et gran salt. Når man læser med herinde på regulær vis, så spotter man de forskellige brugeres holdninger og lærer måske også at se lidt mildere på noget af det. Men for nye brugere kan jeg godt forstå at det kan virke voldsomt i starten. Jeg må dog sige at jeg ikke umiddelbart vil vælge sunddebatten fra pga. det. Jeg kan til tider få et godt grin og ryste lidt på hovedet, når jeg oplever hvor forskelligt mennesker kan se på en sag. Jeg synes det er interessant. Men jeg lader mig sjældent provokere af det. Jeg nøjes blot med at tænke mit. :) Winnie

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Miss W. Jeg er enig med det du siger og ville langt hen ad vejen have sagt det samme. Så vidt så godt. Men, når der er svar af den kaliber, og det forekommer at være standarden, så er man tilbøjelig til ikke at deltage i debatten så åbensindet som hvis der havde været en mere venlig og respektfuld tone. Og så bliver debatten fattigere. Jeg kan sagtens fungere i et forum hvor tonen er skarp. Det har ikke noget med "känslighet" at gøre. Min holdning er bare at debatten bliver plat og fattig når vi ikke kan diskutere på en civiliseret måde. I vor del af verden er vi vant til at kunne tale os til rette, men det forudsætter at vi har respekt for hinanden. Man kan fristes til at påstå at jo mere harsk og hård en debat er, jo ringere er muligheden for at man kommer frem til et fornuftigt resultat. Det er ikke umuligt, men muligheden er ringere. Der bliver fokuseret mere på at svine hinanden til, og forsvare sig i en sådan debat, og så forsvinder fokus fra det egentlige debatemne. Igen, jeg er på sidelinjen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
... ud af en familie med brokkere ...
His father was a brokker, and his fathers father was a brokker... :laugh: Ved godt hvad du mener ;)
Jeg synes især' date=' der er nogle særligt provokatører, som opfatter dette forum, som deres egen private "skarnkasse". Dem kan vi alle sammen lukke munden på, ved ikke at lade os provokere til at svare.[/quote'] Meget enig! Det bedste middel er simpel tavshed. Der gik i hvert fald et lys op for mig med "Vores kat er död" tråden... Vi skal nok alle blive lidt bedre til at lægge fløjlshandskerne ved "indgangen" til Sunddebat og lade være med at tage ting så personligt, fokusere mere på indhold i stedet for form - og sørge for at sortere skidt fra kanel, for det kan debatten ikke - uanset hvor helt fantastisk den er :love:Og i øvrigt bliver ordet "skarnkasse" brugt ALT for lidt... :laugh:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Miss W. Jeg er enig med det du siger og ville langt hen ad vejen have sagt det samme. Så vidt så godt. Men, når der er svar af den kaliber, og det forekommer at være standarden, så er man tilbøjelig til ikke at deltage i debatten så åbensindet som hvis der havde været en mere venlig og respektfuld tone. Og så bliver debatten fattigere. Jeg kan sagtens fungere i et forum hvor tonen er skarp. Det har ikke noget med "känslighet" at gøre. Min holdning er bare at debatten bliver plat og fattig når vi ikke kan diskutere på en civiliseret måde. I vor del af verden er vi vant til at kunne tale os til rette, men det forudsætter at vi har respekt for hinanden. Man kan fristes til at påstå at jo mere harsk og hård en debat er, jo ringere er muligheden for at man kommer frem til et fornuftigt resultat. Det er ikke umuligt, men muligheden er ringere. Der bliver fokuseret mere på at svine hinanden til, og forsvare sig i en sådan debat, og så forsvinder fokus fra det egentlige debatemne. Igen, jeg er på sidelinjen.
:) Jeg kan sagtens følge dig. I den ideelle verden ville trådene herinde nok være mere fokuseret og ikke fyldt med kommentarer som pludselig drejer diskussionen i en anden retning. Men jeg tror også det er svært helt at holde den slags helt ude. Og på sin vis synes jeg også det har sin charme. Jeg synes Gio gør et fint job som moderator. Han kommer på banen hvis tonen bliver for hård eller tråden kører ud på et sidespor. Jeg skal ikke sidde her og forsvare de som godt kan virke lidt dumsmarte i deres kommentarer, men jeg vil dog gerne påpege at langt størstedelen af brugerne herinde, oplever jeg som hjælpsomme mennesker og det er dem jeg foretrækker at læse. I øvrigt har jeg da med stor glæde konstateret, at den før i tiden så brugte vending "Brug søgefunktionen", er blevet reduceret gevaldigt. Det synes jeg også er værd at tage med. :th2: Smil, Winnie

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
I øvrigt har jeg da med stor glæde konstateret, at den før i tiden så brugte vending "Brug søgefunktionen", er blevet reduceret gevaldigt. Det synes jeg også er værd at tage med. :th2:
Jeg har også lagt mærke til at lige præcis den vending er blevet droslet ned. Det er glædeligt, at man nu er i stand til enten at svare folk på deres spørgsmål eller lægge et par links til andre steder i debatten, hvor folk så kan finde svar på deres spørgsmål. Til den generelle debat vil jeg gerne bidrage med den gode gamle sætning, som jo er børnelærdom: Vær mod andre, som du gerne vil have at de skal være mod dig. Vi har alle - i en eller anden form - været nye i et forum, på en chat eller en debat. Ikke alle har prøvet det, men forestil dig, at du som nyankommen blev overfaldet, svinet til eller buh'et ud, når du fremsatte en eller anden form for ytring. Det bryder ingen sig om - heller ikke du, og derfor bør man byde folk velkomne og tale pænt til dem. Hvis man skal bruge ironi eller sarkasme på skrift, bør man altid garnere sit indlæg med en smiley eller to, således at modtageren kan forstå, hvad man mener. Hvis man ikke har noget fornuftigt at sige eller bidrage med, så kan man i det mindste holde sin kæft - det er muligt!! :) Jeg synes IKKE, at man kan tillade sig hvad som helst, bare fordi det er et offentligt forum. Det er så let at gemme sig bag sin skærm og sit tastatur og det kan man ikke tillade sig. Man har pligt til at opføre sig ordentligt, fordi det er fremmede mennesker og personer, man henvender sig til. Så kan man svine sine venner og familie til, fordi de kender ens væremåde, og ved hvordan man er. Herinde har vi kun det skrevne ord at forholde sig til, og det skal behandles ordentligt og med respekt! Det svarer lidt til, at man er på vej til en jobsamtale, og man ligger og kører om kap med en eller anden idiot, som overhovedet ikke kan finde ud af at køre bil (synes man jo). Det ender med at man ligger og blinker af idioten og overhaler ham til sidst med fingeren stukket langt ud af vinduet, for så kan klovnen vel fatte det!? Da man ankommer til jobsamtalen, finder man ud af, at det er klovnen man skal til møde med... Ergo: Behandl folk, som du selv vil behandles. Det hele kommer tilbage til dig! Det er vigtigt at man forstår at forholde sig til sin omverden og til sine medmennesker - også i cyberspace. Jeg har det fint med at folk herinde sludrer frem og tilbage om det ene og det andet, og driller hinanden og sviner hinanden til - så længe begge parter er enige om det! Men når flere melder ud, at de har fået nok, så er det NOK! Så bør man se indad og tænke over om man måske kunne ha' gjort noget anderledes. Nu ved jeg godt, at der er en del mennesker, der ikke er i stand til indse egne fejl, og sådan er verden jo desværre skruet sammen. Derfor er det ikke bare moderators pligt at stoppe den slags mennesker, men vores allesammens pligt. For hvis vi ikke allesammen står sammen om at værne om vores forum, så dør det til sidst ud, og det er jeg ihvertfald ikke interesseret i - og det tror jeg heller ikke I andre er... Jeg håber, at I allesammen får en dejlig aften! Vink fra Cathen :th2: - som beklager at indlægget blev lidt langt

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites