tim_pedersen_ 10 Anmeld indhold Skrevet September 15, 2007 Hej. Jeg overvejer at købe en BMW 535 D som jo som bekendt har baghjulstræk. Da jeg skal bruge bilen til at pendle med til DK hver dag er det vigtigt den også kan komme frem om vinteren. Er godt klar over at 4x4 er det optimale ved sne / is. Men hvordan er kombinationen af baghjulstræk og mange HK. Nogle der har kan komme med nogle erfaringer. ? Er det til at køre med eller meget dårligere end forhjulstræk som jeg har nu. På forhånd tak. Mvh Tim Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
credde 0 Anmeld indhold Besvaret September 15, 2007 I normalt dansk / svensk vintervejr vil jeg ikke have nogle kvaler i en bil med baghjulstræk, når blot man kører efter forholdene (det gælder jo for alle biler, også forhjuls og 4x4). ´ Forrige år på vej hjem fra skiferie var det et fuldstændig vanvittigt snevejr med kø og uheld på stribe (selv på motorvejene var det fuldstændig vanvittigt). Vi kørte i en A6 med forhjulstræk, plus min kammerat havde investeret i de bedste vinterdæk på markedet. Vi havde ikke de vilde udfordringer, men de biler som holdt inde til siden ved bakker og ikke kunne komme videre var i størstedelen af tilfældene BMW-ere. De er jo ikke kendt for at have de bedste egenskaber i vintervejr. Men igen, som nævnt før, det var ekstreme forhold. Mit bedste råd er ikke at spare på vinterdækkene, brug det nødvendige for at få virkelig gode vinterdæk. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret September 16, 2007 Jeg havde en E39 530dA - og det gav altså ikke mange problemer selv om vi bor ude på landet hvor der kun skrabes sne på nogen af vejene. Dog vil jeg sige at når der var behov for at forcere relativt høje snedybder og på meget glat underlag er den ikke det bedste. Til almindelig pendling fra Malmö området til København kan jeg ikke forestille mig de store problemer. Sørg for gode vinterdæk, hav et par snekæder med - så skal du nok komme frem. De mange HK er ikke et problem, dem sørger du bare for at dosere med måde når vejen er glat. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Mogens Anmeld indhold Besvaret September 16, 2007 Elektronik, der virker ! Jeg havde en E39 530dA - og det gav altså ikke mange problemer selv om vi bor ude på landet hvor der kun skrabes sne på nogen af vejene. Dog vil jeg sige at når der var behov for at forcere relativt høje snedybder og på meget glat underlag er den ikke det bedste. Til almindelig pendling fra Malmö området til København kan jeg ikke forestille mig de store problemer. Sørg for gode vinterdæk, hav et par snekæder med - så skal du nok komme frem. De mange HK er ikke et problem, dem sørger du bare for at dosere med måde når vejen er glat. Mon ikke en 535d har mindst ligeså mange elektroniske hjælpemidler som vore 530d havde, Lars ;) Jeg synes, det virkede perfekt på min - også om vinteren. Et eksempel: Man kommer en anelse for stærkt af motorvejns afkørsel således, at bilen skrider over forhjulene. Pling, og elektronikken har nedbremst højre baghjul, og bilen er hjulpet på vej igen :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret September 16, 2007 Det har den uden tvivl. Netop også derfor - nok ikke nogen problemer ved pendling fra Malmö til København. Men min E39 kunne faktisk godt komme til kort de sidste 5 km - grusvej der kun skrabes. Når det er tøvejr smelter isen så - og der bliver mildest talt skøjtebane over det hele. Kombineret med baghjulstræk og bakket vej. Et helt praktisk eksempel - der er en relativt lang stigning lige inden man når ud til hovedvejen herude. I det beskrevne vejr med tø og isbane var der bare no way du kunne få BMW'en op af den bakke - uden at spænde et sæt kæder på baghjulene. Første gang jeg hang fast på den, rullede ned og prøvede et par gange før jeg gav mig til at sætte kæder på kom en af naboerne kørende i sin Saab 95. Han stoppede for at spørge om jeg havde brug for hjælp, men mente nok at jeg skulle klare mig. Så siger han frejdigt - "ja så må vi jo se hvordan Saab'en klarer bakken" - sætter i gear og kører op over den. Og ja, jeg havde gode kvalitetsvinterdæk på den, dog ikke pigdæk hvilket nok også gør en forskel på is. Diverse elektroniske hjælpemidler gør ikke meget godt i den situation, med DTC slået til kommer man ingen vegne. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Supermule Anmeld indhold Besvaret September 16, 2007 Der er INTET der virker på is udover pigge.......Uanset hvilket dækmærke du vælger...... Og jeg garanterer dig at han kørte med dubbdäck......;) Det gør alle svensson's.................. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret September 16, 2007 Der er INTET der virker på is udover pigge.......Uanset hvilket dækmærke du vælger...... Og jeg garanterer dig at han kørte med dubbdäck......;) Det gør alle svensson's.................. Det gjorde han utvivlsomt ;) Jeg slipper hellere for larmen i det daglige og tager de 10 minutter det tager at sætter kæder på når det er nødvendigt. Har haft brug for det fem gange i løbet af de sidste 3 vintre. Anyhow, så tror jeg altså heller ikke at baghjulstræk fremmer fremkommeligheden op af en isglat bakke. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Peter H. 10 Anmeld indhold Besvaret September 16, 2007 Der er INTET der virker på is udover pigge.......Uanset hvilket dækmærke du vælger...... Og jeg garanterer dig at han kørte med dubbdäck......;) Det gør alle svensson's.................. Det er dejligt med pigdæk når man bor lidt uden for storbyen:):) De virker også en del bedre når der ligger meget sne synes jeg ... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Supermule Anmeld indhold Besvaret September 16, 2007 Du har helt ret Lars.......... Vanvittigt at bruge pigdæk når der ikke er fast is på vejen..... De bremser nemlig lagt dårligere end sommerdæk på våd asfalt......:( Det gjorde han utvivlsomt ;) Jeg slipper hellere for larmen i det daglige og tager de 10 minutter det tager at sætter kæder på når det er nødvendigt. Har haft brug for det fem gange i løbet af de sidste 3 vintre. Anyhow, så tror jeg altså heller ikke at baghjulstræk fremmer fremkommeligheden op af en isglat bakke. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
dkrath 10 Anmeld indhold Besvaret September 17, 2007 For at besvarre overskriften. Det er PISSE SKÆGT med baghjulstræk og sne ;) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Danielsito 10 Anmeld indhold Besvaret September 17, 2007 For at besvarre overskriften. Det er PISSE SKÆGT med baghjulstræk og sne ;) Ja, det var også min første tanke, da jeg så overskriften! :th2: Men jeg må indrømme at jeg synes man kan tage det lidt mere afslappet om vinteren, når man har forhjulstræk. Da jeg havde BMW (E21 og E30, som overhovedet ikke kan sammenlignes med en moderne BMW) sad jeg noget oftere fast og havde også mere travlt med at køre og styre kontra når der lå sne. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
dkrath 10 Anmeld indhold Besvaret September 17, 2007 Ja, det var også min første tanke, da jeg så overskriften! :th2: Men jeg må indrømme at jeg synes man kan tage det lidt mere afslappet om vinteren, når man har forhjulstræk. Da jeg havde BMW (E21 og E30, som overhovedet ikke kan sammenlignes med en moderne BMW) sad jeg noget oftere fast og havde også mere travlt med at køre og styre kontra når der lå sne. Sjovt! Jeg havde intet problem i min E30'er! Men for at virke lidt mere seriøs, så vil jeg sige som de andre at det intet problem er at have baghjulstræk om vinteren. Jeg har så heller ikke noget at sammenligne med, da jeg kun har haft baghjulstrukne biler med 6cyl motorer. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret September 17, 2007 Apropros baghjulstræk så blev vi lige overhalet et par gange på broen af en ny sort Mustang GT på tyske exportskyltar på vej hjem halvsent lørdag aften. Nøøøøøj... Den er altså cool sådan en... :D Og lyden... Den har jo til gengæld det rigtig sjove baghulstræk hvor baghjulene er "bundet sammen" Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
dkrath 10 Anmeld indhold Besvaret September 17, 2007 Du tænker på spær?... Det kan sådan en E30'er også have... havde min dog ikke desværre :D Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret September 17, 2007 Du tænker på spær?... Ja det er nok sådan det hedder... Altså... Når højre baghjul drejer én omgang gør venstre det samme... Altid.. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Supermule Anmeld indhold Besvaret September 17, 2007 Sådan fungerer det ikke i praksis.....Spær er fantastisk, men for meget er skidt..... 100% spær betyder at begge hjul altid følges ad....Det er ikke godt.....Mercedes bruger ca 40% spær, således at ét skal rotere 40% af sin omdrejning før kræfterne bliver overført til modsatte hjul..... Det problem har jeg så ikke, for jeg har træk på alle 4......:) Ja det er nok sådan det hedder... Altså... Når højre baghjul drejer én omgang gør venstre det samme... Altid.. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Danielsito 10 Anmeld indhold Besvaret September 17, 2007 Mercedes bruger ca 40% spær' date=' således at ét skal rotere 40% af sin omdrejning før kræfterne bliver overført til modsatte hjul.....[/quote'] Vil det sige at når det ene hjul har kørt 40% af en omgang, slår det andet bare til?? Er der så 100% spær derefter? Det er nu ikke helt sådan det hænger sammen. 40% spær betyder at der må være 40% forskel på de to hjuls omdrejninger. Dvs. hvis det ene hjul kører med 100 Km/t vil det andet mindst køre med 60 Km/t. Hvis det var som du beskriver, ville 100% spær betyde, at det ene hjul skulle rotere 100% af sin omdrejning (1 omgang?), før det andet kom med. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Peter H. 10 Anmeld indhold Besvaret September 18, 2007 Det problem har jeg så ikke, for jeg har træk på alle 4......:) Og det er sjovt i snevejr :):) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Stoney 10 Anmeld indhold Besvaret September 20, 2007 ... baghjulstræk er sjovt :) Det handler vel bare om ordentlige dæk, rigeligt med last bagi (i mit tilfælde), og en rolig fod! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret September 20, 2007 rigeligt med last bagi (i mit tilfælde)' date=' og en rolig fod![/quote']HiAce? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Stoney 10 Anmeld indhold Besvaret September 20, 2007 ... Neeej ik ligefrem :th2: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites