Jump to content
Miss W

Rettigheder i forbindelse med køb

Recommended Posts

Kære alle som læser :) Dette er ikke et spørgsmål ang. noget i det svenske - men rettere om noget i det danske. Jeg vil blot forhøre mig om der er nogen af Jer derude, der kender mine rettigheder som køber af et produkt, som pga. postdanmark, øjensynligt ikke er nået frem? Situationen er således: jeg har købt en ny fladskærm til min computer, fra en dansk leverandør på nettet. Postdanmark skal levere - og da jeg ikke længere sidder på mit kontor pga. barsel beder jeg om at den leveres til min kærestes job. Problemet er nu den at Postdanmark siger de har leveret til den ønskede adresse, men der er ingen på adressen som har set sporet af den. Vi undrer os over at de siger de har en kvittering på leveringen. Nu har jeg modtaget underskriften og kan ikke læse hvad der står. Jeg har videresendt den til min kærestes job - så må vi se om de kan genkende den underskrift. Mit spørgsmål til Jer derude er: hvordan pokker er mine rettigheder egentlig i forhold til dette? Jeg kan jo i princippet ikke helt forstå at Postdanmark bare kan udlevere pakken til "en eller anden", uden legitimation. Og tage en uvilkårlig underskrift for gode varer. Vedkommende som har modtaget pakken er jo ikke den retmæssige ejer?? Kan de bare sige sådan? I princippet kan det jo være posten selv der har neglet pakken og bare lavet en krusedulle på papiret som modtager... Jeg vil jo selv mene at sålænge pakken ikke er leveret til retmæssig ejer, så har Postdanmark ikke opfyldt deres opgave tilfredsstillende og derved skal de erstatte den manglende pakke..? Jeg fatter ikke en meter af dette og håber der er nogen af Jer derude som kaste lys over mine rettigheder som køber, der har betalt for en vare jeg ikke har modtaget. Jeg har naturligvis reklameret til Postdanmark for den manglende modtagelse. På forhånd tak for hjælp, Winnie

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Er pakken att. til din kæreste, er det kun denne der kan modtage og ikke andre. Jeg kan give dig mange glimrende eksempler fra Danske Fragtmænd, hvor de har måttet erstatte bortkomne pakker.... Eks. En vare er sendt fra Jylland til en adresse i nordsjælland, fragtmanden påstulerer at varen er afleveret og der er en underskrift på dette.(Varen er ikke på adressen) Den påståede underskrift på fragtbrevet var "ved dør" En vare sendt fra Italien til en adr. i brøndby (aldrig leveret og vi snakker 3 paller) påstået afleveret underskrift ulæslig - Danske fragtmænd erstatter efter politianmeldelse

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Er pakken att. til din kæreste, er det kun denne der kan modtage og ikke andre. Jeg kan give dig mange glimrende eksempler fra Danske Fragtmænd, hvor de har måttet erstatte bortkomne pakker.... Eks. En vare er sendt fra Jylland til en adresse i nordsjælland, fragtmanden påstulerer at varen er afleveret og der er en underskrift på dette.(Varen er ikke på adressen) Den påståede underskrift på fragtbrevet var "ved dør" En vare sendt fra Italien til en adr. i brøndby (aldrig leveret og vi snakker 3 paller) påstået afleveret underskrift ulæslig - Danske fragtmænd erstatter efter politianmeldelse
Hej Michael, Tusind tak for dit svar. Jeg er virkelig glad for at høre fra dig. Ja, pakken var att. min kærestes navn og den underlige underskrift som står som kvittering på pakken ligner ingenlunde hans navn. I øvrigt matcher den ej heller nogen andens navn på hans job. Jeg talte (atter igen) i går med postdanmark og her spurgte jeg hvordan i alverden de bare kan tillade sig at aflevere en pakke til én eller anden uvilkårlig person, når der tydeligvis står et navn og en adresse på pakken. "Jo, det kunne de når der ikke var betalt ekstra for leverancen" :surprise: øhhhh... tænker jeg, hvad pokker er det for noget sludder. Så har jeg jo ingen rettigheder. I øvrigt har jeg aldrig haft nogen mulighed for ekstra tilvalg af sikkerhed, det kunne jeg ikke krydse af nogen steder ved købet. Nu skal jeg øjensynlig vente på hvad der sker ved den reklamation jeg har foretaget på pakken (der kan godt gå mindst en uge fik jeg at vide) - men jeg har selv tænkt på om jeg mon skal anmelde det til politiet. Eller skal jeg vente til jeg hører fra postdanmark? Endnu engang tusind tak for hjælpen, :) Winnie

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Mit spørgsmål til Jer derude er: hvordan pokker er mine rettigheder egentlig i forhold til dette? Jeg kan jo i princippet ikke helt forstå at Postdanmark bare kan udlevere pakken til "en eller anden", uden legitimation. Og tage en uvilkårlig underskrift for gode varer. Vedkommende som har modtaget pakken er jo ikke den retmæssige ejer?? Kan de bare sige sådan? I princippet kan det jo være posten selv der har neglet pakken og bare lavet en krusedulle på papiret som modtager... Jeg vil jo selv mene at sålænge pakken ikke er leveret til retmæssig ejer, så har Postdanmark ikke opfyldt deres opgave tilfredsstillende og derved skal de erstatte den manglende pakke..?
Hej Winnie Jeg tror du har en god sag. For det første anses "levering for sket, når genstanden er kommet i køberens besiddelse." jf. Købelovens § 73, som omhandler leveringstedet. Det kan man jo ikke just påstå er tilfældet:eek: Dernæst, så prøv lige at nærlæse nedenstående, som er sakset fra Post Danmarks forretningsbetingelser for private pakker 1.16.2 ERSTATNING VED BORTKOMST OG BESKADIGELSE Post Danmark yder erstatning for bortkomst og beskadigelse af en Privatpakke efter reglerne i bekendtgørelse nr. 1312 af 14. december 2004 om koncession for Post Danmark A/S (i det følgende koncessionen). I henhold til koncessionens § 11 er Post Danmark erstatningspligtig for bortkomst, herunder helt eller delvist tab af pakkens indhold, eller beskadigelse af en Privatpakke, såfremt bortkomsten eller beskadigelsen skyldes forsæt eller uagtsomhed, der kan tilregnes Post Danmark. Udlevering af en Privatpakke til en anden end den, Post Danmark er berettiget til at aflevere forsendelsen til sidestilles med bortkomst, såfremt pakken ikke efterfølgende er kommet rette modtager i hænde. Post Danmark yder ikke erstatning, hvis afsender ikke har overholdt kravene i nærværende forretningsbetingelser til emballering eller til hvilket indhold, der må være i pakken....... .... derefter følger en længere udredning af betingelserne for erstatning. Håber du kan bruge det til noget:)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hej Winnie Jeg tror du har en god sag. For det første anses "levering for sket, når genstanden er kommet i køberens besiddelse." jf. Købelovens § 73, som omhandler leveringstedet. Det kan man jo ikke just påstå er tilfældet:eek: Dernæst, så prøv lige at nærlæse nedenstående, som er sakset fra Post Danmarks forretningsbetingelser for private pakker 1.16.2 ERSTATNING VED BORTKOMST OG BESKADIGELSE Post Danmark yder erstatning for bortkomst og beskadigelse af en Privatpakke efter reglerne i bekendtgørelse nr. 1312 af 14. december 2004 om koncession for Post Danmark A/S (i det følgende koncessionen). I henhold til koncessionens § 11 er Post Danmark erstatningspligtig for bortkomst, herunder helt eller delvist tab af pakkens indhold, eller beskadigelse af en Privatpakke, såfremt bortkomsten eller beskadigelsen skyldes forsæt eller uagtsomhed, der kan tilregnes Post Danmark. Udlevering af en Privatpakke til en anden end den, Post Danmark er berettiget til at aflevere forsendelsen til sidestilles med bortkomst, såfremt pakken ikke efterfølgende er kommet rette modtager i hænde. Post Danmark yder ikke erstatning, hvis afsender ikke har overholdt kravene i nærværende forretningsbetingelser til emballering eller til hvilket indhold, der må være i pakken....... .... derefter følger en længere udredning af betingelserne for erstatning. Håber du kan bruge det til noget:)
Hej Lotte, Jeg er dig meget taknemmelig. :) Det er jo lige hvad jeg har brug for! Tusind, tusind tak. Nu har jeg noget at henvise til, det er rigtigt rart. Mange smil, Winnie

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Sikken en historie... Nu er jeg totalt forvirret. Nu har jeg så gået her og ventet en stund på at høre fra Postdanmark vedr. min reklamation af den bortkomne fladskærm. Jeg taler så med kundeservice (atter engang) og denne gang får jeg at vide at jeg, som modtager, skam ikke skal reklamere. Næhh... det skal såmend afsenderen gøre. :eek: Men da jeg talte med afsenderen for en små 14 dage siden, sagde de at når pakken var hos postvæsenet var sagen ude af deres hænder. I dag får jeg så at vide af postvæsenet at de ikke står til ansvar overfor mig, men overfor afsenderen. Dvs. jeg kan så selv ligge og rode med enten at få mine penge eller ny vare udsendt fra afsenderen... Nu er jeg oprigtig forvirret! Nu er jeg endnu ikke kommet til at tale med afsenderen, da de først åbner kl. 12 - men helt ærligt... hvor stor er chancen for at de "gider" hjælpe mig, når de HAR fået deres penge??? Jeg kan simpelthen ikke fatte rimeligheden i dette... pls. er der nogen af Jer som har en idé til hvordan jeg skal forholde mig til det hele - så er jeg lutter øre. På forhånd tak, Winnie

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Når jeg læser det, som Lotte har sakset fra PostDanmarks hjemmeside - så kan jeg ikke læse andet end at det PD, der har ansvaret. Om det så er dig eller afsender der skal stille kravet overfor PD, er noget andet - men PD hænger da på den!! Ring og tal med kundeservice hos din leverandør her kl. 12 - lad os høre hvad de har at sige. Men hold fast! DU har ikke modtaget hvad du har betalt for - og det er IKKE dig, der skal lege detektiv! Held og lykke! :th2:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Bare til orientering: Det har altid været AFSENDER' date=' der skal efterlyse en forsendelse.[/quote'] Tak Ulmus, for det! Sjovt nok var det ikke det som jeg fik at vide hos Post Danmark første gang jeg ringede og spurgte til min pakke. Jeg blev alene henvist til at skrive en reklamation. Så det er åbenbart ikke alle inden for postvæsenet som besidder den viden... Nu synes jeg i øvrigt at jeg har været temmelig tålmodig med dem og vil derfor melde bortkomsten af pakken til politiet. /Winnie

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Når jeg læser det, som Lotte har sakset fra PostDanmarks hjemmeside - så kan jeg ikke læse andet end at det PD, der har ansvaret. Om det så er dig eller afsender der skal stille kravet overfor PD, er noget andet - men PD hænger da på den!! Ring og tal med kundeservice hos din leverandør her kl. 12 - lad os høre hvad de har at sige. Men hold fast! DU har ikke modtaget hvad du har betalt for - og det er IKKE dig, der skal lege detektiv! Held og lykke! :th2:
Ja tak! :) Jeg har ringet til leverandørens salgsafd. i stedet. De åbnede kl. 10. Han kunne så ikke hjælpe mig så meget - henviser mig til deres bogholder, som jeg først kan tale med i morgen :sick: Som nævnt ovenfor så vil jeg anmelde det til politiet. Jeg har nok været for sød og afventende hidtil... det lyder måske også postulerende at jeg har mistet en pakke når jeg ikke har anmeldt det. Jeg har dårlig samvittighed over det - så det skal jeg vist bare se at få gjort, så Posten og leverandøren kan se at jeg skam har rent mel posen, når jeg siger jeg ikke har modtaget. Tak for opmuntringen :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites