Jump to content
Nysgerrig

Erfaringer med fyring, fritstillet og skatter???

Recommended Posts

Hej :new: Jeg har uden held brugt nogle dage på at lede efter viden om min specielle situation herinde og andre steder. Jeg håber at nogen kan hjælpe mig. Jeg bor i Sverige og er blevet fyret fra mit danske job med fire måneders opsigelse. I opsigelsen står der, at jeg bliver fritstillet efter to måneder. Er der nogen, der ved noget om hvordan reglerne med skat og socialbidrag fungerer i forbindelse med fyring og fritstilling? Hvis jeg nu finder et nyt arbejde og kan starte inden opsigelsesperioden er udløbet. Så er der udsigt til dobbelt løn i en periode :love: Er der nogen der har erfaringer med det? - hvis det nye job er i Danmark? - eller i Sverige? Nogen, der har prøvet det? - Noget man skal være opmærksom på?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du er endelig og helt fritstillet, så er det bare at klø på med at finde et andet job. Du kan arbejde hvor du vil - og ja, du vil stadig få din gamle løn i nogle måneder. Ved en endelig fritstilling, hvor der ikke tages nogen forbehold af nogen art, kan du også arbejde i Sverige - det vil i så fald være din danske arbejdsgiver som kan risikere at komme til at betale de berygtede svenske socialforsikringsafgifter af din danske løn.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Har erfaring med det ja - positivt og negativt. Positivt: du får et job i din fritstillingsperiode (hvis den er uden forbehold og du ikke har en konkurrenceklausul som forhindrer dig), og så får du dobbelt løn. Negativt: lidt specielt måske, men jeg indgik en gensidig afskedsaftale med et tidligere firma jeg var ansat i som chef. Funktionæransat, og dermed berretiget til 3 måneders løn ved fyring. Aftalen gik på, at jeg fik 6 måneders løn og var fritstillet fra dag 1 uden forbehold. Fik nyt job dagen efter, og havde på principielt 6 måneders dobbelt løn :th2: Tidligere firma gik så konkurs efter 5½ måned fra vores aftale begyndte. Lønmodtagernes garantifond modregnede så mit tilgodehavende (sidste måneds løn + alle mine feriepenge) i den løn jeg havde fået efter de 3 måneder jeg var berettiget til. SUR R*V at miste et 6 cifret netto beløb på den måde. Nu var min situation måske lidt speciel, men PAS PÅ! I bagklogskabens klare lys skulle jeg have forhandlet et aftrædelseshonorar up front + de 3 måneder i stedet. Men hvis dine 4 måneder er indenfor de normale funktionærperioder, så har du intet at frygte

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Er man som grænsegænger (bosat i sverige' date=' har haft arbejde i firma som er gået konkurs i DK) dækket af lønmodtageres garantifond?[/quote'] som udgangspunkt ja, det er jo dit firma som er forsikret i LG og dermed løn-udbetalingerne

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja Ja, men de vil göre alt for at undgå det. Men man skal ikke give sig. Har en del Svenske bekendte der har den erfaring efter at Sterling gik konkurs sidste år.

Er man som grænsegænger (bosat i sverige' date=' har haft arbejde i firma som er gået konkurs i DK) dækket af lønmodtageres garantifond?[/quote']

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Arbejdsgiver kan modregne efter 3 måneder.... Er man i en opsigelsessituation, hvor man er fritstillet, skal man som udgangspunkt have løn i opsigelsesperioden. Har man en opsigelsesvarsel på mere end 3 måneder kan der dog modregnes i den løn som medarbejderen får i en evt. ny stilling. De første 3 måneder har man dog krav på fuld løn fra den gamle arbejdsplads uden modregning. Dette er hvis der er tale om fuldstændig fritstillelse uden forbehold.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Aha uha

Ja' date=' men de vil göre alt for at undgå det. Men man skal ikke give sig. Har en del Svenske bekendte der har den erfaring efter at Sterling gik konkurs sidste år.[/quote'] Og har de så modtaget noget? Og efter hvor lang tid?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites