Humle 10 Anmeld indhold Skrevet September 3, 2007 Spar over 10.000 kr per kvadratmeter i Malmø 1. september 2007 kl. 09:30 Der er billigere boliger på den anden side af sundet, det er ingen nyhed. Men hvor meget billigere er priserne i Malmø egentlig sammenlignet med København? De er meget billigere, men det varer ikke evigt. Priserne i Danmark rasler ned. Ifølge den seneste opgørelse fra Danmarks Statistik er samtlige typer af ejendomme i perioden 4. kvartal 2006 til 1. kvartal 2007 faldet i Danmark, undtagen enfamiliehuse, der er uændrede. Og ejerlejligheder, som udgør størstedelen af Københavns boligmasse, er faldet med 3,4 procent på landsplan, og tallet kan kun være højere i Københavnsområdet. Et prisfald på 13 procent på et år. I Malmø ser det anderledes ud. Ifølge den svenske ejendomsportal Mäklarstatistik.se stiger priserne stadig. Gennemsnitsprisen per kvadratmeter i Malmø er på 17.027 svenske kroner, hvilket svarer til 13.600 kroner per kvadratmeter. I Malmø er priserne gennem det seneste år steget med 28 procent. Forskellen er til at tage og føle på. Med et overophedet Københavnsk boligmarked, faldende priser, og et rekordhøjt antal boliger til salg, virker det derfor ikke mærkværdigt, at over 7 pct. af befolkningen i Malmø, nu har dansk som modersmål. Københavnske boligpriser er på vej ned, og Malmøs priser er på vej op. Det skyldes i høj grad, at prisen per kvadratmeter i København, ifølge Realkreditrådet, ligger på omtrent 28.600 kroner. Dermed er der mere cirka 15.000 kroner at spare per kvadratmeter. Eller sagt mere pædagogisk: Dobbelt så mange boligkvadratmeter for pengene. Danskernes flugt til Sverige kan aflæses flere steder. Et sted er hos SKAT, der registrerer flere og flere danske skatteborgere med bopæl i Sverige, og et andet sted er hos Øresundsbron. Friske tal fra Øresundsbron om trafikstatistik understøtter befolkningstilvæksten. Biltrafikken over Øresund er i første halvår 2007 steget med næsten 20 procent. sammenlignet med samme periode sidste år. Der kørte i gennemsnit omtrent 17.000 biler om dagen. I juli måned kørte 672.846 personbiler over broen, hvilket er næsten 150.000 flere end i maj og over 100.000 mere end i juni. - Pendlerandelen udgør nu omkring 38 procent af personbiltrafikken. Pendlingstrafikken styrkes af, at danskerne stadig flytter til Sverige i samme omfang som i 2006. Samtidig er antallet af svenskere, der arbejder i Danmark, mere end fordoblet, oplyser Øresundsbron. Dog varer opsvinget på den anden side af sundet næppe for evigt. I takt med faldende priser i København bliver Malmø mindre attraktivt for danskere, da priserne udlignes. Fortsætter den positive udvikling i Malmø og den negative i København, vil priserne i Malmø have passeret København om 2 år, og det er nok ikke helt realistisk. København er stadig områdets hovedstad. http://www.netposten.dk/?pageid=5&articleid=1004807 Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
GULVmanden 10 Anmeld indhold Besvaret September 19, 2007 Du vil ALDIG kunne finde sammen M2 pris i Danmark, som i Sverige! Og priserne falder ikke 50% i Danmark, alt koster min. 1,2 mil. for meget! Jeg giver det 5 - 12 år så skal Du bare se priserne herover i Sveden.... Tænk langt.... ikke kort! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Supermule Anmeld indhold Besvaret September 19, 2007 Herude på landet koster én kvm ca 20-22.000 pt..... Ikke så ringe når man købte til 5.000................. :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
topperwhopper 10 Anmeld indhold Besvaret September 19, 2007 Kvadratmeterpriser Jeg bliver kun endnu gladere for min 2 værelseslejlighed i Malmø centrum når jeg hører de m2 priser. Har givet ca. 12.600 SEK pr. kvadrat meter her i sep. 2007, hvor den svenske krone samtidig var i lidt lavere kurs end den normalt er. :th2: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest PeterK Anmeld indhold Besvaret September 20, 2007 Forstår ikke når pressen bruger argumentet med at priserne rasler ned i København og derved bliver det mindre attraktivt at købe "hinsidan"?? Største årsag til at priserne rasler ned, er at renten er steget faretruende det sidste 1,5 år. Så det er faktisk blevet dyrere at sidde i en KBH-lejlighed i dag, selvom kontantprisen måske er faldet 15-20% det sidste års tid!! Det er ENDNU sværere for førstegangskøbere og folk uden svimlende friværdier at købe bolig i KBH-området i dag end for et år siden!! Eneste forskel er at udbuddet er ENORMT i øjeblikket, og det danske boligmarket er ramt af "domino-effekten". Ingen tør købe, før de har solgt:-) Et jordnært eksempel: Etablerede man et afdragsfrit lån (variabel rente) på 3 mio. i DK for lidt over 1 år siden og kigger på renten i dag, har man haft en husleje stigning på små 50%!!! Vi kan bestemt også mærke rentestigningen her i Klagshamn hvor vi bor, da vi valgte "rörlig" rente for 1 år siden...... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret September 20, 2007 Priserne i København var kommet lidt for højt op, fordi man betaler for en forventet fremtidig prisstigning, og den forventning er så forduftet, hvorefter priserne indretter sig. "Rasler ned" kaldes det. I Malmö sælges lejlighederne fortsat med en indbygget forventet stigning, som der måske er dækning for i den fremtidige prisudvikling, og som der måske ikke er dækning for i den fremtidige prisudvikling. Når Malmö når samme punkt som København nåede for godt et års tid siden, hvor markedet sagde: Nu stiger de ikke mere! - så vil priserne i Malmö også "rasle ned", som det hedder på avissprog. Der er altså i øjeblikket en assymetri til Københavns fordel. I Malmö betaler man for fremtidig stigning - det gør man ikke i København i disse måneder. :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret September 20, 2007 Jeg syns da, det er billigt i Malmö. Jeg har selv givet 50.000 pr. kvadratmeter her hvor jeg bor. Nånej, hektar. :D Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bananas 14 Anmeld indhold Besvaret September 20, 2007 Nånej, hektar. :D Nu måler du forhåbentlig ikke det indre af huset i hektar? I så fald lyder det som om det er lidt dyrt at varme op!:th2: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret September 20, 2007 Nu måler du forhåbentlig ikke det indre af huset i hektar? I så fald lyder det som om det er lidt dyrt at varme op!:th2: Det er ikke spor dyrt at varme op. Jeg bruger noget, der hedder Global Warming - man skal bare køre en tur i sin bil engang imellem, så bliver hele ejendommen varmet op. Jeg har 64.734 kvadratmeter - hvad har du selv? :D Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Humle 10 Anmeld indhold Besvaret September 21, 2007 Jeg har 64.734 kvadratmeter - hvad har du selv? :D Tør slet ikke tænke på hvad det må koste i "græsplæneklipningsudgifter" ? Eller har du anskaffet dig en ged eller 2 ? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret September 21, 2007 Det meste passer sig selv, naboen dyrker noget af det - græsplænen er ganske lille - kun nogle få tønder land. :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites