Jump to content
LotteB

Ny Nordea Øresundsfilial

Recommended Posts

*Gaab*, så mangler de stakkels danskere, der ikke har en chance for at forstå noget i Malmö, bare at diverse forretninger, så som: slagter, konditori, skoforretning, matas, og ikke mindst Audi, BMW og Mercedes forhandlerne også får dansk personale! Hvordan skal man dog kunne klare sig i Sverige som dansker, når folk snakker svensk til en? :rolleye: Ja, jeg er godt klar over at der åbenbart findes folk der flytter herover, som aldrig har set svensk tv, eller mødt en svensker, men kun ved at bilerne koster det halve her! Men altså, helt ærligt! Jeg kan ikke se hvad der skulle få folk til at vælge Nordea som bank, bare fordi personalet er dansk :rolleye: I så fald, ville man så også være nød til at vælge at købe en ny Hyundai, hvis det var den eneste bilforhandler i Skåne med dansk personale :confused: Vil man flytte til og bo i et andet land, så må man som minimum gøre en indsats selv for at kunne kommunikere med befolkningen - og det er ikke nødvendigvis at kunne snakke flydende svensk. Fantastisk initiativ, Nordea :rolleye:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg kan ikke se hvad der skulle få folk til at vælge Nordea som bank, bare fordi personalet er dansk....
Det tror jeg heller ikke er det primære. Nu vil Nordea iflg. artiklen have både danske og svenske medarbejdere. Jeg tror generelt folk er mere interesseret i at få en kompetent rådgiver, som har indgående kendskab til begge landes boligmarkeder og lovgivning. Jeg personligt ville være flintrende ligeglad med, om det var en dansk eller svensk rådgiver, så længe vedkommmende ved hvad han/hun taler om. Omvendt skal man da ikke underkende, at der er et behov for dansksprogede rådgivere. Jeg kender flere der går fuldstændig i baglås ved tanken om at skulle kommunikere over telefonen med en svensker:laugh:
Vil man flytte til og bo i et andet land, så må man som minimum gøre en indsats selv for at kunne kommunikere med befolkningen - og det er ikke nødvendigvis at kunne snakke flydende svensk.
Enig;)
Fantastisk initiativ' date=' Nordea :rolleye:[/quote'] Ja, det kunne det ha´været, hvis de havde gjort alvor af det ved broåbningen. Synes nok de er lidt på "bagkant" med situationen:sick:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Præcist det at kunne få adgang til en rådgiver der kender "til det" at flytte fra Danmark til Sverige hvor man fortsætter med at arbejde i Danmark er det de skal sælge sig på. Om vedkommende taler dansk eller svensk bør ikke have den store betydning - men at kunne få rådgivning af en der kender til forskellene mellem de to lande har til gengæld klart en værdi.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror bestemt også Nordea kan skaffe nyflyttere og kommende tilflyttere som kunder - ved jeg selv brugte meget lang tid på at skaffe info osv. om det at flytte. Skrev lister ned om hvad jeg skulle huske - spurgte herinde mv. Hvis man kunne få en bankrådgiver, der vidste alt det på forhånd - samt kunne rådgive om økonomi, lån mv. evt. formidle boliger - ja så har de jo et totalt koncept. Men jeg ville ikke skifte bank nu dog. Jeg har dog Nordea, men i Helsingborg - og bruger sådan set kun Nordea SE til at have mine penge i. Har ingen lån eller opsparinger i SE.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg syntes da også jeg gennem de sidste 4 år her på siden har set en del indlæg der har givet udtryk for meget frustration over det med banken. Hvor hvor det smartest og låne, hvad koster det ene og det andet osv osv. Nu er det samlet på et sted, hvor ens rådgiver kan hjælpe med problematikker fra begge sider. Er det ikke hvad mange af os har efterlyst indenfor en lang række områder ? Mobiltelefoni (hvor kun 3 er med på vognen) Skat, sundhed, andre offentlige systemer. Det er vel reelt kun Øresundsbroen der indtil videre rigtig forstår at tage røven på os på begge sider af sundet :-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Fantastisk initiativ' date=' Nordea :rolleye:[/quote'] Hold da op hvor er du positiv hva... :rolleye: Du havde måske slet ikke problemer da du flyttede til Sverige, skulle tale med banker i både Danmark og Sverige for at få det hele til at hænge sammen? Det er en genial idé at lave en Øresundsfilial, så man kan nøjes med at gå et sted hen for at få ordnet alle sine bankforretninger.. Tale med folk som ved hvordan reglerne er i både Danmark og Sverige... Bruge de erfaringer medarbejderne selv har med at flytte fra et land til et andet... Men det er selvfølgelig bare min mening :D Majse

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

En ting må jeg sige om denne artikel - det er godt spin fra Nordeas pressechef, at få lov til at promovere at man nu starter en specialafdeling op henvendt direkte mod pendlere. Og journalisten æder det råt, men på den anden side kan han vel heller ikke skaffe dokumentation for de mere reele grunde. Blandt de professionelle kunder har Nordea længe været kendt for at have dygtige folk, men til gengæld berygtet for at være umulige til at samarbejde imellem afdelingerne inden for koncernen. Med det resultat at kunderne bliver kastet rundt på må og få mellem folk, der ikke er inde i deres sag, og/eller ikke føler ansvar for kunden, og derfor mishåndterer dem. Mit eget møde med koncernens privat-kunde afdelinger på begge sider bekæftede blot dette rygte - det gik meget godt da jeg snakkede med den ene side, men da de skulle samarbejde blev den samlede behandlig totalt hovedløs og direkte ubrugelig. Så reelt ser er der vel tale om at Nordea koncernen har opdaget at de har skræmt for mange pendler kunder væk fordi de ikke kan finde ud af at samarbejde på tværs af sundet, og nu har man taget konsekvensen og lavet en specialafdeling, hvor folk fra begge lande proppes ind i de samme lokaler så de er tvunget til at arbejde sammen.:p Egentlig en rigtig god idé - det kunne måske medføre at pendlerne kunne slippe for en behandlig, der reelt er diskriminerende. Og måske kunne nogle af følgende deciderede dumheder sågar undgås: (P.S. Dette gælder mere bankerne generelt og ikke specifikt Nordea) 1) En kunde med abejde i Danmark, som skal kreditvurderes til køb af bolig i Sverige bliver ikke længere afvist fordi han ikke har et svensk personnummer, svensk indtægt, svensk ID, svensk årsopgørelse eller lign. (OK den er ved at være lidt sjælden efterhånden, men det kan stadigvæk opleves i enkelte banker rundt omkring) 2) En kunde med arbejde i Danmark, der vil søge om svensk lån tvinges ikke længere til selv at henvende sig til danske RKI for at få en erklæring om at man ikke er en dårlig betaler. Nu kan banken selv trække en stor del af disse oplysninger (hvilket også forhindrer at kunderne kan snyde banken ved at forfalske disse!) 3) Efter at have fået et millionlån afviser banken ikke længere at lave et svensk id til kunden selvom vedkommende ikke har et svensk pas. I stedet finder BANKEN en løsning på problemet! 4) Til budgetberegninger i forbindelse med svenske boliglån tager man ikke længere den danske før-skat indtægt og sætter den DIREKTE ind i et SVENSKT skatteberegningsprogram med dertil hørende potentiale for økonomisk rabundus.:rolleye: Derudover kunne der måske hen af vejen opfindes nye produkter og rådgivning som er til gavn for pendlerkunderne: Fx. Valutakurssikring af friværdi, når denne skal anvendes til at skifte ejerbolig fra et land til et andet. I det hele taget er det ikke helt smart at have sin indtægt i een valuta og sine udgifter i en anden. Måske kunne man tilbyde en form for valutakurssikring af enten ens løn eller alternativt bare udgifterne på ens boliglån. Måske kunne man finansiere sin svenske bolig i danske kroner? En fleksibel, hurtig og smidig (elektronisk) valukursveksling fra et lands valuta til det andet lands valuta uden det behøves koste så meget i gebyrer og/eller spread. Lidt basal rådgivning omkring skat og transportudgifter til potentielt nye pendlere kunne måske også hjælpe. Mulighederne er mange, når man begynder at gå lidt mere i dybden. Jeg synes at specialafdelinger er en god idé. Om det bliver det i praksis må tiden vise. Men reelt er det vel det, som Swedbank allerede har lavet, og det er vel egentlig gået dem ret godt siden.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Mit eget møde med koncernens privat-kunde afdelinger på begge sider bekæftede blot dette rygte - det gik meget godt da jeg snakkede med den ene side, men da de skulle samarbejde blev den samlede behandlig totalt hovedløs og direkte ubrugelig.
Stadig ingen problemer fra min side.. Jeg har oplevet absolut ingen problemer med nogle af mine ejendomshandler. Lige fra jeg flyttede herover første gang til anden gang jeg købte lejlighed har der været fin kommunikation mellem min danske og svenske afdeling.
En fleksibel, hurtig og smidig (elektronisk) valukursveksling fra et lands valuta til det andet lands valuta uden det behøves koste så meget i gebyrer og/eller spread.
Jeg overførte penge fra min danske til min svenske konto tidligere i dag. Pengene stod på den svenske konto under 5 min. efter jeg havde overført dem. Det virker bare, dog aner jeg ikke hvor meget de tjener på spread, men der er i hvert fald ingen gebyrer. Mikkel

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Du havde måske slet ikke problemer da du flyttede til Sverige, skulle tale med banker i både Danmark og Sverige for at få det hele til at hænge sammen?
Nu er jeg ikke Toft, men kan da svare for eget vedkomne. Nej, jeg havde ingen problemer overhovedet. At flytte fra DK til SE er ca. lige så vanskeligt som at flytte fra Valby til Vesterbro. Jeg har Nordea som bank, men skifter ikke filial.. Det er da totalt overflødigt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Syntes heller ikke der har været noget kompliceret ved at flytte til Sverige. Det eneste skulle være de kegler man får fat i hos fraflytter kommunen, som intet aner om regler vedr. sygesikring og børnebidrag. Ang. bank valgte jeg Nordea i Tårnby og Nordea i Limhamn, hvilket jeg har været meget tilfreds med.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hold da op hvor er du positiv hva...
Who cares?
Du havde måske slet ikke problemer da du flyttede til Sverige' date=' skulle tale med banker i både Danmark og Sverige for at få det hele til at hænge sammen?[/quote'] Nej, jeg havde INGEN problemer i starten af 2003 da jeg skulle flytte fra DK til Malmö. Havde (og har stadig ) Skandiabanken i DK, og gik ind i SEB filialen på Triangeln, sagde at jeg gerne ville købe den her bolig, og så havde jeg medbragt lønsedler/årsopgørelse osv. Hun regnede lidt på det, og så fik jeg mit lånelöfte, og senere lån. Senere skiftede jeg SEB ud med Skandiabanken i Sverige, og INGEN problemer. Alle jeg har snakket med, både telefonisk og personligt har givet sig god tid og servicen har været fin - INGEN problemer! Hverken med at forstå deres skånske sprog, eller det de siger til mig. Nu har jeg så på fire år købt tre boliger, og selvfølgelig solgt de to igen, og jeg har INGEN problemer med bankerne. Det ENESTE jeg skal bruge en bank til i DK, det er så min danske løn kan gå ind på en konto i DK. Der efter styrer jeg selv at flytte penge til min svenske konto, så ofte jeg vil. Jeg behøver ikke en bank der fører sig frem på, at de så gratis én gang om måneden overfører et beløb fra den danske konto til den svenske - hvad skal jeg bruge det til? Jeg oplevede/oplever heller ingen af de problemstillinger som Bananas skriver, men måske jeg bare har været et heldigt tilfælde. Jeg kan ærlig talt ikke se hvorfor jeg skulle vælge Nordea's model, hvis det havde været muligt i 2003. De spørgsmål jeg havde fik jeg svar på, og så valgte jeg SEB, som på daværende tidspunkt kom med det mest fordelagtige for mig. Er man lidt openminded, så er det altså ikke meget sværere at flytte fra DK til SE, end fra DK til DK. I øvrigt har jeg aldrig i den forstand benyttet mig af en bankrådgiver, som kan regne på min økonomi for mig, det kan jeg udemærket godt selv styre (og nej, jeg er ikke rig så det er derfor jeg kan styre det selv). Og hvorfor skal jeg have en Nordea-medarbejder der har styr på ALT i både DK og SE til at give mig svar på mine spørgsmål, omkring hvordan det hænger sammen i SE? Det kan en hvilken som helst svensk medarbejder i en svensk filial gøre lige så godt (i min verden), og det lykkedes fint for mig da jeg flyttede fra DK til SE. Men altså, er man usikker, genert og kan ikke overskue at snakke med en skåning omkring hvordan tingene foregår i SE, så er det vel en meget god løsning at vælge den nye Nordea filial som sin bank. Ellers (med risiko for at lyde arrogant, men så tager jeg det med) kan jeg ærlig talt ikke se hvorfor man skulle vælge denne nye filial :confused: Den største barriere er sgu den oppe i folks eget hovede! :th2:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites