Mohlin 11 Anmeld indhold Skrevet August 23, 2007 Vi har plötsligt fått en katt till. Det är en liten lort på sådär 3 månader som kom förbi med sin mamma och syskon, och som plötsligt gick in i vårt hus och stannade kvar! Han är helt bedårande (nutted) och vi kan gärna behålla honom. Men...vår andra katt är ca 5 år, hon är född "vild" och kom till oss vid ca 10 månaders ålder, och hon har sitt territorie (vi bor på landet, så hon går in och ut sm hon vill), och så fort hon får se denne lille så lägger hon öronen bakåt och väser. Men hon jagar inte honom eller så. Vi tror att hon vet att han är liten. Vuxna katter slåss hon med. Vi är lite bekymrade för att det ska komma att fungera. Är det någon som har erfarenheter eller goda tips om vad man ska göra? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Persille 10 Anmeld indhold Besvaret August 23, 2007 Hej Mohlin, det skal såmænd nok gå - det tager bare sin tid med gamle katte. Når vi har introduceret killing for gamle katte, har vi som regel bare sat dem sammen og holdt øje med dem - hvis man er lidt mere forsigtig, sætter man dem i hver sit rum adskilt af en netdør indtil de har vænnet sig til hinandens lugt og tilstedeværelse. Jeg har dog altid stolet på, at "man angriber ikke en baby", og indtil videre har det faktisk holdt helt fint! Du kan roligt forvente at der bliver en hel del hvæsen, knurren og larm. Det hjælper gerne at fodre med noget godt, så kattene forbinder hinandens tilstedeværelse med guf. Og husk også at give jeres gamle kat bunker af opmærksomhed, selv om den lille ny er nuttet! I de fleste tilfælde sætter den gamle kat pris på at få en katte-kammerat. Vi introducerede en killing i januar for tre damer på 4, 5 og 6 år, og han får altså stadig et hvæs med på vejen når han bliver lidt for smart - men han kan også godt blive vasket i panden og behandlet pænt, så værre er det såmænd ikke! Held og lykke med det! Og husk så lige (løftet pegefinger) at bettemissen bør kastreres og vaccineres inden han får lov at løbe frit for en sikkerheds skyld, ikke! (og ja, katte kan sagtens kastreres i en alder af 3-4 måneder, og jeg kan endda henvise dig til en dyrlæge tæt på dig som vil gøre det!) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
snoresus 10 Anmeld indhold Besvaret August 23, 2007 Hej Pernille, Vi skal hente 2 kattekillinger i dag, en dreng og en pige, som selvfoelgelig skal steriliseres. Kender du en god dyrlaege i Malmoe? Paa forhaand TAK.:) Susanne Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Persille 10 Anmeld indhold Besvaret August 23, 2007 Hej Pernille, Vi skal hente 2 kattekillinger i dag, en dreng og en pige, som selvfoelgelig skal steriliseres. Kender du en god dyrlaege i Malmoe? Paa forhaand TAK.:) Susanne Hej Susanne, Dyrehospitalet i Malmø er rigtig dygtige, men det er et stort sted og nogle gange føles det lidt upersonligt. Jeg kan anbefale at I bestiller tid til killingevaccination (ved 1. vaccination indgår nemlig en sundhedsundersøgelse i prisen) og beder om at få en tid hos Christina Kronborg, hun er en rigtig dejlig dyrlæge. Så kan I samtidig snakke med hende om at få de små neutraliseret og øremærket efterfølgende. Se http://www.djursjukhus.info for telefonnummer m.m. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mohlin 11 Anmeld indhold Besvaret August 24, 2007 Hej Persill och tack för svaret. Jodå, han ska vaccineras, steriliseras och märkas, som vår andra katt är. Kan man verkligen ta dem redan vid så ung ålder? vad var det för veterinär? Vår andra katt tog vi till en djurklinik i Taastrup. vaccinationerna får de hos Gustaf, om du känner honom. (För er som undrar så är Gustaf en pensionerad veterinär som har mottagning i hemmet. Det blir billigare och går fortare.) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Persille 10 Anmeld indhold Besvaret August 24, 2007 Hej Persill och tack för svaret. Jodå, han ska vaccineras, steriliseras och märkas, som vår andra katt är. Kan man verkligen ta dem redan vid så ung ålder? vad var det för veterinär? Vår andra katt tog vi till en djurklinik i Taastrup. vaccinationerna får de hos Gustaf, om du känner honom. (För er som undrar så är Gustaf en pensionerad veterinär som har mottagning i hemmet. Det blir billigare och går fortare.) Jeg vil umiddelbart anbefale Skovlunde-Herlev dyreklinik, det er ikke så langt fra Taastrup. De har neutraliseret den ene af mine katte som 13-uger gammel killing og det var ganske problemløst. Jeg kender også flere katteopdrættere som er rigtig glade for Skovlunde. Gustaf kender jeg ikke, men nu bor jeg jo heller ikke lige i området ;-) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
snoresus 10 Anmeld indhold Besvaret September 26, 2007 Hej Pernille, Ville lige sige tak for din info vedr. dyresykhuset i Malmoe. Har lige bestilt tid til begge katte, og glaeder mig til det er vel overstaet. H. Susanne Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites