EBL 11 Anmeld indhold Besvaret February 5, 2008 Ret mig hvis jeg tager fejl... 40x ture på broen 2008 = 2.808,- Dkr Diesel udgift 2x18 km = 720,- Dkr (18 km/l) Fradrag for broafgift 40x50 kr = 2.000,- Dkr Køreselsfradrag for 18 km frem = 1.317,6 Dkr Kørselsfradrag for 18 km tilbage = 662,4 Dkr (ved over 100 ialt) Så kommer der vedligeholdelse af bil oven i dette, dette kommer dog uanset hvor man kører. Samlet udgift= 3.528,- Dkr Samlet fradrag= 3.980,- Dkr Ganske rigtigt er der i bil et fradrag på 50 DKK for hver passage af broen, dvs. 2000 DKK pr. måned i dit tilfælde, men et fradrag er kun 32% værd i nettokroner ! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Sune 10 Anmeld indhold Besvaret February 5, 2008 Såfremt et fradrag var 100% værd i nettokroner ville du have ret, men det er det ikke. Værdien af et fradrag er derimod 32% (640 nettokroner), så hvis vi kun snakker broen, er det mere end 2.000 kr. dyrere, end hvis du eks. boede i Roskilde. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
claus 0 Anmeld indhold Besvaret February 5, 2008 Ret mig hvis jeg tager fejl... 40x ture på broen 2008 = 2.808,- Dkr Diesel udgift 2x18 km = 720,- Dkr (18 km/l) Fradrag for broafgift 40x50 kr = 2.000,- Dkr Køreselsfradrag for 18 km frem = 1.317,6 Dkr Kørselsfradrag for 18 km tilbage = 662,4 Dkr (ved over 100 ialt) Så kommer der vedligeholdelse af bil oven i dette, dette kommer dog uanset hvor man kører. Samlet udgift= 3.528,- Dkr Samlet fradrag= 3.980,- Dkr Trækker man kørslen ud af dette, og udgift til diesel ud sammen med så bliver regnestykket noget anderledes Udgift bro= 2.808,- Dkr Fradrag bro= 2.000,- Dkr Samlet udgift 808,- Dkr Man kan selv vælge hvilken man vil tage men hvis man kører lige langt uanset om man kører over broen eller ikke så vil den sidste nok være den rigtigste. Dette bliver self. anderledes hvis man kører længere ex: 50 Ture= Udgift 3.078,- Dkr Fradrag= 2.500,- Dkr Samlet udgift 578,- Dkr Ved 20 Ture Udgift bro= 2.268,- Dkr Fradrag bro= 1.000,- Dkr Samlet udgift 1.268,- Dkr Det er dog de færreste pendlere med et fuldtidsjob der kun vil køre over 10 dage om måneden, normalt skulle jeg mene at udgift vil ligge mellem 6-800 Dkr Om jeg så mener at det er for meget.... JA det er da klart Så hvis jeg ikke havde regnet på det før så har jeg nu:D Ja nu har Sune jo så helt ret, og du mangler en noget væsentlig del, det er jo ikke gratis at køre så mange km, du siger benzinen ikke betyder noget, men nu er det jo ikke det eneste man betaler på bilen vel , du glemmer nok også afskrivningen på bilen, der er jo altså en del km frem og tilbage hver dag, og tro mig .. der rækker skattefars penge ikke langt, oftere service osv osv ... Så netto , som Sune siger ... er broen noget dyrere end dine beregninger... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
EBL 11 Anmeld indhold Besvaret February 5, 2008 Ja nu har Sune jo så helt ret, og du mangler en noget væsentlig del, det er jo ikke gratis at køre så mange km, du siger benzinen ikke betyder noget, men nu er det jo ikke det eneste man betaler på bilen vel , du glemmer nok også afskrivningen på bilen, der er jo altså en del km frem og tilbage hver dag, og tro mig .. der rækker skattefars penge ikke langt, oftere service osv osv ... Så netto , som Sune siger ... er broen noget dyrere end dine beregninger... Arvid skriver jo altså også: "Så kommer der vedligeholdelse af bil oven i dette, dette kommer dog uanset hvor man kører.", så det forbehold har han taget i sine beregninger, idet jeg går ud fra at han med veligeholdelse også tænker på slid og følgelig værdiforingelse. Så vidt jeg kan se er det eneste fejl i begerningen den med nettoværdien af fradraget. Men uanset hvordan vi vender tallene, så er det for dyrt at køre over broen, det kan vi vist hurtigt blive enige om. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Buddha 10 Anmeld indhold Besvaret February 5, 2008 Ud af dette kan man konkludere at du bor i betalingsanlægget og arbejder på rastepladsen lige efter tunnelen..... Hvad sælger du der???? og er der ikke meget dødt efter kl 08.30 om morgenen??? :D Ret mig hvis jeg tager fejl... 40x ture på broen 2008 = 2.808,- Dkr Diesel udgift 2x18 km = 720,- Dkr (18 km/l)Fradrag for broafgift 40x50 kr = 2.000,- Dkr Køreselsfradrag for 18 km frem = 1.317,6 Dkr Kørselsfradrag for 18 km tilbage = 662,4 Dkr (ved over 100 ialt) Så kommer der vedligeholdelse af bil oven i dette, dette kommer dog uanset hvor man kører. Samlet udgift= 3.528,- Dkr Samlet fradrag= 3.980,- Dkr Trækker man kørslen ud af dette, og udgift til diesel ud sammen med så bliver regnestykket noget anderledes Udgift bro= 2.808,- Dkr Fradrag bro= 2.000,- Dkr Samlet udgift 808,- Dkr Man kan selv vælge hvilken man vil tage men hvis man kører lige langt uanset om man kører over broen eller ikke så vil den sidste nok være den rigtigste. Dette bliver self. anderledes hvis man kører længere ex: 50 Ture= Udgift 3.078,- Dkr Fradrag= 2.500,- Dkr Samlet udgift 578,- Dkr Ved 20 Ture Udgift bro= 2.268,- Dkr Fradrag bro= 1.000,- Dkr Samlet udgift 1.268,- Dkr Det er dog de færreste pendlere med et fuldtidsjob der kun vil køre over 10 dage om måneden, normalt skulle jeg mene at udgift vil ligge mellem 6-800 Dkr Om jeg så mener at det er for meget.... JA det er da klart Så hvis jeg ikke havde regnet på det før så har jeg nu:D Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
alfa & omega 10 Anmeld indhold Besvaret February 5, 2008 De 18 km var self. kun delen for broen... Med vedligeholdelse mente jeg alt andet på bilen, men det kommer jo uanset hvor man kører så er ikke rigtigt relateret til det. Og med fare for at få denne tråd helt af sporet (for sent) og med fare for at spørge dumt (for sent) Er der nogen der lige vil forklare hurtigt hvorfor fradraget kun er 32-33% værd af hvad det siger... Som jeg ser det vil det da alt andet lige være så meget som fradraget nu er på som man ikke betaler skat af... dvs penge lige ned i foret... så lad revisorerne komme til igen.... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Paul 26 Anmeld indhold Besvaret February 5, 2008 Er der nogen der lige vil forklare hurtigt hvorfor fradraget kun er 32-33% værd af hvad det siger... Fradraget er jo ikke penge du får udbetalt kontant. Fradraget er noget du trækker fra af en indkomst før du betaler skat, men da fradraget er "fiktive" penge, så er det den sparede skat det eneste du får ud af fradraget - og det ligger omkring de 35%. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
mrode 10 Anmeld indhold Besvaret February 5, 2008 Og med fare for at få denne tråd helt af sporet (for sent) og med fare for at spørge dumt (for sent) Er der nogen der lige vil forklare hurtigt hvorfor fradraget kun er 32-33% værd af hvad det siger... Som jeg ser det vil det da alt andet lige være så meget som fradraget nu er på som man ikke betaler skat af... dvs penge lige ned i foret... så lad revisorerne komme til igen.... Kort fortalt.. (håber jeg husker rigtigt - det er længe siden jeg har regnet skat ud manuelt). Dine indtægter/fradrag er delt op i personlig indkomst (ex. lønindkomst), kapitalindkomst (ex. renter) og aktieindkomst. Dertil har du så ligningsmæssige fradrag (ex. befordringsfradrag). Du betaler så AM-bidrag, bundskat, mellemskat, topskat og kommunalskat. (og aktieskat hvis det skal være komplet). Man har igennem tiden mindsket både diverse fradrag i indkomsten for at øge beskatningen. Grunden til at fx. befordringsfradrag kun har en skattemæssig værdi på 32% er fordi det kun kan fradrages i kommunalskatten. Fradrag i den personlige indkomst (underskud i virksomhed eller indbetaling på pension) giver fradrag i alle skatterne, hvorfor fradragsværdien (hvis man betaler topskat) er 62% Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Mogens Anmeld indhold Besvaret February 6, 2008 Nogle, der kender lidt til lønniveauet i Sverige? 22.000 SEK om måneden for en yngre skolelærer på Medborgarskolan... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Dahlan 10 Anmeld indhold Besvaret March 26, 2008 indkomstforskelle Da pendlingen trækker tænder ud (bruger 3,5 timer hver dag fra hoveddør til hoveddør) - vil jeg rigtig gerne skifte mit danske arbejde ud med et i Malmö/Lund... Men, men, jeg har ikke råd at gå ned i løn, så derfor er jeg pisket til at få et job med ca samme løn udbetalt - men hvad svarer fx en dk løn på 30K til i Sverige? Nogen siger, at den svenske svarer til den danske løn, når skat mm er regnet sammen. Passer det? Eller skal man bede om betydeligt mere (fx indregne valutaforskellen på 20% oveni). Tak for al hjælp ;) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
patbateman 10 Anmeld indhold Besvaret March 26, 2008 skud fra hoften: hvis du i DK betaler ca 45% af din løn i skat og AM-bidrag, vil du i SV betale ca 35% i skat. Hvis dette er rigtigt, kan vi lave et eks: med 400.000 DKK i løn, har du 275.000 SEK tilbage efter skat og AM-bidrag. Med 400.000 SEK i løn, har du 260.000 SEK tilbage efter skat. Understreger at dette kun er et skud fra hoften, og at resultatet vil variere med lønesniveau, skattefradrag osv. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Anka 10 Anmeld indhold Besvaret March 26, 2008 Talte forleden med et par svenske håndværkere(ventilation), som arbejdede i DK. De påstod at have det samme efter skat i danske kroner(ca.25000 pr. måned), som de havde før skat i svenske kroner, da i de arbejdede i Sverige...... Det er en relativt stor forskel. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mc.Kinnell 10 Anmeld indhold Besvaret March 26, 2008 Det er muligt at lønnen er lavere i SE, men der er så mange andre ting der gør at jeg stadig hellere arbejde her end i DK Top 5 listen over "hellere her end der" 1/ Vård af barn 2/Skatten 3/Skatten (betaler det ½ af hvad jeg gjore i DK så den tæller vel for 2) 4/Jeg slipper for at skulle igennem det årlige skattehelvede i DK 5/ og den farlige Integration :scared:/ sproget De lidt mere lumpne (6) HVIS man skal ha børn så er barslen 1000% gange (7) Du ser i al fald ikke mig sidde 2,5 time i kø ved broen *LOL Og SÅ dårlig er lønnen altså heller ikke det gælder bare om at finde de gode steder ;) Hvordan tror I lige at en almindelig familien Jønnson med 3 børn klare sig igennem på svensker løn? I mit nuværende job får jeg tex det samme ud som jeg fik i DK efter skat og det er endda 1 time mindre om ugen :th2: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Scion 10 Anmeld indhold Besvaret March 26, 2008 tja, jeg undersøgte det for nyligt i min branche. og jeg kunne få ca. lidt færre kroner i sverige, og så i svenske kroner. derudover så ville jeg tjene så "meget" at man alligevel bliver nakket af svensk skat, fordi den er slet ikke lav når man tjener over et vist beløb (tror det var ca. 300.000SEK det skilte ved). så for mig kan det næppe betale sig nogensinde at få arbejde i sverige, udover hvis jeg skulle få et anstrengt forhold til at pendle. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Mogens Anmeld indhold Besvaret March 27, 2008 Hmm... Talte forleden med et par svenske håndværkere(ventilation), som arbejdede i DK. De påstod at have det samme efter skat i danske kroner(ca.25000 pr. måned) Et tal som sådan siger jo ikke så meget - hvilke fradrag lå bag de udbetalet 25 kkr? Jeg gad godt se regnestykket, fordi der skal "normalt" en rimelig hyre til for at kunne få udbetalt 25 kkr, IMO... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
claus 0 Anmeld indhold Besvaret March 27, 2008 tja, jeg undersøgte det for nyligt i min branche. og jeg kunne få ca. lidt færre kroner i sverige, og så i svenske kroner. derudover så ville jeg tjene så "meget" at man alligevel bliver nakket af svensk skat, fordi den er slet ikke lav når man tjener over et vist beløb (tror det var ca. 300.000SEK det skilte ved). så for mig kan det næppe betale sig nogensinde at få arbejde i sverige, udover hvis jeg skulle få et anstrengt forhold til at pendle. En ting er jo hvad man får udbetalt, en anden ting er jo hvilke udgifter der er forbundet med at tage på arbejde... det er jo desværre ikke gratis at køre over den skide bro.... slitage på bil.. osv... så helt så firkantet kan man jo nok ikke stille det op.... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Dahlan 10 Anmeld indhold Besvaret March 28, 2008 Tak for alle svarene - det giver da en vis idé om at det måske godt kan lade sig gøre ... Men vil forsøge at tage en tur rundt om Skatteverket for at finde ud af det endeligt :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Scion 10 Anmeld indhold Besvaret March 28, 2008 En ting er jo hvad man får udbetalt' date=' en anden ting er jo hvilke udgifter der er forbundet med at tage på arbejde... det er jo desværre ikke gratis at køre over den skide bro.... slitage på bil.. osv... så helt så firkantet kan man jo nok ikke stille det op....[/quote'] det var medregnet i mit regnestykke. og der var stadig flere penge at hente ved at pendle. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
claus 0 Anmeld indhold Besvaret March 28, 2008 det var medregnet i mit regnestykke. og der var stadig flere penge at hente ved at pendle. Ja men nu er tid også penge... well well .. man skal vel arbejde der hvor man kan holde ud at være... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Scion 10 Anmeld indhold Besvaret March 28, 2008 Ja men nu er tid også penge... well well .. man skal vel arbejde der hvor man kan holde ud at være... selvfølgelig, men jeg synes egentlig ikke det er så voldsomt så meget tid jeg bruger på det. 1t15m dør til dør, og 20 minutter af dem sidde jeg og laver noget jeg alligevel skulle bruge tid på. kun 35 minutters kørsel i træk, jeg synes pt. ikke det er et problem. men jeg vil samtidigt sige at der da bestemt kan være situationer hvor det sikkert godt kan betale sig, men jeg tror ikke det kan det i min branche. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
skallstorp 11 Anmeld indhold Besvaret March 28, 2008 40 timers arbejds uge Man skal lige huske at arbejdstiden er 40 timer herovre og at man oftest bare har 5 ugers ferie. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Miriam 10 Anmeld indhold Besvaret March 29, 2008 Man skal lige huske at arbejdstiden er 40 timer herovre og at man oftest bare har 5 ugers ferie. Jeg har arb her i næsten 2 år, og havde altså 37 timer og 6 ugers ferie, men det var også en dansk/svensk virksomhed, så de havde taget det bedste fra begge steder, så det behøver ikke være 40 timer :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites