Mouse 10 Anmeld indhold Skrevet August 21, 2007 Nogle, der kender lidt til lønniveauet i Sverige? Min kone går på svensk for indvandrere, men vil godt supplere op med lidt arbejde ved siden af. I svensk terminologi er hun jo ufaglært, og vi har ikke store forventninger til den type job hun kan få, men hvad er lønnen. Er der nogen regler (eller overenskomst) om minimumsløn, og hvordan er skattereglerne/socialafgifterne, hvis man arbejde omkring 10 timer om ugen. Jeg er i den forbindelse opmærksom på, at jeg kan bruge personfradraget, hvis hun ikke arbejder... Mouse Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
skallstorp 11 Anmeld indhold Besvaret August 21, 2007 Fabrikslön f.eks En fabrikslön ligger på ca. 16500 om måneden. En der arbejder på en containerplads (kräver uddannelse, firmaet betaler hvis man er fast ansat) giver ca 18500. Men skatten er så også lav. Man kan stadig få ägtefälle fradrag hvis ägtefällen ikke tjener så meget. Hvor meget ikke så meget så end er:rolleye: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
KThorup 10 Anmeld indhold Besvaret August 22, 2007 Startlønnen som ufaglært butiksansat ligger på 17.500 skr. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Simon Irgens 10 Anmeld indhold Besvaret August 22, 2007 Kontoransatte Hvad er mindste lønnen for faglærte kontorfolk, og hvad er mindste lønnen lønnen for ufaglærte?? Nogen der ved det? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Miriam 10 Anmeld indhold Besvaret August 22, 2007 Startlønnen som ufaglært butiksansat ligger på 17.500 skr. Har hørt om folk der har en del mindre så....tror det afhænger afstedet Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
KThorup 10 Anmeld indhold Besvaret August 22, 2007 Har hørt om folk der har en del mindre så....tror det afhænger afstedet Skulle ha' tilføjet, at jeg kun taler af egen erfaring, men det gik lidt hurtigt.. Undskylder hermed :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
jacob.hansen 10 Anmeld indhold Besvaret August 23, 2007 Da min kone søgte job på AF i Malmö, spurgte jeg om mindstelønninger i SV. Svaret var at det var der egentligt ikke noget der hed. Hvis man ville arbejde for fx 50 kr i timen var det ok. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
skåning 10 Anmeld indhold Besvaret August 23, 2007 hmmm lönnen i sverige er meget lav. hvis du ska arbejde som pädogog er startlönnen på 14500kr. og det er med 3årig uddanelse.. min söster arbejder med äldre og hvis hun har en god måned har hun ud max 10000kr efter skatt.. så lönnen i sverige er meget lav.. desvärre.. er ikke mange steder man tjener mer end 100kr/timen.. speciellt ikke som ufaglärt.. det er en stor del af hvorfor mange svenskere arbejder i danmark.. og så er der heller ikke så mange arbejde i malmö.. det er min erfaring.. kan huske jeg sögte arbejde som personlig assistent, de ville give mig 85kr/time.. så good luck.. håber din kone har mere held.. :th2: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Jette 10 Anmeld indhold Besvaret August 24, 2007 kan huske jeg sögte arbejde som personlig assistent, de ville give mig 85kr/time.. så good luck.. håber din kone har mere held.. :th2: Personlig assistent - er det på kontor eller? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
skåning 10 Anmeld indhold Besvaret August 24, 2007 Personlig assistent - er det på kontor eller? nej man hjälper en med fysisk eller psykisk handikapp.. man er med en bestemt menneske som man gör alt sammen med.. ja når man er på arbejde.. der er kedelige ting men også en masse sjovt man gör med dem.. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
leon 0 Anmeld indhold Besvaret August 27, 2007 Her!! http://www.scb.se/ herinde kan i finde hvad i søger Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
KThorup 10 Anmeld indhold Besvaret August 27, 2007 Spot on :th2: Her er et direkte link: http://www.scb.se/templates/tableOrChart____28201.asp Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Just Looking 10 Anmeld indhold Besvaret October 1, 2007 Min kone går på svensk for indvandrere, men vil godt supplere op med lidt arbejde ved siden af. Mouse det samme gælder min mand. men det er meget svært at finde job i malmø. de fleste steder kræver at man kan sproget. der er evt. nogen der har nogen ideer til hvor man kunne få et arbejde henne? evt. en hjemmeside man kunne søge jobs på? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
KThorup 10 Anmeld indhold Besvaret October 1, 2007 Da vi først kom til Sverige, fandt min mand et job som bartender (havde dog mange års erfaring). Rigtig mange arbejder indenfor restaurant- og barindustrien uden at tale sproget. Der var desuden mange af hans medstuderende, der arbejdede som avisuddelere, da han gik på SFI. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
torben 0 Anmeld indhold Besvaret October 1, 2007 det samme gælder min mand. men det er meget svært at finde job i malmø. de fleste steder kræver at man kan sproget. der er evt. nogen der har nogen ideer til hvor man kunne få et arbejde henne? evt. en hjemmeside man kunne søge jobs på? Der er denne her.;) http://www.jobsafari.se/index.shtml Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
alfa & omega 10 Anmeld indhold Besvaret February 3, 2008 Min kone arbejder som ekonomi assistent i malmø 40 timer om ugen og tjener ca 21.000 Sek om måneden før skat og får udbetalt ca 16.000 sek om måneden. Hun er uddannet jurist i rumænien og har fået sin uddanelse vurderet af højskoleværket men kan ikke bruge den i sverige, hun har så haft noget forvaltningsret på malmø højskole på IMER, men ved ikke om det tæller nogen steder i hendes nuværene stilling, så hun er vel ansat som ufaglært skulle jeg mene. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest carspar Anmeld indhold Besvaret February 5, 2008 Lønnen er lavere i sverige, men skatten på lavtløns arbejde er jo også kun ca. 32% så det er jo en forskel. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
EBL 11 Anmeld indhold Besvaret February 5, 2008 Spot on :th2: Her er et direkte link: http://www.scb.se/templates/tableOrChart____28201.asp Tak for linket. Jeg kan se at i mit tilfælde ville jeg tjene 32 % mindre brutto (i den private sektor) i Sverige iforhold til mit job (i den offentlige sektor) i Danmark. Det kan man da kalde en forskel der er til at tage at føle på ! Jeg havde ingen ide om at forskellen var SÅ stor Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
mrode 10 Anmeld indhold Besvaret February 5, 2008 Men så har arbejdsgiveren jo også lige betalt 30% i arbejdsmarkedbidrag (eller hvor meget det nu er). Så går det jo næsten lige op. Hvad med at kigge på netto-tallene i stedet. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
claus 0 Anmeld indhold Besvaret February 5, 2008 Tak for linket. Jeg kan se at i mit tilfælde ville jeg tjene 32 % mindre brutto (i den private sektor) i Sverige iforhold til mit job (i den offentlige sektor) i Danmark. Det kan man da kalde en forskel der er til at tage at føle på ! Jeg havde ingen ide om at forskellen var SÅ stor Men så fjern lige 3000 DKK netto på broen hvis man kører i bil ... så ser regnestykket noget anderledes ud som Mikkel også skriver... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
EBL 11 Anmeld indhold Besvaret February 5, 2008 Hvad med at kigge på netto-tallene i stedet. Jo det kunne selvfølgelig være mere interessant, men jeg har ikke lige styr på hvad fradrag m.v. vil betyde for en svensk netto-løn Men så fjern lige 3000 DKK netto på broen hvis man kører i bil ... så ser regnestykket noget anderledes ud som Mikkel også skriver... Nu er det (for mig) ikke benzinen der tynger på budgetet iforhold til broen, da bezinbudgettet ville være det samme for mig hvis jeg boede i DK. Så det er kun ca. 1600 kr om måneden øresundspassage koster mig i merudgifter om måneden ved at bo i Sverige. Dette er sikkert det samme for mange andre der kommer fra et provinshus på Sjælland og ikke en lejlighed i Kbh. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
alfa & omega 10 Anmeld indhold Besvaret February 5, 2008 Nu kan man jo altså både trække broafgift og kørsel fra svensk bolig til dansk arbejdsplads T/R fra i skat, så en evt udgift på passage af bro vil aldrig komme op på hverken 1000 kr eller 3000 kr. Jeg har et kørselsfradrag i dk på lidt over 60.000 kr om året:) og dertil kommer så alle de andre normale fradrag man kan få lige som alle andre der betaler skat i dk. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Sune 10 Anmeld indhold Besvaret February 5, 2008 Nu kan man jo altså både trække broafgift og kørsel fra svensk bolig til dansk arbejdsplads T/R fra i skat, så en evt udgift på passage af bro vil aldrig komme op på hverken 1000 kr eller 3000 kr. Jeg har et kørselsfradrag i dk på lidt over 60.000 kr om året:) og dertil kommer så alle de andre normale fradrag man kan få lige som alle andre der betaler skat i dk. Du tjener rent faktisk penge på at køre på arbejde. Hvis bare du havde lidt længere ville du være millionær........ Du har da vist ikke sat dig særlig godt ind i hvad broen koster netto. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Zidane 10 Anmeld indhold Besvaret February 5, 2008 Lønniveau i Sverige F.eks. Jeg tror ikke at der er nogen stor penge-forskel at man modtager SU i DK eller at være på dagpenge i SE. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
alfa & omega 10 Anmeld indhold Besvaret February 5, 2008 Ret mig hvis jeg tager fejl... 40x ture på broen 2008 = 2.808,- Dkr Diesel udgift 2x18 km = 720,- Dkr (18 km/l) Fradrag for broafgift 40x50 kr = 2.000,- Dkr Køreselsfradrag for 18 km frem = 1.317,6 Dkr Kørselsfradrag for 18 km tilbage = 662,4 Dkr (ved over 100 ialt) Så kommer der vedligeholdelse af bil oven i dette, dette kommer dog uanset hvor man kører. Samlet udgift= 3.528,- Dkr Samlet fradrag= 3.980,- Dkr Trækker man kørslen ud af dette, og udgift til diesel ud sammen med så bliver regnestykket noget anderledes Udgift bro= 2.808,- Dkr Fradrag bro= 2.000,- Dkr Samlet udgift 808,- Dkr Man kan selv vælge hvilken man vil tage men hvis man kører lige langt uanset om man kører over broen eller ikke så vil den sidste nok være den rigtigste. Dette bliver self. anderledes hvis man kører længere ex: 50 Ture= Udgift 3.078,- Dkr Fradrag= 2.500,- Dkr Samlet udgift 578,- Dkr Ved 20 Ture Udgift bro= 2.268,- Dkr Fradrag bro= 1.000,- Dkr Samlet udgift 1.268,- Dkr Det er dog de færreste pendlere med et fuldtidsjob der kun vil køre over 10 dage om måneden, normalt skulle jeg mene at udgift vil ligge mellem 6-800 Dkr Om jeg så mener at det er for meget.... JA det er da klart Så hvis jeg ikke havde regnet på det før så har jeg nu:D Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites