Jump to content
thygesen

Nyhedsbrev - Juli, Ekstraordinær generalforsamling

Recommended Posts

Kære medlem, Har du tilmeldt dig den ekstraordinære generalforsamling på tirsdag, hvis ikke så send en e-mail hurtigst muligt (se den tidligere udsendte invitation nedenfor). Hvis du allerede har tilmeldt dig kan du se bort fra denne venlige "rykker". Med venlig hilsen og på fornøjeligt gensyn, Lars Hougaard og resten af bestyrelsen - - - - - - - - - - - - - Kære medlem af Foreningen ÖresundsBorger, I denne nyhedsmail kan du læse om: 1. Indkaldelse til ekstraordinær generalforsamling VIGTIG VIGTIG VIGTIG 2. Aktiviteter i foreningen siden maj 2007 3. Integrationsbarometret 2007 1. Indkaldelse til ekstraordinær generalforsamling Jvf. §5i vedtægterne for Foreningen ÖresundsBorger (http://www.oresundsborger.dk/dok/vedtaegt_dk.pdf) indkaldes til ekstraordinær generalforsamling tirsdag d. 21. august kl. 18.00 på Arne Jacobsen Allé 15-17, Ørestad (KLP-Huset). Bestyrelsen har taget initiativ til den ektraordinære generalforsamling af to årsager: - Der er nu kun 4 medlemmer tilbage i bestyrelsen (Lars, Martin, Poul Erik og Cathrine). Der har været et vist frafald blandt de valgte 7 medlemmer og to suppleanter i januar 2007. Det er meget ærgerligt, da der har været gode kræfter i bestyrelsen, som af forskellige personlige årsager har været nødt til at melde fra. Vi har derfor brug for at styrke bestyrelsen med initiativrige kræfter, der er villige til at lægge ca. 10 timers arbejde i foreningen om måneden. - Det nuværende kontingent er på 100 kr. Bestyrelsen vurderer, der er behov for at tilpasse kontingentet, da vi har erfaret at mange undlader at støtte sagen pga. beløbets størrelse. Bestyrelsen foreslår derfor kontingentsats på dkr. 40/skr. 50 for enkeltmedlemsskab og yderligere dkr. 20/skr 25 pr. medlem i husstanden. Vi håber vi vil nå målet om 1.000 medlemmer i 2007 med dette initiativ. Dagsorden for ekstraordinære generalforsamling 1. Valg af dirigent og stemmetællere 2. Valg af referent 3. Orientering ved bestyrelsen 4. Valg af 3 bestyrelsesmedlemmer og to suppleanter 5. Bestyrelsesforslag om ændring af kontingent 6. Behandling af øvrige indkomne forslag 7. Evt. AF HENSYN TIL PRAKTISKE FORHOLD BEDES DU TILMELDE DIG TIL MTH@ORESUNDSBORGER.DK ELLER TIL LHO@ORESUNDSBORGER.DK (REPLY TIL DENNE ADRESSE) SENEST D. 14 AUGUST KLP Huset ligger i overfor Fields (hvor der er mulighed for parkering) og tæt ved Ørestad Station. Mød op og gør din indflydelse gældende! - og om ikke andet så for at møde andre ligesindede :-) 2. Aktiviteter i foreningen siden maj 2007 - Svenske kongepars besøg: Maj måned var i særlig grad præget af det svenske kongepars besøg i Danmark. Det gav en del opmærksomhed omkring (barriererne for) integrationen af Øresundsregionen. Foreningen var aktiv i såvel Radioavisen som med kronik i Berlingske Tidende: http://www.berlingske.dk/kronikker:aid=894168 - I forlængelse af kongeparrets besøg i maj holdt vi medlemsmøde med deltagelse af ca. 60 medlemmer i Kockum Fritid. Her var fokus på at identificere barrierer for fri bevægelighed over Øresund, men også at sætte fokus på de ting, der faktisk virker ret godt. Mødet resulterede i Integrationsbarometret 2007 (se nedenfor). Som en væsentlig sidegevinst ved mødet var der mulighed for at knytte endnu stærkere kontakter til andre medlemmer af foreningen. - Uddeling af pjecer: Vi har fået trykt MANGE pjecer (foldet A4) og visitkort. Mange i foreningen har gjort en stor indsats med uddeling i virksomheder, p-pladser, toge, lejlighedsopgange, villakvarterer. Men vi har stadig brug for at komme ud med vores budskab. Skriv en mail til lho@oresundsborger.dk, hvis du vil have pjecer. De kan afhentes hos Lars eller Martin. - Arbejdsgrupperne knokler videre: Transportgruppen har fortsat dialogen med Øresundsbron - både om prispolitik og kundeservice. Vores næste skridt mht. prispolitikken er at komme igennem med vores budskab til bestyrelsen for Øresundsbro Konsortiet. Vores budskab er simpelt: Afskaf U-prispirncippet og omlæg den nuværende prisordning til én simpel ordning, hvor der betales skr. 50 / dkr. 40 pr. passage for brugere med transponder (bizz). Denne bizz kan anskaffes for ét fast årligt beløb, f.eks. dkr. 500. Borgerrettigheder forbereder happening til kommende dansk folketingsvalg, der skal gøre opmærksom på danskeres manglende stemmeret. Arbejdsmarked har haft opstartsmøde. Her blev der defineret 5 konkrete arbejdsopgaver: 1) Lave et brev til diverse telefoni selskaber for at få dem til at lave samme muligheder som 3 tilbyder 2) Pensions spørgsmål/problemer. Efterlønsbeviset, snydes vi for det? og andre pensions spørgsmål 3) A-kasse problematikken 4) Barsel problemer 5) Sygesikringen – informationer til borgere og behandlere 3. Integrationsbarometret 2007 Medlemsmødet i maj satte fokus på barrierer og forhold, der fungerer ret godt fra et Øresundsborgersynspunkt. Du kan se det foreløbige resultatet i vedhæftede barometer. Målet med baromteret er en årlig udnævnelse af årets "Surströmning". Årets surströmning er en person eller organisation, der repræsenterer den største barriere for fri bevægelighed over Øresund. Vi forventer at udnævne årets surströmning i efteråret 2007. Inden integrationsbarometret gøres helt færdigt skal det først til afstemning hos alle medlemmer af Foreningen ÖresundsBorger - det hører du mere om senere. Har du stødt på en barriere, så skriv til barriere@oresundsborger.dk På vegne af bestyrelsen, Lars Hougaard Martin Thygesen Formand Næstformand

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Damn få dig et liv min ven.:fight:
Jeg har sidste feriedag idag...så jeg har ikke travlt. Krups´en snurrer - jeg tager det roligt, imens jeg hører lidt radio og læser med herinde. Viceværten kan jo ikke løbe 100% fra opgaverne i tre uger, bare "fordi" ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dkr. 50/skr. 40 for enkeltmedlemsskab og yderligere dkr. 25/skr 20 pr. medlem i husstanden
Undskyld - men har i ikke vendt rundt på noget hér? Ellers ved jeg da godt hvilken valuta jeg vil vælge, når jeg melder mig ind i nærmeste fremtid ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest carspar

Jeg kan desværre ikke deltage i en forening for danskere i Danmark, da jeg bor og har mit liv i Sverige!!!!!!!!!!!!!!! men blot arbejder i Danmark. Behovet og medlemmerne er jo i Sverige derfor er det for lidt underligt at alle møder skal være i Danmark, det samme siger mine svenske venner der også arbejder i Dk, vi gider jo ikke køre over flere gange om dagen. Men lykke til med foreningen

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Lige for at rette en misforståelse: Foreningen ÖresundsBorger er ikke for danskere i Danmark, men for mennesker, der bor i Sverige og arbejder i Danmark -og omvendt. Som det er fremgået af medierne her i sommer, er der en masse svenskere, der pendler til København og arbejder der, og dem vil vi meget gerne høre fra og have som medlem i foreningen. Hvorfor generalforsamlingen afholdes i DK ved jeg ikke, men det er vel fordi nogen har adgang til lokalet. Det er jo i høj grad et spørgsmål om økonomi. Vi har ikke mange penge at rutte med i.o.m., at vi ikke har så mange medlemmer som ønsket.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg kan desværre ikke deltage i en forening for danskere i Danmark, da jeg bor og har mit liv i Sverige!!!!!!!!!!!!!!! men blot arbejder i Danmark. Behovet og medlemmerne er jo i Sverige derfor er det for lidt underligt at alle møder skal være i Danmark, det samme siger mine svenske venner der også arbejder i Dk, vi gider jo ikke køre over flere gange om dagen. Men lykke til med foreningen
Kære Carspar, Jeg er meget ked af at du har opfattet det som en forening for danskere i Danmark. Det er slet ikke intentionen og hvis man ellers læser og følger med i medierne omkring os, er vi jo en forening for folk af ALLE nationaliteter der befinder sig et eller andet sted i Øresundsregionen. Vi tænker ikke på om folk er danskere, svenskere, jugoslavere, tyrkere eller om de bor i sverige og arbejder i sverige, eller arbejder i danmark eller bor i danmark og arbejder i sverige eller danmark. Det der er vigtigt for vores forening er at det er folk der synes vi kan bruge bedre forhold i øresundsregionen, bedre og letforståelige regler i alle henseender. Grunden til at vi afholder mødet i Danmark, igen, er at vi ikke har så mange penge for vi anvendte en stor del af foreningens penge på hhv. Flyers, visitkort og det store medlemsmøde vi havde i Maj måned. Da det koster at låne stort set alle lokaler, og alle lokaler ikke er lige velegnet har vi endnu engang udnyttet formandens virksomhed til at betale for nogle udmærkede lokaler i Ørestaden. Vi har netop lagt det forholdsvist tidligt så alle kunne nå at få fri fra arbejde og dem som pendler i tog kan jo lige stå af og gå derhen til, dem i bil kan lige dreje fra ved motorvejen og komme forbi.. Så kære Carspar.. Det virker mere som modvilje fra dig og dine kollegaer til at engagere jer??? Hvis i virkelig mente der skulle gøres noget ved det, så kom I også til mødet, meldte jer til arbejdsgrupper om ikke andet kunne i jo melde jer ind i foreningen og vise at I støttede arbejdet vi lavede så vi kunne blive mere slagkraftige udadtil!!! Så kære Carspar, jeg er ked af du har opfattet vores intentioner forkert, men med flere svenskere i foreningen kunne vi måske drage nytte af deres viden omkring steder der var "gratis" at bruge i Sverige eller i hvert fald meget billige.. Jeg håber at se dig, dine kollegaer(danske som svenske som alle andre nationaliteter) melde jer ind i foreningen og støtte vores fælles front mod bro, færge, tog, myndigheder, love, regler osv.. som vi kæmper for at blive bedre.. Mvh. Martin Thygesen , Næstformand i Foreningen ÖresundsBorger

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Kære Carspar, Jeg er meget ked af at du har opfattet det som en forening for danskere i Danmark. Det er slet ikke intentionen og hvis man ellers læser og følger med i medierne omkring os, er vi jo en forening for folk af ALLE nationaliteter der befinder sig et eller andet sted i Øresundsregionen. Vi tænker ikke på om folk er danskere, svenskere, jugoslavere, tyrkere eller om de bor i sverige og arbejder i sverige, eller arbejder i danmark eller bor i danmark og arbejder i sverige eller danmark. Det der er vigtigt for vores forening er at det er folk der synes vi kan bruge bedre forhold i øresundsregionen, bedre og letforståelige regler i alle henseender. Grunden til at vi afholder mødet i Danmark, igen, er at vi ikke har så mange penge for vi anvendte en stor del af foreningens penge på hhv. Flyers, visitkort og det store medlemsmøde vi havde i Maj måned. Da det koster at låne stort set alle lokaler, og alle lokaler ikke er lige velegnet har vi endnu engang udnyttet formandens virksomhed til at betale for nogle udmærkede lokaler i Ørestaden. Vi har netop lagt det forholdsvist tidligt så alle kunne nå at få fri fra arbejde og dem som pendler i tog kan jo lige stå af og gå derhen til, dem i bil kan lige dreje fra ved motorvejen og komme forbi.. Så kære Carspar.. Det virker mere som modvilje fra dig og dine kollegaer til at engagere jer??? Hvis i virkelig mente der skulle gøres noget ved det, så kom I også til mødet, meldte jer til arbejdsgrupper om ikke andet kunne i jo melde jer ind i foreningen og vise at I støttede arbejdet vi lavede så vi kunne blive mere slagkraftige udadtil!!! Så kære Carspar, jeg er ked af du har opfattet vores intentioner forkert, men med flere svenskere i foreningen kunne vi måske drage nytte af deres viden omkring steder der var "gratis" at bruge i Sverige eller i hvert fald meget billige.. Jeg håber at se dig, dine kollegaer(danske som svenske som alle andre nationaliteter) melde jer ind i foreningen og støtte vores fælles front mod bro, færge, tog, myndigheder, love, regler osv.. som vi kæmper for at blive bedre.. Mvh. Martin Thygesen , Næstformand i Foreningen ÖresundsBorger
Well Caspar - os der bor nord for Malmø og arbejder i Nordsjælland mv. har samme problem - er langt til københavn, og lige pludselig løber tiden fra en hvis man skal til møde kl. 18 i KBH i nogle timer, så for mit vedkommende betyder det 50 km til KBH - 50 km hjem til færgen, på færgen og så lige 10 km mere. Og så er det vist over min sengetid, hvis jeg også skal kunne passe mit job dagen efter hehe. Men, hvor der er vilje er der vej selfølgelig som Martin skriver, bare ærgelig viljen ikke skaber flere timer i døgnet ;) Håber også der kommer flere svenskere i foreningen generelt - kan også betyde der kan findes lokaler i sverige. Ikke fordi de 60km hver vej til Malmø er meget bedre, hvis møderne skulle holdes der *G* Meldte mig nu også mest ind for at støtte en god sag, som muligvis kunne lønne sig i fremtiden. For lige pt. er det for mig at se, mest omkring malmø-bro-københavn, og lidt DSB mv. foreningen arbejder. Men hvad, hvis der kunne pilles på skatten og andre grumme ting, så er det medlemskab vel betalt godt ud heheh. Hav en lækkert møde, glæder mig til at læse referatet. EDIT: Ved godt der arbejdes på en masse andre ting - der er bare ikke lige meget spotlight på syns jeg.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Basse, tak for dine fine ord :-) Vi ville gerne lave en "afdeling" for jer der pendler deroppe.. Men der skal ligesom være nogen der gider at tage læsset deroppe, afholde møder og rapportere tilbage til os. Men vi mangler nogle der gider tage sig af færgerne for eksempel. Altså tage noget kontakt til dem, udbrede informationen omkring os osv.. så hvis du skulle have lysten siger du bare til :-) Mvh. Martin

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hej Basse, tak for dine fine ord :-) Vi ville gerne lave en "afdeling" for jer der pendler deroppe.. Men der skal ligesom være nogen der gider at tage læsset deroppe, afholde møder og rapportere tilbage til os. Men vi mangler nogle der gider tage sig af færgerne for eksempel. Altså tage noget kontakt til dem, udbrede informationen omkring os osv.. så hvis du skulle have lysten siger du bare til :-) Mvh. Martin
Lysten er der, men jeg har desvære ikke tiden til det :( Og er nok heller ikke den rette til den slags diplomatisk arbejde. Er mere en adm. person, end en der skal ud og skabe forbindelser og samarbejdsaftaler. Men er trist at måneds abn. på begge selskaber heroppe, er så uflexibelt - det ene er skærpet og dyrt, det andet sejler ikke ofte nok - og er upraktisk mht. påstigning mv. med bil. Begge er væsentlig dyrer end broen - og der kan ikke forhandles priser med dem på god gammel købmands stil, siden de sidder på sejladsen og ingen konkurrence har, eller myndighed der kontrollere dem på en eller anden måde prismæssigt :-) De har hver især lagt sig på deres niche- en er "billigere" end den anden. Og den dyre, sejler tilgengæld oftere. Men de laver ikke fejl i afregningen til gengæld *G* ikke hvad jeg har oplevet hehe. Men hvis der er flere der vil lave det udfarende arbejde, skal jeg med glæde lave afrapporteringen, men en masse møder i min fritid, som ligger om aftenen primært, bliver det ikke til.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest carspar

Jeg var måske lige hurtig med at sige at det var for danskere i danmark. Jeg ved godt at det var myntet på os det bor her i Skåne og arbejder i Danmark. Jeg var oprindelig interesseret, men efter en arbejdsdag hvor jeg først (til husdyrene) i Tygelsjö, så er det forlangt at køre tilbage til Dk igen for senere at tage retur igen, i hvert fald for mig og jeg blev lidt forvirret over at i afskar svenskerne i at komme med, da de som mig skulle over to gange pr. dag. Jeg har flere Svenske naboer der nu arbejder i Danmark, de har det på samme måde. Hvis det er lokalepriserne der trykker så er det forholdsvis let at finde noget her i skåne da det er til et godt formål. Selv har jeg været lidt aktiv ind i mellem med pendlerproblematikken, bla skrev jeg lidt i starten (2002 og 2003) til Poul Schlütter der var ansat i Nordisk Råd som pendlerkonsulent. Det blev der ikke meget ud af han satte sig ind i tingenen men så forstummede sagen da Nordisk råd kun er vejledende og ikke kan beslutte en f... Jeg har tidligere afholdt et seminar for danskere der ville starte og for sig selv her i Sverige, det var meget sjovt og der kommer stadig henvendelser, men der er en god link herinde til dette formål. Men hvis i skal have vi halvskåninge med tror jeg at disse møder nok skal laves herovre! Jeg selv bliver her i Sverige resten af mit liv, da jeg vil risikere mit liv ved at flytte tilbage til danmark. Jeg har haft LungeCanser, men er nu medicinsk blevet så helbredt at vi ikke længere kan se Canseren. Historien er på: http://www.paku.dk/Sygehistorier.htm Jeg er vist (i følge lærerne på www.usil.se ) en af de første i Nordeuropa det er sket for. Jeg kan næsten ikke få armene ned. Men den sygehistorie har medført temmelig mange mails fra danmark hvor de vil høre om deres chanser i dette tilfælde. Jeg forsøger at opmundre dem, men jeg er ikke læge. grundet den historie så kender jeg en del til det svenske sygehusvæsen. I går så jeg på TV2 teksttv at der var flere der belv helbredt fra Canser i EU undtagen i Danmark og Storbritannien??? Jeg underviser i kbh. i elfaget blandt andet i Stærkstrømsregelmentet og i forbindelse med at jeg har bygget nyt hus her var der lidt bråd med vore elledninger. Jeg kontaktede Elsäkerheteverket, han kon herne vi tog en snak, jeg havde ret, men jeg fik den Svenske Stærkstrømsbekendelse og jeg gav ham den Danske, vi diskuterede forskellene, det er jo sjovt. Muligheden er nu for at vor skole kan lave en udvekslingsdag men en hel klasse men en svensk elektrikkerklasse for at de kan se forskellene. Der finde selvfølgelig en fond fra EU til manglende finanser. Nå hvis der bliver holdt møder herovre er jeg jo nok en potentiel arbejdskraft med flere ting jeg er normalt en god organisator og en kraftig iværksætter. Det var venligt ment mit indlæg trods en lidt provokatiorsk tone.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Nå hvis der bliver holdt møder herovre er jeg jo nok en potentiel arbejdskraft med flere ting jeg er normalt en god organisator og en kraftig iværksætter.
Pas på du ikke bliver taget på ordet. :) Nu foregik det tilfældigvis i Örestaden i går, men der har tidligere været medlemsmøde i Kockum Fritid. Synes der var en rigtig positiv stemning på generalforsamlingen i går. Der kommer nok noget mere skriv om det fra officiel hånd, men primært handler det om at få fanget en masse medlemmer, så der kommer tyngde bag ordene.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Carspar, Super indlæg, og jeg håber du forstod min tone og mit svar tidligere på ugen.. Jeg vil meget gerne opfordre dig til at melde dig ind i foreningen som det først.. Det bliver gratis frem til næste generalforsamling som ligger i Januar 2008, dette er et tiltag for at få flere medlemmer ind.. Dernæst, med det iværksætter gen du har i dig, kunne det være dejligt hvis du kunne have lyst til at melde dig til en arbejdsgruppe. Alle arbejdsgruppe møder bliver afholdt herovre i Sverige, oftest privat. Det er nemlig her arbejdskraften ligger.. Det er lige før jeg vil sige at det er ligegyldigt hvem der sidder i bestyrelsen, bare de rigtige ligger arbejdskraften i de grupper.. Men som Junkeren skriver så kommer der et officielt referat ud på vores hjemmeside samt her på debatten. Mvh. Martin Thygesen

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest carspar

Idnmeldelse

Hej Carspar, Jeg vil meget gerne opfordre dig til at melde dig ind i foreningen Mvh. Martin Thygesen
Hermed gjort

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Er der ingen tilbagemelding på at man nu er medlem af foreningen. Det er rat at vide om det hele er ok' date=' eller om man har lavet en fejl.[/quote']Jeg har heller ikke fået en bekræftelse på min tilmelding - effektueret for en lille uge siden.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites