Jump to content
Nenad

Bliver min kone snydt (ingen aften tillæg som vikar)

Recommended Posts

Hejsa Min kone har her i sommerferien gjort rent tidligt om morgnen og om aftnen. Nu er hendes lønseddel kommet og jeg ser at der ikke står noget om aften tillæg. Hendes chef siger at når man er vikaransat og på timeløn i Sverige så er der ingen aften, helligdag eller weekend tillæg. Jeg har prøvet at kikke rundt på nettet og kan ikke lige stave mig frem til den rette svenske søgning på google. Er der nogen der ved noget om dette? På forhånd tak Nenad

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hejsa Min kone har her i sommerferien gjort rent tidligt om morgnen og om aftnen. Nu er hendes lønseddel kommet og jeg ser at der ikke står noget om aften tillæg. Hendes chef siger at når man er vikaransat og på timeløn i Sverige så er der ingen aften, helligdag eller weekend tillæg.
Det kommer an på hvilken lønaftale din kone hører ind under. Jeg kender ikke til svenske forhold for rengøring/städning, men har en del erfaring fra DK, hvor der snydes rimeligt meget fra arbejdsgivers side, så der er god grund til at være vågen. Jeg googlede og fandt følgende: Kollektivavtal 2004-2007 Serviceentreprenadavtal [pdf] Ifølge Fastighetsanställdas Förbund burde kollektivaftalen dække lokalvårdare på ISS, Sodexho eller annat privat städbolag... Ser man i aftalens §10 Tillägg för arbete på kväll, natt samt sön- och helgdag, ser det ud som om der er nattillæg. Jeg har også læst et andet sted, at der findes et anciennitetstillæg, hvis din kone har flere års erfaring inden for området - det hedder erfarenhetstillägg. Som sagt, betragt ovenstående som løs info, jeg kan ikke sige hvilken aftale din kone hører under. Måske er der andre der kan hjælpe? I København er det ikke usædvanligt at man fyrer rengøringsassistenten når denne kræver sine tillæg :eek: . Derfor er det nok meget smart at aftale en tid med fagforeningen og gennemgå ansættelsesforholdent og lønsedler, eller også spørge kollegaerne...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hejsa Min kone har her i sommerferien gjort rent tidligt om morgnen og om aftnen. Nu er hendes lønseddel kommet og jeg ser at der ikke står noget om aften tillæg. Hendes chef siger at når man er vikaransat og på timeløn i Sverige så er der ingen aften, helligdag eller weekend tillæg. Jeg har prøvet at kikke rundt på nettet og kan ikke lige stave mig frem til den rette svenske søgning på google. Er der nogen der ved noget om dette? På forhånd tak Nenad
Også i DK:thumbdown Moderne lønsystemer kan sikre, at du automatisk får ekstra penge i lønposen, når du arbejder over. Alligevel er mange medarbejdere hos koncernen ISS blevet snydt for den løn, som overenskomsten foreskriver. Magasinet forfølger de kryptiske koder og systemer, der har ribbet medarbejderne for flere hundredetusinde kroner. I aften på DR1 kl. 21.25 http://www.dr.dk/DR1/penge/2007/09/19115932.htm

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites