Jump to content
larscph

Dom fra EUs menneskerettighedsdomstol

Recommended Posts

Er der nogen der aner hvor i alverden man hitter materiale om en specifik sag henne. Jeg faldt over den her: http://www.180grader.dk/nyheder/Husejere_vil_have_erstatning_for_ekspropriationstrussel.php Og fattede interesse for "I 1982 afsagde den Europæiske Menneskerettighedsdomstol en dom, der gik den svenske stat imod. To svenske husejere havde i henholdvis 8 og 23 år levet med ekspropriationstrusler om, at deres ejendomme skulle benyttes til en parkeringsplads og en viadukt." Er der nogen herinde, der ved hvor man finder nærmere information omkring dommen, præmisserne og omkring de to konkrete sager.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Er der nogen der aner hvor i alverden man hitter materiale om en specifik sag henne. Jeg faldt over den her: http://www.180grader.dk/nyheder/Husejere_vil_have_erstatning_for_ekspropriationstrussel.php Og fattede interesse for "I 1982 afsagde den Europæiske Menneskerettighedsdomstol en dom, der gik den svenske stat imod. To svenske husejere havde i henholdvis 8 og 23 år levet med ekspropriationstrusler om, at deres ejendomme skulle benyttes til en parkeringsplads og en viadukt." Er der nogen herinde, der ved hvor man finder nærmere information omkring dommen, præmisserne og omkring de to konkrete sager.
VOILA: http://cmiskp.echr.coe.int/tkp197/view.asp?item=1&portal=hbkm&action=html&highlight=SWEDEN&sessionid=1718794&skin=hudoc-en Fortolkning af den bør ske i svensk optik, dvs. hvordan fortolkes den af førende svenske jurister. Formentlig vil du kunne søge efter kommentare i den svenske pendent til Ugeskrift for Retsvæsen. Bedst er dog nok at finde nutidig svensk litteratur om emnet på det juridiske fakultets bibliotek på Universitetet i Lund. Det nemmeste men også (meget) dyreste er at bede en svensk advokat undersøge om den har relevans for dit problem. (hvis det er i DK problemet er; - så viceversa bare Jur.Lab http://www.jur.ku.dk/bibliotek/ )

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Cool - 1000 tak! Du må alligevel ha' brugt lidt tid på at finde den - eller også bare vide hvor der skulle søges ;) Formentlig bliver det ikke aktuelt, men det var bare interessant lige at læse - vi bor nemlig "oven på" en undergrund der har "almenhedens interesse" hvor man riskerer ekspropriation. Lang historie - men http://hd.se/hitta/?q=kaolin giver lidt, bl.a. Ikke at man ikke kan sælge, priserne er bare tilsvarende lave. Med lidt held kommer man dog lidt nærmere en afslutning i sagen til efteråret/vinteren hvor den nuværende ansøgning forventes færdigbehandlet. Nu må vi se... Der er jo formenlig nok rigtig mange penge i det hvis man fik lov til at bryde herude.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror, Svenska Kaolin har som forretningside at betale løn til direktøren og lidt konsulenter og honorar til bestyrelsen så længe som muligt ved hjælp af de penge, de trækker ud af dem, der nu hopper på, når de for 117 gang nyemitterer. SK har været meeeget længe om at forberede den nye ansøgning. Uanset hvad der sker, så får aktieejerne en lang næse til sidst - med mindre de sælger lige i det splitsekund, hvor Svenska Kaolin får tilladelsen, og aktien i bare forskrækkelse stiger fra næsten helt værdiløs til stort set ingenting værd. Svenska Kaolins nyemissioner går som smurt, for køberne tror, det er en potentiel guldgrube, de har aktier i, men IMHO ligner det snarere en mulig grusgrav, for hvis SK får tilladelsen om nogle år - MiljöOVERdomstolen skal måske også lige ind over igen - så skal de først til at investere i oparbejdningsanlægget og andet maskineri og der skal opbygges en organisation. Så skal de rejse kapital igen - en helt anden slags penge end dem, de har brugt på direktørløn og forberedelse af ansøgninger. Og eftersom de fik koncessionen i 1998 og den gælder i 25 år, så kommer de til at stå med et regnestykke, hvor der kun er 10-11-12-13 år at bryde i. Der skal jo også forhandles med lodsejerne, før de kan sætte "skopan" i jorden - I får nok mere end en halv time til at forlade ejendommen i påkommende tilfælde. Regnestykket er kun halvt så godt som da de fik koncessionen, og jeg gad da nok vide, om det overhovedet kan hænge sammen. Det er jo ikke fordi verden mangler kaolin. Det findes her og der, og så kan man grave det op, hvis man orker. Man kan købe det i Østeuropa og i Kina f.eks. Jeg læste også for længe siden om et amerikansk foretagende, som det gik ret skidt for. Prisen afhænger af, hvad det koster at grave møget op, behandle det og transportere det, og jeg har svært ved at forestille mig, hvordan en skånsk stripmine-opstart med helt nyt udstyr, der skal afskrives superhurtigt, og må man formode hårde miljøkrav kan klare den konkurrence, der er, selv om man selvfølgelig har en fordel i afstanden til den svenske papirindustri. Det skulle ikke undre mig, om den lergrav aldrig bliver til noget. :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Gad nok vide hvad i alverden de nu har gang i Jeg skrev til Miljödomstolen for at spørge hvordan det gik med ansøningen, der snart burde være færdigbehandlet... De siger så: " Ansökan beträffande Svenska Kaolin som kom till miljödomstolen återkallades. Ärendet finns förmodligen nu hos Länsstyrelsen i Skåne län. Mvh B W Miljödomstolen i Växjö " Hmm... Strange stuff!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det kan vel kun tolkes som gode nyheder.
Ja det var egentlig også min umiddelbare konklusion!
Du kan jo eventuelt tipse HDs Svalövredaktion' date=' så de kan finde ud af sammenhængen. :)[/quote'] Det gjorde jeg også med det samme, tænkte der var ingen grund til at rode med det selv. Har nu så også lige sendt en mail til Länsstyrelsen, hvis de er lige så flinke til at svare som domstolen kan det jo også være det gi'r en afklaring.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites