JAG 10 Anmeld indhold Skrevet August 5, 2007 Jeg står overfor en større renovering af mit rækkeshus. Er der nogen herinde der ved om man LOVLIGT må anvende danske stikontakter, afbrydere, loftsudtag osv i sverige? Bryder mig ærligt talt ikke om de meget lidt kønne udgaver der findes i sverige... Jesper Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
testeren 10 Anmeld indhold Besvaret August 5, 2007 Det må man desværre ikke, læs indlæg 28 her: http://debat.sunddebat.com/showthread.php?t=7696 Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
kasper_Pedersen 10 Anmeld indhold Besvaret August 5, 2007 Hvad?? Det passer vidst ikke helt, jeg er selv elektriker. Jeg har på skrift af LK som er producenten af elmatrialer i Danmark. Deres matrialer er godkendte, bare ikke stikkontakter, da det svenske "jord-ben" er anderledes.. Har selv lavet dansk elinstallation i min lejlighed.. Testeren: Du har misforstået hans spørgsmål!! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
JAG 10 Anmeld indhold Besvaret August 5, 2007 Det passer vidst ikke helt, jeg er selv elektriker. Jeg har på skrift af LK som er producenten af elmatrialer i Danmark. Deres matrialer er godkendte, bare ikke stikkontakter, da det svenske "jord-ben" er anderledes.. Har selv lavet dansk elinstallation i min lejlighed.. Testeren: Du har misforstået hans spørgsmål!! Hej Kasper Vil det sige at man også må lave lampeudtag som i dk? altså uden stik? :th2: Kunne man få lov at se det du har fra LK? Jesper Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
RAG 10 Anmeld indhold Besvaret August 5, 2007 Hej, Jeg har selv bygget nyt her i Sverige og gik med de samme tanker. Min konklusion blev dog: Når jeg engang skal sælge huset, bliver det nok til en svensker, eller en der er vant til svensk standard, og jeg er ikke sikker på at kontakter og andet el-grej af ikke svensk standard vil trække prisen op. Derfor valgte jeg at installere svensk standard. I øvrigt tror jeg ikke at de danske kontakter er hverfken værre eller bedre, ihvertfald ikke i en grad som påvirker mig. Om jeg så synes at de danske kontakter er kønnere eller ej - Tjaee, nu bor jeg altså i Sverige ! Lidt overordnet kan man vel sige, at det er mig der er flyttet til Sverige, og ikke Sverige der er flyttet til mig. Jeg får mest ud af at indrette mig eller hvis jeg vil have danske kontakter og andet grej kunne jeg bare bo Danmark. Alternativt kan jeg få lavet et fotoalbum med de danske ting jeg synes om, herunder kontakter, stik, osv og så sidde og kigge lidt i det, samtidig som jeg hører noget musik med Richard Ragnwald. Så kan jeg føle at jeg trods alt lever ! /R Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
kasper_Pedersen 10 Anmeld indhold Besvaret August 5, 2007 Der skulle ikke være nogen problemer i det.. Har 2 mail her du kan læse.. Hej Kasper Alm. afbrydermateriel må godt opsættes, det er anderledes med stikkontakter. det skal godkendes nationalt og i sverige skal bruges SCHUKO-system, det har Lauritz Knudsen i OPUS-systemet. Med venlig hilsen Allan Haagh Teknisk rådgiver Technical Consultant Direct Phone +4544207228 Telefax +4544207191 E-mail allan.haagh@lk.dk ----- Forwarded by Allan Haagh/DK/Schneider on 02-01-2007 09:30 ----- Hej Kasper Vores tavlekomponenter er godkendt i Sverige, det gælder selvfølgelig også vores IHC-komponenter. Med venlig hilsen Allan Haagh Teknisk rådgiver Technical Consultant Direct Phone +4544207228 Telefax +4544207191 E-mail allan.haagh@lk.dk ----- Forwarded by Allan Haagh/DK/Schneider on 03-08-2007 07:58 ----- Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
kasper_Pedersen 10 Anmeld indhold Besvaret August 5, 2007 Hej, Jeg har selv bygget nyt her i Sverige og gik med de samme tanker. Min konklusion blev dog: Når jeg engang skal sælge huset, bliver det nok til en svensker, eller en der er vant til svensk standard, og jeg er ikke sikker på at kontakter og andet el-grej af ikke svensk standard vil trække prisen op. Derfor valgte jeg at installere svensk standard. I øvrigt tror jeg ikke at de danske kontakter er hverfken værre eller bedre, ihvertfald ikke i en grad som påvirker mig. Om jeg så synes at de danske kontakter er kønnere eller ej - Tjaee, nu bor jeg altså i Sverige ! Lidt overordnet kan man vel sige, at det er mig der er flyttet til Sverige, og ikke Sverige der er flyttet til mig. Jeg får mest ud af at indrette mig eller hvis jeg vil have danske kontakter og andet grej kunne jeg bare bo Danmark. Alternativt kan jeg få lavet et fotoalbum med de danske ting jeg synes om, herunder kontakter, stik, osv og så sidde og kigge lidt i det, samtidig som jeg hører noget musik med Richard Ragnwald. Så kan jeg føle at jeg trods alt lever ! /R Sår´n er vi jo så forskellige, jeg har prøvet lykken med danske elprodukter, med lysdæmper, indbygningsspot og fiberlys i loftet.. Ved ikke om det trækker prisen op den dag jeg skal sælge, men det trækker heller ikke ned, det nægter jeg at tro på.. Og nej de danske produkter er ikke bedre, men der er os noget der hedder stil og design, et sofabord er jo heller ik bare et bord, så ku vi jo bare have en flyttekasse stående istedet. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
dan 0 Anmeld indhold Besvaret August 5, 2007 Sikke en gang pladder. Så æder du også kaviar på tube, spiser snus, kører volvo og taler svensk med alle du møder? Fjols. Vi har haft en svenske elektrikker ude og godkende vores LK tavle og den sagde han god for. I resten af huset har vi installeret dansk LK, Ihc wireless, lysdæmpere og hele molevitten. Sort og stålramme. Ikke på vilkår, godkendt eller ej, om jeg vil installere det grimme bras som man kan få i Sverige. Som elektrikkeren sagde - om et par så bliver det hele godkendt over det hele pga EU. De første godkendelser var allerede begyndt at komme. Og dansk standard er noget af det højeste på el-siden - så mon ikke laveste fællesnævner kommer til at gælde. Og en svensker vil sgu da være vild med at købe dit hus når der er gjort noget ekstra ud af detaljer og design. Og så kan han få 10.000 i afslag pga et par kontakter som måske ikke er godkendte. So What. Så sparer du skatten af de penge :-) Hej, Jeg har selv bygget nyt her i Sverige og gik med de samme tanker. Min konklusion blev dog: Når jeg engang skal sælge huset, bliver det nok til en svensker, eller en der er vant til svensk standard, og jeg er ikke sikker på at kontakter og andet el-grej af ikke svensk standard vil trække prisen op. Derfor valgte jeg at installere svensk standard. I øvrigt tror jeg ikke at de danske kontakter er hverfken værre eller bedre, ihvertfald ikke i en grad som påvirker mig. Om jeg så synes at de danske kontakter er kønnere eller ej - Tjaee, nu bor jeg altså i Sverige ! Lidt overordnet kan man vel sige, at det er mig der er flyttet til Sverige, og ikke Sverige der er flyttet til mig. Jeg får mest ud af at indrette mig eller hvis jeg vil have danske kontakter og andet grej kunne jeg bare bo Danmark. Alternativt kan jeg få lavet et fotoalbum med de danske ting jeg synes om, herunder kontakter, stik, osv og så sidde og kigge lidt i det, samtidig som jeg hører noget musik med Richard Ragnwald. Så kan jeg føle at jeg trods alt lever ! /R Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest carspar Anmeld indhold Besvaret August 8, 2007 Hvis du vælger at købe LK materialet fra en Svensk Grossist så er du på den sikre side. Du kan dog ikke bruge en dansk stikkontakt da jordforbindelserne er anderledes, (de danske er andersledes en svensk, tysk og fransk) Men LK har vist også deres Opus model den er lavet med henblik på eksport til EU. Selve loven om el er også forskelig fra sverige til danmark så pa lige på. Jeg har selv både den svenske og den danske lov om el (og underviser i den danske). Men tag nok hellere en fagmand og få hjælp fra. Ps. du kan også på LK intelligente system her i sverige hvor det er efter svensk standard. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
JAG 10 Anmeld indhold Besvaret August 9, 2007 Tak allesammen for de gode inputs. :) Det er rart at vide at man trods alt har mulighed for at finde noget lidt smart el-materiel... :th2: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nif 0 Anmeld indhold Besvaret August 9, 2007 Tak allesammen for de gode inputs. :) Det er rart at vide at man trods alt har mulighed for at finde noget lidt smart el-materiel... :th2: Gør som dan og vælg IHC, og som stikkontakter OPUS SCHUKO Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest carspar Anmeld indhold Besvaret August 11, 2007 Eller hvad met dit eget billede på afbryderne eller afbrudere i Eg. http://www.designel.se/produkter.aspx?category=25695 Jo der er mange muligheder her i det store land Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
testeren 10 Anmeld indhold Besvaret August 11, 2007 Testeren: Du har misforstået hans spørgsmål!! Ok, jeg kan kun referere til at vi satte danske dåser i hele lejl. efter OK fra det svenske elektrikerfirma, og bagefter fandt de så ud af at det ikke var lovligt, og alt skulle pilles ud og der skulle bores ud til de noget større svenske dåser. Det skete efter vi havde spartlet, filtet og malet væggene første gang - Jeg var ikke heeelt tilfreds med den situation! Vi kontaktede så LK direkte, og de sagde det kun var Opus man kunne bruge herover. Vi fandt så faktisk nogle ret fede svensk/tyske kontakter etc. - de hedder Mertens - kan fint anbefales! Jeg fik den lærestreg at jeg aldrig vil stole "blindt" på en håndværker, men altid lige tjekke sådanne ting op næste gang. Men ja, vi tænkte da også bare at dansk er godt, og EU-standard snart bla bla - men det vil forsikringen 100% bruge mod en, hvis man skulle stå i den uheldige situation at lejl. brændte. Så derfor er jeg godt tilfreds med at alt nu er godkendt 100%. Jeg synes ikke det helt klart fremgår af debatten om man må eller ikke må sætte stikkontakter etc. op. - er der ikke en helt skudsikker svensk webside man kan henvise til? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Fagerland 10 Anmeld indhold Besvaret November 18, 2007 Hvor kan man købe Mertens? Og er de dyrere end en LK OPUS? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites