Guest Trine Anmeld indhold Skrevet July 30, 2007 Hej Jeg har nu opfattet at der ændres regler på sygesikringsområdet fra årsskiftet, men jeg har endnu ikke helt gennemskuet hvad jeg aktivt skal/kan/bør foretage mig i den forbindelse. Som jeg forstår det falder et par lande udenfor de tidligere dækkede områder, herunder Tyrkiet.... derudover dækkes hjemtransport i forbindelse med sygdom ikke længere. Og det er den jeg er lidt lunken ved. Jeg mener et ambulancefly fra en græsk ø kan sgu godt løbe op i et par kroner eller noget:( Jeg har et blåt EU kort, et gult grænsegænger sygesikringskort. Så vidt jeg kan se så dækker ingen af dem hjemtransport. Er der svenske sygeforsikringsregler for hjemtransport "vi" hører under der kan erstatte det tidligere danske sygesikringskort, eller skal jeg tegne en ekstra forsikring? Og i så fald hvilket land? DK eller SE? Jeg er jo sygeforsikret i DK men med bopæl i Sverige har jeg alle mine personforsikringer her:confused: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
anton 0 Anmeld indhold Besvaret July 30, 2007 Tyvstjålet fra modermediets (DRs) netsider: Venter boom i antallet af rejseforsikringer 29. jul. 2007 23.14 Penge Fra årsskiftet dækker det gule sygesikringskort ikke længere hjemtransport, hvis man rammes af akut sygdom eller kommer alvorligt til skade et sted i Europa. Derfor skal man selv betale turen hjem, medmindre man har tegnet en ekstra forsikring, skriver Politiken. - Et ambulancefly koster mindst 250.000 kroner. Og er man slemt tilredt, kan det komme op på 450.000 kroner. Så det kan blive ganske dyrt, siger underdirektør Jakob Bender fra Europæiske Rejseforsikring til Politiken. Dækker ikke Tyrkiet Samtidig dækker det gule sygesikringskort efter nytår heller ikke hospitalsbehandling i flere europæiske lande uden for EU. Så går ferien til populære turistmål som Tyrkiet og Kroatien, skal man altså fremover - i modsætning til i dag - selv betale sin rejseforsikring. Derfor regner alle landets store forsikringsselskaber med, at de kommer til at sælge markant flere forsikringer. »Vi har allerede øget salget af årsforsikringer med 25 procent og regner med, at det nok kommer op i nærheden af 35 procent omkring årsskiftet®, siger Jakob Bender fra Europæiske. En årsforsikring omfatter i dag alle familiens ferierejser i Europa i løbet af et år. Hvis der er EU-harmoni, dækker det svenske heller ikke hjemtransport. Så det er om at slippe slanterne for en rejseforsikring, hvis man gerne vil hjem. Måske en god idé at købe en rejseforsikring i aug-sep, så man har sommerferien dækket ind næste år. Men dækker den købte rejseforsikring så også hjemtransport? Husk at (trommehvirvel) læse dét med småt! God rejse! Venlig hilsen Anton Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Trine Anmeld indhold Besvaret July 30, 2007 Men dækker den købte rejseforsikring så også hjemtransport? Husk at (trommehvirvel) læse dét med småt! God rejse! Venlig hilsen Anton Tak, for dit inlæg den historie havde jeg også læst.... men ville du tegne den i DK eller SE? Der er en masse om det på danske nyhedssider, men intet i SE. Har svenskerne aldrig været dækket ved hjemtransport? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
LotteB 10 Anmeld indhold Besvaret July 30, 2007 Hej Jeg har nu opfattet at der ændres regler på sygesikringsområdet fra årsskiftet, men jeg har endnu ikke helt gennemskuet hvad jeg aktivt skal/kan/bør foretage mig i den forbindelse. Som jeg forstår det falder et par lande udenfor de tidligere dækkede områder, herunder Tyrkiet.... derudover dækkes hjemtransport i forbindelse med sygdom ikke længere. Og det er den jeg er lidt lunken ved. Jeg mener et ambulancefly fra en græsk ø kan sgu godt løbe op i et par kroner eller noget:( Jeg har et blåt EU kort, et gult grænsegænger sygesikringskort. Så vidt jeg kan se så dækker ingen af dem hjemtransport. Er der svenske sygeforsikringsregler for hjemtransport "vi" hører under der kan erstatte det tidligere danske sygesikringskort, eller skal jeg tegne en ekstra forsikring? Og i så fald hvilket land? DK eller SE? Jeg er jo sygeforsikret i DK men med bopæl i Sverige har jeg alle mine personforsikringer her:confused: Hej Trine, Jeg har haft præcis de samme overvejelser. Som du skriver bliver det gule korts dækning indskrænket til kun at gælde eu-landene og ikke som tidligere også landene omkring Middelhavet. Samtidig er hjemtransport ikke længere inkluderet. Vi kan som bosiddende i SE ikke tegne en årsforsikring hos f.eks Europæisk, har spurgt:( Jeg har så været inde og checke min "hemförsäkring" og det ser ud til, at vi vil være dækket ind der. Det er meget normalt i SE, at der er indbygget rejseforsikring. Men igen, ingen regler uden undtagelse, så tjek Jeres egen forsikringsbetingelser. Som der står i min forsikring, gælder den personer der er "folkbokförd och varaktigt bosatt i Sverige". Nedenfor har jeg taget uddrag fra min egne forsikringsbetingelser hos IF.Så for mig at se, er dækningen på min "hemförsäkring" tilstrækkelig, forudsat at rejsen har en varighed af max. 45 dg. 10. Kostnader vid sjukdom eller olycksfall på resa Försäkringen gäller om du som privatperson (dvs inte under tjänsteresa eller i samband med tjänst eller annan förvärvsverksamhet) drabbas av olycksfall, akut sjukdom eller akuta tandbesvär under resa utomlands eller under resa som är avsedd att vara minst två dygn, eller om du tvingas avbryta sådan resa på grund av att närstående person i Sverige avlidit eller blivit allvarligt sjuk eller skadad. Händelsen ska ha inträffat under de första 45 dagarna av resan. Med olycksfall menas kroppsskada som drabbar dig ofrivilligt genom plötslig yttre händelse. Skada på tand vid tuggning eller bitning betraktas inte som olycksfall. Med närstående person menas make, sambo, barn, syskon, föräldrar, barnbarn, mor- och farföräldrar och svärföräldrar samt person som har vårdnad om någon inom denna krets. Med medresenär menas person som du bokat och avsett att tillbringa resan tillsammans med om denne också omfattas av denna försäkring. Medresenär kan också vara en utomstående person om du reser i sällskap med endast denna person. 10.1 kostnader för läkarvård m.m. Du får ersättning för nödvändiga och skäliga kostnader som du har under resan för akut läkarvård, sjukhusvård, behandling, hjälpmedel och lokala resor för vård och behandling – allt under förutsättning att det har föreskrivits av behörig läkare. Resor med egen bil ersätts med 16 kronor per mil. Vid akuta tandbesvär får du ersättning - med max 3 000 kr - för nödvändig och tillfällig behandling på platsen. Behandling av läkare ska i förväg godkännas av If. Vid tandskada till följd av olycksfall ska föreslagen behandling och kostnader godkännas av If. Efter bedömning av Ifs läkare har If alltid rätt att kräva att du återvänder till Sverige för behandling. 10.2 merkostnader för hemresa Om läkare i intyg föreskriver att du eller din medresenär ska resa hem på annan tid eller på annat sätt än planerat, får du ersättning för nödvändiga och skäliga merkostnader som kan uppstå för din hemresa. Transporten ska i förväg godkännas av If. Kostnader för återresa till den plats där resan avbröts ersätts inte. 10.3 kostnader för hemtransport av avliden eller för begravning Vid dödsfall lämnas ersättning för kostnad för transport av den avlidne till hemorten i Sverige samt för merkostnad för medförsäkrad medresenärs hemresa. Vid dödsfall utomlands kan istället för hemtransport av den avlidne lämnas ersättning för kostnader för begravning eller kremering på platsen upp till 10000 kronor. 10.4 kostnader för närståendes resa till svårt sjuk Om läkare bedömer att din skada eller sjukdom är livshotande betalar vi kostnaden för högst två närståendes resa från hemorten i Sverige och åter inklusive merkostnader för kost och logi. Vi betalar sammanlagt högst 30000 kronor. Resan ska i förväg godkännas av If. 10.5 merkostnader för kost och logi Om läkare i intyg föreskriver att du eller din medresenär måste ändra förläggningssättet eller vara borta längre än planerat, betalar vi dina merkostnader för kost och logi upp till 60 dagar från första läkarbesöket. 10.6 när något allvarligt hänt hemma Om du tvingas avbryta resa på grund av att – närstående person i Sverige till dig eller din medresenär avlidit eller blivit allvarligt sjuk eller skadad eller – din bostad i Sverige drabbats av oförutsedd och väsentlig skada får du ersättning för nödvändiga och skäliga merkostnader för återresa till hemorten. Resan ska i förväg godkännas av If. Försäkringsvillkor hem 2006 15 Ersättning betalas bara om återresan är nödvändig och du kommer hem minst 48 timmar före den planerade hemkomsten. Kostnader för återresa till den plats där resan avbröts ersätts inte. 10.7 outnyttjad resekostnad Om påbörjad resa avbryts eller inte kan utnyttjas för att du drabbas av sjukdom eller olycksfall och – blir intagen på sjukhus – ordineras vila inomhus eller – måste åka hem i förtid får du ersättning för outnyttjad resekostnad. Det krävs att en av If godkänd läkare godkänner hemresan eller ordinerar vila inomhus. Med resekostnad menas – före skadetillfället erlagt belopp för resa, logi, liftkort och utflykter – före avresan från hemorten i Sverige erlagt belopp för kost – vid resa med egen bil – 16 kr/mil för närmaste färdväg från resans start till platsen där resan avbryts och åter, dock högst 500 mil. Följer flera personer med i bilen minskas ersättningen i förhållande till antalet resenärer. Härifrån avräknas belopp som du kan återfå från arrangör, trafikföretag, hotell eller annan. Ersättning för outnyttjad resekostnad utgår med så stor del av resekostnaden som svarar mot förhållandet mellan antalet outnyttjade dagar och resans totala antal dagar, dock högst 700 kronor per person och dag och sammanlagt 10 000 kronor per person. Om din påbörjade resa inte kan utnyttjas därför att din medresenär (se 10) drabbas på ovan angivet sätt av sjukdom eller olycksfall får du också ersättning för outnyttjad resekostnad. Är den drabbade ett barn som inte fyllt 12 år får du ersättning enlig ovan, annars får du hälften därav. Detta gäller endast för en person utöver den/de som drabbas av sjukdom eller olycksfall. 10.8 begränsningar Försäkringen gäller inte för kostnader som beror på sjukdom eller olycksfall som visat symptom innan resan startade. Blir hälsotillståndet akut försämrat under resan och du inte haft anledning att förutse detta, får du dock ersättning för de kostnader försämringen medfört. Försäkringen gäller inte för kostnad – vid sjukdom eller olycksfall under resa som företagits i strid med medicinska råd av läkare – som har samband med graviditet och som uppstått efter den 28:e veckan av graviditeten – som är förorsakad av att fartyg eller flygplan på grund av din skada måste ändra sin färdplan Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Trine Anmeld indhold Besvaret July 30, 2007 Hold kæft et indlæg Lotte:) super tak. Jeg vil straks undersøge min hemforsikring:) Ok, jeg har også noget indbygget rejseforsikring gennem Vesta, men kan kun finde en forsimplet udgave af forsikringsvilkårene på nettet... må lige ringe og høre for at være helt sikker. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Homer 10 Anmeld indhold Besvaret July 30, 2007 Køb en årsrejseforsikring hos Gouda (www.gouda.dk) - den kan også købes af pendlere (med gult sygesikringskort) og dækker alle rejser i Europa af max 1 måneds varighed. Købes den nu får man "fuld" dækning det næste år - dvs. den dækker de steder hvor det gule kort ikke dækker efter 1. januar 2008 Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
LotteB 10 Anmeld indhold Besvaret July 30, 2007 Køb en årsrejseforsikring hos Gouda (www.gouda.dk) - den kan også købes af pendlere (med gult sygesikringskort) og dækker alle rejser i Europa af max 1 måneds varighed. Købes den nu får man "fuld" dækning det næste år - dvs. den dækker de steder hvor det gule kort ikke dækker efter 1. januar 2008 Hmm, det vil jeg ha´ lov at forholde mig skeptisk over for. Jeg fik at vide, at jeg skulle være tilmeldt folkeregistret:confused: Og iflg. dit eget link til Gouda synes jeg også det er implicit. Har du selv en sådan forsikring? 1.1.6 Er forsikringen tegnet for en husstand, dækker forsikringen forsikringstageren og dennes husstand, som omfatter ægtefælle/samlever og hjemmeboende børn. Ovennævnte skal være registreret i Folkeregisteret med bopæl hos forsikringstageren. Desuden dækkes egne medrejsende børn, indtil disse fylder 18 år. Er forsikringen tegnet for en enkelt person gælder betingelserne kun denne Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Homer 10 Anmeld indhold Besvaret July 30, 2007 Hmm, det vil jeg ha´ lov at forholde mig skeptisk over for. Jeg fik at vide, at jeg skulle være tilmeldt folkeregistret:confused: Og iflg. dit eget link til Gouda synes jeg også det er implicit. Har du selv en sådan forsikring? Du behøver ikke at være skeptisk overfor det - jeg arbejder der... :th2: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Skaanebo 10 Anmeld indhold Besvaret July 30, 2007 Men de fleste har jo en hemförsäkring i Sverige som dækker i op til 45 dage, så en separat rejseforsikring er normalt ikke nødvendig. I Danmark er der derimod normalt ikke nogen rejseforsikring inkluderet i indboforsikringen, og der har man jo så hidtil kunnet gøre brug af det offentlige gule sygesikringskort til rejser i Europa. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
LotteB 10 Anmeld indhold Besvaret July 30, 2007 Men de fleste har jo en hemförsäkring i Sverige som dækker i op til 45 dage' date=' så en separat rejseforsikring er normalt ikke nødvendig.[/quote'] Jep, det var også det jeg konkluderede længere oppe i tråden, men jeg synes da også, at det er interessant, at man tilsyneladende kan tegne rejseforsikring i det ene selskab i DK men ikke det andet:rolleye: Homer: Kan du ikke definere/skære ud i pap, hvordan 1.1.6 så skal forstås, please:o Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Homer 10 Anmeld indhold Besvaret July 30, 2007 Homer: Kan du ikke definere/skære ud i pap, hvordan 1.1.6 så skal forstås, please:o Årsrejseforsikringen er lavet til det danske marked. Det afgørende er at man har ret til ydelser i Danmark i henhold til Sundhedsloven (den tidligere lov om offentlig sygesikring). Den indeholder bestemmelser om hvem der er dækket af det danske sundhedssystem, og de pågældende bliver udstyret med "det gule kort". Pendlere er dækket på (næsten) samme måde som "almindelige" danskere, og har ret til ydelser i henhold til loven. Det er bl.a hospitalsbehandling, rejsesygesikring og en masse andet. Loven indeholder tillige bestemmelser omkring hvad der skal ske med "hjemvendte" danskere som er hospitalsbehandlet i udlandet, og det er derfor at vi (og andre forsikringsselskaber) kræver at en forsikret er i besiddelse af "det gule kort", da vi ved en hjemtransport kan overlade en patient til videre behandling i Danmark efter hjemkomst. I praksis holder der en ambulance i Kastrup og henter den tilskadekomne, og derefter er "sagen" overladt til det offentlige. F.s.v.a. "folkeregisteradresse" så kan dette oversætts til "folkbokfört" i Sverige - dvs. alle som deler adresse med dig i din husstand er dækket af forsikringen. Håber det gav klarhed - ellers skynd dig at stille flere spørgsmål da jeg stopper hos Gouda i morgen! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
LotteB 10 Anmeld indhold Besvaret July 30, 2007 ... Det afgørende er at man har ret til ydelser i Danmark i henhold til Sundhedsloven (den tidligere lov om offentlig sygesikring). Det var præcis den formulering jeg prøvede at sælge til Europæiske for et par år siden, men forgæves. De insisterede på den DK adresse:thumbdown F.s.v.a. "folkeregisteradresse" så kan dette oversætts til "folkbokfört" i Sverige - dvs. alle som deler adresse med dig i din husstand er dækket af forsikringen. Håber det gav klarhed - ellers skynd dig at stille flere spørgsmål da jeg stopper hos Gouda i morgen! At sætte lighedstegn mellem at have folkeregisteradresse i DK og være folkbokförd i SE, skal man vist være forsikringsmand for at forstå Og vi andre skal lære at læse det der står mellem linierne ikk´;) Nå summasummarum, mange af os er sikkert dækket ind under vores "hemförsikring" Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Skaanebo 10 Anmeld indhold Besvaret July 31, 2007 F.s.v.a. "folkeregisteradresse" så kan dette oversætts til "folkbokfört" i Sverige - dvs. alle som deler adresse med dig i din husstand er dækket af forsikringen. Nu er det jo kun personer, som arbejder i Danmark, men bor i Sverige, som er omfattet af det gule grænsegængersygesikringsbevis. Dvs., man kan sagtens forestille sig en husstand i Sverige, hvor kun ét medlem af familien arbejder i Danmark - men det lyder i din fortolkning til, at hele familien vil kunne tegne en dansk rejseforsikring, også selv om det måske kun er et medlem af familien, som har ret til sundhedsydelser i Danmark. Er det rigtigt forstået? Og hvad gør man så, hvis hele familien kommer til Kastrup i ambulancefly? Et familiemedlem sendes til det offentlige i Danmark, og resten med ambulance til Sverige!? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
credde 0 Anmeld indhold Besvaret July 31, 2007 Jeg har tidligere haft årsrejseforsikring via Gouda ligesom skirejseforsikring, da Europæiske insisterede på, at man skulle bo i Danmark. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Homer 10 Anmeld indhold Besvaret July 31, 2007 Dvs.' date=' man kan sagtens forestille sig en husstand i Sverige, hvor kun ét medlem af familien arbejder i Danmark - men det lyder i din fortolkning til, at hele familien vil kunne tegne en dansk rejseforsikring, også selv om det måske kun er et medlem af familien, som har ret til sundhedsydelser i Danmark. Er det rigtigt forstået? [/quote'] Nej - det er kun de personer der er omfattet af "det gule kort" der vil være dækket af en rejseforsikring - de øvrige må bruge deres hemförsäkring eller noget andet. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Homer 10 Anmeld indhold Besvaret July 31, 2007 At sætte lighedstegn mellem at have folkeregisteradresse i DK og være folkbokförd i SE, skal man vist være forsikringsmand for at forstå Hvor står der noget om "folkeregisteradresse i DK?" :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kasper 10 Anmeld indhold Besvaret July 31, 2007 Ofte skriver forsikringsselskaberne at man skal have folkeadresse i Danmark pga. der så ikke bliver problemer med opkrævningen af penge. Men ofte går de med på at tegne forsikring hvis man tilmelder forsikringen pbs. På den måde beholdte jeg sygeforsikringen danmark. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
LotteB 10 Anmeld indhold Besvaret July 31, 2007 Hvor står der noget om "folkeregisteradresse i DK?" :) Så vil jeg fremhæve 1.1.6 igen, hvor der stå: Er forsikringen tegnet for en husstand, dækker forsikringen forsikringstageren og dennes husstand, som omfatter ægtefælle/samlever og hjemmeboende børn. Ovennævnte skal være registreret i Folkeregisteret med bopæl hos forsikringstageren. Er det ikke implicit, når de medforsikrede skal være registreret i folkeregisteret med bopæl hos forsikringstageren:confused: Dermed må forsikringstageren jo være folkeregistreret i DK. Det er så min tolkning af det:) F.s.v.a. "folkeregisteradresse" så kan dette oversætts til "folkbokfört" i Sverige - dvs. alle som deler adresse med dig i din husstand er dækket af forsikringen. Vil det sige, at du vil sidestille folkeregisteradressen med det at være registreret i SE, vel og mærke så længe man er socialt sikret i DK (papkort)??? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Homer 10 Anmeld indhold Besvaret July 31, 2007 Vil det sige' date=' at du vil sidestille folkeregisteradressen med det at være registreret i SE, vel og mærke så længe man er socialt sikret i DK (papkort)???[/quote'] Ja! Og så er den vel egentlig ikke længere? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
LotteB 10 Anmeld indhold Besvaret July 31, 2007 Ja! Og så er den vel egentlig ikke længere? Njaa... vi bliver nok ikke helt enige om tolkningen af 1.1.6, men fred være med det;) Vi kan bare konstatere, at forsikringsselskaberne tolker som det passer dem, hvilket de vel også er i deres gode ret til. Så hvis de ikke vil have os som kunder, ja så har vi da andre veje at gå:th2: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Mogens Anmeld indhold Besvaret August 1, 2007 Hemforsikringen dækker... Er der svenske sygeforsikringsregler for hjemtransport "vi" hører under der kan erstatte det tidligere danske sygesikringskort, eller skal jeg tegne en ekstra forsikring? Mit forsikringsselskab IF svarer følgende på mit spørgsmål, om jeg skal tegne separat rejseforsikring: "Det ingår även hemtransport i hemförsäkringen så du behöver inte lägga till något extra för det..." Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Trine Anmeld indhold Besvaret August 1, 2007 Hmm det er sgu ok... har lige fundet det her på Vesta's hjemmeside. http://vesta.se/Images/Servicekort%202007_tcm87-21359.pdf Det dækker både hjemrejse ved sygdom, hjemrejse ved pårørendes sygdom hjemme samt hjemrejse ved skade på privat bolig:) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Homer 10 Anmeld indhold Besvaret August 1, 2007 Njaa... vi bliver nok ikke helt enige om tolkningen af 1.1.6, men fred være med det;) Well, der er jo ikke så meget at tolke i mine øjne. Men du lægger i ordet "folkeregisteradresse" at det absolut skal være folkeregisteradresse i Danmark, og jeg prøver at forklare dig at det ikke er tilfældet hos Gouda, men at man dér netop tager højde for skæve eksistenser som os pendlere. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites