Jump to content
CoolAIR

Bedre kaffe i Sverige?

Recommended Posts

Et simpelt spørgsmål... Jeg synes simpelthen at kaffen i Sverige smager bedre end i Danmark (specielt Zoega's colombianske - mums!). Har det noget at gøre med, at der ikke er så meget kalk i vandet herovre? Eller det ren indbildning... :rolleye:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg tror sku du har ret med hensyn til kaffen... for jeg sidder ret tit nede hos min frisör og drikker en kop GrAtis kaffe.. tror vi skla til at markedesføre den i dk.. så kan det være at der bliver råd til en R8

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Et simpelt spørgsmål... Jeg synes simpelthen at kaffen i Sverige smager bedre end i Danmark (specielt Zoega's colombianske - mums!). Har det noget at gøre med, at der ikke er så meget kalk i vandet herovre? Eller det ren indbildning... :rolleye:
Jag tror smakskilladen är en kombination av olika vatten och olika kaffesorter. Jag drack mycket skånerost när jag förr bodde i Skåne men i Stockholm smakade den inte bra tillsammans med vattnet jag hade där. I København drack jag mest merrilds och nu tillbaks i skåne med skånerost.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Göte Börge: Kan kun give dig ret, selvom jeg har prøvet med samme kaffe/brygger så smager kaffen ikke så godt i Malmö som i Skåne NØ. Det kan næsten kun være vandet der er forskel på. Derimod syntes jeg mange kaffesteder, laver ret dårligt kaffe. Ofte smager det brændt, det gælder både KBH. og Malmö

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er helt sikkert pga. vandet er mindre hårdt. Det oplever jeg også når jeg er hos mine forældre på landet. Jeg bor selv i et af de områder hvor vandet er mest hårdt og kan tydeligt smage forskel. Så når jeg er hjemme foretrækker jeg faktisk the!:D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det er helt sikkert pga. vandet er mindre hårdt. Det oplever jeg også når jeg er hos mine forældre på landet. Jeg bor selv i et af de områder hvor vandet er mest hårdt og kan tydeligt smage forskel. Så når jeg er hjemme foretrækker jeg faktisk the!:D
Vand!! Hmm, jeg bruger mælk.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Normalt er det sådan at en begrænset mængde salt (mineraler) i vandet får kaffen til at smage af mere. Hvis man ikke tror på det, kan man jo forsøge at brygge en kop kaffe med destilleret vand. Helt oppe nordpå hvor man i gamle dage brugte smeltet sne til at lave kaffe med, har man puttet salt i kaffen for at få den til at smage af noget. Salt er jo som bekendt en smagsforstærker.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg bruger altid kun hele bønder som jeg selv maler' date=' og det er åbenbart ikke så populært herover i Sverige. Jeg har ihvertifald svært ved at finde samme udvalg som hjemme i Danmark.[/quote'] ICA Maxi i Västra Hamnen har 5 forskellige slags bønner (det var en ufrivilligt morsom stavefejl ;)) - så du kan endda selv blande din kaffeblanding. Det er - efter min mening - den eneste rigtige måde at lave kaffe på, hvad enten man bruger stempelkande eller kaffemaskine.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Meget sjov tråd denne her. Om vandets hårhed har indflydelse på kaffens smag skal jeg ikke kunne sige, det regner jeg dog med da det er logisk, men hvis den har så er det absolut ikke ligegyldigt hvor man bor. Mange tror at man som udgangspunkt har hårdt vand på Sjælland (12-24 dH) og blødt vand i Sverige (2-5 dH), og at kaffen derfor smager bedre i Sverige. Men helt så enkelt er det ikke. Det er i hovedtræk rigtigt at vand i Sverige er hårdere end på Sjælland, men der er store regionale forskelle i Sverige. Eksempelvis har man faktisk hårdt vand i det meste af Skåne, lige bortset fra Malmø, Lund og Helsingborg hvor vandet ikke hentes fra undergrunden men fra søen Bolmen i Småland. Det kan derfor meget vel være at kaffen smager bedre i Malmø (2-5 dH) end i København (ca. 20 dH), mens der nok ikke er den store forskel på kaffe fra Skurup i forhold til København. Værst er det dog nok med kaffe brygget med vand fra Brøndby eller Amager kunne jeg forestille mig. I Glostrup/Brøndby er vandet 30 dH hvilken er det hårdeste i Danmark.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det må jeg prøve. Ja nogle gange så går det stærkt' date=' håber ikke jeg har fornærmet nogle *'BØNDER*.[/quote'] bønder bliver vel ikke fornærmet af at blive kværnet og ristet :) så er de faktisk helt holdt op med at brokke sig :fight:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites