Jump to content
zabel

Fortsætte udd på DTU i dk, og flytte til sverige

Recommended Posts

Hejsa, Nu er jeg på nippet til at sælge min lejlighed i valby og drage til sverige, men kommer i tanke om at jeg jo lige mangler at skrive min Master (Kandidat/whatever) - projekt som +2 overbygning på DTU IT, Civil ingeniør. Hvad siger ens uddannelses-institution til at man flytter ud af landet? Kan man uden videre studere videre i danmark eller hvordan fungerer det?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hejsa, Nu er jeg på nippet til at sælge min lejlighed i valby og drage til sverige, men kommer i tanke om at jeg jo lige mangler at skrive min Master (Kandidat/whatever) - projekt som +2 overbygning på DTU IT, Civil ingeniør. Hvad siger ens uddannelses-institution til at man flytter ud af landet? Kan man uden videre studere videre i danmark eller hvordan fungerer det?
Ingen problem - de kommer først når du har færdig hvis ikke du har job inden du slutter.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ikke forstået...

Ingen problem - de kommer først når du har færdig hvis ikke du har job inden du slutter.
Hmm. Det vil sige der ingen problemer er ved det. Hcad bygger du det på? Og hvem er "de" der kommer hvis jeg ingen job har? Nu er der imidlertid ingen problemer med job da jeg har haft studiejob og i år blev ansat fuld tid... Er der nogen der har erfaringer med at flytte til udlandet mens man studerer i danmark? Skal man melde flytning til universitetet elller?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Du melder flytning til folkeregistret og til alle andre, du ønsker skal have din nye adresse, herunder vil det nok være klogt at informere din studiesekretær. Du kan fortsat få SU, osv. Men hvis du bliver færdiguddannet og ikke har noget job, får du et problem, da du så ikke kan få dagpenge fra hverken Danmark eller Sverige, når du bor i Sverige, men ikke har haft arbejde efter din studietid.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er ikke noget problem

Hmm. Det vil sige der ingen problemer er ved det. Hvad bygger du det på? Og hvem er "de" der kommer hvis jeg ingen job har?
Jeg tror at "de" er problemerne. Sagen er at du som studerende i DK har ret til at blive optaget i en a-kasse med rettigheder allerede efter - så vidt jeg husker - et par måneder. Det samme gør sig slet ikke gældende i Sverige når du er ny-færdiguddannet i DK... Men som du selv skriver så har du job, så det er næppe noget problem. Jeg selv flyttede til DK i en uge da jeg blev færdig, meldte mig i a-kasse osv (jeg havde været i fagforeningen i et par år), og flyttede så tilbage til Sverige. Jeg har ikke gjort brug af a-kassen efterfølgende (endnu da), men jeg synes ikke der var grund til at tage nogen chancer.
Er der nogen der har erfaringer med at flytte til udlandet mens man studerer i danmark? Skal man melde flytning til universitetet elller?
Jeg tror det er lige så forskelligt som universiteterne, men sørg for at SU styrelsen har din adresse, hvis du har lån!! De har klodret rundt i min adresse i en grad så det ligner en bedre Mr. Bean til trods for adskillige brev- og telefon-meddelelser (som jeg begyndte på da det viste sig at de ikke trækker oplysninger fra NEM-konto-systemet og heller ikke fra Told-skat-systemet). På et tidspunkt ville de endda have mig til at betale gebyr fordi de havde sendt min opkrævning til Lolland i stedet for til mig, men vi blev da heldigvis enige om at det betalte gebyr kunne gå til afbetaling i stedet. MEN - (undskyld sidespringet) - check med studiekontoret, hvem der skal have adresseændring, eller om de trækker det hele over personnummeret...:thumbup: Og så i øvrigt velkommen til herovre inden længe :) /Jesper

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Trine

Jeg mindes at melde min flytning til min uddannelsesinstitution direkte, da det eneste de fik fra folkeregistret var "Udvandret"... det var der flere der gjorde, bl.a min bank og Feriekonto. Ved ikke om det er blevet mere fleksibelt siden da. Jeg flyttede 3 mdr før jeg fik godkendt min afhandling i 2004.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Superb - lige et spørgsmål mere Super besvarelser.. Tak for det. Jeg melder min flytning til udd stedet også. Heldigvis har jeg intet studielån så "der er igen bånd der binder mig" længere ved at flytte til sverige. Det er kanon. Jeg kunne sådan set godt begynde at betale til Ingeniørenes A-kasse allerede nu, da jeg jo er færdig som Diplom ingeniør og har job. Vil det være en fordel at starte på det, mens jeg stadig bor i Danmark?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Du skal være medlem af en a-kasse i det land, hvor du arbejder, men hvis du studerer og ikke har arbejde, får du jo ikke noget ud af dit medlemskab. Bliver du arbejdsløs, skal du fra den dato overføres fra en dansk a-kasse til en svensk a-kasse. Dvs., du vil i givet fald få udbetalt den lavere svenske ydelse i dagpenge.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg kunne sådan set godt begynde at betale til Ingeniørenes A-kasse allerede nu, da jeg jo er færdig som Diplom ingeniør og har job. Vil det være en fordel at starte på det, mens jeg stadig bor i Danmark?
Snak med dem - hvis det er en ordentlig a-kasse så rådgiver de dig godt. Mit bud er at det er en fordel for dig at blive medlem inden du bliver færdig. Lidt fakta er dog: Dansk a-kasse er dyrere end svensk - og giver mere i udbetaling. Hvis du bliver deltidsarbejdsløs så skal du have erstatning fra dansk a-kasse. Hvis du bliver fuldtids-arbejdsløs skal du overføres til svensk a-kasse og have den lavere erstatning derfra (men er også berettiget til den, når du har betalt til dansk a-kasse.) Så vidt jeg ved kan du ikke være i svensk a-kasse som dansk arbejdstager. /Jesper Brunholm

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hvad siger ens uddannelses-institution til at man flytter ud af landet? Kan man uden videre studere videre i danmark eller hvordan fungerer det?
Det eneste du skal være opmærksom på, hvis du får SU er at du skal udfylde papirerne igen, da de ikke har adgang til folkeregistret.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites