Jump to content
Gizmo

Børnepenge E401 & E411 lidt hjælp

Recommended Posts

Dén må jeg altså lige korrigere! Sverige er noget længere med ligestilling, så det er som udgangspunkt sådan, at foräldrepenningene fordeles ligeligt mellem de to forældre, og hvis en af parterne (fx moderen) vil holde mere end 240 dage, så skal manden udfylde en blanket, hvor han godkender, at hun holder mere end sin andel. Udbetalingen til moderen stopper simpelthen midt i perioden, hvis ikke blanketten er modtaget hos Försäkrinigskassen. Bliver i skrivende stund lige i tvivl om, at der er noget med de første 60 dage (dem før fødslen), så det kun er 210 til hver, men det flytter ikke noget i princippet for fordelingen.
Øh? Har ikke læst hele tråden, men forholder mig til det du skriver her -og som jeg ikke helt forstår. 240 dage? Mener du at hver forældre har halvdelen hver? Det er ikke rigtigt! Man har 480 dage ialt, hvor 60 dage SKAL gå til den ene forælder. Altså har (som oftest moderen) 420 dage! Dertil KAN man få "jämställhetsbonus" hvis forældrene enes om at dele deres barsel mere ligeligt (kan ikke huske hvor meget ligeligt det skal være, da det ikke er aktuelt for mig). Jeg kan dertil tillægge at hvis moderen er under svenske regler og faderen under danske, får moderen fuldt de 480 dage og der bliver evt. fratrukket de antal dage faderen afholder dansk barsel.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Øh? Har ikke læst hele tråden, men forholder mig til det du skriver her -og som jeg ikke helt forstår. 240 dage? Mener du at hver forældre har halvdelen hver? Det er ikke rigtigt! Man har 480 dage ialt, hvor 60 dage SKAL gå til den ene forælder. Altså har (som oftest moderen) 420 dage! Dertil KAN man få "jämställhetsbonus" hvis forældrene enes om at dele deres barsel mere ligeligt (kan ikke huske hvor meget ligeligt det skal være, da det ikke er aktuelt for mig). Jeg kan dertil tillægge at hvis moderen er under svenske regler og faderen under danske, får moderen fuldt de 480 dage og der bliver evt. fratrukket de antal dage faderen afholder dansk barsel.
Jep og for hver enkelt dag faderen holder barsel bliver der trukket 5 fra moderen!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jep og for hver enkelt dag faderen holder barsel bliver der trukket 5 fra moderen!
Nej! Har snakket med en rådgiver på FK (Eu-kontoret vel), som fortale hvordan papirerne skulle udfyldes fra den danske kommune ang. faderens barsel, så FK kunne forstå det rigtigt og der dermed kun ville blive fratrukket 1 svensk dag pr. danske dag. Nævnte selvfølgelig det du havde fortalt, for at høre om det virkelig kunne være rigtigt. Hun fortalte, det var vigtigt at skrive ANTAL dage på papirerne og ikke angive en periode. Hun lød til at have styr på det, så det håber jeg -vi har ikke haft nogle problemer med FK endnu...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Nej! Har snakket med en rådgiver på FK (Eu-kontoret vel)' date=' som fortale hvordan papirerne skulle udfyldes fra den danske kommune ang. faderens barsel, så FK kunne forstå det rigtigt og der dermed kun ville blive fratrukket 1 svensk dag pr. danske dag. Nævnte selvfølgelig det du havde fortalt, for at høre om det virkelig kunne være rigtigt. Hun fortalte, det var vigtigt at skrive ANTAL dage på papirerne og ikke angive en periode. Hun lød til at have styr på det, så det håber jeg -vi har ikke haft nogle problemer med FK endnu...[/quote'] Jeg har heller ikke haft problemer med dem endnu, Tina får al barslen selv. Dog har københavns kommune endnu ikke modtaget mine 2 blanketter fra dem. Og har nu sendt dem ind for anden gang for 4 uger siden... Min datter er som du ved jo snart 1 1/2 år og syntes sku det er røvdårligt af dem...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hej Lasse Det du mener er at vi skal have børnepengene fra sverige pga. at min kone har svensk opholdstilladelse, men supplers resten fra Danmark.Selvom hele min indtægt kommer fra Danmark?? dvs. 32oo sek/3md kontra 4039dk/3md.=2208(0,68)og de restende 1800 danske kroner skal vi have fra Danmark er det du mener??
Ja, det er hvad jeg fik af vide af Københavns Kommune, men det var kun i en telefonsamtale, så jeg venter stadig på hvad den svenske side siger til det. Beløbene har jeg ikke regnet ud, men som jeg fik det forklaret er det den månedlige ydelse fra Sverige og så suppleret med den danske ydelse i slutningen af året, hvor man skal sende dokumentation på beløbet, man har fået i Sverige, til den danske kommune.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ja, det er hvad jeg fik af vide af Københavns Kommune, men det var kun i en telefonsamtale, så jeg venter stadig på hvad den svenske side siger til det. Beløbene har jeg ikke regnet ud, men som jeg fik det forklaret er det den månedlige ydelse fra Sverige og så suppleret med den danske ydelse i slutningen af året, hvor man skal sende dokumentation på beløbet, man har fået i Sverige, til den danske kommune.
Det er ikke rigtigt, hvad du skriver Lasse!! Det har ingen betydning om din kone er EU borger eller ej. Det handler om, hvor du arbejder og er socialforsikret. Du arbejder i DK, og derfor vil i modtage børnefamilieydelse fra DK, og der er din fraflytningskommune, som udbetaler dem. Nogle kommuner udbetaler kun EN gang om året, det skal man lige være opmærksom på.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det er ikke rigtigt, hvad du skriver Lasse!! Det har ingen betydning om din kone er EU borger eller ej. Det handler om, hvor du arbejder og er socialforsikret. Du arbejder i DK, og derfor vil i modtage børnefamilieydelse fra DK, og der er din fraflytningskommune, som udbetaler dem. Nogle kommuner udbetaler kun EN gang om året, det skal man lige være opmærksom på.
Hej Polar, JEg skal ikke kunne sige om damen fra Københavns Kommune har givet mig forkerte oplysninger, men det er rigtigt hvad jeg skriver, nemlig hvad hun sagde til mig :rolleyes: Får I børnepenge fra DK polar? /Lasse

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ja, jeg ved godt, at det er ret ufint ikke at følge ordentlig med i en tråd, hvor man har afgivet et indlæg, men kommer dalrende 2 måneder senere. Ret ufin debatkultur sorry :o Jeg vil blot henvise jer til denne: http://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/barnet_fott/foraldrapenning/ Der står bl.a.: "Vid gemensam vårdnad har ni som är föräldrar rätt till 240 dagar var med föräldrapenning. Av dessa är 60 dagar reserverade för var och en av er. De övriga kan en av er välja att avstå till den andra föräldern." Med andre ord: Jeg skal som far, skrive under på en blanket, hvis moderen skal have mere end de 240 dage (hvis vi vel at mærke, har fælles forældremyndighed, og det har vi). Det var også den erfaring vi gjorde os, da vi ansøgte om föräldrepenning. Jeg tror, at vi ansøgte om 320 dage til min hustru (eller sådan ca.), og der fik vi besked om, at jeg skal udfylde en blanket, hvor jeg giver accept til, at hun bruger af "mine" 240 dage. Hvis man bor sammen, er det næppe det store problem, men jeg kan godt forestille mig nogle spændende problematikker, hvis man ikke gør. Personlig ville jeg fx nok holde noget mere hårdt på, at jeg ville have mine 240 dage...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ja, jeg ved godt, at det er ret ufint ikke at følge ordentlig med i en tråd, hvor man har afgivet et indlæg, men kommer dalrende 2 måneder senere. Ret ufin debatkultur sorry :o Jeg vil blot henvise jer til denne: http://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/barnet_fott/foraldrapenning/ Der står bl.a.: "Vid gemensam vårdnad har ni som är föräldrar rätt till 240 dagar var med föräldrapenning. Av dessa är 60 dagar reserverade för var och en av er. De övriga kan en av er välja att avstå till den andra föräldern." Med andre ord: Jeg skal som far, skrive under på en blanket, hvis moderen skal have mere end de 240 dage (hvis vi vel at mærke, har fælles forældremyndighed, og det har vi). Det var også den erfaring vi gjorde os, da vi ansøgte om föräldrepenning. Jeg tror, at vi ansøgte om 320 dage til min hustru (eller sådan ca.), og der fik vi besked om, at jeg skal udfylde en blanket, hvor jeg giver accept til, at hun bruger af "mine" 240 dage. Hvis man bor sammen, er det næppe det store problem, men jeg kan godt forestille mig nogle spændende problematikker, hvis man ikke gør. Personlig ville jeg fx nok holde noget mere hårdt på, at jeg ville have mine 240 dage...
Er du uenig i mit indlæg? Jeg er nu 100% sikker på at jeg har ret:) Det du henviser siger jo stadig det jeg prøver at fortælle. Den første sætning tager jo bare udgangspunkt i total ligestilling, altså at begge forældre deler de 480 dage man har i alt. Men! i den anden sætning står der så, at det er kun 60 dage, som den ene forælder MINDST skal have. Altså KAN den anden forælder max have 480-60=420 dage. I 3. sætning står det jo klart og tydeligt at de øvrige dage (420 dage) kan deles som man vil mellem forældrene. Hvad det er for en blanket I så er blevet bedt om at udfylde kan jeg ikke sige noget om, men tvivler altså meget på at det er fordi din sambo/kone skal bruge af "dine" dage. I så fald overholder Försäkringkassen ikke deres egne regler. (og vi er heller ikke blevet bedt om at udfylde nogen blanket mht. det endnu i hvertfald -og det har jeg heller ikke tænkt mig;)) Derudover er det sådan, at hvis moderen arbejder i SE og faderen i DK får moderen de resterende 60 dage, altså fuldt 480 dage (gælder sikkert også den anden vej rundt), som jeg også skrev tidligere.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Er du uenig i mit indlæg? Jeg er nu 100% sikker på at jeg har ret:) Det du henviser siger jo stadig det jeg prøver at fortælle. Den første sætning tager jo bare udgangspunkt i total ligestilling, altså at begge forældre deler de 480 dage man har i alt. Men! i den anden sætning står der så, at det er kun 60 dage, som den ene forælder MINDST skal have. Altså KAN den anden forælder max have 480-60=420 dage. I 3. sætning står det jo klart og tydeligt at de øvrige dage (420 dage) kan deles som man vil mellem forældrene. Hvad det er for en blanket I så er blevet bedt om at udfylde kan jeg ikke sige noget om, men tvivler altså meget på at det er fordi din sambo/kone skal bruge af "dine" dage. I så fald overholder Försäkringkassen ikke deres egne regler. (og vi er heller ikke blevet bedt om at udfylde nogen blanket mht. det endnu i hvertfald -og det har jeg heller ikke tænkt mig;)) Derudover er det sådan, at hvis moderen arbejder i SE og faderen i DK får moderen de resterende 60 dage, altså fuldt 480 dage (gælder sikkert også den anden vej rundt), som jeg også skrev tidligere.
Ja, jeg er uenig i en enkelt detalje af det du skriver. Så vidt jeg kan se, hedder blanketten FK7470 http://www.forsakringskassan.se/pdf-blankett/7470.pdf. Nu udfyldte vi via elektronisk login, så jeg bemærkede ikke lige navn på blanketten, og den elektroniske blanket ser også anderledes ud. Jeg er fuldstændig enig i, at den ene forælder max kan have 420 dage, og jeg er også fuldstændig enig i, at de 420 dage kan deles som man vil mellem de to forælder. Forudsætningen er bare, at begge forælder er enige om det. Moderen kan ikke få mere end 240 dage, hvis faderen ikke vil afstå af "sine" 240 dage. I 99% af familierne (eller deromkring :) ) er der tale om en formalitet, som man formentlig ikke tænker over. Men i den sidste %, hvor forælderne er uenige om, hvem der skal have hvor meget tid, har hver forælder altså ret til at kræve 240 dage. Jeg er i øvrigt også enig i, at man MINDST skal have 60 dage. Det kan ikke afstås til den anden forælder. Det er slet ikke i modsætning til det jeg skriver. Ligesom jeg også mener at have læst, at de 60 dage kan overføres, hvis den ene forælder arbejder i Danmark. Så der er vi heller ikke uenige.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Forudsætningen er bare, at begge forælder er enige om det. Moderen kan ikke få mere end 240 dage, hvis faderen ikke vil afstå af "sine" 240 dage. I 99% af familierne (eller deromkring :) ) er der tale om en formalitet, som man formentlig ikke tænker over. Men i den sidste %, hvor forælderne er uenige om, hvem der skal have hvor meget tid, har hver forælder altså ret til at kræve 240 dage.
Ok, nu forstår jeg hvad du mener:) Det synes jeg er en god regel!:) Hvis (når:o) det ikke er sådan i DK, har du ret i at de kunne lære noget derovre...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Vil lige bekræfte at proceduren her fungerer, og der er gang i cirkusset. Fik udbetalt børnepenge for en lille måneds tid siden, så den sagsbehandling tog kun små 9 mdr :fight: Vejen gik fra Borgerservice Amager - Familieydelsen Amager - Forsäkringskassen Sverige - Familieydelsen Amager - Familieydelsen Århus (fraflytterkommune) De bureaukratisk skarpe genier har fanget at der er rigeligt mange Familieydelser involveret. Den med fraflytterkommunen var overset, så sagen var faktisk godkendt i April, men skulle overflyttes til Århus, som skulle forestå udbetalingen. Da jeg ringede og rykkede efter ferien, lød det godt nok som om de var løbet tør for kaffe i 1995, men de fik da behandlet sagen 3-4 uger efter.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Børnecheck Det er super at I har fået børnechecken, men det undrer mig en lille smule... Jeg bliver far til april, bor i Sverige og arbeder i Danmark. Jeg har kigget på Frederiksberg kommunes hjemmeside og der står: 1) Barnet skal have ophold her i landet (Danmark) 2) forælderen skal være FULDT skattepligtig i Danmark På borgerservice stod der intet om at barnet skulle have ophold, men der stod også at man skal være fuldt skattepligtig. I følge min årsopgørelse er jeg begrænset skattepligtig, så jeg tror ikke det bliver let at overbevise kommunen om at de skal sende mig en børnecheck. Jeg har sendt en afklarende e-mail både kommunen og pensionsstyrelsen, men jeg vil meget gerne have nogle gode argumenter fra jer når jeg skal tale med dem! Jeppe

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det er super at I har fået børnechecken, men det undrer mig en lille smule... Jeg bliver far til april, bor i Sverige og arbeder i Danmark. Jeg har kigget på Frederiksberg kommunes hjemmeside og der står: 1) Barnet skal have ophold her i landet (Danmark) 2) forælderen skal være FULDT skattepligtig i Danmark På borgerservice stod der intet om at barnet skulle have ophold, men der stod også at man skal være fuldt skattepligtig. I følge min årsopgørelse er jeg begrænset skattepligtig, så jeg tror ikke det bliver let at overbevise kommunen om at de skal sende mig en børnecheck. Jeg har sendt en afklarende e-mail både kommunen og pensionsstyrelsen, men jeg vil meget gerne have nogle gode argumenter fra jer når jeg skal tale med dem! Jeppe
Det korte svar: Regn med at Borgerservice ved nada, og du behøver faktisk ikke køre noget gennem dem. Bare find blanketterne og send dem ind til den myndighed som står for udbetalingen i din fraflytterkommune - hedder som regel familieydelsen eller lignende. Vi har netop fået checken igen, så reglerne kan ikke være lavet om i mellemtiden :-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Skal min datter have dansk cpr. nr før jeg kan få børnepenge fra DK. Jeg får børnepenge fra 2 børn i forvejen .... De to første piger er født i DK :confused:
Det kommer an på, hvor du og din mand arbejder. Er det i DK eller SE? Hvis du allerede får fra DK for to børn, så skal du vel også have for det tredje barn fra DK. Min datter har ikke noget dansk personnummer, og vi får børnepenge fra DK, fordi vi arbejder og betaler vores skat dér - det er det udslagsgivende.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det kommer an på, hvor du og din mand arbejder. Er det i DK eller SE? Hvis du allerede får fra DK for to børn, så skal du også have for det tredje barn fra DK. Min datter har ikke noget dansk personnummer, og vi får børnepenge fra DK, fordi vi arbejder og betaler vores skat dér - det er det udslagsgivende.
Takker for svaret. Vi arbejder begge i DK. Jeg fødte i december månede og alle papire blev straks sendt. Vi må bare vente og håbe at de kommer til næste udbetaling.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites