Miss W 10 Anmeld indhold Besvaret January 15, 2009 Så er det på plads..... den kommer 20 januar..... Min tvivl var mere om de holdte udbetalingen tilbage, indtil de fik blanketten.. Men vi har jo også fået siden april 2007, bare aldrig udfyldt blanketten. Hej Juff, Nu kan jeg jo ikke svare for Aalborg kommune - men jeg har selv talt med Københavns om det med udbetalingen kontra behandlingstiden. Og her sagde de til mig at de udbetaler her d. 20 jan fordi de godt ved at der er behandlingstid... så sådan ligger landet i hvert fald her :) Smil, Winnie Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
BS 4 Anmeld indhold Besvaret January 15, 2009 Hej Juff, Nu kan jeg jo ikke svare for Aalborg kommune - men jeg har selv talt med Københavns om det med udbetalingen kontra behandlingstiden. Og her sagde de til mig at de udbetaler her d. 20 jan fordi de godt ved at der er behandlingstid... så sådan ligger landet i hvert fald her :) Smil, Winnie Vi skal også modtage fra kbh kommune men de afventer stadig fra försäkringaskassan inden de betaler noget. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Juff 10 Anmeld indhold Besvaret January 15, 2009 hmmm.. jeg fik samme svar miss w... det er klar over behandlingstiden, så vi får selvfølgelig som vi plejer... :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
plup 10 Anmeld indhold Besvaret January 15, 2009 Hej Juff, Nu kan jeg jo ikke svare for Aalborg kommune - men jeg har selv talt med Københavns om det med udbetalingen kontra behandlingstiden. Og her sagde de til mig at de udbetaler her d. 20 jan fordi de godt ved at der er behandlingstid... så sådan ligger landet i hvert fald her :) Smil, Winnie Åh, hvor er det godt at høre - troede vi var nødt til at vente helt til 20. april. Tak for den oplysning, Winnie :th2: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
rasmusrene 10 Anmeld indhold Besvaret January 15, 2009 Hej Juff, Nu kan jeg jo ikke svare for Aalborg kommune - men jeg har selv talt med Københavns om det med udbetalingen kontra behandlingstiden. Og her sagde de til mig at de udbetaler her d. 20 jan fordi de godt ved at der er behandlingstid... så sådan ligger landet i hvert fald her :) Smil, Winnie Det svar har vi også fået hvert år fra Hvidovre, men det er ikke lykkedes endnu. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Miss W 10 Anmeld indhold Besvaret January 16, 2009 Vi skal også modtage fra kbh kommune men de afventer stadig fra försäkringaskassan inden de betaler noget. Men Jeres dreng er jo heller ikke så gammel endnu... har I nået at modtage dem tidligere? For så er det jo bare den normale procedure som gælder - dvs. længere behandlingstid (som dog ikke nødvendigvis behøver at være så forfærdelig længe endda) :) Smil, Winnie Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Miss W 10 Anmeld indhold Besvaret January 16, 2009 Åh, hvor er det godt at høre - troede vi var nødt til at vente helt til 20. april. Tak for den oplysning, Winnie :th2: Det var da så lidt, så lidt :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Miss W 10 Anmeld indhold Besvaret January 16, 2009 Det svar har vi også fået hvert år fra Hvidovre' date=' men det er ikke lykkedes endnu.[/quote'] NÅ! - Jamen det giver jo bidrager jo så med lidt ekstra spænding... Så vil tiden vise om det holder stik, hvad jeg fik at vide fra Kbh. Smil, Winnie Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
rasmusrene 10 Anmeld indhold Besvaret January 16, 2009 NÅ! - Jamen det giver jo bidrager jo så med lidt ekstra spænding... Så vil tiden vise om det holder stik, hvad jeg fik at vide fra Kbh. Smil, Winnie Præcis, de siger at de i år har lavet systemet om, så nu burde det virke, så vi venter spændt til det bliver tirsdag så vi kan se om det lykkedes. :-) 3. gang er jo lykkens gang. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
plup 10 Anmeld indhold Besvaret January 16, 2009 Ringede til Socialcenter Amager, hvor de under mine data kunne se at den ER sat til udbetaling d. 20. og at der under feltet bemærkninger står "afventer blanket", så der skulle meget gerne rulle nogen penge ind på kontoen på tirsdag. :th2: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
BS 4 Anmeld indhold Besvaret January 16, 2009 NÅ! - Jamen det giver jo bidrager jo så med lidt ekstra spænding... Så vil tiden vise om det holder stik, hvad jeg fik at vide fra Kbh. Smil, Winnie Måske det er mig der misforstår? Men den blanket fra försäkringskassen er vel en bekræftelse af en slags på at vi rent faktisk er blevet forældre? Hvis den mangler hvordan kan de så udbetale? For de vil jo ikke betale til os før den er der? Gode argumenter modtages gerne selvom det nok er ved at være for sent til d.20 nu. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
plup 10 Anmeld indhold Besvaret January 16, 2009 Måske det er mig der misforstår? Men den blanket fra försäkringskassen er vel en bekræftelse af en slags på at vi rent faktisk er blevet forældre? Hvis den mangler hvordan kan de så udbetale? For de vil jo ikke betale til os før den er der? Gode argumenter modtages gerne selvom det nok er ved at være for sent til d.20 nu. Nej, blanketten er en bekræftelse på at du ikke modtager børnefamilieydelse fra Forsäkringskassen. Ellers ville det være en smule mærkeligt at skulle have en erklæring ved hvert årsskifte :) Vh Pilu Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
BS 4 Anmeld indhold Besvaret January 16, 2009 Nej, blanketten er en bekræftelse på at du ikke modtager børnefamilieydelse fra Forsäkringskassen. Ellers ville det være en smule mærkeligt at skulle have en erklæring ved hvert årsskifte :) Vh Pilu Ahh... Havde overset den detalje med en ny hvert år :D Må nok bare vente med tålmod til den går igennem første gang. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bluee 10 Anmeld indhold Besvaret February 9, 2009 Jeg gir snart op med Københans Kommune og børnepenge. De har brugt +8mdr på det her og kan ikke finde ud af det. Jeg tror jeg blot foretrækker at få det mindre i børnepenge i Sverige men fra et system der kan finde ud af det. Plus at man kan risikere der kommer et krav fra en FS eller anden part om at "man har fået for meget betalt" eller hvad de nu ellers finder på som man kan læse om herinde. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Pam 10 Anmeld indhold Besvaret February 16, 2009 Så lykkedes det os endelig!! Jeg har også som mange af jer ventet og ventet på børnefamilieydelse fra DK, faktisk helt tilbage fra jan 08 og frem til nu. Det skal lige siges, at jeg først startede med at udfylde og rykke i okt 08. hvor jeg skrev til Bornholmsregionkommune og bad dem om hjælp. Her var deres svar: Jeg sender skema E411 og Nordisk Tillæg til dig.Du skal udfylde pkt. 1-4 i skema E411 resten sørger Försäkringskassan for. Lovmæssigt skal udlandssager tages op 1 gang om året. Jeg gjorde som de bad mig om og sendte det til FK. Januar rykkede jeg så km igen da jeg intet havde hørt samtidig med spurgte jeg hende om jeg nu skulle starte helt forfra for år 2009 og hvad så når barn nr. 2 kom til april?? Skal jeg så igennem det hele igen. Og her var deres svar: Vi har desværre ikke modtaget nogen EU-blanketter endnu. Med hensyn til 2009 vil vi sende blanket direkte til Forsäkringskassen i Malmø. Jeg vil samtidig rykke for 2008. Hold da op, tænkte jeg. Nu finder de måske snart ud af at samarbejde, altså DK/SE. Men jeg skulle lige have det bekræftet en gang mere fra km at de altså selv vil rykke FK og fremover vil det hele ske udenom os. Deres svar: Det er rigtig at vi fremover vil sende blanket direkte til Forsäkringskassen. Med hensyn til udbetaling af BFY til 2. barn sender jeg en ansøgning om børnefamilieydelse som du bedes udfylde og sende til Borgercenteret. Vedlæg fødselsattest som dokumentation. Hvad siger I så?? Men da jeg så heller ikke hørte noget her i sidste uge, rykkede jeg igen. Og her kommer deres svar som jeg vil dele med jer: Vi har set på sagen og starter nu børnefamilieydelse op på ny. Pr. 20/2-09 vil der på din Nem-konto blive indsat kr. 16.384,00 som dækker perioden 1/1-2008 - 31/3-09. Til orientering kan oplyses, at taksterne for henholdsvis år 2008 og 2009 er: 0-2 år 3.539,00 4.107,00 3-6 år 3.198,00 3.251,00 7-17år 2.516,00 2.558,00 Med hensyn til børnefamilieydelse til 2. barn afventer vi ansøgning samt fødselsattest fra dig. Så lykkedes det endelig for os.:th2: Jeg håber virkelig for jer derude at I snart hører noget. Om ikke andet kan I bruge vores ex. som en argument, at selv på Bornholm har de nu fundet en løsning med Sverige.:D Held og lykke. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
dan 0 Anmeld indhold Besvaret February 18, 2009 Nu har vores børnefamilie ydelse kørt smertefrit i snart 5 år fra Vesterbro lokalcenter. Og i forrige uge fik vi så brev om at EU-kontoret i Malmö ikke havde returneret E411 som var sendt direkte til dem fra Kbh. Og at man ikke rykkede, det måtte jeg selv gøre - ellers ingen ydelse per april. Ringede så til FK, som jo oplyser at EU kontoret ikke er i besiddelse af en telefon, ej heller en email adresse :-) men at hun ville rykke dem (hun cykler så nok over til dem) for mig. Hmm, jeg har så ikke hørt noget endnu, så jeg må nok ringe igen og rykke hende der skal rykke dem..... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
malmø 10 Anmeld indhold Besvaret February 22, 2009 Hej alle malmø borger Jeg har lige et par spørgsmål, håber i kan hjælpe 1. Min kone studere SFI på konwox, og sat til den 17 juni.(fødsel) 2. Jeg arbejder 100 % i Danmark,og jeg har tænkt mig at modtage børne/familieydelsen fra DK. Dvs. børnepengene skal jeg have fra Danmark? (højere sats) Forældrepening skal jeg have fra sverige, er det korrekt forstået?(1års tid) Og kan man søge om børnepengene 2 måneder før fødselsen pga. behandlingstiden? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Miss W 10 Anmeld indhold Besvaret February 22, 2009 Hej alle malmø borger Jeg har lige et par spørgsmål, håber i kan hjælpe 1. Min kone studere SFI på konwox, og sat til den 17 juni.(fødsel) 2. Jeg arbejder 100 % i Danmark,og jeg har tænkt mig at modtage børne/familieydelsen fra DK. Dvs. børnepengene skal jeg have fra Danmark? (højere sats) Forældrepening skal jeg have fra sverige, er det korrekt forstået?(1års tid) Og kan man søge om børnepengene 2 måneder før fødselsen pga. behandlingstiden? Hej Malmø, Jeg tillader mig at svare dig, på trods af at jeg ikke er borger i Malmø, men Trelleborg ;) Jeg kan ikke lade være med at grine lidt af dit ordvalg - at du "har tænkt dig at modtage børnepenge fra Danmark". Men - det er sådan at når du har job i Danmark så har du ret til at få udbetalt dem fra Danmark. Og havde din kone et job - så ville det være sådan at de skulle udbetales fra Sverige og så suppleres yderligere fra Danmark. Mht. foräldrapenning - som er tilsvarende barselsdagpenge - så er det altså din kone som får dem. Du har naturligvis, som far, ret til også at holde barsel - men det vil de modregne i din kones barsel. Altså fratrække fra hendes barselsperiode. Til det sidste spørgsmål er svaret helt klart nej - for du skal jo kunne bevise at der findes et barn før du kan få udbetalt nogetsomhelst. Ergo - barnet skal fødes før du kan søge børnefamilieydelse. Fortsat god søndag, :) Winnie Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lasse 10 Anmeld indhold Besvaret February 22, 2009 Hej Malmø, Jeg tillader mig at svare dig, på trods af at jeg ikke er borger i Malmø, men Trelleborg ;) Jeg kan ikke lade være med at grine lidt af dit ordvalg - at du "har tænkt dig at modtage børnepenge fra Danmark". Men - det er sådan at når du har job i Danmark så har du ret til at få udbetalt dem fra Danmark. Og havde din kone et job - så ville det være sådan at de skulle udbetales fra Sverige og så suppleres yderligere fra Danmark. Mht. foräldrapenning - som er tilsvarende barselsdagpenge - så er det altså din kone som får dem. Du har naturligvis, som far, ret til også at holde barsel - men det vil de modregne i din kones barsel. Altså fratrække fra hendes barselsperiode. Til det sidste spørgsmål er svaret helt klart nej - for du skal jo kunne bevise at der findes et barn før du kan få udbetalt nogetsomhelst. Ergo - barnet skal fødes før du kan søge børnefamilieydelse. Fortsat god søndag, :) Winnie Vi har også søgt om børnepenge og er i den situation at min kone er studerende i Sverige og jeg arbejder i Danmark. Vi fik først afvide her på sunddebat, at vi kunne vælge at få børnepengene fra Danmark, men det viste sig at det kan man ikke når ens kone er berettiget i Sverige. Så skal man have forskellen mellem de to fra Danmark. Det er i hvert fald hvad Københavns Kommune fortalte mig i telefonen. Vi havde ellers fået børnepenge fra Sverige, men afmeldt dem pga ovenstående. Så nu har vi så igen bedt om børnepenge fra Sverige og har intet hørt i 2 måneder. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lasse 10 Anmeld indhold Besvaret February 22, 2009 Hej alle malmø borger Jeg har lige et par spørgsmål, håber i kan hjælpe 1. Min kone studere SFI på konwox, og sat til den 17 juni.(fødsel) 2. Jeg arbejder 100 % i Danmark,og jeg har tænkt mig at modtage børne/familieydelsen fra DK. Dvs. børnepengene skal jeg have fra Danmark? (højere sats) Forældrepening skal jeg have fra sverige, er det korrekt forstået?(1års tid) Og kan man søge om børnepengene 2 måneder før fødselsen pga. behandlingstiden? Hej, min kone er her på opholdstilladelse, som det lyder som om din kone evt også er. Og vi fik afvide af Københavns Kommune at vi skulle have børnepengene fra Sverige, da min kone er berettiget i Sverige, og så forskellen fra Danmark. Jeg kan dog ikke garanterer for at dette er deres endelige svar, da offentlige instanser har det med at lave lidt om på "reglerne" fra tid til anden, eller efter hvordan vejret er den pågældende dag Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
malmø 10 Anmeld indhold Besvaret February 22, 2009 Hej Lasse Det du mener er at vi skal have børnepengene fra sverige pga. at min kone har svensk opholdstilladelse, men supplers resten fra Danmark.Selvom hele min indtægt kommer fra Danmark?? dvs. 32oo sek/3md kontra 4039dk/3md.=2208(0,68)og de restende 1800 danske kroner skal vi have fra Danmark er det du mener?? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
malmø 10 Anmeld indhold Besvaret February 22, 2009 Tak for super svarene Miss W. Er det noget du kan bekræfte det lasse siger? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mouse 10 Anmeld indhold Besvaret February 23, 2009 Mht. foräldrapenning - som er tilsvarende barselsdagpenge - så er det altså din kone som får dem. Du har naturligvis, som far, ret til også at holde barsel - men det vil de modregne i din kones barsel. Altså fratrække fra hendes barselsperiode. Dén må jeg altså lige korrigere! Sverige er noget længere med ligestilling, så det er som udgangspunkt sådan, at foräldrepenningene fordeles ligeligt mellem de to forældre, og hvis en af parterne (fx moderen) vil holde mere end 240 dage, så skal manden udfylde en blanket, hvor han godkender, at hun holder mere end sin andel. Udbetalingen til moderen stopper simpelthen midt i perioden, hvis ikke blanketten er modtaget hos Försäkrinigskassen. Bliver i skrivende stund lige i tvivl om, at der er noget med de første 60 dage (dem før fødslen), så det kun er 210 til hver, men det flytter ikke noget i princippet for fordelingen. I øvrigt læste jeg et sted (vist i Metro eller noget sådant), at svenske mænd afholder 35% af barslen. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Miss W 10 Anmeld indhold Besvaret February 23, 2009 Tak for super svarene Miss W. Er det noget du kan bekræfte det lasse siger? Hej Malmø, Jeg vil mene at Lasse ved mere om dette end jeg, ja :) I vor husholdning er vi alle født danske statsborgere. Fortsat god dag og held og lykke med den lille der kommer, Smil, Winnie Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Miss W 10 Anmeld indhold Besvaret February 23, 2009 Dén må jeg altså lige korrigere! Sverige er noget længere med ligestilling, så det er som udgangspunkt sådan, at foräldrepenningene fordeles ligeligt mellem de to forældre, og hvis en af parterne (fx moderen) vil holde mere end 240 dage, så skal manden udfylde en blanket, hvor han godkender, at hun holder mere end sin andel. Udbetalingen til moderen stopper simpelthen midt i perioden, hvis ikke blanketten er modtaget hos Försäkrinigskassen. Bliver i skrivende stund lige i tvivl om, at der er noget med de første 60 dage (dem før fødslen), så det kun er 210 til hver, men det flytter ikke noget i princippet for fordelingen. I øvrigt læste jeg et sted (vist i Metro eller noget sådant), at svenske mænd afholder 35% af barslen. Hej Mouse, OK - vi er jo i bund og grund enige. Det jeg mente var at barselsdagpengene som udgangspunkt udbetales til kvinden. Jeg vil dog ikke gøre mig alt for klog på de svenske forhold - da jeg selv modtog barsel fra Danmark. Men jeg synes det er udmærket at så mange mænd tager barsel i Sverige. Så kan de også bedre forstå hvor hårdt det er at være hjemmegående ;) F.eks. har vi en mand i vor bekendtskabskreds som troede han skulle sidde og spille playstation et par måneder mens han var på barsel... Lad mig bare sige det sådan - han blev klogere... he he. Nå et lille sidespring... Smil og fortsat god dag, Winnie Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites