Amer 10 Anmeld indhold Skrevet July 20, 2007 hey der, Da jeg tog lån for 2½ år siden, fik jeg presset renten lidt ned fra deres "liste-pris". det vil sige, flex renten var på 3,25 men jeg fik ham presset ned 2,95. så jeg fik en "rabat" på 0,3 eller 9%. over tid så jeg så at min rente steg i takt med at den generelle rente steg, og hvis jeg så sammenligner min rente idag med bankens listepris på flex renten, har jeg ikke længere de hverken 9% eller 0,3.... det har betydet minimalt for mig i kroner og øre, da mit lån er ret lille. men jeg har købt hus og skal til at låne større beløb nu, så bankens "justeringer" vil have større indflydelse på mig. nu til spørgsmålet, har nogle af jer andre oplevet at banken justerer flex renten anderledes end den sats i har forhandlet jer til? hvordan har i sikret jer mod det? kan det gøres ved at forhandle en %rabat sats og få det skrevet ind eller er det bare at holde øje måned for måned og så gribe fat i rådgiveren? /Amer Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
mrode 10 Anmeld indhold Besvaret July 20, 2007 Få dem til at specificere deres marginal. Altså at din rente er riksbankens (fx. STIBOR 3mdr ) + marginal. Marginalen er bankens avance. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
tim_pedersen_ 10 Anmeld indhold Besvaret July 20, 2007 Få dem til at specificere deres marginal. Altså at din rente er riksbankens (fx. STIBOR 3mdr ) + marginal. Marginalen er bankens avance. Hej. Jeg fik også forhandlet mig frem til en rabat. Efter 1 år kunne jeg også se at rabatten var helt forsvundet. Da jeg spurgte i banken ( Nordea ) sagde de at den rabat jeg havde forhandlet mig frem til kun galt i 1 år. Derefter skulle jeg forhandle igen. Nu kunne jeg pludselig ikke få den samme rabat som da jeg første gang forhandlede. Smart træk fra Bankerne, syntes ikke jeg kan se nogle steder i mine papirer at min rabat kun galt i 1 år. Nogle andre som har oplevet noget lignende med Nordea og hvad gjorde i. Fik i rabatten igen ? Tim Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Amer 10 Anmeld indhold Besvaret July 20, 2007 hey, tak for input, for lige at være helt sikker, kunne det så være at se på denne side: http://www.riksbank.se/templates/Page.aspx?id=8912 og så aftale deres margin adderet til reporenten? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
mrode 10 Anmeld indhold Besvaret July 20, 2007 hey, tak for input, for lige at være helt sikker, kunne det så være at se på denne side: http://www.riksbank.se/templates/Page.aspx?id=8912 og så aftale deres margin adderet til reporenten? Hvis de vil gå med til det, så er det sådan du skal gøre. Så ved du altid hvad din rente vil være når Riksbanken sætter renten op. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
BS 4 Anmeld indhold Besvaret July 20, 2007 Hej. Jeg fik også forhandlet mig frem til en rabat. Efter 1 år kunne jeg også se at rabatten var helt forsvundet. Da jeg spurgte i banken ( Nordea ) sagde de at den rabat jeg havde forhandlet mig frem til kun galt i 1 år. Derefter skulle jeg forhandle igen. Nu kunne jeg pludselig ikke få den samme rabat som da jeg første gang forhandlede. Smart træk fra Bankerne, syntes ikke jeg kan se nogle steder i mine papirer at min rabat kun galt i 1 år. Nogle andre som har oplevet noget lignende med Nordea og hvad gjorde i. Fik i rabatten igen ? Tim Så beder man vel bare om at se hvor det står at den rabat kun gælder 1 år? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
mrode 10 Anmeld indhold Besvaret July 20, 2007 Så beder man vel bare om at se hvor det står at den rabat kun gælder 1 år? Nu kan jeg ikke lige huske mine bankpapirer, men ofte så står der jo blot hvilken rente man har aftalt (og altså ikke en marginal oveni reporenten) og at banken med et vist varsel kan forhøje den. Så vil de jo (så snedige og griske som de er) bare sætte marginalen op til standard, i takt med at Riksbanken ændrer renten. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Amer 10 Anmeld indhold Besvaret July 20, 2007 det er præcist det de har gjort. altså sat den op i takt med forandringen, men da det stort set intet har betydet for mig har jeg ikke gidet tage fat i dem, men har lige købt hus (hurra) så skal til at have større lån. jeg tror det er det jeg vil prøve, altså at få sat en margin oveni reporenten, eller aftale en rabatsats ifht deres "listepris". tak for input. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
patbateman 10 Anmeld indhold Besvaret July 23, 2007 Du kan aldrig få en bank til at skrive ind en margin mod riksbankens rente i din låneaftale. Eller, det kan du selvsagt, men det vil være en ekstremt dårlig margin i så fald. Alle banker har sine egne renter, der er en funktion af riksbankens reporente og bankens indlån- og udlånsbalanse. Det du ønsker, er at aftalefeste en fast margin mod bankens rente. Og denne margin bør så være fast over låneperioden, eller indtil låntager eller långiver mener lånevilkårerne er væsentlig ændret. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
mrode 10 Anmeld indhold Besvaret July 23, 2007 Hvis man kan gøre det som erhvervsdrivende, så burde man også kunne gøre det som privat - i hvert fald hvis banken gerne vil have en som kunde. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
patbateman 10 Anmeld indhold Besvaret July 23, 2007 Hvis man kan gøre det som erhvervsdrivende' date=' så burde man også kunne gøre det som privat - i hvert fald hvis banken gerne vil have en som kunde.[/quote'] Skal vi diskutere hvad som burde være muligt eller hvad som er muligt? Men som nævnt - det er muligt også for privatpersoner, men det vil blive en pisse-dårlig margin. Og det skal siges - bankerne vil nødigt give erhvervskunder en margin mod riksbanksrenten også, men bliver nogle gange tvunget til det. Det er imidlertid inget fejl i at få margin mod bankens egen rente - de største bankerne har i alle fald ingen for kunden ufordelagtig skevhed i forhold til de officielle renter fra nationalbankerne. Nogle gange er den bedre og nogle gange dårligere. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Amer 10 Anmeld indhold Besvaret July 25, 2007 hey alle, for lige at give en afslutning fra min side. jeg fik forhandlet renten 0,4% ned ifht liste prisen. og aftalte med rådgiveren at det skrives på i låneaftalen, at renten sættes 0,4% under deres "liste-pris". det skal så genforhandles efter 2 år. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
thsk 11 Anmeld indhold Besvaret August 17, 2007 Er det 0,4 % i forhold til 3-mdrs renten, eller 0,4 % i forhold til den "Rörlige" som er 4,2% (jeg går udfra at det er hos Nordea) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites