Jump to content
NSK

WHAT?! Svenske fodgængere

Recommended Posts

Ok jeg har lige været i malmö for at se på en lejlighed, var self i min egen bil men de svenske fodgængere har jo et dødsønske alle sammen! Jeg og skal lave et højresving hvorefter en yngre dreng beslutter sig impulsivt for bare at vade over imens jeg kommer kørende.. når lige akurat at stoppe så han kan komme over.. Men han kunne dog have ventet selvom han selfølgelig har ret til at gå. Jeg køre så ned ad den gade jeg er svinget ind på der er så et fodgængerfelt.. Helt impulsivt vader to mænd bare mindt ud på feltet selvom de kan se jeg kommer kørende med ca 55km/t og der er 7 meter til feltet. Laver så en kæmpe opbremsning hvorefter de får fingeren.. Vi havde øjenkontakt og de kunne godt lige have ventet til jeg var kommet forbi da det er sygt svært at bremse på så kort en længde. Men hvad fuck sker der lige? I danmark stopper folk pænt op, får øjenkontakt og man vurdere så om man har mulighed for at sætte farten ned og lade dem over fodgængerfeltet. Svenskerne de hopper simpelthen bare ud på vejen og regner med man stopper med det samme.. what the fuck?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ok jeg har lige været i malmö for at se på en lejlighed, var self i min egen bil men de svenske fodgængere har jo et dødsønske alle sammen! Jeg og skal lave et højresving hvorefter en yngre dreng beslutter sig impulsivt for bare at vade over imens jeg kommer kørende.. når lige akurat at stoppe så han kan komme over.. Men han kunne dog have ventet selvom han selfølgelig har ret til at gå. Jeg køre så ned ad den gade jeg er svinget ind på der er så et fodgængerfelt.. Helt impulsivt vader to mænd bare mindt ud på feltet selvom de kan se jeg kommer kørende med ca 55km/t og der er 7 meter til feltet. Laver så en kæmpe opbremsning hvorefter de får fingeren.. Vi havde øjenkontakt og de kunne godt lige have ventet til jeg var kommet forbi da det er sygt svært at bremse på så kort en længde. Men hvad fuck sker der lige? I danmark stopper folk pænt op, får øjenkontakt og man vurdere så om man har mulighed for at sætte farten ned og lade dem over fodgængerfeltet. Svenskerne de hopper simpelthen bare ud på vejen og regner med man stopper med det samme.. what the fuck?
Tjahh du skal jo stoppe for dem, så det er bare med at være opmærksom. Er man ikke det kan det koste dyrt!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tjahh du skal jo stoppe for dem' date=' så det er bare med at være opmærksom. Er man ikke det kan det koste dyrt![/quote'] Ja jeg ved godt man skal stoppe for dem men når der er sådan et felt midt på vejen har svenskerne jo et totalt urealistisk billed af hvornår man kan nå at bremse helt ned og stoppe. Kørte også ret langsomt igennem byzonerne efter de folk bare vadet ud foran mig.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

hvis du allerede giver fingeren herovre inden du er flyttet, synes jeg da ærlig talt du skulle blive væk. Nu er kulturen herovre at man vader.. vend dig til det

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
hvis du allerede giver fingeren herovre inden du er flyttet' date=' synes jeg da ærlig talt du skulle blive væk. Nu er kulturen herovre at man vader.. vend dig til det[/quote'] Rolig nu vidste jo ikke hvordan det var og troede bare det var et par stive hoveder der ikke så sig for så synes de havde fortjent den. Men efter jeg spurgte en der regelmæssigt køre til malmö sagde han det var normalt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

ja ja så hårdt skulle det jo heller ikke være. Er bare så træt af de mange selvbestaltede sheriffer der efterhånden er i traffikken. Som f.eks i fredags i Holte hvor en buschaffør dyttede voldsomt efter en bilist der efter hans mening kørte ud i en rundkørsel foran ham. Det skal så siges at han overhovedet ikke skulle bremse for ham eller noget. Senere rundt i rundkørslen skulle buschafføren så holde tilbage for mig (på cykel) men han fræsede bare ud og var ganske tæt på at ramme mig

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
I Danmark har en fodgænger altså også ret til at vade direkte ud i et fodgængerfelt, og som bilist er det din opgave at holde tilstrækkeligt øje med trafikken og anpasse hastigheden således at du altid kan stoppe i tide for enhver som vil over en fodgængerovergang. Undlad venligst at køre med hovedet under armen og lad især være med at bruge fuck-finger så længe du kører rundt i en dansk bil eller lign. - vi vil helst ikke have at danskerne får et dårligt ry herovre.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Som f.eks i fredags i Holte hvor en buschaffør dyttede voldsomt efter en bilist der efter hans mening kørte ud i en rundkørsel foran ham. Det skal så siges at han overhovedet ikke skulle bremse for ham eller noget. Senere rundt i rundkørslen skulle buschafføren så holde tilbage for mig (på cykel) men han fræsede bare ud og var ganske tæt på at ramme mig
Er selv vokset op i Holte. Folk kører generelt ringe deroppe - alt for mange tror, at når de har betalt så mange millioner for at bo i det fine kvarter, så har de også købt en eller anden form for "forkørselsret" i trafikken eller en ret til at være total ignorant overfor trafikreglerne. Og cyklister kan de slet ikke finde ud af at tage hensyn til. Som cyklist deroppe skal man køre som om man er usynlig for bilerne, hvis man vil undgå uheld. En Buschauffør burde så være klogere, men han er åbenbart blevet smittet af de lokale.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

yes, det rigtigt at man skal holde tilbage for fodgængere altid. Men det lidt ligesom når lyset skifter til gult og man vurdere at man ikke kan stoppe bilen uden at det ender med den holder midt ude i lyskrydset. Der står der så bare en mand så det er lidt farligt når man er van til andet. Men når jeg flytter ender det nok med jeg køre som en bedstemor for ikke at ramme nogen. Men fair nok nu når der ikke er nogle afgift man skal betale. Anyways jeg kører ikke bil så tit har en motorcykel sååå... Men der skal jeg også passe ekstra meget på nogen ikke træder ud.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan godt være fodgængerne har "ret" til at vade ud på vejen ved en fodgængerovergang, men derfor kan de jo godt tænke sig lidt om. Faktisk tænker fodgængere sig så lidt om, at man nu fjerner flere og flere af de overgange, da de viser mere forsigtighed hvis der ikke er fodgængerovergange. http://sydsvenskan.se/malmo/article249604.ece

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det kan godt være fodgængerne har "ret" til at vade ud på vejen ved en fodgængerovergang, men derfor kan de jo godt tænke sig lidt om. Faktisk tænker fodgængere sig så lidt om, at man nu fjerner flere og flere af de overgange, da de viser mere forsigtighed hvis der ikke er fodgængerovergange. http://sydsvenskan.se/malmo/article249604.ece
Det godt at høre der er nogen som forstår hvad jeg mener. :thumbup: Det er ikke så klogt de efterlader hjernen på fortorvet når de træder ud på vejen.
Är det inte 40 km/t som gäller i Malmö nu?
40km/t? shit så kørte jeg for stærkt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg syntes faktiskt at det fungerer ganske fint mellem fodgængere og bilister i Malmø, ved ikke om det er generelt for Sverige, men i Malmø fungerer det fint. Dog skal man som dansk bilist lægge sin kørestil lidt om, og være noget mere opmærksom når man kører rundt i byen ... hvilket jo egentlig nok er en god ting, når det kommer til stykket. Nogle af vejene, og fodgængerne, ville nok være bedre tjent med nogle lyskryds, da der er ca 12m mellem hvert fodgængerfelt, så en enkelt håndfuld fodgængere eller to kan lave trafikprop i hele midtbyen. Og vi ved alle hvor ansvarlige irriterede bilister er :) Et par ekstra lyskryds ville måske også hjælpe lidt på bussernes tidsplaner, da fodgængerne jo så ikke altid havde ubetinget forkørselsret. Det eneste man skal huske på efter at have været fodgænger i Malmø et stykke tid, er at taxa'erne i København stadig ikke stopper for noget som helst ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Er der nogen som kender reglerne med hensyn til cyklister som kører i fodgængerfeltet. Jeg ser det hele tiden og ofte også mod kørselsretningen. Har jeg pligt til at standse for dem?...........nå ja, jeg havde jo nok ikke tænk mig at køre dem ned alligevel.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Fra Vägverket: "Ett övergångsställe är en del av en väg som ska användas av gående när de korsar en körbana eller en cykelbana. Övergångsstället är markerat med vägmarkering och/eller vägmärke. Det finns bevakade och obevakade övergångsställen. Vid ett bevakat övergångsställe regleras trafiken av ljussignaler eller av polis. Vid obevakade övergångsställen har fordonsförare väjningsplikt mot gående. Gående får inte gå ut på övergångsstället utan att ta hänsyn till fordon som närmar sig. Tänk på att fordonsförare inte har någon väjningsplikt mot den som cyklar på ett övergångsställe. Men den som leder en cykel räknas som gående, vilket innebär att fordonsförare har väjningsplikt"

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

En ting, jeg har lagt märke til lige siden vi flyttede, er netop at svenskerne generelt er flinke til at stoppe ved forgängerovergange. Det er man ikke vant til fra DK. Man bliver måske bare vant til at "vade", når nu billisterne for det meste er opmärksommme.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes nu altså også nogle gange, at fodgængerne lige bør tænke sig om, inden de bare vader ud. Hvis man nu fx. er den eneste bil, som kommer kørende, så er der absolut ingen grund til at vade ud foran én, så man skal bremse op, istedet for at de lige venter de 5 sekunder ekstra. Ja, jeg ved godt, at de er i deres gode ret, men tænk på hvilken miljøbelastning det giver med den ekstra acceleration ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Egokulturen i Danmark er anderledes end i Sverige på nogle punkter. I Danmark kravler fodgænger skræmt ud i fodgængerfelter og nikker undskyldende og taknemmelige overfor ca. hver 4-5. danske bestilt som overholder færdselslovens ubetingede vigepligt for fodgængere i fodgængerfelter (sjovt nok hedder feltet fodgængerfelt, fordi de må gå over det og har ret til det). I Norge der laver bilisterne nødopbremsninger og håndbremsevendinger 100 meter før et fodgængerfelt bare der går en fodgænger på fortorvet. Sådan er vi lidt forskellige. Ok, overdrivelse fremmer forståelsen. Men man mærker klart at bilister og cykelister i Danmark er mere aggressive i traffikken end i Malmø og Norge (jeg har ikke kørt i nordnorge - kun mellem Oslo-Kristiansand-Stavanger). Vi skal også huske at i Danmark får en fodgænger 500 bobs i bøde hvis man går overfor rødt. I Sverige har jeg hørt at det er ulovligt, men at man ikke får en bøde. Det gør også at fodgængere ofte vader overfor rødt hvis der ikke er en bil tæt på. Det ser jeg ihvertfald hver eneste gang jeg er i Malmø og shoppe.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
En ting' date=' jeg har lagt märke til lige siden vi flyttede, er netop at svenskerne generelt er flinke til at stoppe ved forgängerovergange. Det er man ikke vant til fra DK. Man bliver måske bare vant til at "vade", når nu billisterne for det meste er opmärksommme.[/quote'] Hvilken verden lever du i?:confused: Bilisterne er bestemt ikke mere opmærksomme end i dk. På motorvejen, jo, men det er vist også det eneste. Og som om fodgængerene med et dødsønske ikke er nok, så kører folk jo også bare ud i kryds, selvom man er ret tæt på. Det skaber nogle farlige situationer. Jeg siger ikke at danskerne kører perfekt, men det er jo altid nemmere at se fejlene, når man er vant til noget andet. Mener stadig at de burde undervise deres fodgængere. Det er vel ikke for sjov de fjerner fodgængerfelter...!:D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites