Jakob F 10 Anmeld indhold Skrevet July 2, 2007 Min jobjagt er ved at bære frugt.... det er bare et pokkers rod at have med to landes skatteadministrationer at gøre... problematikken ligger igen i det forhold at jeg skal arbejde hjemmefra.... ... og løsningen bliver formentlig at jeg bliver ansat i et svensk datterselskab i stedet for i det danske... ... nu har det svenske datterselskab imidlertidigt sagt at for sådan en som mig (første svenske ansættelse) skal der betales et højere socialbidrag til staten end de normale ca. 30%. Det synes jeg lyder meget underligt og ville høre om der var andre der var bekendte med denne "straf"...? På forhånd tak for svaret..! mvh Jakob Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret July 2, 2007 Det lyder helt skørt. Nu ved jeg ikke helt, hvad der er gældende regler og hvad der er løse intentioner fra regeringen, men det er i hvert fald meningen, at der skal være rabat på socialafgifterne til arbejdsgivere, der ansætter langtidsledige eller unge eller langtidsledige unge. Måske har det svenske firma troet, de kunne få rabat, men så er det ikke gået alligevel af en eller anden grund. Der er ikke nogen, der betaler ekstra høje socialafgifter. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
thsk 11 Anmeld indhold Besvaret July 2, 2007 ... nu har det svenske datterselskab imidlertidigt sagt at for sådan en som mig (første svenske ansættelse) skal der betales et højere socialbidrag til staten end de normale ca. 30%. Det er som sådan ikke en höjere social afgift men derimod et höjere pensionbidrag som skal betales. Jeg havde samme diskussion med min arbejdsgivere, så de endte med at jeg er ansat i DK, alligevel om jeg bor og arbejder i DK. Han forklarede det sådan at det pensionsbidrag som han skal indbetale (som normalt beregnes uf fra din svenske lön) er höjere hvis du ikke tidligere har väret ansat af en svensk arbejdsgiver. Grunden til dette er at du (hvis du arbejder fra nu til du bliver pensioneret) skal ende på samme "tjänstepension" som om du havde arbejdet i Sverige hele tiden. Han skal defor betale forholdsvis mere ind på din svenske "tjänstepension" end hvis han ansätter en "svensker". For min del drejede det sig om flere tusen kroner/måned. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bananas 14 Anmeld indhold Besvaret July 2, 2007 Han forklarede det sådan at det pensionsbidrag som han skal indbetale (som normalt beregnes uf fra din svenske lön) er höjere hvis du ikke tidligere har väret ansat af en svensk arbejdsgiver. Grunden til dette er at du (hvis du arbejder fra nu til du bliver pensioneret) skal ende på samme "tjänstepension" som om du havde arbejdet i Sverige hele tiden. Han skal defor betale forholdsvis mere ind på din svenske "tjänstepension" end hvis han ansätter en "svensker". For min del drejede det sig om flere tusen kroner/måned. Årrr - de fjolser. De burde selvfølgelig tage højde for og modregne de ikke-svenske pensionsordninger, som en tilflytter har. Ellers vil folk jo mange gange ende med næsten dobbelt pension, hvilket er temmelig dumt. De penge har man jo meget mere brug for tidligere i livet. Men det er vel typisk svensk at antage at alt uden for Sverige er en ren jungle, hvor pensionsordninger og velfædsstat ikke eksisterer, så alle der kommer ind har ikke nogen pension. Umiddelbart vil jeg mene at en sådan lovgivning er diskriminerende imod tilflyttere, når den fordyrer deres arbejdskraft. Og når det drejer sig om borgere fra andre EU lande vil jeg mene at sådan en diskrimination er i modstrid med EU forordningen om arbejdskraftens fri bevægelighed. Så man burde kunne klage til EU komissionen, der i så fald kunne finde på at tage affære og anlægge sag mod den svenske stat. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Jakob F 10 Anmeld indhold Besvaret July 3, 2007 Tak for svarene..! Tak for svarene..! Man bliver aldrig færdig med at blive forbløffet.... og man bliver endnu en gang overrasket over hvor lidt regeringerne egentlig har fået ud af at arbejde i årtier med arbejdskraftens fri bevægeligehed..... "Min" føljeton fortsætter så med at virksomheden jeg skal arbejde for (forhåbentlig) sidder og regner på hvad der er billigst, rent økonomisk og administrativt; ansættes i DK eller ansætte i S - den er lidt besværlig da der er tale om arbejde hjemmefra...! Det gør det sikkert heller ikke lettere for dem at mine krav om pension er 10% af en dansk løn.... for at det skal modsvares i svenske kroner (formentlig lavere bruttoløn) så skal procentsatsen jo væsentligt op i tilfælde af ansættelse i Sverige..! Igen - tak for svarene Mvh - Jakob F Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Jakob F 10 Anmeld indhold Besvaret July 12, 2007 Så lykkedes det! Bare for at følje op på mine spørgsmål og jeres gode svar... Nu har jeg endelig fået kontrakt på mit nye job og skal starte 1. august. Da jeg som nævnt skal arbejde hjemmefra var det på grænsen til det umulige at tilbyde mig ansættelse i det danske datterselskab, så det er endt med en ansættelse i det svenske datterselskab, og så må de bare op med dukaterne til det ekstra pensionsbidrag det indebærer. Men altså - nu er jeg så kun halvpendler - skal i og for sig kun over broen for at besøge danske kunder - og får selvfølgelig de ture betalt med til en hver tid gældene kørsel/rejsekompensation - så ikke mere brok over bropriserne - det klarer chefen... :th2: Det indebærer jo også at en del af mine sociale sikkerheder i DK er slut - så må vi se om svenskerne kan følge med på serviceniveauet dèr... God arbejdslyst til mig - og også til jer Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites