Jump to content
CalebLarue

Skal det være BMW 530D eller 525D ?

Recommended Posts

Hej alle Jeg er et nyt medlem herinde, og er igennem søgning i det her forum blevet en del klogere på biler og import af denne til Sverige fra Tyskland. Har siddet med en del overvejelser, og havde ellers bestemt mig for at min næste bil blev en Mercedes E-Klasse 320 Diesel, men har efterhånden fået smag for 530D i BMW som umiddelbart lyder som en bil mange elsker herinde! Mit spørgsmål er så om man ikke kan nøjes med en 525D og samtidig nyde den køre glæde man har ved at køre 530D, jeg har ikke benzin i blodet, på den anden side vil jeg heller ikke have en bil der er 10 min om at køre fra 0-100 :) Jeg har spurgt en kammerat som har lidt forstand på biler, og han har fortalt mig at man skal holde sig fra de tidlige årgange i BMW530D og 525D altså helst købe en der er født efter 2003 da de tidlige årgange har en del fejl i deres motor. ER der nogen herinde der har erfaringer med de årgange, og om hvorvidt det passer, for vil hellere spare de 5000 Euro og købe en 525D årg. 2000 hvis der ikke følger for meget ballade med. Og forsikringen, er den en del dyrere når det er bmw i forhold til Mercedes ? Jeg er 26 har haft kørekort i 2 år (Har ikke ejet en bil før) Venlige hilsener til jer folkens Caleb

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

halleløjsa. Jeg arbejder hos bmw så lidt har jeg da set med de pågældende biler. De årgange de beskriver dækker over 2 forskellige udgaver af 5 serien. fra før 2003 er det E 39 og efter er det den noget dyrere E60/61. Fordelen ved de nye udgaver er at de kan fås med partikelfilter, hvilket jo giver nogle økonomiske fordele. Og så er det jo to vidt forskellige designs. Selvfølgelig er det en kraftforskel på en 525 og en 530, men er du ikke ude efter at køre meget stærkt eller trække fra de fleste i lyskrydsende, ville jeg vælge 525D. Der er en ganske hæderlig trækkraft i den og den kan køre stærkt nok til at polisens volvo ikke synes det er hylende morsomt. Hvis den skal bruges som pendlerbil, er det jo også lidt diesel-økonomi imellem dem. Helt hvor stor forskellen er ved jeg ikke, men vores taxa-kunder kan godt få en 530D ned på under 10 km/l. Men på den anden side, så kan taxa-chaufføre de mest utrolige ting med deres biler.:scared: Med hensyn til holdbarhed, så er dieselmotorne generelt holdbare. Igen er det taxa-gutterne der kan få dem til at brække sig, privatvognene er der ikke de store problemer med. Men som med alle andre højtydende motore er det vigtigt at den er blevet holdt med service.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Der har været megen snak om 530D herinde. Primært om den gamle model (før 2003) som mange lader til at være rigtigt glade for. Hvis du er på udkig efter den gamle model og er ligeglad med ydelsen, så vil jeg stadig anbefale at kigge 530D da der som oftes også vil følge mere udstyr med i prisen, både standardudstyr grundet den større model, men også forskellen i at dem der køber topmodellen som ny (firmabil) ofte bruger flere penge på ekstraudstyr, end folk der køber en mellemmodel (privatbil). Personligt syntes jeg den gamle model ser noget gammeldags ud indvendig - medmindre man finder en af de sene modeller med masser af udstyr og 16/9 skærm. Specielt en jeg kiggede på med træindlæg of den næsten ½ meter høje gearstang (manuelt gear) fik den til at ligne en hver bedstefars drøm. Med din alder og (manglende) accenitet så regn med at det bliver dyrt at forsikre den - ligemeget hvilken du vælger. jeg kom frem til ca. 30% dyere end en tilsvarende Mercedes sidst jeg købte bil. Hvis det lader til at blive smådyrt, må jeg så have lov til at anbefale en Saab. Køb en brugt fra tilsvarende årgang, med en stor benzin motor og alt i udstyr vil du næsten uanset dit kørselsbehov, incl det lidt højere brændstof forbrug aldrig få den op i nærheden af totaludgiften for en BMW. Desuden koster forsikringen det halve, vejskatten er en fjerdedel og man skal ikke køre 50km væk fra malmö for at finde et kompetent værksted.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Hvis den skal bruges som pendlerbil' date=' er det jo også lidt diesel-økonomi imellem dem. Helt hvor stor forskellen er ved jeg ikke, men vores taxa-kunder kan godt få en 530D ned på under 10 km/l. [/quote'] Min pendler E39;530dA touring;193 hk fra 2002 kørte cirka 13,5 km/L inkl en pæn sjat motorvej, landevej og turen tværs igennem København. Derudover en rigtig dejlig bil!

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Personligt syntes jeg den gamle model ser noget gammeldags ud indvendig - medmindre man finder en af de sene modeller med masser af udstyr og 16/9 skærm.
Ja de gamle med 4:3 navi og synlig kassettespille er noget der rykker. Bortset fra det så syntes jeg ikke den er specielt gammeldags. En af de ting jeg syntes er fedt ved E39 modellen er at den er ret neutral både af ydre og indre.
Specielt en jeg kiggede på med træindlæg of den næsten ½ meter høje gearstang (manuelt gear) fik den til at ligne en hver bedstefars drøm.
En E39 diesel skal have automatgear. That's it... ;)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
halleløjsa. Jeg arbejder hos bmw så lidt har jeg da set med de pågældende biler. De årgange de beskriver dækker over 2 forskellige udgaver af 5 serien. fra før 2003 er det E 39 og efter er det den noget dyrere E60/61. Fordelen ved de nye udgaver er at de kan fås med partikelfilter, hvilket jo giver nogle økonomiske fordele. Og så er det jo to vidt forskellige designs. Selvfølgelig er det en kraftforskel på en 525 og en 530, men er du ikke ude efter at køre meget stærkt eller trække fra de fleste i lyskrydsende, ville jeg vælge 525D. Der er en ganske hæderlig trækkraft i den og den kan køre stærkt nok til at polisens volvo ikke synes det er hylende morsomt. Hvis den skal bruges som pendlerbil, er det jo også lidt diesel-økonomi imellem dem. Helt hvor stor forskellen er ved jeg ikke, men vores taxa-kunder kan godt få en 530D ned på under 10 km/l. Men på den anden side, så kan taxa-chaufføre de mest utrolige ting med deres biler.:scared: Med hensyn til holdbarhed, så er dieselmotorne generelt holdbare. Igen er det taxa-gutterne der kan få dem til at brække sig, privatvognene er der ikke de store problemer med. Men som med alle andre højtydende motore er det vigtigt at den er blevet holdt med service.
Hej Jakob Mange tak for din info, de har været meget behjælpelig. Men som man høre såmeget så er det som regel de første modeller af et nyt bil som ikke lever helt op til standarden (Det skulle være tilfældet med 530D og 525D motoren i de tidlige modeller hos BMW 2000-2001-2) Har du oplevet nogen gængse fejl ved de modeller, nu hvor du arbejder hos BMW. Vil du hellere anbefale mig at tage en af de lidt nyere modeller i stedet for de tidlige, eller spiller de ikke så stor en rolle ? Mvh. Caleb

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Der har været megen snak om 530D herinde. Primært om den gamle model (før 2003) som mange lader til at være rigtigt glade for. Hvis du er på udkig efter den gamle model og er ligeglad med ydelsen, så vil jeg stadig anbefale at kigge 530D da der som oftes også vil følge mere udstyr med i prisen, både standardudstyr grundet den større model, men også forskellen i at dem der køber topmodellen som ny (firmabil) ofte bruger flere penge på ekstraudstyr, end folk der køber en mellemmodel (privatbil). Personligt syntes jeg den gamle model ser noget gammeldags ud indvendig - medmindre man finder en af de sene modeller med masser af udstyr og 16/9 skærm. Specielt en jeg kiggede på med træindlæg of den næsten ½ meter høje gearstang (manuelt gear) fik den til at ligne en hver bedstefars drøm. Med din alder og (manglende) accenitet så regn med at det bliver dyrt at forsikre den - ligemeget hvilken du vælger. jeg kom frem til ca. 30% dyere end en tilsvarende Mercedes sidst jeg købte bil. Hvis det lader til at blive smådyrt, må jeg så have lov til at anbefale en Saab. Køb en brugt fra tilsvarende årgang, med en stor benzin motor og alt i udstyr vil du næsten uanset dit kørselsbehov, incl det lidt højere brændstof forbrug aldrig få den op i nærheden af totaludgiften for en BMW. Desuden koster forsikringen det halve, vejskatten er en fjerdedel og man skal ikke køre 50km væk fra malmö for at finde et kompetent værksted.
Meget værdigfuldt indlæg. Man tænker nærmest kun brændstof økonomi når man vil købe en bil, men hvis der er så stor en forskel på Vej afgift, forsikring osv. kan det næsten betale sig at have en anden type bil med en 2,5 V6 motor i stedet for BMW diesel :) Men selvfølgelig kommer der oven i hyggen ved at have en fed bil, med en fed design, og hvis man er til BMW eller Mercedes holder man sig nok ikke tilbage pga. et par tusinde ekstra om året, hvis Svenske biler generelt ikke siger en så meget (Ikke at de skulle være dårlige på nogen måder) Jeg har selv en kammerat der har en Volvo Cabriolet den er enormt fed, og skiller sig meget ud på gaden, køre sindssyg godt og er generelt en fed øse at køre rundt i, dog røg Turboen efter forholdsvis kort tid. Jeg er bare lidt mere til Tyske biler, hvis jeg tænker køb af bil og har råd, så bliver det automatisk Mercedes, BMW eller Audi. Har aldrig overvejet en Volvo, Saab før. (Men tak alligevel for dit indlæg, det viser at man har en del mere udgift ved at køre rundt i en BMW end andre biler) Mvh. Caleb

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Mogens

Køw en E39 BMW 530d steptronic...

Min pendler E39;530dA touring;193 hk fra 2002 kørte cirka 13,5 km/L inkl en pæn sjat motorvej, landevej og turen tværs igennem København. Derudover en rigtig dejlig bil!
Jep - jeg har pendlet eet år i en 2003 BMW 530d Touring steptronic med ALT muligt udstyr. Den taler selv "børnene" om endnu - at det var en fantastisk dejlig bil at eje. Inden jeg købte bilen, undersøgte jeg hos en aut. forhandler i Tyskland, om der var modeller af 530d E39, man burde undgå. BMW's svar var det, at modellen med 193 hk generelt var at anbefale fremfor 184 hk - og at den seneste version af E39 modelår '03 den bedste (forbedret turbolader).

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Generelt synes jeg ikke der er de store fejl på E 39 modellerne. Deres eneste problem er deres vandpumper. De har det med at gå når de har rundet de første 150.000 km, men stopper man i tide er det ikke nogen stor reperation. Den nye E 60/61 er en helt anden bil designmæssigt. De er fyldt med væsentlig mere elektronisk happengut og computere. Derfor er chancen for fejl jo også noget større. Og det er for det meste noget der skal en bmw tester for at finde ud af. Det er ikke noget som man laver ude i perlegruset. Det er rigtigt at E 39 modellen fik en bedre dieselmotor i det sene årgange, og sådan en er bestemt at foretrække. Den kører blandt andet med et ændret indsprøjtningssystem som gør den lidt mere lydløs. Og så er det selvfølgelig den ekstra effekt.:D

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Den nye E 60/61 er en helt anden bil designmæssigt. De er fyldt med væsentlig mere elektronisk happengut og computere. Derfor er chancen for fejl jo også noget større. Og det er for det meste noget der skal en bmw tester for at finde ud af. Det er ikke noget som man laver ude i perlegruset.
Jeg vil nu sige at langt hen af vejen skal man også helst have en tester for at diagnosticere en E39. Skulle jeg købe i dag var det en E60 jeg gik efter - gerne en 535d, tak.... :D

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg overvejer selv en diesel 530. Benzin bilerne sluger meget og skal op i omdrejninger før du mærker kraften. 535D er fedest da den har to turbo motorer, hvor den ene overtager, når den første skal have en lille pause. Så mærker du ingen stop i accelerationen, selv ved høje hastigheder.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg overvejer selv en diesel 530. Benzin bilerne sluger meget og skal op i omdrejninger før du mærker kraften. .
Ja, plus at bare den "gamle" E39 med 193 hk leverer altså tilstrækkelig kraft til langt det meste. Det er en super lækker motor.
535D er fedest da den har to turbo motorer' date=' hvor den ene overtager, når den første skal have en lille pause. Så mærker du ingen stop i accelerationen, selv ved høje hastigheder.[/quote'] Netop - og mellemaccelerationerne på landevej, 70-110 og den slags - der skulle den også være ret så giftig på den sjove måde... :thumbup:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...