Jump to content
soalma

Barn på vej. Dansk mor udenlandsk far. Hvilket statsborgerskab får barnet

Recommended Posts

Hej Opretter lige en ny tråd for at I kan linke direkte til andre indlæg, der svarer på mit spørgsmål. Selv fandt jeg ej svar. Vi har et barn på vej. Dansk mor og ikke dansk eller svensk far. Hvilket statsborgerskab får barnet? Er der nogen valgmuligheder? Det med dobbelt statsborgerskab ved fødslen og så at barnet ved 18 eller 21 års dag selv skal tage stilling til hvilket land, det vil tilhøre, gælder det også for børn født af en dk forælder bosat i udlandet? Tak for svar.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hej Opretter lige en ny tråd for at I kan linke direkte til andre indlæg, der svarer på mit spørgsmål. Selv fandt jeg ej svar. Vi har et barn på vej. Dansk mor og ikke dansk eller svensk far. Hvilket statsborgerskab får barnet? Er der nogen valgmuligheder? Det med dobbelt statsborgerskab ved fødslen og så at barnet ved 18 eller 21 års dag selv skal tage stilling til hvilket land, det vil tilhøre, gælder det også for børn født af en dk forælder bosat i udlandet? Tak for svar.
Jeg mener, at barnet skal have boet/opholdt sig i Danmark i et helt sammenhängende år for at kunne bibeholde det danske statsbrgerskab ved det 21. år. Hvis du föder i Sverige, får barnet ikke noget dansk personnummer, men når der skal laves pas, vil han/hun få tildelt sin födselsdag og 4x X som de sidste fire "cifre". Hvis han/hun flytter til Danmark senere i livet, vil man så få et dansk personnummer. Det er udelukket, at barnet kan blive svensk statsborger, hvis ingen af foräldrene er det i forvejen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Et barn født af forældre med forskellige statsborgerskaber, hvoraf det ene er dansk, vil altid have både mors og fars statsborgerskab. Det vil ikke skulle tage stilling senere i livet til hvilket statsborgerskab det helst vil have. Danmark ser det som en "fødselsgave" et barnet får begge nationaliteter.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

tak for svar igen

"Dansk statsborger, der er født i udlandet og aldrig har boet i Danmark, taber sin danske indfødsret ved det fyldte 22. år." Denne bestemmelse finder imidlertid ikke anvendelse på personer, der inden det fyldte 22. år har haft bopæl i et eller flere nordiske lande i sammenlagt mindst 7 år. Disse personer bibeholder således uden videre deres danske indfødsret også efter det fyldte 22. år. 

fra http://www.ambstockholm.um.dk/da/menu/Borgerservice/DanskIndfodsret/ og Sverige er jo et nordisk land så ingen fare.:scared:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
tak for svar igen
"Dansk statsborger, der er født i udlandet og aldrig har boet i Danmark, taber sin danske indfødsret ved det fyldte 22. år." Denne bestemmelse finder imidlertid ikke anvendelse på personer, der inden det fyldte 22. år har haft bopæl i et eller flere nordiske lande i sammenlagt mindst 7 år. Disse personer bibeholder således uden videre deres danske indfødsret også efter det fyldte 22. år. 

fra http://www.ambstockholm.um.dk/da/menu/Borgerservice/DanskIndfodsret/ og Sverige er jo et nordisk land så ingen fare.:scared:

Ja. Så du har ingen problemer overhovedet. Jeg tilføjede: "Det skal samtidig bemærkes, at hvis barnet har opholdt sig i DK i mindst et år inden barnet fylder 22 år, vil det også bibeholde sit danske statsborgerskab.", for det fremgår ikke af teksten i linket. Det kunne misforstås således, at man også skulle have boet syv år i DK. Men det er et år i DK eller syv år sammenlagt i et andet nordisk land. Jeg har en thai/dansk søn på 8 mrd. Han har både dansk og thai statsborgerskab og pas. Det er helt lovligt. Mange tror fejlagtigt, at man ikke kan have flere statsborgerskaber. Det kan man når statsborgerskaber erhverves ved fødsel. Hvis man derimod senere skal ansøge om statsborgerskab i Danmark, mister man andre statsborgerskaber man måtte have. Se dette:http://www.dk-mor-i-udlandet.com/statsborgerskab.htm Mvh.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites