Dahlan 10 Anmeld indhold Skrevet June 23, 2007 Hej, I anledning af dagen (Skt Hans) og at man her i Sverige fejrede Midsommer igår, kom jeg til at tænke på, hvordan I andre, der har boet her i lang tid, fejrer højtider.. Altså om I er 100% gået over til at fejre svenske højtider (Valborg, Midsommer), når de svenske og danske højtider falder samtidigt - eller om I stadig holder fast i de danske traditioner? Vi fik ikke fejret svensk Midsommer igår, da vi kun har boet har ganske kort tid (siden februar) - og så er det hele nyt for os! Istedet havde vi (naivt) forestillet os et eller andet med, at der nok også var en eller anden fejring idag også, som vi kunne erstatte Skt Hans med. Egentlig tænkte vi det ikke gjorde så meget - men så var der alligevel et eller andet, der fik os til at slå over på DR for at se bål & midsommervisen .. Hvad er jeres oplevelser ?? - Camilla Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nif 0 Anmeld indhold Besvaret June 23, 2007 Vi har ikke boet her lang tid, men næsten snart 4år og har desværre ikke deltaget i nogle af de svenske højtider. Fredag aften kørte vi dog rundt for at finde noget jeg havde en forventning om minede lidt om sct.hans. En større samling mennsker, udeliv ved resturanterne. Men alle veje var helt døde. Alt havde lukket. Iskiosker, rasturater osv. Så det må blive en anden dag vi finder ud af hvad svenskerne laver på sådan en aften :D Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Toft 0 Anmeld indhold Besvaret June 24, 2007 Jeg har ikke fejret Sankt Hans efter jeg flyttede hjemme fra i 1993, og savner heller ikke at stå og bræge rundt om et bål. Nu har jeg boet i Sverige i 4 år, og kunne heller ikke drømme om at tage de svenske højtider/traditioner til mig, bare fordi jeg bor i landet. Nu går jeg så heller ikke op i de danske højtider på nogen måde, så måske derfor jeg aldrig kommer til at fejre "svensk midsommar" osv. Desuden er de traditionelle svenske "delikatesser" absolut ikke noget min krop kommer til at blive udsat for, jeg kan simpelthen få bræk-fornemmelser over en stor del af den svenske mad kultur! De samme fornemmelser får min mave over mange af de danske retter der diskes op med ved højtider, så det er ikke for at hetze på Sverige som sådan, men altså helt ærligt!?! Jeg synes selv jeg er ok integreret, selv om jeg ikke fejrer de svenske højtider. Og, hvorfor skulle jeg i øvrigt fejre dem? Det er min oplevelse. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kasper 10 Anmeld indhold Besvaret June 24, 2007 Midsommer er da ret ok. Det er bare noget man fejre på landet og ikke i byen, så der er masser af p-pladser i malmö den fredag-lördag. Hvis man skal opleve en rigtigt svensk midsommer skal man tage nordpå til Dalarna, hvor det er rejsning af midsommer stokken (forinden har en eller anden stået om holdt tale i 20 min. så man er ved at falde i søvn) samt hjemmebrændt. Midsommmer maden vil jeg tro de fleste kan li' lige bortset fra silden. Generelt syntes jeg man er bedre til at fejre sine højtider i Sverige end man er i Danmark. Men det er vel en smagssag om man gider fejre højtider underordnet om man bor i Danmark eller Sverige. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
skallstorp 11 Anmeld indhold Besvaret June 24, 2007 Svenske höjtider Vi har boet her i 11 år og er meget integrerede, men til midsommer knäkker elastikken. Her er vi meget udländinge. Vi holder midsommer 2 dage för med majstang, sild o.s.v i det lokale byalaug. Men selve midsommeraften der er vi os selv. Den holder folk nemlig oftes med deres familier. Valborgs aften, der er det ofte os der afholder festen. Vi holder også krebsegilde. De Danske traditioner holder vi også oftest. Vores börn skal kende dem, ligesom de ikke skal snydes for de Svenske. Men hvorfor ikke også holde det hele, der skal altid väre plads til en fest Jeg kan give folk ret i at den Svenske mad er anderledes. Men netop midsommermaden. Matjessild, nye kartofler, gräddfil og masser af purlög det er faktisk guf. Pröv det !! Gräddfil er en af de absolut bedre Svenske opfindelser. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Dahlan 10 Anmeld indhold Besvaret June 24, 2007 Maden lyder go' - jeg ku i alle fald godt tænke mig at prøve! Det er rigtigt nok, at det kommer an på om man er til traditioner i forvejen, om man synes, det er spændende med nogle flere .. Jeg tror også, det betyder noget, om man fx har børn eller ej, ungerne skal jo vokse op i Sverige, og skal derfor ikke snydes for de svenske traditioner :-) Vi ved slet ikke, om vi overhovedet flytter tilbage til DK - og det giver jo et vist incitement for at tage del i alt det svenske. Men hvad nu hvis, der skal vælges mellem det svenske & det danske - fx midsommer, hvad vælger I så? Egentlig ville jeg sige, 'så fejrer vi bare det danske' - men for ungernes skyld kunne det måske være, man fejrede det svenske istedetfor? Eller skal man forsøge at lave en slags hjemmestrikket version ..? Jeg er selv halvt norsk og er vokset op med en overvægt af den danske kultur, da vi boede i DK. Personlig kunne jeg godt have tænkt mig mere af den norske kultur fx at holde flere af de norske højtider derhjemme, men igen, det kan jo opfattes som sådan lidt 'lukken-sig-selv-inde' i sin egen kultur.. Lidt andedamsagtigt. Men man kan jo også af godt integrationshjerte komme til at smide barnet ud med badevandet..? Har I mærket nogen splittelse? Og har det været svært/let at blive lukket ind i den svenske kultur? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
patbateman 10 Anmeld indhold Besvaret June 24, 2007 traditioner og højtider Måske skal I forsøge at se nærmere på baggrunden og ideen med de ulige højtide, og ikke så meget på i hvilken form de fejres.. Og der adskilles St Hans og Midsommar kraftigt: St Hans er en halv-kristen folkelig fejring med fokus på fællesskabet (bål, brenne hækser/overtro, musik osv). Midsommar er en ukristen familiefejring af jorden/solen. Dette er veldig ofte en familiefejring, men nogle få steder mødes man for fælles fejring. Midsommar er Sveriges "Thanksgiving". Hvorfor skal man vælge det ene eller det andre? Som Ole Brum/Nalle Puh siger - Ja tak, begge dele! St Hans er en sosial fæst med naboer. Midsommar er en hygge-fæst for familien. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
ulmus 0 Anmeld indhold Besvaret June 25, 2007 Midsommer er da ret ok. Det er bare noget man fejre på landet og ikke i byen, så der er masser af p-pladser i malmö den fredag-lördag. Dette er da ikke helt rigtigt. Der blev da også fejret Midsommer i fredags i Malmö. Det foregik i Folkets Park med pyntning af majstången kl. 12:00 og så gik det ellers slag i slag med dans omkring stången bl.a. smågroderna (de små frøer), som alle i Sverige synger og danser til midsommer. At der var masser af p-pladser lørdag, er fordi alle -og der mener jeg virkelig alle- holder lukket den dag. Også de ætniske småbutikker og tankstationerne. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kasper 10 Anmeld indhold Besvaret June 25, 2007 Dette er da ikke helt rigtigt. Der blev da også fejret Midsommer i fredags i Malmö. Det foregik i Folkets Park med pyntning af majstången kl. 12:00 og så gik det ellers slag i slag med dans omkring stången bl.a. smågroderna (de små frøer), som alle i Sverige synger og danser til midsommer. At der var masser af p-pladser lørdag, er fordi alle -og der mener jeg virkelig alle- holder lukket den dag. Også de ætniske småbutikker og tankstationerne. Klart er der fest i Malmö, men prøv og spørg dine naboer hvor de mener en rigtig midsommer skal fejres ! Jeg giver dig ret, der er sikkert masser af p-pladser omkring svågertorp, når alt har lukket. Men midsommeraften var der ikke en bil på Regementsgatan, modsat en normal fredag, men de var nok kørt i Folkets Park :D Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bagheera 10 Anmeld indhold Besvaret June 25, 2007 Klart er der fest i Malmö, men prøv og spørg dine naboer hvor de mener en rigtig midsommer skal fejres ! Jeg giver dig ret, der er sikkert masser af p-pladser omkring svågertorp, når alt har lukket. Men midsommeraften var der ikke en bil på Regementsgatan, modsat en normal fredag, men de var nok kørt i Folkets Park :D Nu ved jeg ikke hvem dine naboer er , men Midsommarafton og Midsommardagen en nogle af de få helligdage i Sverige hvor alt er lukket. Ikke engang jul og nytår har samme status. Måske var det derfor at der ikke var nogen ude og køre. Midsommarafton er der hvor svenskerne har familen eller vennerne på besøg. De kommer tidligt, fordi kl. 14 (eller hvornår det nu er) er der dans om midsommarstången som man var med til at pynte og rejse om formiddagen. Mange af de små piger har blomsterkrans på hoved og alle er i det pæne sommertøj. (I år var de dog i dykkerdragt og gummistøvler.) Dansen/sanglegene går til tonerne fra dragspel og fiol. Bla. Små Groderna :) Når man kommer hjem igen er der nye kartofler, gräddfil og sild/fisk med dertil hørende øl og snaps. Og bagefter er der ingen som kører:scared: Heldigvis!! I byerne (Malmö, Stockholm) finder man midsommarstången i en eller flere parker. Ude i provinsen er det nede ved søen eller åen eller et helt tredje sted. Midsommarafton er altid den fredag som er nærmest den 21. juni. Meget praktiskt. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Dahlan 10 Anmeld indhold Besvaret June 25, 2007 Der var også HELT stille lørdag her hvor vi bor, og der er ellers nok en og anden hækkesaks, mm man plejer at kunne høre.. Det lød også som om der blev gået heftigt til den fra midt på dagen, fredag - ku være godt at have været med til dén fest Det virker som om der er flere hele fridage her i Sverige, hvor svenskerne rigtigt kan få festet igennem & gå til makronerne. Kan godt være der er fredeligt til hverdag, men så når der kommer en lille anledning, så skal der festes!! He og så er det danskerne, der altid bliver afbildet som 'festlige' & afslappede - svenskerne adskiller bare arbejde og fest - så man giver den 100% begge steder - danskerne får en fredagsøl på arbejdet ... Hmmm tror godt jeg vil prøve at arbejde på svensk også!!!!:D Som vi siger herhjemme: alt er godt i Sverige:rolleye: Men nu arbejder jeg jo kun i DK ... nogen der arbejder i SE? Hvordan er det??? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest carspar Anmeld indhold Besvaret June 25, 2007 Ja der er helt stille lørdag samt der er næsten ingen biler på gaden, det er fordi at de sover en kæmåebrandert ud om lørdagen og så ikke kan køre bil. Fredag er det midsommer om dagen med aktiviteter for børn om dagen. Om aftenen er det fest for de voksnemed hårde genstande og ikke kun vin. Her bliver de herre stive og dermed sover de brandert ud om lørdagen. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites