bananas 14 Anmeld indhold Skrevet June 23, 2007 Herovre i Malmø synes jeg at det store flertal af folk er ufattelig lang tid om at sætte i gang i kryds. Er der en speciel svensk lov, som siger, at man først må begynde at finde koblingspunktet, når det er belvet helt grønt, og det er ulovligt allerede, når det er blevet gult? Og hvorfor skal det tage 30 sekunder at accelerere op til 50 km/t? Hvis man holder som bil nummer 5 i rækken efter et kryds, så er det ret ofte at man ikke når at komme over pga. dem foran. Det er i hvert fald et fuldstændigt anderledes tempo end i København. Til gengæld er der ikke så mange unoder og kaos. Er der nogen der hver hvordan man kører i Stockholm - jeg tænker på om det måske ikke har noget med landeforskel at gøre, men bare er et storby i forhold til mindre by fænomen? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Supermule Anmeld indhold Besvaret June 23, 2007 Hvorfor tror du at vi godt kan li' at bo herude på landet????? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Skaanebo 10 Anmeld indhold Besvaret June 23, 2007 I Sverige har man en hel anden trafikkultur: Her køres forsigtigt og hensynsfuldt, og polisen slår for eksempel hårdt ned, hvis de ser bilister, som ikke stopper, når folk vil over fodgængerfeltet. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bananas 14 Anmeld indhold Besvaret June 23, 2007 Forsigtighed er jo en godt ting - men hvis det udvikler sig til sløvsind er det ikke så godt. Det er jo ikke særlig hensynsfuldt overfor dem bag i køen, hvis man er så lang tid om at komme i gang at de ikke når over. Men det er selvfølgelig rart at de kører efter reglerne, så man ikke ligesom i København er nødt til at kompensere for biler der: Parkerer ulovligt i den ene bane midt i en hovedfærdselsåre. Holder midt i kryds fordi de kørte over uden at sikre sig at køen på den anden side bevægede sig. Skifter bane lige foran en, og nupper ens sikkerhedsafstand. Osv.osv. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
koustrup 10 Anmeld indhold Besvaret June 24, 2007 I Sverige har man en hel anden trafikkultur: Her køres forsigtigt og hensynsfuldt' date=' og polisen slår for eksempel hårdt ned, hvis de ser bilister, som ikke stopper, når folk vil over fodgængerfeltet.[/quote'] Er der anderledes lov herovre mht. fodgængerfelter? Da jeg tog kørekort i DK, mener jeg at jeg lærte at folk først skulle være "gået ud" (altså ikke derud hvor de blev kørt over:rolleye: ) i feltede før man SKULLE stoppe for dem (altså ikke fordi de stod og ventede). Er det anderledes i SE siden polisen? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rene Larsen 10 Anmeld indhold Besvaret June 24, 2007 Er der anderledes lov herovre mht. fodgængerfelter? Da jeg tog kørekort i DK, mener jeg at jeg lærte at folk først skulle være "gået ud" (altså ikke derud hvor de blev kørt over:rolleye: ) i feltede før man SKULLE stoppe for dem (altså ikke fordi de stod og ventede). Er det anderledes i SE siden polisen? I princippet er det en vurderingssag om man skal stoppe eller ej - som regel er det sådan at hvis man vurdere at fodgængeren 'er i gang' ud i fodgængerfeltet, skal man stoppe. Men på den anden side skal man jo holde tilbage for alt som krydser ens egen vej - såsom et fodgængerfelter. Hvis der står en og venter på at komme over (tør ikke at tage det første skridt), skal man også stoppe, da der er nogen som ønsker at krydse ens vej. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret June 24, 2007 Der er andre regler i Sverige angående fodgængerfelter, og det er ikke som i Danmark op til vurdering, om man skal stoppe, for det skal man altid, når nogen stiller sig ved fortovskanten eller på anden vis - evt. ved hjælp af telepati - gør opmærksom på, at de påtænker at kaste sig ud foran bilerne. I Sverige har fodgængerne ret til bare at tumle ud, og så må bilisterne bremse. Den større svenske hensynsfuldhed skyldes primært bødeniveauet, men naturligvis også den usikkerhed - for ikke at sige fare - som sådanne regler skaber. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Scion 10 Anmeld indhold Besvaret June 25, 2007 Der er andre regler i Sverige angående fodgængerfelter' date=' og det er ikke som i Danmark op til vurdering, om man skal stoppe, for det skal man altid, når nogen stiller sig ved fortovskanten eller på anden vis - evt. ved hjælp af telepati - gør opmærksom på, at de påtænker at kaste sig ud foran bilerne. I Sverige har fodgængerne ret til bare at tumle ud, og så må bilisterne bremse. Den større svenske hensynsfuldhed skyldes primært bødeniveauet, men naturligvis også den usikkerhed - for ikke at sige fare - som sådanne regler skaber.[/quote'] Jeg vil bare sige tak for et rigtigt godt grin :) "evt. ved hjælp af telepati - gør opmærksom på, at de påtænker at kaste sig ud foran bilerne":laugh: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bozzen 10 Anmeld indhold Besvaret June 25, 2007 Stockholmere kører lige så råddent som Københavner, men ikke lige så råddent som folk fra Oslo. Føj de kan virkeligen ikke køre bil. Ergo: Et storby fenomen. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bananas 14 Anmeld indhold Besvaret June 25, 2007 Da jeg i sin tid tog kørekort (i Danmark) sagde vores kørerlærer meget udtrykkeligt at vi altid skulle stoppe for enhver der skulle over en fodgængerovergang. Ikke noget med nogen vurdering. Kan ikke huske forklaringen på hvorfor, men hvis man kommer til at køre en person ned i et fodgængerfelt ville man som bilist altid få skylden - og jeg kan ikke huske, om man sågar skulle op til en orienterende køreprøve bagefter. Om så forgængeren var kommet i fuld sprint eller landet med faldskærm ville man få skylden. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Scion 10 Anmeld indhold Besvaret June 25, 2007 Da jeg i sin tid tog kørekort (i Danmark) sagde vores kørerlærer meget udtrykkeligt at vi altid skulle stoppe for enhver der skulle over en fodgængerovergang. Ikke noget med nogen vurdering. Kan ikke huske forklaringen på hvorfor, men hvis man kommer til at køre en person ned i et fodgængerfelt ville man som bilist altid få skylden - og jeg kan ikke huske, om man sågar skulle op til en orienterende køreprøve bagefter. Om folk forgængeren var kommet i fuld sprint eller landet med faldskærm ville man få skylden. det sagde min kørelærer også, man skulle næsten tro vi havde den samme :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Homer 10 Anmeld indhold Besvaret June 25, 2007 Stockholmere kører lige så råddent som Københavner, men ikke lige så råddent som folk fra Oslo. Føj de kan virkeligen ikke køre bil. Ergo: Et storby fenomen. Oslo er sq da ingen storby!! :D Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
don j 10 Anmeld indhold Besvaret June 25, 2007 jeg er så lige kommet hjem efter en dejlig weekend i paris og kan kun sige at jeg er mega glad for at det her i malmø tager en krig at sætte igang for billisterne. dernede virker det som om færdselsloven ikke er gældende men blot vejledende. og er der kø kommer cirkulations-politiet hvilket er deres trafik-dirrigerings afdelig ved politiet hvilket er en flok komplet uduelige tosser der har fået stopet en fløjte i munden og et par hvide hansker på hænderne og så skal der ellers dirrigeres trafik eller det mener de selv. dog var det tydeligt at deres eneste oplæring bestod i at skabe så meget kaos som muligt på kortest muligst tid. og det gerne uden hensyn til at der var fodængere der gerne ville over vejen og at det faktisk gik meget bedre da lys-signalet var den gældende faktor i krydset. jesus crist det var mærkeligt. samtidig var der fra billisternes side ingen respekt for folk der ville over vejen, andre folks biler eller udrykningskøretøjer. det var i sande en mig,mig,mig holdning der var gældende godt man bare var til fods. så vær bare glad for at folk er lidt sløve og autoritetstro heroppe nordpå. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites