Futz 12 Anmeld indhold Skrevet June 20, 2007 Dansk nej til mere skat til Sverige København, onsdag /ritzau/ Danmark godt tilfreds med skatteaftale, som kun omfatter en begrænset del af de mange øresundspendlere, der arbejder og betaler skat i Danmark. Kun en mindre del af de 20.000 daglige pendlere over Øresundsbroen er omfattet af den skatteaftale, som netto sender skattekroner fra Danmark til Sverige, men ikke penge nok ifølge svenskerne. I Danmark ser skatteminister Kristian Jensen (V) ingen grund til at ændre ved aftalen fra 2003. De allerfleste af pendlerne bor i Sverige og arbejder og betaler skat i Danmark. - Jeg mener, vi har en fin aftale og jeg har ingen planer om at ændre den. Aftalen medfører desuden, at vi hvert år sender de opkrævne kommuneskatter til svenskerne. Det var sidste år cirka 200 millioner kroner til svenskerne, siger Kristian Jensen i en skriftlig kommentar til Ritzau. Den anden vej føres 64 millioner kroner til Danmark ifølge en rapport fra det svenske skattevæsen Skatteverket. Det har regnet ud, at kun 28 procent af pendlerne faldt ind under aftalen i 2005. Grunden er, at kun indkomster over 150.000 kroner er omfattet af ordningen, og at det store antal offentligt ansatte og pensionisterne ikke er omfattet. Derfor foreslår Skatteverket, at beløbsgrænsen fjernes, og at skatten fra de offentligt ansatte også kommer ind under ordningen. Derimod vil de svenske embedsmænd ikke ændre på princippet om, at man betaler skat i det land, hvor man arbejder. Region Skåne er meget utilfreds med den nuværende ordning og ønsker at, også regionsskat føres tilbage til det land, hvor man bor og bruger regionernes sygehuse. Øresundsinstituttet og Skatteverket er enig. Øresundsinstituttet siger desuden i et høringssvar, at det kan føre til problemer, at der ikke er forbindelse mellem stemmeret og skat. Danskere med bopæl i Sverige og arbejde i Danmark mister stemmeretten til Folketinget, som bestemmer over skattekronerne. Den svenske regering har endnu ikke taget stilling til redegørelsen, oplyser Finansdepartementet - det svenske finansministerium - til Ritzau. De to lande er ikke i forhandling om aftalen. Kristian Jensen melder sig dog klar til at tale med sin svenske kollega, hvis svenskerne gerne vil ændre aftalen. I Danmark hæfter regeringen sig ved, at Sverige spreder skattekronerne over hele Sverige, så der kun kommer forholdsvis lidt til Skåne, hvor de fleste danskere bor og bruger skoler, veje og sundhedsvæsen. Redegørelsen kan læses på www.skatteverket.se. /ritzau/ Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Supermule Anmeld indhold Besvaret June 20, 2007 Det lyder som noget ganske fornuftig snak. Ham Kristian Jensen er en fornuftig mand!!!!! :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bananas 14 Anmeld indhold Besvaret June 20, 2007 Så er rivegildet omkring pendlernes skattekroner fløjtet i gang. Kampen ser ud til at være startet med beskidte tricks fra begge sider - det tegner ikke godt. Kristian Jensen undlader at forklare hvorfor kun 28% af pendlerne tæller med i udligningsordningen. Skatteverket undlader totalt at nævne problemerne omkring at de refunderede penge fra den danske skat havner i Stockholm og ikke sendes tilbage til Skåne. Jeg ville stadig mene, at den mest simple og retfærdige løsning ville være, at den kommuneskat som opkræves i Danmark sendes direkte ud til den skånske kommune, hvor pendleren bor. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret June 20, 2007 Skatteverkets tal afslører en dyb social tragedie, som hidtil har været skjult for offentligheden: Næsten tre fjerdedele af pendlerne tjener under 12.500 kroner om måneden. Hvad er det mon for "pendlere", der tjener sådan en løn? Jordbærplukkere? Tiggere? Skodsamlere? Når man ser jer i toget må man sige, at I er gode til at holde facaden, det skal I ha'. Jeg troede faktisk folk herinde havde ganske almindelige jobs ala it og lufthavnen, og det er nyt for mig, at der findes et sådant proletariat, men nu kommer jeg heller ikke så meget i Oxie. Jeg har ikke belæg for, at Skatteverket fusker med tallene, men man anvender nok en ret bred definition af begrebet pendler, når man producerer "kendsgerninger" til pressebrug. I hvert fald anvender man gamle tal fra før kommunalreformen og fra før de sidste års arbejdsmarkedsudvikling, fordi det nu passer bedre i ens kram. Desuden kan man ikke sammenligne en dansk kommuneskatteprocent med en svensk, da svenskerne betaler en skjult kildeskat via de sociale afgifter, så 20 procent i svensk kommuneskat er reelt kun ca. 15 - mod den danske på 24 - men det er for indviklet til, at det kan indgå i en moderne diskussion. Bortset fra det, synes jeg, at Danmark enten bare skal fastholde den nuværende position, som er ganske fornuftig, eller også skal man sige til Sverige, at man vil give en lille luns - det kunne være de offentligt ansatte eller man kunne flytte proletargrænsen fra 150.000 til 148.000 men med den udtrykkelige betingelse, at svenskerne ændrer deres måde at fordele pengene på, for det er jo det, der er problemet i den ordning. Altså: Skidt, så sender vi lidt flere penge, men så skal de lægges i kommunekasserne, der hvor skatteyderne bor. Det ville sende voldsomme spasmer igennem det svenske kommunale udligningssystem, og når de var overstået ville alting værre nøjagtigt som før, men vi ville slippe for at skulle høre alt det dumme "tjat". :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Markowitch 12 Anmeld indhold Besvaret June 20, 2007 Altså: Skidt, så sender vi lidt flere penge, men så skal de lægges i kommunekasserne, der hvor skatteyderne bor. Set med den danske regerings briller, er det ikke just at betragte som en forhandlingssejr, at skulle betale mere for en modydelse, ændringen af den svenske fordelingsnøgle, der til at begynde med intet betyder for Danmark. De skånske kommuners økonomi er næppe på dagsordenen i Danmark. Nøgternt set, har vi at gøre med et 100% internt svensk spørgsmål, som vi ikke kan blande os i. Malmø og andre skånske kommuner kommer ikke uden om at tage kampen med Stockholm - alene. Som jeg ser fremtiden, vil man, for det gode naboskabs skyld, gå ind i en dialog og være lydhør over for modpartens argumenter. På intet tidspunkt kommer dette til at betyde en genforhandling, med mindre Sverige ligger noget attraktivt på bordet. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bananas 14 Anmeld indhold Besvaret June 20, 2007 Ja undskyld mig nu er jeg igen nødt til at være lidt på tværs. Der bliver sendt 200 millioner kroner fra den danske stat til den svenske stat pr. år. Dividerer man det med 20.000 pendlere får man 10.000 kroner pr. person pr. år. Det er altså ikke særligt mange penge. Om så der reelt kun var 10.000 pendlere ville tallet blive 20.000 kr. pr. person og det er også meget, meget lidt. Så skal jeg ikke kunne redegøre for hvor det går galt, når de forskellige luftal flettes ind i hinanden, men jeg vil blot konstatere at resultatet er forkert og derfor må metoden også være det. Som kronen på det totale jammerværk er der den svenske udligningsordning, som måske kun sender 5% af pengene videre til Malmø. Og, hvis der det er 5% betaler jeg måske kun reelt 500 kr. til Malmø kommune pr. år. Jeg har selvfølgelig ikke lyst til at betale mere i skat, da jeg allerede lægger et absurd stort 6-cifret beløb om året, men jeg føler mig ærlig talt en smule skuffet, hvis kun 500 kr fra dette monsterbeløb bliver kanaliseret ud til min bopælskommune, der trods alt leverer en del services til mig. Så det er vel ikke enten den dansk-svenske aftale eller den interne svenske udligningsordningen, som er fucked up. Det er vel både og! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Supermule Anmeld indhold Besvaret June 21, 2007 Hvad er det egentlig man bruger af sociale ydelser????? Jeg bruger ingen ydelser herovre, som jeg ikke betaler for..... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret June 21, 2007 Enig Markowitch, det vil aldrig ske, men er ren ønsketænkning. Danmark vil ikke blande sig i Sveriges indre anliggender, og på den svenske side er den politiske magt så svag, at det formentlig vil være umuligt at ændre noget. Nu bliver ordningen gennemgået, for det er en del af aftalen, men det er Skatteverket, altså myndigheden, der fører ordet for Sverige, for sådan er deres system, og det kommer der ingen ændringer ud af. Jeg har fuld mistillid til de tal, der forekommer i medierne. Jeg tror at, når man taler om, hvad Sverige fik i 5, så er det ud fra skatteåret 4, så hvor mange pendlere, man skal dele med er... ja... uvist. Hvis de følger modellen, betaler en almindelig skatteyder jo mere end 10.000 kr. Om ordningen er for nærig, synes jeg er af sekundær betydning. Danmark kunne fordoble bistanden - for eksempel ved at bruge tallene fra 7 i stedet for fra 4 - men det ville jo ikke løse det grundlæggende problem, og der vil fortsat være anledning til svensk gnäll og dansk brok. :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bananas 14 Anmeld indhold Besvaret June 21, 2007 Hvad er det egentlig man bruger af sociale ydelser????? Jeg bruger ingen ydelser herovre, som jeg ikke betaler for..... Det skal nok passe - men du bruger vel endnu færre sociale ydelser i Danmark, så hvorfor skal Danmark beholde størstedelen af skattepengene? I Sverige bruger vi vel trods alt alle de ydelser man ikke kan se. Vedligeholdelse af vejnet, renovation, byplanlægning, politi, retssystem, socialhjælp i tilfælde af arbejdsløshed osv.osv. Har forøvrigt lige fået en ide: I stedet for alle de diskussioner om hvor stor kommuneskatteprocenterne skal være kunne man indføre en endnu simplere fordeling inspireret af, hvordan man gør med to pattebørn, som skændes om et eller andet: "Så må i dele - i får halvdelen værd!". Ergo: 1. Skatten opkræves i Danmark. 2. Af det opkrævede beløb går halvdelen til Danmark og halvdelen til Sverige Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
ulmus 0 Anmeld indhold Besvaret June 21, 2007 Det skal nok passe - men du bruger vel endnu færre sociale ydelser i Danmark, så hvorfor skal Danmark beholde størstedelen af skattepengene? I Sverige bruger vi vel trods alt alle de ydelser man ikke kan se. Vedligeholdelse af vejnet, renovation, byplanlægning, politi, retssystem, socialhjælp i tilfælde af arbejdsløshed osv.osv. Har forøvrigt lige fået en ide: I stedet for alle de diskussioner om hvor stor kommuneskatteprocenterne skal være kunne man indføre en endnu simplere fordeling inspireret af, hvordan man gør med to pattebørn, som skændes om et eller andet: "Så må i dele - i får halvdelen værd!". Ergo: 1. Skatten opkræves i Danmark. 2. Af det opkrævede beløb går halvdelen til Danmark og halvdelen til Sverige Vores statsskat bør gå til Danmark og kommuneskatten til SKÅNE. Problemet er jo netop, at vores skattekroner går til Sverige, som ikke gider sende dem til Skåne. Iøvrigt må jeg (uha uha) denne gang holde med Supermule. Jeg bruger heller ikke nogle ydelser i det svenske samfund, som jeg ikke betaler for. Vejnet : Jeg betaler vægtafgift for at køre på vejene Renovation : Det betaler jeg over min boligafgift Byplanlægning: Jeg bor i en bostadsrätt, som allerede er planlagt. Politi : Holder jeg mig så langt væk fra som muligt Retssystem : Ditto Socialhjælp : Nope, jeg arbejder. Jeg lægger det allermeste af min løn i Sverige på forbrug og moms, så nej, jeg skylder ikke Sverige noget. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
spinner 0 Anmeld indhold Besvaret June 21, 2007 Jeg bruger heller ikke nogle ydelser i det svenske samfund, som jeg ikke betaler for. [...] Politi : Holder jeg mig så langt væk fra som muligt Retssystem : Ditto Socialhjælp : Nope, jeg arbejder. Så den dag dit hus brænder, betaler du brandvæsenet inden de rykker ud? Eller den dag du bliver overfaldet, skal politiet først gøre noget ved det, når du har betalt dem? Og den dag du bliver fyret, vil du ikke hjælpes? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Pede 10 Anmeld indhold Besvaret June 21, 2007 Det giver ingen mening at jeg som statansat lægger alle min skattekroner her i DK og intet hvor jeg bor i Sverige. Den aftale med undtagelser off.ansatte og folk med intægter u/ 150.000 bør fjernes omgående. Ulmus indlæg om hvad han bruger og ikke bruger er til grin - sjældent set mere idiotisk indlæg her på SundDebat. Pede Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Zidane 10 Anmeld indhold Besvaret June 21, 2007 Det giver ingen mening at jeg som statansat lægger alle min skattekroner her i DK og intet hvor jeg bor i Sverige. Den aftale med undtagelser off.ansatte og folk med intægter u/ 150.000 bør fjernes omgående. Ulmus indlæg om hvad han bruger og ikke bruger er til grin - sjældent set mere idiotisk indlæg her på SundDebat. Pede Nogle ønsker rent faktisk ikke at bo i Vestre Hamnen eller ha en Audi - tro det eller lad være. :) Sikke dog en idiotisk tråd. Pede Du må ikke være sur, Pede! Vi elsker dig, alle sammen! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Supermule Anmeld indhold Besvaret June 21, 2007 Jo.....Men det gør vi jo allerede via udligningen.....;) Det er jo Sveriges problem at de ikke havner de steder, hvor de skal....Ikke DK's....... Så alt ialt, tror jeg faktisk at jeg er et aktiv for Sverige og ikke en byrde. Så den dag dit hus brænder' date=' betaler du brandvæsenet inden de rykker ud? Eller den dag du bliver overfaldet, skal politiet først gøre noget ved det, når du har betalt dem? Og den dag du bliver fyret, vil du ikke hjælpes? [/quote'] Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
ulmus 0 Anmeld indhold Besvaret June 21, 2007 Ulmus indlæg om hvad han bruger og ikke bruger er til grin - sjældent set mere idiotisk indlæg her på SundDebat. Pede For det første er jeg ikke en HAN, for det andet kan jeg ikke se, at det er så idiotisk.- Jeg bruger sundhedsvæsenet i DK, sådan som jeg skal iflg. skattereglerne, da det er her jeg arbejder og betaler skat. Og så er det jo altså ikke sådan, at jeg ikke betaler skat i Sverige. Jeg betaler min andel af gildet ligesom I andre, så selvfølgelig ringer jeg til både brandvæsen og politi, hvis jeg får brug for det. Socialhjælp kommer ikke på, da jeg er i A-kasse og iøvrigt til en hver tid kan gå på efterløn. Så mit indlæg var altså ikke så idiotisk, som du mener. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Pede 10 Anmeld indhold Besvaret June 21, 2007 For det første er jeg ikke en HAN, for det andet kan jeg ikke se, at det er så idiotisk.- Jeg bruger sundhedsvæsenet i DK, sådan som jeg skal iflg. skattereglerne, da det er her jeg arbejder og betaler skat. Og så er det jo altså ikke sådan, at jeg ikke betaler skat i Sverige. Jeg betaler min andel af gildet ligesom I andre, så selvfølgelig ringer jeg til både brandvæsen og politi, hvis jeg får brug for det. Socialhjælp kommer ikke på, da jeg er i A-kasse og iøvrigt til en hver tid kan gå på efterløn. Så mit indlæg var altså ikke så idiotisk, som du mener. Undskylder mange gange den utilsigtede tilsvining i starten af mit indlæg. Hvis dit indlæg ikke er idiotisk så er argumenteringen det: Du har allerede en bolig så derfor stopper vi al fremtid planlægning og videreudvikling, den minimale vejskat du betaler er alt rigeligt til både at vedligeholde og udbygge vejnettet, vi hjælper ikke socialt dårligt stillede - vi tænker kun på os selv... ps. Zidan - tak for de kærlige ord. De luner altid Pede Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
gammeldansk 10 Anmeld indhold Besvaret June 21, 2007 Selvsving eller fakta Svenskerne er jo gode til at spille på den dårlige samvittighed hos danskerne, som er flyttet over. Fordelingsspørgsmålet er kærneproblemet, og man er næsten parat til at give en vis I.R. i Malmø støtte. Et grimt modspørgsmål - uden at være medlem af DF eller SD - kunne være: Hvad bidrager irakiske flygtninge med til den svenske husholdning. Min kommune - Kristianstad - som også er Furlands kommune, meddeler i dag i Kristianstadbladet omkring modtagelsen af 5 "flyktingbarn": "Även om staten betalar ersättning för barnen till dess de fyller 18 år, plus en grunderärsättning på 500.00 kronor per år för kringkostnader, täcker inte kostnaderna alls". Hvis det er forventningerne hos de svenske kommuner, rækker 10- eller 20 tusind pr. dansker jo ikke langt. Er selv tidligere offentligt ansat, nu pensionist med skat betalt i DK - men med hele mit forbrug - næsten - lagt her i Sverige. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
ulmus 0 Anmeld indhold Besvaret June 22, 2007 Undskylder mange gange den utilsigtede tilsvining i starten af mit indlæg. Hvis dit indlæg ikke er idiotisk så er argumenteringen det: Du har allerede en bolig så derfor stopper vi al fremtid planlægning og videreudvikling, den minimale vejskat du betaler er alt rigeligt til både at vedligeholde og udbygge vejnettet, vi hjælper ikke socialt dårligt stillede - vi tænker kun på os selv... ps. Zidan - tak for de kærlige ord. De luner altid Pede Typisk, at du springer højt og flot over den del af mit "forsvar", der går på, at jeg stadigvæk betaler skat i Sverige lige som alle jer andre. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites