Jump to content
Missarhh

Kørekort i Sverige (inkl. "jeg har mistet mit kørekort - hvad nu?")

Recommended Posts

Et svensk har vist kortere gyldighed end et dansk - noget mere besværligt og dyrere i den lange ende. Hvorfor er gyldigheden egentlig kortere? vh, Lars.
aaaw ja fordi man hvert 10 år skal betale 600 sek og en tur til lägen det er virkeligt dyrt og besvärligt hvis man ikke kan overskue det så kan man heller ikke overskue at färdes i trafiken ... for mig at se er det kun et kämpe plus så får man idet mindste sorteret lidt af de gamle aber fra der ikke bör köre bil og det er nok også svaret på dit spörgsmål..

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Burde have søgt på sitet og lært lektien, men ak.... Ville have udskiftet mit EU kørekort fra 80'erne med "bundesligahår" til et nyt og smartere (mindre) og gik til min gamle kommunekontor i DK. Betalte 260,- og afleverede kortet som blev klippet i kanterne og fik så et papirskørekort gældende i en måned. Den flinke dame sagde så at det nye kort med mit opdaterede billede ville blive sendt til min adresse i Sverige. Næste dag blev jeg ringet op af en anden dame fra kommunen og beklagede at det var en fejl. Jeg skulle have nyt kørekort i Sverige. Jeg ville naturligvis få mine penge tilbage via nemkonto og hun håbede så at jeg ikke fik problemer med mit nyklippede kørekort !! Efter at have læst forskellige fora kan jeg så forstå at nu forestår kampen så i Sverige :) Fandt hjemmesiden men kunne ikke få udfyldt adresse mv. og få tilsendt blanket, så foreløbig har jeg emailet dem.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Körekort Min mand fik byttet sit körekort i sidste måned fra Dansk til fint nyt lille Dansk. Så det er din kommune der er gal på den. Pröv evt. Dragör kommune, de har efterhånden fået styr på reglerne.

Burde have søgt på sitet og lært lektien, men ak.... Ville have udskiftet mit EU kørekort fra 80'erne med "bundesligahår" til et nyt og smartere (mindre) og gik til min gamle kommunekontor i DK. Betalte 260,- og afleverede kortet som blev klippet i kanterne og fik så et papirskørekort gældende i en måned. Den flinke dame sagde så at det nye kort med mit opdaterede billede ville blive sendt til min adresse i Sverige. Næste dag blev jeg ringet op af en anden dame fra kommunen og beklagede at det var en fejl. Jeg skulle have nyt kørekort i Sverige. Jeg ville naturligvis få mine penge tilbage via nemkonto og hun håbede så at jeg ikke fik problemer med mit nyklippede kørekort !! Efter at have læst forskellige fora kan jeg så forstå at nu forestår kampen så i Sverige :) Fandt hjemmesiden men kunne ikke få udfyldt adresse mv. og få tilsendt blanket, så foreløbig har jeg emailet dem.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bidrager lige med min erfaring: Jeg skulle have byttet mit danske kørekort ud med et svensk kørekort. Det tog lidt over 2 måneder. I mellemtiden kørte jeg med kopi af mit danske kørekort + mit personbevis fra svenske skattemyndighed. En dag var der (selvfølgelig) tjek af udenlandske biler i Valby, da jeg kom kørende. Jeg viste både kopi + personbeviset, efter nogle spørgsmål og et telefontjek, fik jeg at vide alt var ok og fik lov til at køre ..... Min pointe er vist bare, panik ikke over tiden med kørekortsbyttet (selvom det er træls), du HAR kørekortet og alt det administrative er ikke dit problem.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Min pointe er vist bare, panik ikke over tiden med kørekortsbyttet (selvom det er træls), du HAR kørekortet og alt det administrative er ikke dit problem
Du har et kørekort, du kun ka anvende i Sverige og Danmark - det kan jo være en hemsko for nogle. (jeg fik mit svenske kørekort lige op til en ferie sydpå, fordi sagen trak ud - stor krise)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
De store køreskoler har faste tider hos vegverket til køreprøve, så er man tilmeldt en af de store skoler, så kan du meget hurtigt få en tid til køreprøve- derimod er det lang ventetid hvis du selv booker tid. Jeg har taget kørekort hos Erikslust trefikskola, og det var ganske udmærket
Jeg vil anbefale http://www.entretrafikskola.se en meget god køreskole.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har lige læst denne tråd igennem hvor der et sted står at det danske kørekort kun er gyldigt 6 mdr efter man flytter til Sverige. Gælder dette stadig ? JEg er en af de mange der er flyttet til Sverige og beholdt det danske kørekort. JEg har nu boet her over et år så mit danske kørekort er i princippet ugyldigt ?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg har lige læst denne tråd igennem hvor der et sted står at det danske kørekort kun er gyldigt 6 mdr efter man flytter til Sverige. Gælder dette stadig ? JEg er en af de mange der er flyttet til Sverige og beholdt det danske kørekort. JEg har nu boet her over et år så mit danske kørekort er i princippet ugyldigt ?
Ved ikke hvor du har læst det. Dit kørekort ER gyldigt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg har lige læst denne tråd igennem hvor der et sted står at det danske kørekort kun er gyldigt 6 mdr efter man flytter til Sverige.
Tror du blander tingene sammen. Dit kørekort må du bruge, så længe det er gyldigt. Der er dog grænser for, hvor længe du må køre i din dansk-indregistrerede bil efter du er flyttet. Det er blevet diskuteret herinde ved flere lejligheder hvor længe, så det er muligvis dét, du er blevet forvirret af.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg er igang med det samme' date=' fik det at vide efter at have fået stjålet min tegnebog i holland i efteråret, o[u']g det danske politi sagde at det skulle alle gøre, da det danske kørekort var ugyldigt efter et ½år hvor du boede uden for dk's grænser. Jeg gætter defor på at der er mange der kører rundt uden gyldigt kørekort? :) det koster 610:-sek og 120:-sek ialt som jeg har forstået det. Er dog ikke færdig med det endnu. (länstyrelsen skal have 'ansøgningen'+610:- inden de gider se på det, og vv udsteder så kørekortet, vist dér de 120:-sek kommer ind i billedet) Mvh. Flemming
Det er dette indlæg jeg har det fra

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites