Jump to content
Missarhh

Kørekort i Sverige (inkl. "jeg har mistet mit kørekort - hvad nu?")

Recommended Posts

Jeg havde mistet mit kørekort(danske), da jeg var svensk borger kunne jeg ikke få et nyt (dansk), skulle blot fax'e politirapport, indsende bevis på kørekort og kat. (får man fra rigspolitiet) og betale alt i alt 720:- SEK for det nye kort, som der står beskrevet i #67-69 mener jeg at tælle til her i tråden. en ting er sikkert, de har tjekket noget, ved dog ikke hvor meget, så jeg tror ikke man kan satse som "du" gerne 'vil' med det :) Det er næsten kun länstyrelsen, kørekort afd. der ville kunne give dig et eksakt svar. Jeg vil dog tro at de synes det er besynderligt at ville dette heh, og du kan ikke tage kørekort i et andet land uden at være bosat dér.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hejsa For nogle år siden fik jeg konverteret min DK kort til en SE, Nuldrede ned på Länstyrelsen, snakkede med en i et vagtbur, fik et stykke papir, afleverede DK'en fik en kopi af det plus et stempel. Gik 2 uger, fik et brev hvor jeg skulle underskrive mit kommende kørekort plus vedhæfte et billed, så fik jeg et nyt brev cirka 2 uger senere, af jeg skulle fedte ned på posten, betale...måske 400 SEK, fik udleveret mit nye og vupti, så havde jeg også et id-kort. Nu er jeg ved at tage MC kort i Sverige, kan anbefales, de er meget mere grundige end i DK med teorien, og det praktiske. Og det er lidt i retningen af tysk grundighed, måske til tider lidt i overkanten, men deres system kører på skinner.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej.. Skal til at bytte mit danske kørekort ud med et svensk og sidder og læser om hvordan.. Der står blandt andet: Til ansökan skal bifogas -en handling som styrker permanent bosättning i Sverige. Hvad er det ? Mille

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Mogens
Så kommer det lige en up-date her et år efter (eller siden sagens start er der vel gået 1½år). Jeg besluttede mig for at søge om tilladelse til at gå til svensk køreprøve, og håbede at de ikke ville kontrollere min situation i DK. Jeg fik tilladelsen og begyndte at håbe på en løsning. Men, men, men hvor uheldig har man lov til at være. Jeg blev stoppet i en razzia i Sverige, og fortalte den venlige betjent om min situation. Hun skrev en rapport (da jeg havde kørt uden kørekort)
Tak for denne update !! :th2: Jeg skal ikke sige mere om, at det var mindre smart at få dispensationen (jätte bra), men alligevel bruge den mellemliggnede tid bag et rat :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu foregår hverken teoriprøve eller køreprøve på helt samme måde i Danmark og Sverige, så det vil undre mig meget, hvis du kan tage en prøve i et land og en anden prøve i et andet. Du må nok skulle starte helt forfra i Sverige, hvis du allerede er flyttet over...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hejsa. Hvis man kun mangler at tage sin køreprøve men i mellemtiden er flyttet til sverige, kan man så bestille køreprøven i sverige, uden at skulle igennem en teoriprøve først? :confused:
Ja hvis du er flyttet så skal du nok starte for fra. For du kan ikke have bopæl i sverige og tage kort i DK. Men prøv lykken, måske du er så tæt på at de æder den hvis du er heldig. har du flyttet din addresse fra det danske folke register??

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
("Service'en" eksisterer naturligvis ikke rigtigt' date= der er så vidt jeg er orienteret tale om en joke imellem venner, så lad nu være med at smide penge efter det)
Det er tilsyneladende en af grundlæggerne bag TPB der har startet Falskakk - og umiddelbart ikke en joke. http://politisktinkorrekt.wordpress.com/2009/02/06/pirate-bay-grundare-saljer-falska-korkort-for-3-500-blir-ett-nytt-korkort-ditt/ http://xs.to/xs.php?h=xs537&d=09122&f=bildfkk253.jpg https://www.flashback.info/showthread.php?t=826159&page=1 - og kigge 16 sider igennem. Så må man afgøre med sig selv, om de der påstår de har fået et kort igennem falskakk nu også taler sandt :rolleyes: Man skal nok lige tænke mulighederne for straf igennem, da man bevæger sig ud i dokumentfalskneri og deslige. Ovenstående er til ren info, og forsøger bare at kaste lys over om det er sandt eller et scam. Øresundsdebatten og ledelsen bag opfordrer til IKKE at begå en sådan kriminel handling - hvilket ovenstående utvivlsomt er.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det er tilsyneladende en af grundlæggerne bag TPB der har startet Falskakk - og umiddelbart ikke en joke. http://politisktinkorrekt.wordpress.com/2009/02/06/pirate-bay-grundare-saljer-falska-korkort-for-3-500-blir-ett-nytt-korkort-ditt/ http://xs.to/xs.php?h=xs537&d=09122&f=bildfkk253.jpg https://www.flashback.info/showthread.php?t=826159&page=1 - og kigge 16 sider igennem. Så må man afgøre med sig selv, om de der påstår de har fået et kort igennem falskakk nu også taler sandt :rolleyes: Man skal nok lige tænke mulighederne for straf igennem, da man bevæger sig ud i dokumentfalskneri og deslige. Ovenstående er til ren info, og forsøger bare at kaste lys over om det er sandt eller et scam. Øresundsdebatten og ledelsen bag opfordrer til IKKE at begå en sådan kriminel handling - hvilket ovenstående utvivlsomt er.
Hvis det ikke er en joke, men rent faktisk et forsøg på at lave en reel illegal forretning, så er det da helt sikkert, at den eneste grund til at siden stadig lever er for at 'fange' alle dem der er dumme nok til at henvende sig. Politiet er nemlig bekendt med siden og har været det længe, hvilket er endnu en grund blandt mange, til for evt. svage sjæle blandt Sunddebattens læsere, til at holde sig langt langt væk. Jeg tror dog stadig at hjemmesiden er ment som en joke, eller et muntert indspark om man vil, for at skabe debat om nogle emner vedr. ophavsretslov m.v. som interesserer bl.a. de folk der også står bag Piratebay.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg tror dog stadig at hjemmesiden er ment som en joke' date=' eller et muntert indspark om man vil, for at skabe debat om nogle emner vedr. ophavsretslov m.v. som interesserer bl.a. de folk der også står bag Piratebay.[/quote']Måske...måske ikke. Det må tiden vise. Men særlig kløgtigt er det ihvertfald ikke :lol:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Mist ikke dit kørekort Ahhh det er bare utroligt at det fungere så dårligt mellem DK og SE!! DK vil gerne have vores skattekroner, men når det kommer til service bliver det hele besværligt. Man skal heller ikke miste sit DK kørekort. Vi havde indbrud i vores hus og tyven tog min pung med alt. Inkl kørekort. På borgerservice fortæller de mig så at jeg ikke kan få et replika kørekort fordi jeg bor i SE!! Selvom jeg arbejder i Herlev hver dag, Betaler DK skat, har taget mit kørekort i Aalborg etc!! Så jeg skal ansøge om et svensk kørekkort hvis jeg skal have et nyt! Hmmmm

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ahhh det er bare utroligt at det fungere så dårligt mellem DK og SE!! DK vil gerne have vores skattekroner, men når det kommer til service bliver det hele besværligt. Man skal heller ikke miste sit DK kørekort. Vi havde indbrud i vores hus og tyven tog min pung med alt. Inkl kørekort. På borgerservice fortæller de mig så at jeg ikke kan få et replika kørekort fordi jeg bor i SE!! Selvom jeg arbejder i Herlev hver dag, Betaler DK skat, har taget mit kørekort i Aalborg etc!! Så jeg skal ansøge om et svensk kørekkort hvis jeg skal have et nyt! Hmmmm
og hvori ligger problemet? det er da bare at bede om et svensk

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
og hvori ligger problemet? det er da bare at bede om et svensk
Et svensk har vist kortere gyldighed end et dansk - noget mere besværligt og dyrere i den lange ende. Hvorfor er gyldigheden egentlig kortere? vh, Lars.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hej Bonne Det er ikke rigtigt, jeg har selv Svensk kørekort og det gælder i 10 år og efter der skal du bare have en læge attest, så ingen problem det er ganske enkelt Mvh Nico
Mit danske har da virket de sidste 24 år og gælder ca. 30 år endnu. Vh, Lars.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Bonne Ja det er rigtigt nok men er det forsvarligt med alle de som ingengang burde køre bil idag, syntes det er en rigtig god ide at skulle til læge for hver 10 år der går, det er vel ikke rimligt at køre når og hvis man er alvorlig syg uden selv at vide hvad man gør. Jeg syntes det er en god ide de har her i Sverige så jeg har ingen problem med det

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites