Jump to content
Missarhh

Kørekort i Sverige (inkl. "jeg har mistet mit kørekort - hvad nu?")

Recommended Posts

Hej igen.. Glemte at spørge mht. Svensk ID-kort.. Jeg har været i banker, kommunen osv, og de afviser mig og siger at skal have et svensk familie medlem ved min side, for at sige "god for mig".. Problem: Det har jeg bare ikke!! Nogen der ved hvordan jeg får fat i det på andre måder, da jeg formoder at det skal fremvises på køreskolen i Malmø? PÅ forhånd tak.. Bo.
Har du bank i Sverige kan du få det lavet der. Hvis du kender en med svenskt id som vil stå indefor at du er den du siger du er er det ok. Da jeg skulle ha lavet mit var det min bankrådgiver der stod indefor mig. Det er KUN på Vägverket du kan tage teoriprøve hvordan det går til når du skal ha den på dansk må du tale med dem om.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det med at man skal have boet tre måneder i Danmark inden man kan tage køreprøven - hvor har du det fra? Spørger mere af interesse' date=' da hverken kommunerne eller politiet tydeligvis kender til reglerne efterhånden.[/quote'] I 2000 bestod jeg den danske teoriprøve i DK men dumpede selve køreprøven og fik aldrig taget den om. Da jeg i 2002 flyttede til Sverige og skulle bruge et kørekort regnede jeg med at jeg bare kunne tage på visit hos de gamle og tage prøven igen men da jeg ringede til køreskolen fik jeg den besked at det kunne man kun hvis man havde været bosat i DK min. 3 måneder. Siden har jeg også læst det et eller andet sted - lur mig om det ikke er på politiets hjemmeside.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Har selv været det meste af proceduren igennem og mangler nu kun køreprøven. Med fare for gentagelser af tidligere indlæg starter jeg alligevel fra en ende af: Det første man gør er at få lavet en synstest, udfylde nogle blanketter og søge om "körkortstillstånd". Siden går der pt. 5-6 uger inden man får den. Med den får du også en kode så du selv kan gå ind og bestille teoriprøve hvor som helst i landet. Jeg valgte fx Växjö da det var den nærmeste ledige tid. Man kan ikke tage teoriprøven på dansk! Der findes en online-test her: http://korkort.com/kktest/gratistest.asp?sid=85b010c4cmceuiljn4 Når du har fået körkortstillstånd må du begynde at køre bil. Glatbane må tages når som helst i forløbet, eneste krav er at den skal være bestået/godkendt inden køreprøven (og selvfølgelig at du har körkortstillstånd). Til teoriprøven skal man fremvise enten svensk ID eller have et familiemedlem med som kan "godkende" dig (dette gælder også for glatbane og køreprøve). At få lov til sidstnævnte kræver dog en speciel tilladelse fra vägverket som man får efter ansøgning. For at bestå teoriprøven kræves det at du har mindst 52 rigtige ud af 65 (plus 5 testspørgsmål som ikke tæller med). Spørgsmålene omhandler menneskers opførsel i trafikken, stoffer, alkohol, miljøforurening, trafikregler, "bilviden" osv. :rolleye: Når du har bestået teoriprøven kan du igen gå på nettet og bestille tid til køreprøve eller ringe til vägverket og høre om der er nogle sidste-minut-tider. Du kan også vælge at lade din eventuelle køreskole bestille tid til dig. Det gode ved Sverige er at du må "övningsköra" privat (efter lidt papirarbejde, et 3-timers kursus og en godkendelse) med en som er mindst 24 og har haft sit kørekort i mindst 5 år. Der stilles heller ikke krav på at du nogensinde skal have været i nærheden af en køreskole eller taget teorilektioner... Det værste er deres lange ventetider på alt lige fra kørekortstilladelsen til prøverne :sick: Priserne kan du se her: http://www.vv.se/templates/page3____108.aspx Glatbanen i Malmö koster 1650,- Har du flere spørgsmål eller brug for hjælp er du velkommen til at PM´e mig...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Med fare for gentagelser af tidligere indlæg starter jeg alligevel fra en ende af
Forrygende opskrift, Vædderen! Jeg tror den fortjener en sticky. Er der nogle der har indvendinger mod Vædderens opskrift, så skriv endelig i tråden. Så ser vi om den skal forblive stick´et i toppen af kategorien. :thumbup:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Til teoriprøven skal man fremvise enten svensk ID eller have et familiemedlem med som kan "godkende" dig (dette gælder også for glatbane og køreprøve). At få lov til sidstnævnte kræver dog en speciel tilladelse fra vägverket som man får efter ansøgning. .
Husk lige at dem der skal godkende dig skal have svensk godkendt ID og endten skal være i slægt eller din sambo - du kan altså ikke tage din granne med ind og få hende/ham til at godkende dig.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Forrygende opskrift, Vædderen! Jeg tror den fortjener en sticky. Er der nogle der har indvendinger mod Vædderens opskrift, så skriv endelig i tråden. Så ser vi om den skal forblive stick´et i toppen af kategorien. :thumbup:
Var det ikke nemmere at kopiere den over i en ny tråd istedet for at man skal sidde og bladre hele tråden igennem for at finde guldet?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Var det ikke nemmere at kopiere den over i en ny tråd istedet for at man skal sidde og bladre hele tråden igennem for at finde guldet?
Du er dælme blevet doven af at flytte på landet!! :D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej De har fuldstændig ret med hensyn til kørekort, min søn bor hos os her i Sverige men arbejder hos en dansk arbejdskiver, han ville have han skulle have stort kørekort men nej det kan ikke lade sig gøre medmindre du flytter tilbage til Danmark vi har også prøvet alle myndigheder foruden TV2 og TVnews men intet hjælper

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

De store køreskoler har faste tider hos vegverket til køreprøve, så er man tilmeldt en af de store skoler, så kan du meget hurtigt få en tid til køreprøve- derimod er det lang ventetid hvis du selv booker tid. Jeg har taget kørekort hos Erikslust trefikskola, og det var ganske udmærket

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej min kæreste og jeg flyttede til SE i nov. hun har været igang med at tage kort i lang tid. hende første prøve 2.dec dumpede hun, og 2den prøve 3.jan dumpede desvære også, vi har med vilje ikke fortalt at vi er flyttet til svergie, da vi stadig også har dansk adr, men vores folkeregistre adr. er i SE. hvad er bedst at gøre PT? hvis hun består prøven osv næste gang, hvad skal så forhindre dem i at udstede kortet?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hej min kæreste og jeg flyttede til SE i nov. hun har været igang med at tage kort i lang tid. hende første prøve 2.dec dumpede hun, og 2den prøve 3.jan dumpede desvære også, vi har med vilje ikke fortalt at vi er flyttet til svergie, da vi stadig også har dansk adr, men vores folkeregistre adr. er i SE. hvad er bedst at gøre PT? hvis hun består prøven osv næste gang, hvad skal så forhindre dem i at udstede kortet?
At du er folkbogført i Sverige og derfor vil de ikke udstede kortet..

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
håber det er ok jeg kommer med et lille tillægsspørgsmål i din tråd ... når man har dansk kørekort kan man så gå op og bytte det direkte over til et svensk?
Ja (forudsat du har svensk bopæl og personnummer)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ja' date=' hvis du har boet eller studeret i Sverige, i mere end et halvt år.[/quote'] det er da fjollet ... hvad kan jeg så ellers få udover bankkort der er billed ID? skal jo bruge noget billedid og de fleste steder godtager vel ikke et dansk kørekort med dansk cpr!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
det er da fjollet ... hvad kan jeg så ellers få udover bankkort der er billed ID? skal jo bruge noget billedid og de fleste steder godtager vel ikke et dansk kørekort med dansk cpr!
jo langt de fleste steder godtager dansk körekort, men så er der bare de få (måske) tilfälde hvor det svenske bureaukrati spilder ind og de kräver svensk IDkort eller svensk körekort. Nogle oplever det mange steder andre kun få andre igen har aldrig haft problemer, ingen konsensus (sög evt på tråde herinde og du kan läse mange forskellige historier om samme sag). Snak med din bank om at lave svensk IDkort til dig, det fungerede for mig uden problemer eller medtagne "venner" (men jeg ved det ikke har for andre... you never know:rolleye:)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
det er da fjollet ... hvad kan jeg så ellers få udover bankkort der er billed ID? skal jo bruge noget billedid og de fleste steder godtager vel ikke et dansk kørekort med dansk cpr!
Min kammerat fik byttet sit danske kørekort til et svensk for nyligt, på trods af at han kun havde boet her ovre i et par måneder. Så det ER muligt, selv om deres regler siger noget andet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Min kammerat fik byttet sit danske kørekort til et svensk for nyligt' date=' på trods af at han kun havde boet her ovre i et par måneder. Så det ER muligt, selv om deres regler siger noget andet.[/quote'] Jeg er igang med det samme, fik det at vide efter at have fået stjålet min tegnebog i holland i efteråret, og det danske politi sagde at det skulle alle gøre, da det danske kørekort var ugyldigt efter et ½år hvor du boede uden for dk's grænser. Jeg gætter defor på at der er mange der kører rundt uden gyldigt kørekort? :) det koster 610:-sek og 120:-sek ialt som jeg har forstået det. Er dog ikke færdig med det endnu. (länstyrelsen skal have 'ansøgningen'+610:- inden de gider se på det, og vv udsteder så kørekortet, vist dér de 120:-sek kommer ind i billedet) Mvh. Flemming

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Mogens

Jow jow...

Jeg gætter defor på at der er mange der kører rundt uden gyldigt kørekort? :)
Sikkert, men det er der ingen betjent eller "sagsbehandler" hos politiet, der ved noget om. De kender iøvrigt generelt intet til de regler om kørekort, fartbøder samt klip i kørekort, som i al almindelighed er gældende - ved jeg. Jeg har nemlig udført en IRL-test flere steder hos politiet, hvor af den ene testperson var min kammerat :) Til orientering er der nedsat et udvalg, som skal sanere regleren, fordi man godt er klar over, at situationen er uholdbar...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Sikkert, men det er der ingen betjent eller "sagsbehandler" hos politiet, der ved noget om. De kender iøvrigt generelt intet til de regler om kørekort, fartbøder samt klip i kørekort, som i al almindelighed er gældende - ved jeg. Jeg har nemlig udført en IRL-test flere steder hos politiet, hvor af den ene testperson var min kammerat :) Til orientering er der nedsat et udvalg, som skal sanere regleren, fordi man godt er klar over, at situationen er uholdbar...
Ok :) men i hvilken retning vil man sanere reglerne så? Mvh. Flemming

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites