Jump to content
Missarhh

Kørekort i Sverige (inkl. "jeg har mistet mit kørekort - hvad nu?")

Recommended Posts

Edit 070708: Tilføjelse fra Moderator: "Sådan gør du..." --> http://www.sunddebat.com/showthread.php?t=9333&p=116517#post116517 Suk, det er besværligt at finde ud af reglerne for at tage kørekort, når man er bosat i Sverige. Problemet er at jeg har taget min teoriprøve i Danmark inden jeg flyttede og nu står jeg så og mangler min praktiske prøve. Jeg har snakket med politiet og kommunen og alle har forskellige meninger og henviser til hinanden. Der er flere som har sagt at jeg kan søge om dispensation for at tage den praktiske prøve i Danmark, da jeg stadig arbejder her og skal pendle frem og tilbage i bil. Nu er jeg kommet så langt, at jeg har sendt en ansøgning om dispensation til Hillerød Politi, hvor jeg har taget min teoriprøve. Men ak, de har endnu ikke svaret mig og jeg vil efterhånden bare godt have et svar der siger ja eller nej. Så - nogen der kan hjælpe mig imod det rette svar, når hverken politiet eller kommunerne ved det? :new:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest PeterK
Suk, det er besværligt at finde ud af reglerne for at tage kørekort, når man er bosat i Sverige. Problemet er at jeg har taget min teoriprøve i Danmark inden jeg flyttede og nu står jeg så og mangler min praktiske prøve. Jeg har snakket med politiet og kommunen og alle har forskellige meninger og henviser til hinanden. Der er flere som har sagt at jeg kan søge om dispensation for at tage den praktiske prøve i Danmark, da jeg stadig arbejder her og skal pendle frem og tilbage i bil. Nu er jeg kommet så langt, at jeg har sendt en ansøgning om dispensation til Hillerød Politi, hvor jeg har taget min teoriprøve. Men ak, de har endnu ikke svaret mig og jeg vil efterhånden bare godt have et svar der siger ja eller nej. Så - nogen der kan hjælpe mig imod det rette svar, når hverken politiet eller kommunerne ved det? :new:
Argh.....Vi har været igennem samme "show". Min kone var nød til at flytte til Sverige senere end mig og vores datter, fordi hun var nød til at afslutte kørekort i DK. Jeg er desværre overbevist om du ikke får dispensation...... Vi talte med både Rigspolitiet, færdelsstyrelsen og Hillerøds politi og brugte snesevis af timer......

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Argh.....Vi har været igennem samme "show". Min kone var nød til at flytte til Sverige senere end mig og vores datter, fordi hun var nød til at afslutte kørekort i DK. Jeg er desværre overbevist om du ikke får dispensation...... Vi talte med både Rigspolitiet, færdelsstyrelsen og Hillerøds politi og brugte snesevis af timer......
Søgte I om dispensation - og ved du overhovedet om det er muligt? Nogen nægter at man kan, mens andre siger at det kan man sagtens. Om ikke andet, så må jeg vel bare rykke min adresse til Danmark igen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Om ikke andet, så må jeg vel bare rykke min adresse til Danmark igen.
Er det ikke noget nemmere bare at ta' en svensk teoriprøve ? Altså, den danske og svenske prøve minder jo meget om hinanden. Husk at man i sverige ikke skal følge teoriundervisningen men bare kan læse teori derhjemme

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Er det ikke noget nemmere bare at ta' en svensk teoriprøve ? Altså, den danske og svenske prøve minder jo meget om hinanden. Husk at man i sverige ikke skal følge teoriundervisningen men bare kan læse teori derhjemme
Det ville være rart at afslutte det i Danmark, da jeg er tilknyttet en køreskole og allerede har betalt for mine prøver. Desværre var jeg bare ikke opmærksom på, at det var en hindring at tage kørekort i Danmark når man havde bopæl i Sverige. Troede naivt nok at jeg stadig kunne tage det i Danmark eftersom jeg har dansk statsborgerskab. Jeg har også læst/hørt at de svenske prøver skulle være lidt sværere, men det ved jeg ikke om holder stik? Desuden har jeg ingen anelse om hvor jeg skal henvende mig i Sverige!?!? Ikke desto mindre, så må jeg prøve at rykke Hillerød Politi for svar og så må jeg tage den derfra.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg har også læst/hørt at de svenske prøver skulle være lidt sværere, men det ved jeg ikke om holder stik? Desuden har jeg ingen anelse om hvor jeg skal henvende mig i Sverige!?!?
Nej, de svenske prøver er ikke sværere end de danske og du kan også ta' teoriprøven på dansk (altså, i sverige) Du kan jo prøve at henvende dig hos en køreskole ? Det gør man jo også i DK :th2:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Nej, de svenske prøver er ikke sværere end de danske og du kan også ta' teoriprøven på dansk (altså, i sverige) Du kan jo prøve at henvende dig hos en køreskole ? Det gør man jo også i DK :th2:
Hvor kan man tage teoripröven på dansk henne????

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg er ikke interesseret i at betale endnu en køreskole for at bestå mit kørekort. Så flytter jeg hellere min adresse hjem til Danmark og tilbage igen efterfølgende.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest PeterK
Kan da også lige tilføje, at jeg i dag har fået svar fra Hillerød Politi's advokat. De skriver at de sender min ansøgning videre til Rigspolitichefen, da han er den eneste som kan træffe en afgørelse.
Og her får du 99,9% et afslag. Det gjorde vi og som jeg skrev tidligere prøvede og talte vi med alle.... Nationalitet er ligegyldigt. Det er 100% bopælslandet som afgør det!!! Du er nød til at flytte adressen tilbage eller tag et nyt i Sverige........ Sorry jeg lyder så skråsikker, men tror mig vi prøvede alt og nogle steder var de ret positive dem vi talte med, men også i denne situation er "uvidenheden" stor ifm. at være dansk i Sverige!!!!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hvor kan man tage teoripröven på dansk henne????
Der er vist kun et sted i Malmö man kan ta' prøven... Kan desværre ikke huske adressen, men den kan du jo sikkert sagtens finde... Jeg mener der er 10-12 forskellige sprog at vælge imellem og dansk er et af dem

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Der er vist kun et sted i Malmö man kan ta' prøven... Kan desværre ikke huske adressen, men den kan du jo sikkert sagtens finde... Jeg mener der er 10-12 forskellige sprog at vælge imellem og dansk er et af dem
Vägverket i Malmö ligger på: Agneslundsvägen 14 21215 MALMÖ

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Og her får du 99,9% et afslag. Det gjorde vi og som jeg skrev tidligere prøvede og talte vi med alle.... Nationalitet er ligegyldigt. Det er 100% bopælslandet som afgør det!!! Du er nød til at flytte adressen tilbage eller tag et nyt i Sverige........ Sorry jeg lyder så skråsikker, men tror mig vi prøvede alt og nogle steder var de ret positive dem vi talte med, men også i denne situation er "uvidenheden" stor ifm. at være dansk i Sverige!!!!
Ja, det er jeg også lidt bange for, men så må jeg bare rykke min adresse tilbage. Jeg har dog fundet ud af, at kravet er at man minimum er 185 dage om året i Danmark - hvilket jeg er grundet mit arbejde. Går ud fra at det er din kones forretning i Sverige og at hun derfor ikke opholder sig så mange dage om året i Danmark. Måske dette kan være grunden til afslag? Suk, måske bare mig der prøver at bevare håbet :scared:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ja, det er jeg også lidt bange for, men så må jeg bare rykke min adresse tilbage. Jeg har dog fundet ud af, at kravet er at man minimum er 185 dage om året i Danmark - hvilket jeg er grundet mit arbejde. Går ud fra at det er din kones forretning i Sverige og at hun derfor ikke opholder sig så mange dage om året i Danmark. Måske dette kan være grunden til afslag? Suk, måske bare mig der prøver at bevare håbet :scared:
Vil bare sige at selv erhvervskort kan du ikke få lov til at tage i dk, så der er ikke noget håb forude. Og så er der noget med 3 mdr. i dk før du kan tage kørekort efter at du har haft adresse i udlandet!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest PeterK
Da min kone stod overfor samme udfordring som dig, eksisterede hendes butik slet ikke.......For hun kunne først starte den, når kørekortet var afsluttet i DK. Og så blev vi bare ramt af den vildeste domino effekt i forbindelse med det skide kørtekort, så det påvirkede vores hussalg i DK, daginstitution i Sverige, virksomhedsopstart i Sverige etc., fordi hun ikke kunne flytte adressen. Og som jeg skrev før, lad vær med at lytte til hvad de lokale myndigheder/politi fortæller dig - Det er RIGSPOLITIET som har magten og de er "Showstopperne"!! Så mit råd er: Start på et nyt i Sverige. Jeg ved du taber en del penge, men find en kørelærer der har forståelse for din situation.... For os kostede denne sititation "mange" kørekort..... Konsekvensen ved at flytte din adresse tilbage kan også være besværlig, specielt hvis man har børn.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Da min kone stod overfor samme udfordring som dig, eksisterede hendes butik slet ikke.......For hun kunne først starte den, når kørekortet var afsluttet i DK. Og så blev vi bare ramt af den vildeste domino effekt i forbindelse med det skide kørtekort, så det påvirkede vores hussalg i DK, daginstitution i Sverige, virksomhedsopstart i Sverige etc., fordi hun ikke kunne flytte adressen. Og som jeg skrev før, lad vær med at lytte til hvad de lokale myndigheder/politi fortæller dig - Det er RIGSPOLITIET som har magten og de er "Showstopperne"!! Så mit råd er: Start på et nyt i Sverige. Jeg ved du taber en del penge, men find en kørelærer der har forståelse for din situation.... For os kostede denne sititation "mange" kørekort..... Konsekvensen ved at flytte din adresse tilbage kan også være besværlig, specielt hvis man har børn.
Tak fordi at du har delt jeres oplevelse med mig. Nu har jeg da forberedt mig på, at jeg skal finde en anden løsning.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Som tidligere nævnt i denne tråd, er der ingen krav om teoritimer eller køretimer, inden man kan tage prøverne. Det eneste krav for at kunne tage teoriprøven er, at man først har bestået nogle prøver, man kan tage på køreskolens computer. Man kan få et log in, så man kan teste teoriprøverne på internettet. Som PeterK skriver, tal med en kørelærer og sæt ham/hende ind i situationen. Så kan vedkommende måske finde den bedste måde at introducere dig for det svenske system og kravene til dine kundskaber. Jeg tog motorcykelkørekort i Sverige. Teoriprøven bestod jeg, efter at have læst teoribøgerne. Der er nogle få regler i Sverige, jeg ikke kendte til fra Danmark. Ved køreprøven var jeg glad for at jeg havde taget køretimer ved en køreskole. Der var nemlig flere typer baner, man skulle kende lidt til på forhånd. Det er surt med de spildte penge i DK, men aldeles ikke umuligt at tage kortet i Sverige. Held og lykke :th2:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Som tidligere nævnt i denne tråd, er der ingen krav om teoritimer eller køretimer, inden man kan tage prøverne. Det eneste krav for at kunne tage teoriprøven er, at man først har bestået nogle prøver, man kan tage på køreskolens computer. Man kan få et log in, så man kan teste teoriprøverne på internettet. Som PeterK skriver, tal med en kørelærer og sæt ham/hende ind i situationen. Så kan vedkommende måske finde den bedste måde at introducere dig for det svenske system og kravene til dine kundskaber. Jeg tog motorcykelkørekort i Sverige. Teoriprøven bestod jeg, efter at have læst teoribøgerne. Der er nogle få regler i Sverige, jeg ikke kendte til fra Danmark. Ved køreprøven var jeg glad for at jeg havde taget køretimer ved en køreskole. Der var nemlig flere typer baner, man skulle kende lidt til på forhånd. Det er surt med de spildte penge i DK, men aldeles ikke umuligt at tage kortet i Sverige. Held og lykke :th2:
Tak for dit svar. Har allerede været inde og læse lidt om det og skrevet nogle ansøgninger ud. Jeg rejser på ferie snart og hvis jeg stadig ikke har fået svar fra Rigspolitichefen når jeg kommer hjem, så tager jeg kortet i Sverige. Kan du evt. anbefale en køreskole? Har efterhånden indset at jeg godt kan kigge langt efter at være den første som kører vores nye bil, når den ankommer til Sverige i starten af august :rolleye:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Du skal ha boet 3 måneder i DK før du kan ta køreprøven med mindre du er så heldig at få disp. Den svenske teoriprøve ER anderledes end den Danske. Du får 70 spørgsmål hvoraf 5 er testspørgsmål du må max ha 8 fejl og du har en time til det. Fra du har taget teoriprøven til den praktiske prøve går der mindst 14 dage før du kan komme op til køreprøven. Det første du gør er at skaffe dig Svensk ID som tager mellem 4-6 uger at få hjem uden det kommer du ikke til nogen prøver. Jeg vil anbefale Trelleborgs trafikskole.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Du skal ha boet 3 måneder i DK før du kan ta køreprøven med mindre du er så heldig at få disp. Den svenske teoriprøve ER anderledes end den Danske. Du får 70 spørgsmål hvoraf 5 er testspørgsmål du må max ha 8 fejl og du har en time til det. Fra du har taget teoriprøven til den praktiske prøve går der mindst 14 dage før du kan komme op til køreprøven. Det første du gør er at skaffe dig Svensk ID som tager mellem 4-6 uger at få hjem uden det kommer du ikke til nogen prøver. Jeg vil anbefale Trelleborgs trafikskole.
Det med at man skal have boet tre måneder i Danmark inden man kan tage køreprøven - hvor har du det fra? Spørger mere af interesse, da hverken kommunerne eller politiet tydeligvis kender til reglerne efterhånden.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Kørekort. Hej Alle.. Har fulgt jeres spændende diskussioner om at tage kortet i Sverige. Jeg bor i Malmø, og skal generhverve mit kort, men ved ikke om det skal være i DK el. SV? -Hvad anbefaler I? Kan man klare teoriprøven på svensk eller findes prøven på dansk i Malmø? På forhånd tak.. Bo.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Har fulgt jeres spændende diskussioner om at tage kortet i Sverige. Jeg bor i Malmø, og skal generhverve mit kort, men ved ikke om det skal være i DK el. SV? -Hvad anbefaler I? Kan man klare teoriprøven på svensk eller findes prøven på dansk i Malmø?
Tip: Læs hele tråden, inden du stiller spørgsmål ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Kørekort Hej igen.. Glemte at spørge mht. Svensk ID-kort.. Jeg har været i banker, kommunen osv, og de afviser mig og siger at skal have et svensk familie medlem ved min side, for at sige "god for mig".. Problem: Det har jeg bare ikke!! Nogen der ved hvordan jeg får fat i det på andre måder, da jeg formoder at det skal fremvises på køreskolen i Malmø? PÅ forhånd tak.. Bo.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites