Preuley 10 Anmeld indhold Skrevet June 18, 2007 Hej !!!! Så det nu jeg har brug for hjælp..... Min familie (kone + 2 piger 6 år og 18 mdr.) er nu stortset blevet enige, hvertfald konen og jeg, om at vi flytter til Sverige. Jeg har gennem de sidste 2 mdr. lurret "jer af" her på dette forum, men alle de spørgsmål jeg har, kan jeg ikke læse ud af alle de tråde der ligger herinde. Det tager enormt lang tid og så er det ikke altid, at "de andres" situation passer ind i Vores. Vi er ved at undersøge, som det første skridt, hvormeget vi kan låne. Vihar prøvet Nordea i nærum, de var sgu ikke meget bevendte, det på trods af at gutten vi havde møde med, havde indkaldt der "Sveriges ekspert" Der var rigtigt mange ting hun IKKE kunne svare på, så vi gik til Vores egen bank, han sagde lige ud:" I er de første der spørger på huskøb i Sverige!!!" Fint nok, ærlig snak. Det endte med, at vi ikke kunne låne nok, ikke engang en mil. og det er jo efterhånden ikke særlig meget, da slet ikke når jeg har 9 tommelfingre:cry: . Nu har han vidresendt Vores papirer til Sparebanken Finn eller noget i den stil, og hun var da meget sød. Desværre kunne vi heller ikke der låne det vilde, men det der egentligt er spørgsmålet vedr. lån er, hvor skal man placere sit lån? I DK eller S???? Er der nogen derude, der har gode erfaringer med eller anden bank vi kan henvende os til, som er til at tale med og som strækker sig lidt længere, så vi kan komme over den der million?? Det næste sp. der lurer sig på er, om jeg skal tage bilen med (Audi 80 stc fra 1995) som jeg efterhånden har lagt en del kroner i eller sælge den og købe en diesel i Sverige. (Regner med at køre ca. 90 km pr. dag).? Vi vil gerne placere os omkring Årstorp (Hyllinge). Jeg har mange flere sp., f.eks pendlerprisen til færgen, kan den trækkes 100% fra eller hvad?? Nå, ikke mere i denne omgang, ved godt er mange tråde herinde som sagt, men det er jo altid rart, at nogen kan give svar direkte på det der passer på Vores situation. Mange hilsen fra Preuley. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
mrode 10 Anmeld indhold Besvaret June 18, 2007 Hej !!!! Desværre kunne vi heller ikke der låne det vilde, men det der egentligt er spørgsmålet vedr. lån er, hvor skal man placere sit lån? I DK eller S???? Er der nogen derude, der har gode erfaringer med eller anden bank vi kan henvende os til, som er til at tale med og som strækker sig lidt længere, så vi kan komme over den der million?? Jeg mener det bedst kan svare sig at låne pengene i sverige, specielt nu hvor kursen er lav og renten er desuden meget lavere end man kan få i danmark. Hvis du og din familie ikke kan låne 1 mio. i din normale bank, så skal du nok ikke regne med at kunne låne meget mere i en anden bank. Det er dog forskelligt fra bankrådgiver til bankrådgiver. Det handler dog mere om jeres privatøkonomi end banken. Det næste sp. der lurer sig på er, om jeg skal tage bilen med (Audi 80 stc fra 1995) som jeg efterhånden har lagt en del kroner i eller sælge den og købe en diesel i Sverige. (Regner med at køre ca. 90 km pr. dag).? Vi vil gerne placere os omkring Årstorp (Hyllinge). Køb en ny.. du burde kunne få en bedre bil herovre for de penge du måske kan få for den (jeg har dog ingen forstand på biler, så vent på nogle andre måske svarer :) ) Jeg har mange flere sp., f.eks pendlerprisen til færgen, kan den trækkes 100% fra eller hvad?? http://www.tax.dk/pjecer/befordringsfradrag.htm Her kan du beregne fradrag og blive klogere på den slags.. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Preuley 10 Anmeld indhold Besvaret June 18, 2007 Tak skal du have Mikkel...! Så er vi et skridt længere fremme. Hilsen Preuley.(Jesper) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bananas 14 Anmeld indhold Besvaret June 18, 2007 Jeg kan da forsøge at svare på et par af dine spørgsmål Desværre kunne vi heller ikke der låne det vilde, men det der egentligt er spørgsmålet vedr. lån er, hvor skal man placere sit lån? I DK eller S???? I 99% af tilfældene vil det bedst kunne betale sig i S. Er der nogen derude, der har gode erfaringer med eller anden bank vi kan henvende os til, som er til at tale med og som strækker sig lidt længere, så vi kan komme over den der million?? Prøv om I kan få Jeres lokale Nordea til at etablere kontakt med en svensk filial - det plejer at være sådan at de fleste gør. Som alternativ kan I evt. prøve at snakke med www.Swedbank.dk - de er efterhånden ved at være specialicerede i pendlere, og kan formidle svenske lån i svenske kroner direkte. De er måske bare lidt "swamped" med sager for tiden - sikker pga. deres succes. Sendte tilfældigvis en e-mail til min rådgiver i dag, og fik en autoreply der sagde at det kunne tage nogen dage at behandle alle de henvendelser hun fik. Jeg selv har haft gode erfaringer med Swedbank - andre heride har dog haft dårlige. Det næste sp. der lurer sig på er, om jeg skal tage bilen med (Audi 80 stc fra 1995) som jeg efterhånden har lagt en del kroner i eller sælge den og købe en diesel i Sverige. (Regner med at køre ca. 90 km pr. dag).? Vi vil gerne placere os omkring Årstorp (Hyllinge). Hvis det er lidt småt med penge til flytningen kan det være en meget god idé at starte med at tage den med - du kan få registreringsafgiften tilbage fra Skat når nu flytter, og indregistrerer den i Sverige. Så kan du senere hen I ro og mag bytte den ud med en anden, hvis økonomien tillader den. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gitte-M-J 10 Anmeld indhold Besvaret July 9, 2007 vi prøvede det samme sidste år da vi skulle låne til lejligheden. vi lånte 100% i dk. det var i handelsbanken i ørestad de var rigtige gode til at svare på vores spørgsmål og gav svar efter en time - skal dog siges vi havde fundet lejligheden og lagt budget. men set fra et økonomisk synspunkt kan det klart bedere svare sig at tage et svensk lån. har man ik de 10% som bankerne kræver her over. kan man optage lånet i dk. og sener når i er flyttede her over, så flyt lånet med. held og lykke med bolig jagten. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
irode 10 Anmeld indhold Besvaret July 9, 2007 Vi købte hus i Sverige sidste efterår og undersøgte mulighed for lån i vores 'gamle' danske bank Lån&Spar. De kunne kun tilbyde et begrænset lån til alm. bankrente på huskøb i Sverige fordi de ikke kunne tage pant i et udenlandsk hus. Vi gik så til Swedbank og fik både god rådgivning og et fornuftigt lånetilbud. For os var der ingen tvivl: det er mest fordelagtigt at låne til boligen i Sverige. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret July 10, 2007 De kunne kun tilbyde et begrænset lån til alm. bankrente på huskøb i Sverige fordi de ikke kunne tage pant i et udenlandsk hus. Vi gik så til Swedbank og fik både god rådgivning og et fornuftigt lånetilbud. Danske banker kan sagtens tage pant i et svensk hus. Nordea Danmark havde pant i vores, f.eks. For os var der ingen tvivl: det er mest fordelagtigt at låne til boligen i Sverige. Enig, det er også min erfaring. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
thn 0 Anmeld indhold Besvaret July 10, 2007 De kunne kun tilbyde et begrænset lån til alm. bankrente på huskøb i Sverige fordi de ikke kunne tage pant i et udenlandsk hus. ikke fordi de ikke kunne.. fordi de ikke gider finde ud af hvordan Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Furland 10 Anmeld indhold Besvaret July 10, 2007 Jeg kan kun tilslutte mig koret på, drop de danske banker, og tag direkte kontakt med en svensk! Vi startede med at kigge på boligmarkedet herovre i 2002 og havde, da tanken havde gjort sig klar til handling, et møde med "tadaa" Nordea's sveriges ekspert. En flink kvinde, som var absolut ubrugelig, trods vores ellers udemærkede lokale bankassistent sad ved siden af... Hun fokuserede udelukkende på dansk finansierede lån, istedet for også at have haft kontakt med Nordea SE for at skrædersy en optimal løsning til os "specielle" kunder. Vi kiggede så videre på diverse ejendomme, og da vi fandt én i 2005, vi var interesseret i, kontaktede vi den lokale filial af Nordea (Hässleholm). Her fik vi så den flinkeste bankkvinde som har trodset alle sprogbarierrer, bare fordi vi var så flinke mennesker (tror vi selv! :-) Vi holdte første møde, trods den første ejendom blev valgt fra i processen, hvor vi kom velforberedt, med et tight budgetskema, lønsedler, ansættelseskontrakter osv. Vi havde sat alt højt, så vi ikke skulle overraskes senere... Det endte med, at vi fik godkendt 100% belåning, på vores glatte ansigter... og en flaske god rødvin! :-D Føl jer frem, og ring rundt, dem der afviser jer, er alligevel ikke nogle i vil blive glad kunder hos! Held og lykke! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
irode 10 Anmeld indhold Besvaret July 10, 2007 ikke fordi de ikke kunne.. fordi de ikke gider finde ud af hvordan ... muligt. Og nu har de så et par gode kunder mindre Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Junkeren 10 Anmeld indhold Besvaret July 14, 2007 ... muligt. Og nu har de så et par gode kunder mindre Jeg havde besøg af en af mine venner forleden, der er erhvervsrådgiver i en dansk filial af Danske Bank. Her diskuterede vi problemstillingen, og han havde egentlig nogle fine pointer: Banken skal jo ikke tag unødvendige risici. At tilbyde boliglån i udlandet uden at kende markedet, lokal lovgivning, procedurer ved tvangsauktion, osv. vil være en noget hovedkulds aktion fra bankens side. Så jeg kan egentlig godt forstå, at danske banker ikke "gider" tilbyde lån til boliger i Sverige. Det er både forøget bøvl og forøget risiko fra bankens side. En svensk bank kender derimod forholdene... Det er noget med at man skal gøre det man er bedst til. :) /Junkeren Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret July 14, 2007 Banken skal jo ikke tag unødvendige risici. At tilbyde boliglån i udlandet uden at kende markedet, lokal lovgivning, procedurer ved tvangsauktion, osv. vil være en noget hovedkulds aktion fra bankens side. Så jeg kan egentlig godt forstå, at danske banker ikke "gider" tilbyde lån til boliger i Sverige. Det er både forøget bøvl og forøget risiko fra bankens side. En svensk bank kender derimod forholdene... Det er noget med at man skal gøre det man er bedst til. :) /Junkeren Nu er det altså ikke noget vildt økonomisk eventyr at yde et lån med sikkerhed i en svensk privatbolig, og Danske Bank er tilmed etableret i Sverige. Men problemstillingen er vel en anden: Det, man kommer ud for, er, at den danske bank eller Den Danske Bank vil pådutte en et alt for dyrt boliglån fra den hylde, hvor de har boliglån uden optimal sikkerhed. Det er en sekundavare, de prøver at sælge, og de fortæller ikke kunden, at det ikke er førsteklasses varer. I stedet for burde de give kunden det gode råd at tage lånet i Sverige og eventuelt formidle kontakten til den svenske samarbejdspartner. Men det er så ikke lige noget der udløser interne bonuser og provisioner. Jeg fik for nylig noget kreditværk hos BRF. Kreditten skulle udbetales af BRF's bank, og så spurgte jeg, om man ikke kunne lave det sådan, at pengene kom gennem min egen bank, så jeg kunne slippe for at få en bankforbindelse mere. Næh, det kunne ikke lade sig gøre, sagde BRF-manden så, men jeg kunne jo bare gå hen i min egen bank og få nøjagtig det samme produkt, som BRF kunne tilbyde. Det er sådan noget, der skaber tillid, og ikke alle mulige smarte annoncer. Det er i øvrigt også sådan, man snyder folk. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Markowitch 12 Anmeld indhold Besvaret July 14, 2007 Hvorfor ikke hellere låne i yen - den har faldet overfor euro de sidste to år og renten er lav. http://finance.yahoo.com/currency/convert?from=JPY&to=EUR&amt=1&t=2y Så kan vi snakke om et vildt økonomisk eventyr :o Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret July 14, 2007 Hvorfor ikke hellere låne i yen - den har faldet overfor euro de sidste to år og renten er lav. http://finance.yahoo.com/currency/convert?from=JPY&to=EUR&amt=1&t=2y Så kan vi snakke om et vildt økonomisk eventyr :o Jeg har også undret mig over, at ingen smutter til Japan og låner pengene med sikkerhed i danske/svenske ejendomme - måske ser det lidt for eventyrligt ud fra en japansk synsvinkel. Set fra Europa er det da ikke så skævøjet. Det er sikkert kun et spørgsmål om tid, før verdens boligfinansieringsmarkeder vokser sammen. Endnu et godt argument for at købe en lejlighed, som man egentlig ikke har råd til. :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Markowitch 12 Anmeld indhold Besvaret July 14, 2007 Jeg fandt lige dette tilbud fra Shinsei Bank: http://www.shinseibank.com/english/housing/campaign.html Renterne er utroligt lave - alt er under 2% p.a. og lånemultiplieren er oppe på 6.1 for 30 årige lån. Dvs. er indkomsten 500.000 kr. så kan man låne ca. 3 millioner (wow). Man skal så håbe at yen bliver ved med at falde ifht. euro, så valutakursen også hjælper til med at betale gælden. Nu mangler vi så blot en exit-strategi i fald yen skulle begynde at stige! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bananas 14 Anmeld indhold Besvaret July 14, 2007 Ja Yen-lån ser skidesmart ud ved første øjekast set med en normal privat-persons øjne. Det er det bare ikke. Grunden hertil hedder den internationale renteparitet: http://www.answers.com/topic/interest-rate-parity Det er desværre lidt langhåret at forstå den - derfor skal der nok være nogen privatpesoner som hopper på yen-lånene. Basalt set vil man i det gennemsnitlige udfald ende med at tabe ligeså meget på valutkursen, som man har sparet på renten. Men samtidgt har man så påtaget sig en gevaldig ekstra valutakursrisiko uden på nogen måde at blive belønnet for dette. Efter skat bliver det noget endnu større sovs. For renterne kan man trække fra i skat, men et valutakurstab kan man ikke. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Preuley 10 Anmeld indhold Besvaret July 24, 2007 Vi købte hus i Sverige sidste efterår og undersøgte mulighed for lån i vores 'gamle' danske bank Lån&Spar. De kunne kun tilbyde et begrænset lån til alm. bankrente på huskøb i Sverige fordi de ikke kunne tage pant i et udenlandsk hus. Vi gik så til Swedbank og fik både god rådgivning og et fornuftigt lånetilbud. For os var der ingen tvivl: det er mest fordelagtigt at låne til boligen i Sverige. Hej og tak for alle Jeres svar. Vi er nu kommet et skridt videre, da vi af vores bank Lån&Spar, blev sat i kontakt med Deres samarbejdspartner Sparbanken Finn. Efter et MEGET kort møde i fredags, med vores 2 børn, en hylende og en snakkende:fight: , kom rådgiveren frem til, at vi uden videre kunne låne 1,5 mil SKr. Fik enda et lånebevis med ud af døren.....:th2: Så sidder jeg godt hjemme i stuen i lille DK og kigger på kalkylen....Hmmm, den skat hun har beregnet ser da ikke særlig høj ud, tænker jeg og undre mig over hvorfor vi skulle tage vores årsopgørelser med. Har lige fået email fra hende og min mistanke blev bekræftiget:sick: Hun har lavet skatteberegningen "på Svensk"!! Altså en trækprocent på Svensk! Hvordan udregningen er lavet, måtte jeg ikke få at vide??! Nu var man lige så glad... Der må da være et eller andet sted man kan henvende sig, hvor man kan få at vide:" Okay, hvis huset koster dèt, din løn er dèt, dine fradrag bliver sådan, så har du så meget til at betale hus og andre udgifter!" Nogle gode råde modtages gerne..... Jesper Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
mrode 10 Anmeld indhold Besvaret July 24, 2007 Ak ja, min bankrådgiver i den svenske Nordea beregnede også et sygt højt rådighedsbeløb. Fx. ville hun ikke vide hvad mine reelle omkostninger var til bilen, men havde et standardbeløb hun blot satte ind. Så jeg havde næsten det dobbelte rådighedsbeløb i hendes budget efter faste omkostninger end jeg har i virkeligheden Prøv at høre jeres danske rådgiver om hun vil beregne jeres budget. Med det svenske låns renter, befordringsfradrag osv. Ellers må I få fat på en der kan beregne det for jer. Jeg kan ikke selv lige finde tiden til det lige nu - måske i næste uge. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Preuley 10 Anmeld indhold Besvaret July 24, 2007 Hej Mikkel, Tak for svaret. Jeg har næsten lige sendt en mail til Swedbank Helsingborg og håber de kan hjælpe med en udregning, eller vil jeg måske gerne tage dig på ordet *GG*. Har lige hurtigt prøvet at sætte tal ind i det excelark du har lavet, men give op ved km-regnskabet og færge osv. Det jeg sgu ingen ørn til;-( Nå, men tak igen. Mange hilsner Jesper Wagner Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Preuley 10 Anmeld indhold Besvaret July 24, 2007 Hej Furland, Tak for svaret. Jeg er glad for, at det gik så godt for Jer. Hende, den der "Sverigs ekspert", hvis altså det er den samme blonde dame som vi talte med, ja, så er hun talentløs på kundernes vegne... Hun gjorde nøjagtigt det samme med os, nemlig anbefale deres egne lån i stedet for Svenske (Nordea). Nå, men har lige sendt mail til Swedbank i Helsingborg. Så må vi se hvad der sker;-) Med venlig hilsen Jesper Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
mrode 10 Anmeld indhold Besvaret July 24, 2007 Husk nu, at en bank"rådgiver" er en sælger som helst skal sørge for at deres kunder køber så mange af bankens produkter som overhovedet muligt. Det får de deres provision af. En dansk bank-sælger får ikke noget ud af at anbefale et lån i deres svenske afdeling, hvorfor de selvfølgelig ikke gør det. En anden lille ting, så tror jeg ikke at Swedbank i Helsingborg kan beregne dansk skat - bare så I er advaret. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Preuley 10 Anmeld indhold Besvaret July 24, 2007 Hej igen, Okay...., det hører jeg dem lige om inden jeg farer derover!! Jeg må have fat i Swedbank Danmark;-) Tak igen. Jesper Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites