TheMustangMan 10 Anmeld indhold Skrevet June 13, 2007 Jeg har selvfølgelig søgt rundt her på forummet, og har fundet nogle ting, men der er stadig nogle ting som jeg er i tvivl om. Boligen: Men kæreste og jeg har købt et hus i Danmark med overtagelses dato 1/7. Der flytter hun også ind, men da min bostadsrätt endnu ikke er solgt her, hvad skal jeg så gøre? Skal jeg flytte min adresse med det samme, eller lade den være her indtil huset er solgt? Når jeg så skal flytte min adresse er det så nok at gå ind på http://www.adressandring.se/ eller skal jeg også udfylde denne her blanket og sende til Skatteverket? Men det er ikke noget med internordisk flyttebevis mere vel, det er bare og gå ned på folkeregisteret i Danmark ikke? Bilen: Den skal vel bare afmeldes vha af den seddel (registrerings aftesten)? Jeg har en forsikring på den som åbenbart ikke kunne siges op før efter et år. Men hvordan nu når jeg afmelder bilen og flytter, kan jeg så stadig ikke sige den op? Jeg skal nok have den med til Danmark, men dog i første omgang uden at indregistrere den. Hvad gør jeg der? Skal den anmeldes et eller andet sted? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
LotteB 10 Anmeld indhold Besvaret June 13, 2007 Jeg har selvfølgelig søgt rundt her på forummet, og har fundet nogle ting, men der er stadig nogle ting som jeg er i tvivl om. Når jeg så skal flytte min adresse er det så nok at gå ind på http://www.adressandring.se/ eller skal jeg også udfylde denne her blanket og sende til Skatteverket? Men det er ikke noget med internordisk flyttebevis mere vel, det er bare og gå ned på folkeregisteret i Danmark ikke? Det er altid en god ting at reg. adresseændring, hvis du vil være sikker på at få din post eftersendt:th2: Du skal ikke udfylde den blanket du henviser til fra SKV jf. aftalen mellem de nordiske lande. Du gi´r også selv svaret, nemlig bare at troppe op på Folkeregistret i DK. Det er så dem, der skal melde tilbage til SKV, at du nu er registreret i DK. Det internordiske flyttebevis afgik ved døden den 1/1-07:) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
TheMustangMan 10 Anmeld indhold Besvaret June 13, 2007 Det er altid en god ting at reg. adresseændring, hvis du vil være sikker på at få din post eftersendt:th2: Du skal ikke udfylde den blanket du henviser til fra SKV jf. aftalen mellem de nordiske lande. Du gi´r også selv svaret, nemlig bare at troppe op på Folkeregistret i DK. Det er så dem, der skal melde tilbage til SKV, at du nu er registreret i DK. Det internordiske flyttebevis afgik ved døden den 1/1-07:) Tusind tak. Så mangler jeg bare svar på de sidste ting :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Trine Anmeld indhold Besvaret June 13, 2007 Tusind tak. Så mangler jeg bare svar på de sidste ting :) det er fuldstændig ligegyldigt i hvilken rækkefølge du sælger/køber/flytter. Du bliver beskattet af din boliggevinst lige meget hvad...sorry Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Mogens Anmeld indhold Besvaret June 13, 2007 Bilen: - Hvad gør jeg der? Nu skriver du ikke noget, hvad det ér for en bil. Er den letomsætteig ift. danske forhold, tager du den med - det modsatte laver du en aftale om kommisionssalg hos een af bilhandlerne, vi kender her på debatten Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
millis 10 Anmeld indhold Besvaret June 14, 2007 det er fuldstændig ligegyldigt i hvilken rækkefølge du sælger/køber/flytter. Du bliver beskattet af din boliggevinst lige meget hvad...sorry jeg troede faktisk ikke at man skulle betale skat af bolig gevinst... har hørt at hvis 1. det er første gang man sælger så skal der ikke beskattes... 2. hvis du arbejder i dk og hører under deres regler, bliver du heller ikke beskattet.. muligt jeg tager fejl, men hvor kan jeg læse om det????? millis Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
cornisland 10 Anmeld indhold Besvaret June 14, 2007 Noget af min familie er lige flyttet fra sverige til dk, de sagde at de ikke skulle betale skat af gevinsten ved salg, hvis de købte noget inden for EU inden for 365 dage, hvordan Sverige har tænk sig at kontrollere dette aner jeg ikke Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Thomas 10 Anmeld indhold Besvaret June 14, 2007 jeg troede faktisk ikke at man skulle betale skat af bolig gevinst... har hørt at hvis 1. det er første gang man sælger så skal der ikke beskattes... 2. hvis du arbejder i dk og hører under deres regler, bliver du heller ikke beskattet.. muligt jeg tager fejl, men hvor kan jeg læse om det????? millis Ja du har fejl og du kan læse om det herinde:) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
skallstorp 11 Anmeld indhold Besvaret June 14, 2007 Gevinsten med til EU land Man kan vel ifölge nye regler tage gevinsten med til et andet EU land og sätte den der som hvis det var et andet hus i Sverige (dyrere hus altså end det solgte) Selv Danske sommerhus ejere bliver beskattet ved gevinst af ödegården. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
LarsN 10 Anmeld indhold Besvaret June 15, 2007 Øh, har jeg forstået det rigtigt: Hvis man køber et hus i 2000 til 2.mio kr og sælger samme hus i 2007 til 3 mio kr., så skal man betale skat af en million kroner? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
thygesen 0 Anmeld indhold Besvaret June 15, 2007 Det er rigtigt forstået i grove træk.. 1. du kan trække visse udgifter fra som forbedrende som ikke er ældre end X år.. 2. hvis du køber et nyt DYRERE hus kan du få Uppskov, altså udsat betalingen.. Al information kan altså findes herinde eller på www.oresunddirekt.com Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
LotteB 10 Anmeld indhold Besvaret June 15, 2007 jeg troede faktisk ikke at man skulle betale skat af bolig gevinst... har hørt at hvis 1. det er første gang man sælger så skal der ikke beskattes... 2. hvis du arbejder i dk og hører under deres regler, bliver du heller ikke beskattet.. muligt jeg tager fejl, men hvor kan jeg læse om det????? millis Du kan starte med at læse det storartede værk som Nils har begået: Pendlerguiden (se nedenstående link). Der kan du få rigtig mange gode oplysninger omkring skat på boligsalg...... og forøvrigt mange andre relevante oplysninger om det at flytte til Sverige:thumbup: http://pendler.scanianet.dk/skat/#UDSÆTTELSE Og hvis du ikke synes det er uddybende nok, er der jo altid Skatteverket´s hjemmeside:) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
LarsN 10 Anmeld indhold Besvaret June 15, 2007 Det er rigtigt forstået i grove træk.. 1. du kan trække visse udgifter fra som forbedrende som ikke er ældre end X år.. 2. hvis du køber et nyt DYRERE hus kan du få Uppskov, altså udsat betalingen.. Al information kan altså findes herinde eller på www.oresunddirekt.com Jeg skulle vist have præciseret, at jeg mener i Danmark. Gælder det samme her? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
thygesen 0 Anmeld indhold Besvaret June 15, 2007 Hvis du flytter fra danmark til danmark betaler du IKKE skat af fortjenesten.. MEEEN hvis du kommer fra sverige til danmark skal du betale, eller søge uppskov som der lige er kommet en EU regel om.. Hvis du flytter fra Danmark til Sverige skal du vente med at flytte adresse til du har fået solgt hus/lejllighed i danmark da du ellers skal svare skat af din fortjeneste til Sverige.. Det kan du også søge mere om herinde Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
TheMustangMan 10 Anmeld indhold Besvaret June 15, 2007 Hvis du flytter fra danmark til danmark betaler du IKKE skat af fortjenesten.. Fra Danmark til Danmark? Mener du ikke fra Sverige til Danmark? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
thygesen 0 Anmeld indhold Besvaret June 15, 2007 Nej for den står lige nedenunder i min tekst.. Det var for at præcisere at man i danmark IKKE opererer med denne skat af overskuddet, men hvis du kommer fra Sverige til Danmark så slipper du ikke, medmindre du søger Uppskov og Sverige ellers accepterer den EU dom. Så nej, det var bevidst at der stod danmark til danmark.. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
millis 10 Anmeld indhold Besvaret June 15, 2007 Ja du har fejl og du kan læse om det herinde:) sjovt...!! min søster er lige flyttet fra sverige til dk, og skulle IKKE betale skat af gevinsten.... hmmmmm... ja jeg kan læse om det herinde..:th2: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rene Larsen 10 Anmeld indhold Besvaret June 15, 2007 sjovt...!! min søster er lige flyttet fra sverige til dk, og skulle IKKE betale skat af gevinsten.... hmmmmm... ja jeg kan læse om det herinde..:th2: Så havde hun også fået underskriften på købsaftalen i DK FØR hos flyttede sin adresse til Sverige - eller?? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
thygesen 0 Anmeld indhold Besvaret June 15, 2007 Så havde hun også fået underskriften på købsaftalen i DK FØR hos flyttede sin adresse til Sverige - eller?? Tror du blander noget sammen, eller også gør millis.. for du kan ikke "snyde" fra Sverige til Danmark.. men derimod fra Danmark til Sverige kan man lave "tricket" med underskriften. Millis: hvornår er de flyttet? Man får nemlig først opkrævningen året efter da man jo rent faktisk har 12 måneder(mener jeg det er) til at købe noget andet og søge uppskov.. Så regningen kan altså godt komme op til 1½ senere.. (Der er noget med at den skiller ca. midt i året.. ) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
skallstorp 11 Anmeld indhold Besvaret June 15, 2007 Skat Jeg kender en Dansker boende i DK, men med ødegård i Sverige, han fik først regningen 8 år efter ! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
millis 10 Anmeld indhold Besvaret June 15, 2007 Tror du blander noget sammen, eller også gør millis.. for du kan ikke "snyde" fra Sverige til Danmark.. men derimod fra Danmark til Sverige kan man lave "tricket" med underskriften. Millis: hvornår er de flyttet? Man får nemlig først opkrævningen året efter da man jo rent faktisk har 12 måneder(mener jeg det er) til at købe noget andet og søge uppskov.. Så regningen kan altså godt komme op til 1½ senere.. (Der er noget med at den skiller ca. midt i året.. ) hun flyttede ind for 2 år siden og flytter nu her fra den 1/7-07 tilbage til dk.. hendes mailer har undersøgt det for hende, og hun siger så længe hun er dansk statsborger og hører under reglerne mht skat osv i dk, skal hun IKKE beskattes.. det er hvad hun har fået fortalt.. millis Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
thygesen 0 Anmeld indhold Besvaret June 15, 2007 hun flyttede ind for 2 år siden og flytter nu her fra den 1/7-07 tilbage til dk.. hendes mailer har undersøgt det for hende, og hun siger så længe hun er dansk statsborger og hører under reglerne mht skat osv i dk, skal hun IKKE beskattes.. det er hvad hun har fået fortalt.. millis Ok.. nu vil jeg jo ikke modsige og påstå jeg er klogere end mægleren.. men hvis jeg var dig, ville jeg foreslå din søster at kontakte øresunddirekt og skatteverket.. for den gør altså ondt hvis man ikke regner med at få en regning på måske 100.000skr om 1 år.. Jeg er ret sikker i min sag.. næsten 100, men jeg vil med glæde give en undskyldning hvis jeg ikke har ret.. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
millis 10 Anmeld indhold Besvaret June 15, 2007 Ok.. nu vil jeg jo ikke modsige og påstå jeg er klogere end mægleren.. men hvis jeg var dig, ville jeg foreslå din søster at kontakte øresunddirekt og skatteverket.. for den gør altså ondt hvis man ikke regner med at få en regning på måske 100.000skr om 1 år.. Jeg er ret sikker i min sag.. næsten 100, men jeg vil med glæde give en undskyldning hvis jeg ikke har ret.. tak.. siger jeg videre...:) og vender tilbage med svar... millis Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
thygesen 0 Anmeld indhold Besvaret June 15, 2007 http://www.skatteverket.se/blanketterbroschyrer/broschyr/info/321.4.39f16f103821c58f680007425.html Har selv kigget lidt på skatteverket.. og desværre tror jeg at hun rammes som alle andre.. Der er i hvert fald links til lidt læsestof.. dog er det på bostadsrätter jag har fundet frem. Nederst er der link til småhus(villa). Hun kan dog søge om uppskov hvis boligen passer ind i det der står på side 21 og 22.. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
LotteB 10 Anmeld indhold Besvaret June 15, 2007 hun flyttede ind for 2 år siden og flytter nu her fra den 1/7-07 tilbage til dk.. hendes mailer har undersøgt det for hende, og hun siger så længe hun er dansk statsborger og hører under reglerne mht skat osv i dk, skal hun IKKE beskattes.. det er hvad hun har fået fortalt.. millis http://www.skatteverket.se/blanketterbroschyrer/broschyr/info/321.4.39f16f103821c58f680007425.html Har selv kigget lidt på skatteverket.. og desværre tror jeg at hun rammes som alle andre.. Der er i hvert fald links til lidt læsestof.. dog er det på bostadsrätter jag har fundet frem. Nederst er der link til småhus(villa). Hun kan dog søge om uppskov hvis boligen passer ind i det der står på side 21 og 22.. Det er jo fuldstændig forrykt, at mægler giver en så helt igennem forkert rådgivning:eek: Thygesen har fuldstændig ret! Du vil ALTID blive beskattet af en evt. gevinst ved salg af bolig i Sverige. Det er de svenske skatteregler der hér gælder og det er uanset hvor du skatter eller hvilket statsborgerskab du har! Det andet har intet med virkeligheden at gøre:fight: Der kan så evt. være en mulighed for at søge udsættelse af skatten, såfrem og ifald visse betingelser er opfyldt, som også nævnt længere oppe i tråden. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites