Jump to content
Guest Mogens

Ethanol 4 kr billigere pr liter

Recommended Posts

Guest Mogens

Da jeg tankede Renault'en nordpå idag, kunne jeg se, at diffen mellem benzin/diesel og E85 er oppe på knap 4 kr pr liter! Det rykker da vist alvorligt ved rentabiliteten i at vælge en dieselmotor i pendlerbilen...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Mogens

Masser af muligheder

som vel og mærke er forberedt til E85. Det er jo ikke alle der er det.
Både Saab, Volvo og Ford har dem !

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg skal ikke kunne gøre mig klog, har bare hørt snak om at prisen pr km skulle være omtrent den samme, bare med lidt mere effekt på E85's side. Var vist også en af årsagerne til afgiftslettelsen på E85 (udover det økologiske, som så er vås) at bilisterne skulle kunne holdes skadesløse ved at køre det økologisk mere korrekte brændstof... At det så ikke er Co2 neutralt endnu, er en helt anden side af sagen...:P Selv holder jeg mig til min drømme bil....En Tesla.... :D

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Debatten i medierne omkring det økologiske og miljøansvarlige går også på at biobrændsel som E85, som jo laves af blandt andet majs, kan betyde enten sult eller yderligere begræsning af skove. Sult, da en bil er estimeret til på 1 år at forbruge majs fra landbrugsjord, som ellers kunne give mad til 7 mennesker i samme tidsrum. Alternativt kunne man udvide landbruget og have flere marker, som så ville resultere i færre skovområder. Kilde: http://en.wikipedia.org/wiki/E85 Jeg synes dog at have hørt noget om at om nogle år så vil man finde en løsning på dette vha. afbrænding af affald istedet for brug af majs. Men er ikke sikker på dette.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Nøh' date=' ikke iflg. Saab - www.saabsverige.com/main/SE/sv/model/95/techspecs.shtml 2.3t Biopower 210 hk kører 12,8/6,6/8,9; aut.14,8/7,2/10,0 2.3t 260 hk kører 12,9/6,6/8,9; aut. 15,4/7,1/10,2. 2.0t 150 hk kører 12,6/6,9/9,0; aut. 14,9/7,6/10,3
Mogens du skal lige huske at læse fodnoten:
*Värden med bensin.
Dette skyldes vist noget EU bavl, med typegodkendselse eller hvad ved jeg ,der gør at man altid skal opgive snitforbruget med benzin. Etanolbiler kører ca 20-25% kortere med E85 i tanken...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Så vidt jeg har kunne regne ud, så kan det godt betale sig for mig at købe en biopower. Så det har jeg gjort:-) Saab 9-3 køre ved blandet kørsel 10l/100km på E85 og 8l/100km for 95oktan. Så vidt jeg kunne regne, spare jeg omkring 4000,- pr år, ved kørsel på 20000km på år Plus den ekstra effekt selvfølgelig:-)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, med generation 1 ethanol udvikling er der inegn gevnist... Som du nævner, så bruger man vigtige afgrøder til produktionen, plus Co2 udvikling under produktionen er lige så stor og energi krævende som hvis man bare hældte bensin i tanken og kørte. Når de kommer videre med anden generations produktion, så kan man bruge bla bio affald og lign, plus mindre energi krævende produktion, så begynder det at ligne noget

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har forsøgt mig med E85 i min A6'er. Den køre lidt kortere på literen, så der er lidt at spare. Man skal dog være opmærksom på at etanolen opløser benzinslanger og pakninger med tiden, hvis bilen ikke er bygget til det. Så jeg har kun i ny og næ spædet op med E85 i benzinen fx. 15-20L E85 til 40L benzin. Motoren kan jeg ikke mærke forskel på, Oktantallet bliver forhøjet lidt så den går fint - måske er der lidt tab af HK.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Supermule

Der er ABGSOLUT ikke tab af effekt...Tværtimod. Dog skal din bil ha' mulighed for at udnytte det højere oktantal. Men hvis du plejer at køre med 95, så burde du kunne mærke forskel...

Jeg har forsøgt mig med E85 i min A6'er. Den køre lidt kortere på literen' date=' så der er lidt at spare. Man skal dog være opmærksom på at etanolen opløser benzinslanger og pakninger med tiden, hvis bilen ikke er bygget til det. Så jeg har kun i ny og næ spædet op med E85 i benzinen fx. 15-20L E85 til 40L benzin. Motoren kan jeg ikke mærke forskel på, Oktantallet bliver forhøjet lidt så den går fint - måske er der lidt tab af HK.[/quote']

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Synes E85 virker mindre attaktivt end Diesel http://www.miljofordon.se/latta/fordon/detail.asp?iBilModID=397 Benzin = 14.3 km pr L E85 = 10.6 km pr L Ca. 34% længere på literen på Bezin Så E85 skal være mindst 34% billigere end E85, synes ikke der er meget at spare. E85 koster ca. 7.44kr Benzin ca. 9.54 7.44x1.34=9.96, alså kan det ikke betale sig med E85. Ihvertfald ikke på den bil Eller er det min matematik som ikke er så god :) Claus

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Holtaop!!! Har lige været forbi og læse lidt svenske miljøfanatikeres hjemmesider. Hvis man tager de kildekritiske briller af, er der ikke noget effekttab af betydning. Det handler bare om at pøse på i små sjatter og finde ud af hvilket blandingsforhold, der bedst glider ned i Corolla'en. Men er det virkelig så nemt???? Kan jeg bare uden videre tanke de første 5 liter som E85 på en almindelig benzinmotor, der kører på oktan 92? Så synes jeg da det er værd at gøre det. Måske ku den nuværende Etanol-fremstilling være mere miljørigtig, men det er ligeså meget et holdningsspørgsmål. :) /Junkeren

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Hehe ja, men da du ikke køre længere på literen med det i tanken, det er lige så omkostningsfuldt for miljøet, så er den eneste gevinst en minimal effekt udvikling, og du skal så passe på ikke at ødelægge slanger etc... Derudover, har AL bensin i sverige allerede ca 5-8% ethanol indhold... lidt ala det Statoil i DK sælger som deres miljørigtige valg... :P

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Altså min gamle Saab 9000 fra 1988 triller lige så fint med rent E85 i tanken som med alm benzin. og den går ca 10 Km/l uanset hvad jeg har i tanken. Dog kan "check Engine" lampen begynde at lyse ved meget tomgang med ren E85. Den indikere blot at Lambda sonden har svært ved at korrigere for det ændrede oktantal/brændværdi mellem benzin og E85. Dog er bilen en del sløvere med E85 i tanken. Det med at den æder slanger og pakninger er noget fis. Kan det holde til benzin kan det bestemt også holde til E85, jeg har brugt E85 i flere år nu og specielt til syn giver det rigtigt fine værdier i udstødnings testen. Så det er bare at hælde i gradvist indtil bilen begynder er gå dårligt, når den så begynder er hakke og være sløv så topper man da bare efter med benzin og vupti har du fundet det blandings forhold netop din bil kan klare. MvH Eg

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Guest carspar

Ja jeg har den sidste tid købe Diesel i malmö for lidt under 8 skr literen og med 19,5 km/liter er jeg en tilfreds pendler.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Guest carspar

Jeg holder dog øje med literprisen på majsolie i livsmeddel butikkerne det er jo også efterhånden lave priser!!! Men jeg er ikke helt med på det der Biodiesel hvornår kommer det? jeg er meget interesseret. De har jo snakket om at omlægge sukkeroemarkerne til majs marker så kan de lave olie af det til biler, men er der Biodiesel? jeg ved det ikke helt.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Supermule

Det der er bare noget pis at lukke ud...... Og du kan bande på at dine pakninger og slanger bliver ædt op.....Bare vent. Hvorfor tror du at et firma som BSR, bruger så mange penge på research og bygger biler om til E85???? Nok ikke for sjov......

Altså min gamle Saab 9000 fra 1988 triller lige så fint med rent E85 i tanken som med alm benzin. og den går ca 10 Km/l uanset hvad jeg har i tanken. Dog kan "check Engine" lampen begynde at lyse ved meget tomgang med ren E85. Den indikere blot at Lambda sonden har svært ved at korrigere for det ændrede oktantal/brændværdi mellem benzin og E85. Dog er bilen en del sløvere med E85 i tanken. Det med at den æder slanger og pakninger er noget fis. Kan det holde til benzin kan det bestemt også holde til E85, jeg har brugt E85 i flere år nu og specielt til syn giver det rigtigt fine værdier i udstødnings testen. Så det er bare at hælde i gradvist indtil bilen begynder er gå dårligt, når den så begynder er hakke og være sløv så topper man da bare efter med benzin og vupti har du fundet det blandings forhold netop din bil kan klare. MvH Eg

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...