Prospero 10 Anmeld indhold Skrevet June 1, 2007 Jag misstänker att det snart kommer att bli strejk på min arbetsplats. Är inte med i någon fackförening, så vad ska jag egentligen göra vid strejk? Fackföreningen kallar väl ut sina medlemmar i strejk, men jag är ju inte medlem, så de kallar ju inte ut mig. Det blir å ena sidan dyrt för mig att strejka om jag inte får någon ersättning för att täcka upp det jag förlorar i lön, men å andra sidan kommer jag nog att bli ganska hatat på jobbet om jag inte strejkar. Ska gå med i facket så fort som möjligt, men jag vet inte om jag hinner innan strejken startar. Snälla hjälp! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Supermule Anmeld indhold Besvaret June 1, 2007 Tag semester....:) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Furland 10 Anmeld indhold Besvaret June 1, 2007 Om du är anstäld i et dansk företag, som jag givetvis tror, så har du selv rät at välga om du vil eller inte vil bli medlem i en facklig organisation. Den enda som i den här situation kan rådge dig, är kanske den "Tillidsmand" som är facket's representant på jobbet. Annars får du 0 lön, och 0 ersätning!!! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Prospero 10 Anmeld indhold Besvaret June 1, 2007 Min arbetsplats tillitsman är riktigt usel, så jag tror inte att han kan hjälpa mig så mycket. Hur ser man egentligen på strejkbrytare i Danmark? Kommer jag verkligen att bli hatad? Min ekonomi är extremt sårbar just nu, och jag tror inte att jag kan klara av en strejk utan pengar. Och har inte fackföreningar i Danmark någon minimum-tid man ska varit medlem för att få rätt till ersättning vad strejk? Jag vet förresten inte om någon på mitt jobb har rätt till ersättning. Jobbar som brevbärare hos Post Danmark, och vad jag har hört så är det olagligt för oss att strejka. Då kan väl endast bli tal om en icke-godkänd strejk? Och då har väl inte någon rätt till ersättning? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Furland 10 Anmeld indhold Besvaret June 1, 2007 Når det er en overenskomst-stridig arbejdsnedlæggelse, altså en strejk hvor der ikke har været indledende forhandlinger sideløbende med en officiel strejkevarsel, så er har du to problemer som jeg ser det: 1. Var du med i en Fagforening, no-matter hvor ussel tilidsmanden er, så ville strejke-kassen hvis foreningen har en sådan, dække selv under en overenskomst-stridig arbejdsnedlæggelse, da facket jo selv har varslet om denne. 2. Når det er en sådan strejke, er det helt op til dig som medarbejder at vurdere hvor din "loyalitet" ligger! Företag eller "Facket". Om dine kollegaer direkte vil hade dig, er jo lidt svært at sige, da kun du kender dem! Ofte kan man blive "set ned på" af kollegaer, men prøv at tage en direkte snak med kollegaer du stoler på, og forklar dem dit problem mht. ekonomi osv. Det med "Arbejdersolidaritet", eksisterer stadig på visse arbejdspladser, altså eftertanken om arbejderne bør stå sammen mod den frygtelige ledelses udnyttelse, men ofte går der "Rød Sute" (läs: Dagis upförsel) i holdningerne, og i 2007 er det dig selv der afgør hvad og hvornår du vil gøre noget. Om du møder ind på arbejde giver igen visse konsekvenser for dig, men kan du leve med kollegaernes "trusler" når du så kan beholde dit job? Anywho, held og lykke med valget... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
MC Manden 10 Anmeld indhold Besvaret June 1, 2007 Jag misstänker att det snart kommer att bli strejk på min arbetsplats. Är inte med i någon fackförening' date=' så vad ska jag egentligen göra vid strejk? [/quote'] Find et andet job end hos SAS Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Thomas 10 Anmeld indhold Besvaret June 2, 2007 Find et andet job end hos SAS Nu skriver han jo at han arbejder ved post danmark;) Og det er han jo ikke alene om!!! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Humle 10 Anmeld indhold Besvaret June 2, 2007 Find et andet job end hos SAS Eller Falck eller Cheminova eller.... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Brunholm 10 Anmeld indhold Besvaret June 2, 2007 Du får hitta en kollega, och fråga facket Hej Prospero I ditt ställe skulle jag nog göra rätt mycket för att hitta en kollega att rådföra mig med, OCH slå en signal till facket med frågan: "har jag möjlighet at hinna med, vad skulja det kosta mig, och var ger det mig?" Det är nog inte mycket till tröst, men jag har inte hört om strejk-brytare som inte var ganska omordentligt opopulära Mvh Jesper Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
iacoangeli 10 Anmeld indhold Besvaret June 3, 2007 ikke strejke Hej det er jo en rigtig svær beslutning - på min arbejdesplads er man ikke beskyttet hvis man strejker og ikke er medlem er fagforening (ikke kun økonomisk) - og det kan man slet ikke blive før man er fastansat efter 1/2 år - så de der ikke streker pga. dette er "lovligt" undskyldt - selvom der nok kan ryge nogle bemærkninger af i farten - hvis du derimod ikke er medlem af fack (altså har fravalgt det) kan det , som jeg ser det, være problematisk for så er det en slags udmeldning af fællesskabet - jeg ved der har været nogle diskussioner i fagbevægelsen, om hvorvidt man skal arbejde for alles vilkår og ikke kun egne medlemmers... Jeg ville hurtigst muligt melde mig ind i fack - og som andre har forslået tage en snak med nogle kollegaer jeg håber det løser sig... Held og lykke med detJag misstänker att det snart kommer att bli strejk på min arbetsplats. Är inte med i någon fackförening, så vad ska jag egentligen göra vid strejk? Fackföreningen kallar väl ut sina medlemmar i strejk, men jag är ju inte medlem, så de kallar ju inte ut mig. Det blir å ena sidan dyrt för mig att strejka om jag inte får någon ersättning för att täcka upp det jag förlorar i lön, men å andra sidan kommer jag nog att bli ganska hatat på jobbet om jag inte strejkar. Ska gå med i facket så fort som möjligt, men jag vet inte om jag hinner innan strejken startar. Snälla hjälp! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Prospero 10 Anmeld indhold Besvaret June 5, 2007 Nu har jag skickat in en blankett om medlemskap, borde väl inte ta så lång tid från det att de får blankettten tills det att jag blir medlem? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites