Jump to content
Skaanebo

Hvem kan anbefale en læge i København?

Recommended Posts

Hej! Jeg bor i Malmø, arbejder i København og har et dansk grænsegængersygesikringsbevis. Er der nogen, som kan anbefale en læge i København, som accepterer det? Jeg har hørt, at der er en del læger, som helst ikke vil have patienter med sådan et kort...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Mogens

Hvad med din tidligere læge i DK?

Jeg bor i Malmø, arbejder i København og har et dansk grænsegængersygesikringsbevis. Er der nogen, som kan anbefale en læge i København, som accepterer det? Jeg har hørt, at der er en del læger, som helst ikke vil have patienter med sådan et kort...
Inden vi flyttede, talte vi med vores daværende fremragende læge om "fremtiden" - og om hans indstilling til grænsegængere. Da han har flere udenlandsdanskere blandt klientellet, har vi ham endnu. Spørg din "gamle" læge...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo, men blot fordi de optager nye patienter, betyder det jo ikke, at de velkommer grænsegængere. Tværtimod har jeg indtryk af, at der faktisk er en del læger, som ser lidt skævt til grænsegængere, fordi det giver dem en masse bureaukratisk besvær med at få betaling fra sygesikringen efterfølgende. Og da min gamle læge er i Jylland, så er det heller ikke nogen alternativ løsning.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Så vidt jeg ved må de ikke sige nej til dig, jeg valgte selv en læge som lå tæt på min arbejdsplads, og de havde absolut lukket for tilgang for nye patienter. Men da vi er kommet i sygesikringsgruppe 1 mener jeg der står, og vidst nok også står på kortet at vi er berettet til lægehjælp i DK. Kan og må de ikke nægte at tage dig ind. hvordan det ser ud på deres side, må de selv få styr på, den læge jeg valgte havde også en masse problemer med at jeg ikke har noget dansk personnr. mere. derfor fik jeg oprettet et "fiktivt" person nr, som de bruger til grænsegængere. Men som patient kan man i grunden være ligeglad med hvordan den del af det fungerer.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Min læge hedder Per Tonsgård Andersen og har absolut intet problem med, at jeg har et grænsegængersygesikringsbevis. Han har en hjemmeside, så det er bare at søge. Jeg ved dog ikke, om han optager nye patienter. Nåh ja - og så er han en god læge også :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, de må ikke nægte at tage grænsegængerne, og der står en vejledning på kortet, som du kan vise lægen, så han får gjort tingene rigtigt fra starten. Endvidere er det sådan, at vi kan bruge hvilken læge vi vil, og vi er ikke afhængig af, at de skal være den samme læge hver gang. Du kan altså "prøve" dig frem og beholde den læge, du synes bedst om.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hejsa. Var det en idé at lave en tråd hvor folk kunne skrive navn adr og tlf. nr på de læger som uden diskution tillader grændsegængere ? Så var det nemmere, man gider ikke diskutere med dem, og de er slet ikke inde i reglerne :) her vil jeg så slå et slag for at man *GODT* kan bo i Sverige uden det er MALMÖ, så lægen kan også bo i Helsingør og ikke nødvendigvis i området omkring KBH :D -Claus-

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er også på jagt efter en læge i DK / Kbh / glostrup / Albertslund. Jeg boede i ølstykke/nordsjælland og min læges undskyldning for at jeg ikke længere kunne beholde dem var på grund af at de skal kunne køre til alle deres patienter, så de ville ikke have mig med mindre jeg boede max 25km fra lægehuset. Der var ellers en rigtig god ryg-læge deroppe så da jeg dyrker kampsport kunne jeg godt tænke mig at høre om nogle af jer herinde kender nogen læger der har fokus på den slags uden at være keroprakor. Jeg chekker lige tilbage når jeg har fundet guld-lægen :D /Party @ Oxie

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Skaanebo jeg har en læge tæt på Nørreport station som jeg kan anbefale, men jeg ved ikke om hun tager imod grænsegængere. Jeg vil prøve at finde ud af det (en af de nærmeste dage) og lade dig vide om det er tilfældet. Har haft denne læge i mange år og altid fået kvalificeret hjælp igennem tiden. Hvordan er det man får det der grænsegængerbevis? Er det det samme som det blå sygesikring??

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er stadig patient hos min gamle læge i Vanløse, og hun havde absolut ingen problemer med at beholde mig, selvom jeg nu fik et 'besværligt' CPR nr. I starten, når jeg ringede til hende, kunne jeg sige, det var mig med grænsegængerbevis, og så vidste hun lige nøjagtig, hvem jeg var - men der er vist kommet flere til, for nu kan hun ikke huske mig (eller også kommer jeg der heldigvis ikke så tit mere) :D Der var heller ingen problemer med at få kæresten ind i deres system - og så er hun en kanon læge :) (Har kun været hos den ene, men de er 2 og en turnus-læge). Lægerne Christensen og Børme Jernbane Allé 54, 1. sal 2720 Vanløse Tlf: 3871 0932

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hvordan er det man får det der grænsegængerbevis? Er det det samme som det blå sygesikring??
Nej, grænsegængersygesikringsbeviset er ikke det samme som det blå kort. Grænsegængersygesikringskortet får du kun, hvis du arbejder i Danmark og bor uden for Danmark. Det udstedes enten af din fraflytterkommune i Danmark, hvis du ved fraflytning fortsat har samme arbejde i Danmark, som da du boede der, eller af den kommune hvor du arbejder i Danmark, hvis du har fået nyt job i Danmark, efter at du er flyttet over Øresund. Grængegængersygesikringsbeviset giver dig frit lægevalg i Danmark, så du ikke er henvist til kun at gøre brug af sundhedssystemet i Sverige og giver dig dermed langt flere muligheder - det blå kort fungerer jo kun i særlige tilfælde under ferier og lignende. Jeg har i øvrigt fundet en god læge takket været jeres tips!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg valgte lidt tilfældigt min danske læge inden jeg flyttede da den anden gik på pension. Det har jeg ikke fortrudt siden. Det er en fælles praksis med 4-5 læger, så hvis man ikke er kræsen kan man få tid med kort varsel. De har desuden 3-4 sygeplejersker, der tager prøver og passer telefoner. I deres telefontid (4 timer) kam man forny recepter og bestille tid uden problemer. Jeg skulle bare oprettes en gang, så spiller det. Absolut værd at bruge - no hassle : Læge Berit Lavik Rødovre Centrum 272 2610 Rødovre Telefon: 36 41 33 00 Det er på 1.sal over butikscentret rødovre centrum, masser af fri parkering.:th2:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Nej, grænsegængersygesikringsbeviset er ikke det samme som det blå kort. Grænsegængersygesikringskortet får du kun, hvis du arbejder i Danmark og bor uden for Danmark. Det udstedes enten af din fraflytterkommune i Danmark, hvis du ved fraflytning fortsat har samme arbejde i Danmark, som da du boede der, eller af den kommune hvor du arbejder i Danmark, hvis du har fået nyt job i Danmark, efter at du er flyttet over Øresund. Grængegængersygesikringsbeviset giver dig frit lægevalg i Danmark, så du ikke er henvist til kun at gøre brug af sundhedssystemet i Sverige og giver dig dermed langt flere muligheder - det blå kort fungerer jo kun i særlige tilfælde under ferier og lignende. Jeg har i øvrigt fundet en god læge takket været jeres tips!
Ok, bestilles det hos kommmunen?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites