Jump to content
rikke c

Nogen der ved noget om en 4 mdr regel mht opskrivning i dagis???

Recommended Posts

Hej Jeg har hørt at der eventuelt kunne være en regel som siger, at har man været skrevet op til dagis/förskola i 4 mdr, så SKAL man kunne tilbydes en plads.... Er der andre som har hørt om dette??? Ummidelbart lyder det jo ikke helt rigtigt, når man tænker på at der er mange der først får plads når barnet er halvandet år.... Dog kommer det fra en vaskeægte svensker :) Skriv meget gerne hvis i har hørt noget... Evt med links til steder på nettet hvor det kunne ske at stå. Rikke

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hej Jeg har hørt at der eventuelt kunne være en regel som siger, at har man været skrevet op til dagis/förskola i 4 mdr, så SKAL man kunne tilbydes en plads.... Er der andre som har hørt om dette??? Ummidelbart lyder det jo ikke helt rigtigt, når man tænker på at der er mange der først får plads når barnet er halvandet år.... Dog kommer det fra en vaskeægte svensker :) Skriv meget gerne hvis i har hørt noget... Evt med links til steder på nettet hvor det kunne ske at stå. Rikke
Hej Rikke. Jeg har altid troet at barnet skal være 1 år før det kan komme i förskola/dagis..... Jeg kender dog et svensk par som har fået plads noget tidligere, og ud fra nedenstående link set det ud til at det er et spørgsmål om behovsdato/turordning. Vores søn er skevet op til dagis plads 1 marts 2008, hvilket vi også søgte om. Vi tilmeldte ham omkring 01 april i år. http://www.malmo.se/skolautbildning/forskoleverksamhet15ar/anmalantillforskoleko.4.33aee30d103b8f15916800051941.html Anmälen til förskolaverksamhet blanket http://www.malmo.se/download/18.4a2cec6a10d0ba37c0b8000881/R%C3%A4ttad+060503+Anm%C3%A4lan+f%C3%B6rsk.pdf

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Jeg er ikke så indsat i det, men jeg mener at min nabo sagde til mig den anden dag at du skal anvises en plads efter 4 måneder indenfor kommunen. Så er spørgsmålet om man gerne vil have en plads et vilkårligt sted i kommunen. Der er jo ret stor. Det er formentlig en anden snak når man "ønsker" en, eller et par, institutioner i nærheden af en selv. Det er vel det de fleste gør. Som sagt - ikke så indsat - men ville bare prøve at hjælpe.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kommer an på hvordan man tolker "anvise". Vi har været skrevet op siden december (vores mindste er født nov. 2005), og indenfor fire måneder fik vi "anvist" en plads ... til august/september. :eek:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

yep, den svenske stat har pålagt kommunerne at stille plads tilgængelig for alle barn senest 4 måneder etter opskrivning. Problemet er så at det ikke fulgte ekstra bevilgninger med den statlige garanti, hvilket gør at mange kommuner ikke har haft økonomi til at efterleve garantien. Malmø er en af disse kommuner.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Stk mod al forventning har vi tilsyneladende fået speedet behandlingstiden op ved at ringe til den pladsansvarlige i området og tale for vores syge moster. Den yngste skal til inskoling den attende ... Nu er spørgsmålet så om "inskoling" ifb m förskole foregår umiddelbart før knægten faktisk starter, eller om det (som med förskoleklass) er noget der sker over nogle dage ... tre mdr før ungerne egentlig begynder i skolen :?:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Inskolning er, hvor en af foräldrene er med i dagis i de förste uger. Den förste dag er man der bare en eller et par timer og så öges det gradvist. De anbefaler ca 2 uger til inskolning, men hvis man ikke har tid, fordi arbejdet begynder, så kan det også göres kortere. Det er også en fordel for foräldrene, da de ser, hvordan personalet er med börnene.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites