Jump to content
maigaard

Fraflytningsbeskatning - har I betalt det?

Recommended Posts

Jeg har i dag haft en lang samtale med først SkatØresund, så Skat Udland og til sidst Skat Selskaber. Det gav nogle interessante informationer. Jeg står den 1.6 og skal flytte til Sverige. Jeg beholder mit danske arbejde og den del af affæren er jo let nok. Men samtidig ejer jeg et Holding selskab (et dansk Aps) som igen ejer en andel af en anden dansk virksomhed. Det er i øvrigt Holding-selskabets eneste funktion. Nu siger Skat Selskaber så, at hvis jeg flytter til Sverige skal jeg betale fraflytningsbeskatning af avancen på de aktier, som Holding-selskabet ejer. Dvs. den indre værdi af det selskab, som jeg har aktier i, skal opgøres, og så skal jeg betale skat for differencen mellem hvad jeg gav for aktierne og hvad de i dag vurderes til at være værd. Uanset om jeg nogensinde sælger aktierne eller ej. Skat Selskaber nævner også, at selvom jeg fortsat betaler skat i Danmark (som grænsegænger) og derfor i princippet er fuldt skattepligtig i Danmark, så gælder fraflytningsbeskatningen stadig, idet jeg betragtes som bosat i udlandet (i dette tilfælde jo så Sverige). Sælger jeg engang aktierne, så kan jeg bede Skat i Danmark om at lave en omberegning, således at jeg får penge tilbage hvis det viser sig, at aktierne har en lavere værdi end de blev sat til da jeg flyttede. Det er jo alt sammen meget godt, men reelt betyder der jo, at jeg for det første skal bede et selskab om at lave en værdisætning (noget som ofte er ganske kostbart) og for det andet betale skat af en indtægt jeg slet ikke har endnu (hvilket jo kan blive ganske kostbart). Og så er det jeg vil høre, om I andre også er røget ind i denne problemstilling? Mvh Søren

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Beskatning af virksomhed Hej Maigaard, Fandt du ud af noget omkring fraflytningsbeskatning. Jeg ejer 50 pct af et ApS i DK og er på vej til Sverige, men vil ikke risikere at skulle betale en formue i fraflytningsskat af nogle fiktive penge. Jeg vil stadig være fuld skattepligtig i DK - eje 50 pct. af et dansk ApS, men bosat i Sverige... Håber der er nogle der kan belyse reglerne lidt omkring det at eje virksomhed i DK og bo i Sverige.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Revisor opgave Har selskabet en revsior, så beder du ham/hende lave en opgørelse, som tilsendes Skat. Og ja, den koster penge, men vil ofte blot tage udgangspunkt i sidst indleverede regnskab, da man ikke kan forvente at selskabet laver et helt regnskab for at kunne opfylde din oplysningspligt. Dog er det anderledes for børnnoterede aktier, hvor det er kursen på dagen for udflytning. Du har jo selv givet penge for selskabet, så det er kun værdistigningen du skal beskattes af. Der er mulighed for at ansøge om udskydelse af skatten - således den først skal betales ved realisering. Det skulle dog også give mulighed for en gevinst ved at betale den skat som der er på nuværende tidspunkt (ved udflytning) - og skal sælger du så mens du bor i udlandet, så skal der beskattes efter det pågældende lands regler og uden hensynt til danske regler. Ofte vil den danske skat så kunne fratrækkes. En anden mulighed er at sælge alt inden udflytning - og så købe dagen efter fraflytning.... Så slipper du den opgørelse.....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites