Nils 10 Anmeld indhold Besvaret May 12, 2007 ATP er pension, som man får udbetalt i tidens fylde. For at få et grænsegængersygesikringsbevis skal man have erhvervsarbejde i Danmark, og hvis man har det, så betaler man også ATP. Indtægter, som man ikke betaler ATP af er ikke erhvervsindkomst og giver ikke ret til social sikring i Danmark. Det er ikke ATP, der udløser eller betinger, at man har ret til social sikring, men kommunen ved, at når der trækkes ATP, så er det fordi der er tale om erhvervsindkomst. :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Basse 10 Anmeld indhold Besvaret May 12, 2007 ATP er pension, som man får udbetalt i tidens fylde. For at få et grænsegængersygesikringsbevis skal man have erhvervsarbejde i Danmark, og hvis man har det, så betaler man også ATP. Indtægter, som man ikke betaler ATP af er ikke erhvervsindkomst og giver ikke ret til social sikring i Danmark. Det er ikke ATP, der udløser eller betinger, at man har ret til social sikring, men kommunen ved, at når der trækkes ATP, så er det fordi der er tale om erhvervsindkomst. :) Ahh, derfor Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Pakwhan 10 Anmeld indhold Besvaret May 12, 2007 Bare til det med ATP. Vi betaler ikke for at være socialt sikrede i Danmark via Arbejdsmarkedets Tillægspension, men via den samlede skat, men du mente måske arbejdsmarkedsbidrag. Det er nemlig rigtigt, at det ikke er smart med et system, der kan give mærkelige virkninger, når der kommer skattereformer i de respektive lande. Staterne kan dele rovet i bagbutikken, og bland så os andre og vores arbejdsgivere uden om. Hvis nogen har hemmelige drømme om at slippe med de svenske 32 procent af deres nuværende danske løn, så glem det. Den svenske skat ser lav ud, fordi man ikke kan se de sociale afgifter, som arbejdsgivern betaler. Det er ca 32 procent af den løn, der udbetales. En skjult kildeskat. Hvis man vil betale skat i Sverige skal ens arbejdsgiver betale 32 procent i afgift for at have en rendende på arbejdspladsen, og det vil han jo nok modregne. Og fra 318.000 og op betaler man 52 procent. Jamen Niels:tongue2: Sådan var det jo før den nye skatte aftale blev lavet 1997 ? Så betalte man skat til sin bopæl kommune dvs . ca. 30 % op til de første 250000 (ca.) og der var ikke noget arbejdsmarkedsbidrag Det indførte De radikale Og Socialkammaraterne:sick: Det var en god ordning :D Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
skallstorp 11 Anmeld indhold Besvaret May 12, 2007 Jeg vil bare betale Svensk skat Jeg vil bare betale Svensk skat som för skatteaftalen fra 1997. Der betalte man skat på lige fod med Svenskerne. Desvärre ryger man ud af den aftale, hvis man har väret väk fra arbejdsmarkedet efter den dato. Jeg kan ikke se at jeg skal betale til Danmark. Jeg kan ikke se at jeg bruger noget derovre der berettigerer "dem" til at jeg skal betale. Som jeg ser det, så er det svært at skulle betale vores kommune skat direkte til den svenske kommune vi bor i. Citat: vil jeg sige, at jeg er enig i at der burde komme flere penge fra vores danske skat ned i de specifikke kommuner vi bor i. Nej alle penge skal gå til Sverige. Hvis folk så välger at anvende Danske skoler eller institioner så er der betaling ved kasse 1 ligesom andre udlandsdanskere betaler for kostskoler. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret May 12, 2007 Ånden fra 97 Så vidt jeg ved var det en regulær skattefidus dengang, Skallstorp. Er det ikke mest det, der gør dig nostalgisk? Du vil gerne gøre livet dyrt og besværligt for de af dine medmennesker, som har et tættere forhold til det gamle land, end du selv synes, man bør have, og det er et synspunkt, der er ligeså godt som så mange andre, men jeg tror ikke, det fungerer godt som øresundsregionpolitik - selv om Snyltegæstforeningen jo i vidt omfang har optaget meget fra din måde at tænke på eller snarere føle på. Heldigvis vil det være politisk umuligt at gennemføre ændringer, der gør tilværelsen mere besværlig for den enkelte borger, så jeg ser fremtiden trygt i møde. Det er politisk umuligt at pålægge danske arbejdsgivere administrative byrder, der kan få dem til at afstå fra at ansætte skånsk arbejdskraft. Politisk muligt er det til gengæld på kontrafaktisk grundlag at opbygge negative forestilinger om danskernes tilstedeværelse i Skåne. Et "produkt" der kan have mange anvendelsesmuligheder og som i hvert fald ikke vil gavne integrationen - uanset hvordan man så definerer dette noget lodne begreb. :( Men... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
skallstorp 11 Anmeld indhold Besvaret May 13, 2007 Nostalgi Nej Nils, det er ikke en nostalgisk skattefidus jeg savner. Da vi flyttede herover forlod vi DK, det var reelt nok at betale skatten her hvor vi "var til last" Og vi er jo stadig det Svenske samfund til last. Vores kommune jubler ikke längere over Danske tilflyttere og det forstår jeg. I övrigt var skatten ikke så billig når man ligger i den tunge ende af skattestigen, det lover jeg. Men vi bor her og vi vil gerne betale vores skat her. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kasper 10 Anmeld indhold Besvaret May 13, 2007 Nu tror jeg solidaritet og idealisme ligger de fleste fjernt, hvis man kan få en billig brobizz samt lav svensk skat. Ja, jeg savner også den tid hvor jeg kun betalte 32 % svensk skat på en del af min indkomst. :D Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
LotteB 10 Anmeld indhold Besvaret May 13, 2007 Bare til det med ATP. Vi betaler ikke for at være socialt sikrede i Danmark via Arbejdsmarkedets Tillægspension, men via den samlede skat, men du mente måske arbejdsmarkedsbidrag. Enig, ATP dækker vel knap nok udgifterne til udstedelse af vores særlige sygesikringsbevis:rolleye: Det er arbejdsmarkedsbidraget som skal finansiere arbejdsløsheds- sygedagpenge, uddannelse etc. Men som jeg tidligere har redegjort for i anden tråd om folkepension, har vores social sikring intet at gøre med, hvor i verden du betaler din skat. Så de 2 ting skal holdes skarpt adskilt. Du kan godt være socialt sikret i DK og betale skat til 3. land, hvis du har en udenlandsk arbejdsgiver. Indbetaling af ATP er obligatorisk for ALLE arbejdsgivere også udenlandske, det være sig internationale organisationer, ambassader, konsulater m.fl. Ok' date=' så er det mig der er fejlinformeret - tog udgangspunkt i, at jeg skulle bevise jeg betalte ATP overfor min gamle danske kommune, for at kunne få det specielle grænsegængerbevis, som jo giver os adgang til sygebehandling i Danmark[/quote'] Nej, du er ikke blevet fejlinformeret. Det ER faktisk ATP der er den udløsende faktor for, hvorvidt du er socialt sikret i DK, som jeg har prøvet at anskueliggøre ovenfor. Derfor er det også dig der skal bevise, at du faktisk er beskæftiget i DK og dermed indbetaler ATP:) Så Nils, for en gang skyld er jeg altså ikke enig i din formulering;) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret May 13, 2007 Hønen kom før ægget, det er da indlysende Jeg vil nu fastholde, at mit "erhvervsarbejde udløser ATP og ret til social sikring" er mere korrekt end dit "erhvervsarbejde udløser ATP, som udløser ret til social sikring." Hvis man afskaffede ATP i morgen, ville det bare betyde, at sagsbehandlerne skulle kigge en ekstra gang for at skille erhvervsarbejde fra kapitalindkomst, SU, hædersgaver, honorarer og hvad ved jeg, der ikke giver ret til social sikring - i stedet for som nu, hvor de så praktisk bare kan kigge på markøren ATP. Det, der udløser ret til social sikring, er erhvervsindtægten og ikke at man har penge stående i en obskur pensionsordning. Men på den anden side: Sagsbehandleren ser, der er indbetalt ATP, og det udløser, at hun sender et grænsegængersygesikringsbevis til borgeren, så... :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
LotteB 10 Anmeld indhold Besvaret May 13, 2007 Jeg vil nu fastholde, at mit "erhvervsarbejde udløser ATP og ret til social sikring" er mere korrekt end dit "erhvervsarbejde udløser ATP, som udløser ret til social sikring." Hvis man afskaffede ATP i morgen, ville det bare betyde, at sagsbehandlerne skulle kigge en ekstra gang for at skille erhvervsarbejde fra kapitalindkomst, SU, hædersgaver, honorarer og hvad ved jeg, der ikke giver ret til social sikring - i stedet for som nu, hvor de så praktisk bare kan kigge på markøren ATP. Det, der udløser ret til social sikring, er erhvervsindtægten og ikke at man har penge stående i en obskur pensionsordning. Men på den anden side: Sagsbehandleren ser, der er indbetalt ATP, og det udløser, at hun sender et grænsegængersygesikringsbevis til borgeren, så... :) :D Jamen, vi kan jo nok ikke blive så uenige om det. Hvorfor det så lige er ATP der er kodeordet for udløsning af sygesikringskort, pension m.m., kan man jo så tænke sig endnu flere grå hår i hovedet til, end man har i forvejen:rolleyes: Men mit formål var egentlig at få den opfattelse af, at social sikring og betaling af skat hænger sammen som ærtehalm, slået til pindebrænde. Man kan jo ikke fortænke folk i at ha´ den opfattelse, den ligger snublende nær, men har intet på sig :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Stephanie 10 Anmeld indhold Besvaret May 13, 2007 Jo du har helt ret.. Problemet er bare lidt' date=' at vi ikke ville sende en dansk artikel til en svensk avis.. selvom jeg er sikker på enten sydsvenskan eller skånska dagbladet ville bringe den. Og vi er ikke gode nok på svensk til at skrive denne lange artikel på svensk.. desværre.. og antallet af aktive medlemmer er heller ikke så stort, og slet ikke svenske så vi har ikke særligt mange muligheder for at få den oversat.. desværre:cry:[/quote'] Jeg har arbejdet med rigtig mange svensker på mit gammel arbejde (min kæreste arbejder dog stadig sammen med dem) som er vant til at oversætte dansk til svensk og omvendt. De er vist 5 kvinder ansat til at oversætte kun dansk og svensk. Det er dem jeg stadig henvender mig til hvis jeg skal have oversat noget til svensk (hvis det er meget vigtige klager eller ligne som ikke må misforståes). Også selvom jeg ikke arbejder med dem længere:th2: Jeg kunne printe artiklen ud, og give det til en af dem og få det oversat præcis på samme måde med stemning og valg af ordsprog.. Men jeg har bare brug for i sender den videre til det blad I vil have det i. For det får jeg ikke tid til.. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret May 13, 2007 Jeg kunne printe artiklen ud' date=' og give det til en af dem og få det oversat præcis på samme måde med stemning og og valg det er skrevet på på svensk..[/quote']Det er også en fyldig tråd, efterhånden ;) http://debat.sunddebat.com/showpost.php?p=110867&postcount=17 Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Stephanie 10 Anmeld indhold Besvaret May 13, 2007 Det er også en fyldig tråd, efterhånden ;) http://debat.sunddebat.com/showpost.php?p=110867&postcount=17 Så er det vist oversat. Fik vist lige sprunget den del over :th2: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
ulmus 0 Anmeld indhold Besvaret May 14, 2007 Nej Nils' date=' det er ikke en nostalgisk skattefidus jeg savner. Da vi flyttede herover forlod vi DK, det var reelt nok at betale skatten her hvor vi "var til last" Og vi er jo stadig det Svenske samfund til last. Vores kommune jubler ikke längere over Danske tilflyttere og det forstår jeg. I övrigt var skatten ikke så billig når man ligger i den tunge ende af skattestigen, det lover jeg. Men vi bor her og vi vil gerne betale vores skat her.[/quote'] Hvis vi skal følge din tankegang, skal vi hver især til at betale individuel skat til hhv DK og S. Du mener ikke, du ligger den danske stat til last, men vil betale hele din skat i S. Jeg mener ikke, jeg ligger den svenske stat til last og heller ikke den svenske kommune, da jeg bruger sundhedsvæsenet i DK, jeg har ingen børn i institutioner eller skoler, jeg bruger ikke biblioteksvæsenet o.s.v. Så det er vel mere retfærdigt, hvis jeg betaler min skat i DK. Rigtigt, jeg kører på de svenske veje, men jeg betaler også vægtafgift. Jeg ser fjernsyn, men betaler min licens. Jeg lægger 98% af mine indkøb i Sverige og betaler dermed moms af min indtægt. Skal vi så til at have forskellig skattebetaling efter, hvormange børn vi har i inst. og skoler, hvor mange lægebesæg, børger vi låner osv. Hvordan ville du skrue det system sammen.?? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
skallstorp 11 Anmeld indhold Besvaret May 14, 2007 Min model Min "model" er enkel, man betaler sin skat der hvor man bor. Man har så ingen gratis sygesikringskort, men bruger det udmärkede Svenske system. Jeg kan godt fölge at har man ingen börn kan det virke uretfärdigt, men börn dukker jo ofte op en dag og så har man brug for plads/skole til dem. Hvis man derimod ikke vil integrere sig men välger at flytte sine börn over broen hver dag, så er det bare at betale ved kasse 1. Ligeledes kunne biblioteks afgift väre en ide medmindre man låner på tante Gerdas lånerkort i Danmark. Ellers så lån hvor man bor. I min verden betaler man sin skat hvor man bor, svärere er det ikke. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
ulmus 0 Anmeld indhold Besvaret May 14, 2007 Tro mig, Skallstorp, der dukker ingen børn op, for mit vedkommende. Jeg er 60 år. Iøvrigt er det gule sygesikringskort ikke gratis, det betaler jeg så sandelig til gennem statsskatten. Min pointe er bare, hvordan skal man kunne gøre det retfærdigt for alle? M.h.t. bibliotekskort. Det at integrere sig er vel ikke det samme som, at man kun må læse bøger på sit nye sprog? Der findes ikke mange danske bøger på de svenske biblioteker. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites