Jump to content
thygesen

Kronik i Berlingske Tidende idag

Recommended Posts

Meget kompetent skrevet! Jeg kan især godt lide denne strofe: "Borgere med en hverdag på begge sider af Øresund er nutidens pionerer. Vi sætter kød og blod på den politiske vision om Øresundsregionen" :th2:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

:th2: meget godt skrevet, men undskyld et måske dumt spørgsmål, skal den ikke ind i en svensk avis også??? eller er det mig som misset det? Før det er ikke kun de danske politiker gælder, de svenske er også nød til at læse det synses jeg. mvh hexa

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jo du har helt ret.. Problemet er bare lidt, at vi ikke ville sende en dansk artikel til en svensk avis.. selvom jeg er sikker på enten sydsvenskan eller skånska dagbladet ville bringe den. Og vi er ikke gode nok på svensk til at skrive denne lange artikel på svensk.. desværre.. og antallet af aktive medlemmer er heller ikke så stort, og slet ikke svenske så vi har ikke særligt mange muligheder for at få den oversat.. desværre:cry:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Det skulle jeg gerne ville hjælpe til med då jeg er svensk, men lige nu holder jeg på at afslutte en hf og der er mange eksamen lige for tiden. men du må meget gerne høre af dig om det er noget jeg skulle kunne gøre for er. mvh hexa :rose: :rose:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Af hensyn til eventuelle fremtidige læsere af denne tråd' date=' bør linket i det oprindelige indlæg nok ændres til [url']http://www.berlingske.dk/kronikker:aid=894168 ... det andet link peger på den til hver tid nyeste kronik ;)
...alternativt paste´r jeg artiklen herinde - så er det lidt lettere, skulle ovenstående være nede eller flyttet til \\dev\null :th2: En maveplasker midt i Øresund Af Lars Hougaard og Martin Thygesen Det svenske kongepar aflægger i disse dage officielt besøg i Danmark. Som det sig hør og bør ved sådanne lejligheder, holdes der festtaler om vigtigheden af samarbejde og forståelse vore to broderlande imellem. Forholdet mellem Danmark og Sverige er noget særligt. Vi har ikke kun handelsforbindelser med hinanden, men udvikler i disse år særdeles tætte og integrerede bånd i Øresundsregionen. Øresundsregionen er ikke længere en politisk vision, men er nu ved at blive omsat i praktisk hverdag for titusindvis af borgere med en hverdag på begge sider af Øresund. Den gode historie er, at borgere og virksomheder har taget Øresundsregionen til sig. Den dårlige historie er, at de rammevilkår for integration, der sættes af politikere i Danmark og Sverige, halter langt bag efter udviklingen, og på mange områder grænser til det pinagtige for et moderne velfærdssamfund. Først nogle billeder på den gode historie: En ung svensker er vokset op i Stockholm, tager sin uddannelse som ingeniør i Göteborg, slår sig ned med sin danske kæreste i Malmø. Hun arbejder i en viden-intensiv virksomhed i København, der skriger på kvalificeret arbejdskraft. I dag pendler knap 5.000 svenskere til Danmark - et tal der ventes tredoblet de næste 10 år! Et dansk par, der begge arbejder i Storkøbenhavn, får opfyldt sine boligdrømme og ønsker til et børnevenligt lokalområde i Skåne. I dag har ca. 20.000 danskere bosat sig i Skåne med fortsat arbejde i Danmark. En stigning på mere end 4.000 danskere bare i 2006 - og udviklingen fortsætter! Mange danske og svenske virksomheder betragter i dag Øresundsregionen som ét nærmarked. Eksempelvis har mobiltelefonselskabet 3 nedbrudt landegrænsen for sine kunder, og Nordea har afskaffet gebyrer for valutaoverførsler mellem Øresundsborgeres konti. Den gode historie er særligt drevet af, at der er langt flere ligheder end forskelle mellem danskere og svenskere. Nok er der kulturelle forskelle, men de er ikke væsentligt større end de naturlige forskelle, der er mellem vestjyder og københavnere i Danmark eller mellem unge og gamle i Sverige. Tilsyneladende går udviklingen i retning af en velintegreret Øresundsregion. Den gode historie overskygges desværre af, at de titusindvis af borgere, der har en hverdag på begge sider af Øresund, oplever store barrierer for integrationen. Foreningen ÖresundsBorger har identificeret mere end 50 barrierer for fri bevægelighed i Øresunds­regionen. Karakteristisk for de fleste barrierer er, at ansvaret for både problemet og ikke mindst dets løsning ligger hos politikerne i Danmark og Sverige. Her nævner vi tre af de største barrierer for integration af Øresundsregionen: 1. Øresundsbrons prispolitik er integrationsfjendsk: Modsat de fleste andre infrastrukturinvesteringer i Danmark og Sverige er Øresundsbron 100 procent brugerfinansieret. Øresundsbrons bestyrelse, der er udpeget af den danske og svenske regering, har valgt en aggressiv og integrationsfjendsk tilbagebetalingsstrategi, der betyder, at Øresundsbron skal være tilbagebetalt i løbet af de næste 24 år. Altså på væsentligt kortere tid end den forventede livstid for broen på ca. 100 år, og tilmed en strategi, der vil imponere selv den mest afdragsivrige parcelhusejer. Selvom biltrafikken er steget med 21 pct. det seneste år, har Øresundsbron - helt uden kritik fra integrationsivrige politikere - valgt at øge priserne med op til 14 pct. for de mest velintegrerede Øresundsborgere. Ville politikere i Danmark mon have accepteret, at en nordjysk familie, der dagligt anvender Limfjordstunnelen, skulle betale op mod 6.000 kr. om måneden for dette stykke motorvej? Politikerne bør følge uafhængige rapporter, der peger på, at Øresundsbron skal bruges som brobygger for varig integration af Øresundsregionen og dermed mere ses som investering med henblik på at opnå samfundsmæssige gevinster og ikke blot med fokus på snæver finansiel rentabilitet. 2. Arbejdstagere og arbejdsgivere udsættes for risici: Danskere og svenskere bosat i Sverige udsætter sig selv og deres arbejdsgivere for væsentlige risici ved at tage arbejde i Danmark. F.eks. tillader mange danske arbejdsgivere (både private virksomheder og kommuner) ikke bibeskæftigelse i Sverige, da dette kan udsætte den danske virksomhed for arbejdsgiverbeskatning i Sverige. Borgere bosat i Sverige med arbejde i Danmark kan være medlem af en dansk A-kasse. Men i tilfælde af arbejdsløshed ryger man ud af det danske system, og overføres efter ventetid på flere måneder til det svenske system, hvor ydelsessatsen er væsentligt lavere. Dette system medfører i dag, at mange undlader A-kassedækning, hvilket udsætter disse Øresundsborgere for risici i tilfælde af lavkonjunktur og arbejdsløshed. 3. Mangel på legitim skattefinansiering og demokratisk stemmeret: Paradoksalt nok betaler danskere i Skåne indkomstskat i Danmark uden at have stemmeret til det danske Folketing. Omvendt har danskere stemmeret i den lokale kommune i Skåne, men betaler ikke lokalskat til den lokale kommune. For at kompensere det svenske samfund for brug af offentlige services er der indgået en skatteaftale mellem den danske og svenske stat. Problemet er, at kompensationen havner i Stockholm, uden at de lokale borgmestre i Malmø, Vellinge eller Helsingborg får andet end håndører til finansiering af Øresundsborgernes brug af skole, børnehave, ældrepleje, veje osv. Hvis danske borgere i Skåne med arbejde i Danmark fortsat skal kunne se deres svenske naboer i øjnene over hækken, er det nødvendigt, at den danske regering tager medansvar for, at danske statsborgere betaler lokalskat direkte til det lokalsamfund, vi er en del af i Skåne. Grundlaget for integration burde være til stede, da Danmark og Sverige er to velfungerende, demokratiske velfærdsstater med medborgerrettigheder. Problemet er bare, at dette kendetegner landene hver for sig! Kronikkens skribenter og titusinder af andre borgere med en hverdag på begge sider af Øresund ser stort på landegrænser. Vi lander derfor med et stort maveplask i Øresund midt mellem to velfungerende velfærdssystemer. Borgere med en hverdag på begge sider af Øresund er nutidens pionerer. Vi sætter kød og blod på den politiske vision om Øresundsregionen. Mere end 20.000 borgere bor i dag i Skåne og arbejder i Danmark, et tal der ventes at stige til 40.000 inden for de næste 5 år. Maveplaskene vil tage til i årene der kommer og vil - medmindre politikerne handler nu - ende med en flodbølge, der kan ramme både Folketinget i København og Riksdagen i Stockholm. Der er behov for, at de fælles problemer løses ved fælles indsats i Øresundsregionen. Det er en opgave for den danske og svenske regering i fællesskab. Øresundsregionen har potentialet til at blive et forbillede for regionernes Europa, men kun hvis politiske visioner følges op med solidt politisk håndværk. Vi opfordrer til, at man etablerer et reelt politisk ejerskab til Øresundsregionen, der indebærer politisk prioritering af indsatsområder. Lovgivningen på begge sider af Øresund skal harmoniseres. Hvor harmonisering ikke er muligt, skal der laves særlovgivning. Målet er at belønne de borgere, der investerer i integrationen over Øresund, i stedet for at udsætte de selvsamme borgere for risici og usikkerhed. En fuldt integreret Øresundsregion, der har slået varige rødder, kan dermed være en realitet inden for 8-15 år. Hvis de gode intentioner og visioner ikke omsættes i reelle initiativer, betyder det bl.a., at danskere og svenskere må ty til domstolsprøvelser for at sikre sig de velfærdsgoder, der for danskere og svenskere i hvert af landene er velerhvervede rettigheder. Danskere vil rykke teltpælene op og flytte tilbage til Danmark, og svenskere vil tage arbejde i Skåne i stedet for på det nu glohede danske arbejdsmarked. Regionen vil være sårbar over for konjunkturbevægelser, enkeltsager, valutakursudsving. En fuldt integreret Øresundsregion får dermed længere udsigter og kan i bedste fald først være en realitet i løbet af 25-30 år. Endnu en gang velkommen til det svenske kongepar - velkommen til Øresundsregionen. Kongeparret skal opleve den gode historie og at båndene knyttes endnu tættere i disse år mellem Danmark og Sverige i Øresundsregionen. Foreningen ÖresundsBorger håber, at følget af politikere og embedsmænd bruger statsbesøget som anledning til at omskrive det, der i dag er den dårlige historie om integrationen af Øresundsregionen. :thumbup:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er kronikken blevet rost og lovprist i denne tråd og jeg kunne også godt melde mig til koret, da timingen og teksten sådan set er ok. Men der er også dele af kronikken der, i mine øjne, falder uden for min definition af ok. Lad os lige hive nogle citater frem:

Borgere med en hverdag på begge sider af Øresund er nutidens pionerer. Vi sætter kød og blod på den politiske vision om Øresundsregionen
Pionér-tiden er forbi. Vi varmer os ikke i petroleumslampens skær og spiser os mætte i et eller andet vi har skudt i baghaven. At kalde os pionerer er også en implicit accept af en tilværelse forbundet med strabadser. Jeg kan lige forstille mig det aldrig svigtende folkevids dom: "Nåh ja, når I bor i et andet land end hvor I arbejder, så må I jo også forvente at det kan være lidt hårdt. I er jo nutidens pionerer". At sige at vi sætter kød og blod på den politiske vision, er en offer analogi, der lyder som om vi slæber kors til Golgotha for at gøre politikernes vision til virkelighed - rigtig pionérånd :o. Lad politikerne om visioner - jeg vil bare have en velfungerende hverdag. Nuvel, lad os hive endnu et citat frem:
Hvis danske borgere i Skåne med arbejde i Danmark fortsat skal kunne se deres svenske naboer i øjnene over hækken, er det nødvendigt, at den danske regering tager medansvar for, at danske statsborgere betaler lokalskat direkte til det lokalsamfund, vi er en del af i Skåne.
Den debat har vi været inde på: http://debat.sunddebat.com/showthread.php?t=8843 Jeg ser hvem som helst i øjnene. Igen, kan jeg slet ikke forstå at den fordelingsnøgle ikke kan ændres fra svensk side så Skåne kan få flere af vores skattekroner. Det må da være den perfekte overgangsløsning indtil to nationale parlamenter har fået en ny aftale på plads? Hvorfor bliver denne simple løsningsmodel overhørt?? Se sin svenske nabo i øjenene - jeg må le. Hvis min svenske nabo, ikke kan forstå situationen efter jeg har fortalt den, men vælger at køre hetz mod mig på trods af bedre vidne, så vil jeg satme ikke være i hans små sko! Jeg kan desværre ikke komme på Lørdag, men ønsker Jer andre god vind med mødet.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Översättning till svenska Jag har gjort en översättning. Har ändrat första stycket och sista stycket efter eget huvud, i övrigt har jag försökt översätta så ordagrannt jag kunnat. Ett magplask mitt i Öresund Det svenska kungaparet har i dagarna avlagt ett officiellt besök i Danmark. Som sig bör vid sådana tillfällen hölls det festtal om vikten av samarbete och förståelse mellan våra två broderland. Förhållandet mellan Danmark och Sverige är något speciellt. Vi har inte bara handelsförbindelser med varandra, men vi utvecklar i nu för tiden speciella täta och integrerade band i Öresundsregionen. Öresundsregionen är inte längre en politisk vision, men är nu på väg att omsättas i praktisk vardag för tiotusental medborgare med en vardag på båda sidor Öresund. Den goda historien är att medborgare och verksamheter har tagit Öresundsregionen till sig. Den dåliga historien är att de ramvillkor för integration som sätts av politikerna i Danmark och Sverige haltar långt efter utvecklingen och på många områden gränsar till det pinsamma för ett modernt välfärdssamhälle. Först några bilder på den goda historien: En ung svensk har växt upp i Stockholm, utbildar sig som ingenjör i Göteborg, slår sig ner med sin danska flickvän i Malmö. Hon arbetar i en kunskapsintensiv verksamhet i Köpenhamn som skriker efter arbetskraft. Idag pendlar knappt 5.000 svenskar till Danmark – ett tal som väntas tredubblat de närmaste 10 åren! Ett danskt par, som båda arbetar i Storköpenhamn, får sina bostadsdrömmar och önskan om ett barnvänligt närområde uppfyllda i Skåne. Idag har ca. 20.000 danskar bosatt sig i Skåne med fortsatt arbete i Danmark. En stigning på mer än 4.000 danskar bara i 2006 – och utvecklingen fortsätter. Många danska och svenska verksamheter betraktar idag Öresundsregionen som en gemensam lokalmarknad. Exempelvis har mobiltelefonbolaget 3 nedlagt landsgränsen för sina kunder, och Nordea har avskaffat avgifter på valutaöverföringar mellan Öresundsborgarnas konto. Den goda historien är speciellt driven av att det är mycket fler likheter än skillnader mellan danskar och svenskar. Visst finns det kulturella skillnader, men de är inte väsentligt större än de naturliga skillnader, där är mellan folk från Västjylland och köpenhamnare, eller mellan unga och gamla i Sverige. Till synes går utvecklingen i riktning av en välintegrerad Öresundsregion. Den goda historien överskuggas dessvärre av att de tiotusentals medborgare som har en vardag på båda sidor Öresund upplever stora barriärer för integrationen. Föreningen ÖresundsBorger har identifierat mer än 50 barriärer för fri rörlighet i Öresundsregionen. Karaktäristiskt för de flesta barriärer är att ansvaret för både problemet och inte minst lösning på problemet ligger hos politikerna i Danmark och Sverige. Här nämner vi tre av de största barriärerna för integration i Öresundsregionen: 1 Öresundsbrons prispolitik är integrationsfientlig: I motsatt riktning mot de flesta andra infrastrukturinvesteringar i Danmark och Sverige är Öresundsbron 100 procent användarfinansierad. Öresundsbrons styrelse, som är utpekade av den svenska och danska regeringen, har valt en aggressiv och integrationsfientlig återbetalningsstrategi som betyder att Öresundsbron ska vara återbetald i löpet av 24 år. Alltså på väsentligt kortare tid än den förväntade livstiden för bron som är på ca. 100 år, och till och med en strategi som torde imponera till och med på mest amorteringsivriga husägaren. Även om biltrafiken har ökat med 21 procent det senaste året har Öresundsbron- helt utan kritik från integrationsivriga politiker- valt att höja priserna med upp till 14 procent för de mest välintegrerade Öresundsmedborgarna. Skulle politiker i Danmark accepterat att en familj från Nordjylland som dagligen använder Limfjordstunneln skulle betala upp mot 6.000 kr om månaden för den biten motorväg? Politikerna bör följa oberoende rapporter som pekar på att Öresundsbron ska användas som brobyggare för varaktig integration av Öresundsregionen och därmed mer ses som en investering med syfte att uppnå samhällsekonomiska vinster och inte enbart med snäv fokus på finansiell räntabilitet. 2 Arbetstagare och arbetsgivare utsätts för risker. Danskar och svenskar bosatta i Sverige utsätter sig själv och sin arbetsgivare för väsentligare risker genom att arbeta i Danmark. Till exempel tillåter många danska arbetsgivare (både privata verksamheter och kommuner) inte bisysselsättning i Sverige, då detta kan utsätta den danska verksamheten för arbetsgivarbeskattning i Sverige. En person bosatt i Sverige med arbete i Danmark kan vara medlem av en dansk A-kassa. Men i tillfälle av arbetslöshet ramlar man ut ur det danska systemet och överföres efter väntetid på flera månader till det svenska systemet, där bidragssatserna är betydligt lägre. Detta system medför idag att många väljer bort A-kasseskydd, vilket utsätter dessa Öresundsmedborgare för risker i tillfälle av lågkonjunktur och arbetslöshet. 3 Brist på legitim skattefinansiering och demokratisk rösträtt: Paradoxalt nog betalar danskar i Skåne inkomstskatt i Danmark utan att ha rösträtt till det danska folketinget. Omvänt har danskar rösträtt i den lokala kommunen i Skåne, men betalar inte kommunalskatt till denna kommun. För att kompensera det svenska samhället för användning av offentlig service har man ingått ett skatteavtal mellan den danska och den svenska staten. Problemet är att kompensationen hamnar i Stockholm utan att den lokala borgmästaren i Malmö, Vellinge eller Helsingborg får annat än småpengar till finansiering av Öresundsmedborgarnas bruk av skola, dagis, äldrevård, vägnät osv. Om danska medborgare i Skåne med arbete i Danmark ska kunna fortsätta se sina svenska grannar i ögonen över häcken är det nödvändigt att den danska regeringen tar medansvar för att danska medborgare betalar kommunskatt direkt till det lokalsamhälle vi är en del av i Skåne. Grundlaget för integration borde finnas där, då Danmark och Sverige är två välfungerande, demokratiska välfärdsstater med medborgarrättigheter. Problemet är bara att detta kännetecknar länderna var för sig! Artikelns författare och tiotusentals andra medborgare med en vardag på båda sidor av Öresund ser storsint på landgränser. Vi landar därför med ett stort magplask mitt emellan två välfungerande välfärdssystem. Medborgare med en vardag på båda sidor av Öresund är nutidens pionjärer. Vi sätter kött och blod på den politiska visionen om Öresundsregionen. Mer än 20.000 medborgare bor idag i Skåne och arbetar i Danmark, ett tal som väntas stiga till 40.000 innanför de närmaste 5 åren. Magplasken kommer att tilltaga i åren som kommer och kommer att – om inte politikerna handlar nu- sluta med en flodvåg, som kan ramma både folketinget i Köpenhamn och Riksdagen i Stockholm. Det finns ett behov att de gemensamma problemen löses genom en gemensam insats i Öresundsregionen. Det är en uppgift för den danska och svenska regeringen i gemenskap. Öresundsregionen har potential att bli en förebild för regionernas Europa, men bara om politiska visioner följs upp med kraftfullt politiskt hantverk. Vi uppmanar till att man etablerar ett reellt politiskt ägarskap till Öresundsregionen, som innebär politisk prioritering av insatsområden. Lagstiftningen på båda sidor av Öresund ska harmoniseras. Där harmonisering inte är möjlig ska det skapas särlagstiftning. Målet är att belöna de medborgare som investerar i integrationen över Öresund, istället för att utsätta dessa medborgare för risker och osäkerhet. En fullt integrerad Öresundsregion, som har slagit varaktig rot kan då vara en realitet inom 8-15 år. Om de goda intentionerna och visionerna inte omsätts i reella initiativ betyder det bland annat att danskar och svenskar måste ta till domstolsprövning för att säkre sig de välfärdsförmåner som för danskar och svenskar i vart och ett av länderna är självklara rättigheter. Danskar kommer att rycka upp tältpinnarna och flytta tillbaks till Danmark och svenskar kommer att välja arbete i Skåne istället för på den nu glödheta danska arbetsmarknaden. Regionen kommer vara sårbar för konjunkturrörelser och valutasvängningar. En fullt integrerad Öresundsregion får därmed längre utsikter och kan i bästa fall vara bästa fall vara en realitet i löpet av 25-30 år. Vi säger tack för besöket till det svenska kungaparet. De har fått uppleva den goda historien och att banden knyts ännu tätare i dessa år mellan Danmark och Sverige i Öresundsregionen. Föreningen ÖresundsBorger hoppas att följet av politiker och ämbetsmän har använt statsbesöket som anledning att skriva om det som i dag är den dåliga historien om integrationen av Öresundsregionen.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Jag har gjort en översättning. Har ändrat första stycket och sista stycket efter eget huvud' date=' i övrigt har jag försökt översätta så ordagrannt jag kunnat. [/quote']Per....du gjorde nogle glade dér...tror jeg. :thumbup:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Om danska medborgare i Skåne med arbete i Danmark ska kunna fortsätta se sina svenska grannar i ögonen över häcken är det nödvändigt att den danska regeringen tar medansvar för att danska medborgare betalar kommunskatt direkt till det lokalsamhälle vi är en del av i Skåne.
Jeg ved at dette er en direkte oversættelse af den danske tekst. Det er derfor ikke oversætteren jeg skyder på, men de oprindelige forfattere, når jeg siger at det ikke er smart at udbrede dette synspunkt. Det, der står i den citerede tekst er direkte forkert, idet der findes andre løsningsmodeller der kunne kompensere de Skånske kommuner for at have de fantastisk omkostningstunge danskere boende :rolleye:. Men ikke mindst for tabet fra de svenskere der flytter jobet til Danmark. Bevar i stedet fokus på folks rettigheder, såsom arbejdsløshedssikring og mulighed for bijob osv. Altså folks hverdag, både svenske og danske. Lad borgermesterne om at køre en hetz. Den virker åbenbart (blandt nogle): Som en svensker skriver i Sydsvenskan:
Skatteregler enormt hinder För oss som jobbar i Danmark så är Bron ett hinder med sina priser. Skattereglerna är också ett hinder.Vi snyltar på den svenska socilatjänsten. Svenska politiker måste bli mer danska i sina förhandlingar detta håller inte.
Link: http://sydsvenskan.se/varlden/article237872.ece Så vi snyltar! Hvad sker der så med de skattekroner vi betaler om jeg må spørge?? At pengene sendes til Stockholm tror jeg næsten ikke på længere... Der er jo ingen der støtter mig i den udtagelse - eller også går der en masse ufatteligt tykhovede skåninge og danskere omkring, der hellere hetzer end sætter sig ind i sagerne. Nå, måske var vi emnet for Anders Borg's møde med Thor Pedersen igår? Selvom jeg tror Borg hellere ville snakke Flexicurity... http://www.fm.dk/1024/visNyhed.asp?artikelID=9155

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Der er noget i det du siger Markowitz. Det er vel logisk at hvis vi skulle betale kommuneskat i Sverige, ville vi ikke få lov til at bruge læge,biblioteker, eller hvad man egentlig er berettet til i Danmark på samme måde som nu. Vi ville vel heller ikke kunne kræve befordringsfradrg som nu. Jeg synes at der en tendens til at folk tror at de har krav på både at blæse og have mel i munden og det samtidig med at naboen i Sverige og Kollegaen i Danmark skal føle at det er vel nok en retfærdig skattemodel - dette bliver svært at opfylde. Det kunne være interessant med en tråd hvor en der har forstand på dansk og svensk skattelov kunne lave nogle eksempler på hvad alternativet til nuværende aftale kunne være. hvad ville fuld beskatning i Sverige ville medføre for - den enlige med bostadsret - parret med børn og villa eller endda måske flere eksempler. Jeg er da ked af hvis ens søde naboer er sur :fight: på Thor Pedersen, men hvis deres og Repulus gode intentioner medfører øgede omkostninger for mig må jeg kynisk erkende at jeg så nok er tilfreds med den nuværende model.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er ked af at denne sætning nu er blevet misforstået igen.. Jeg kan fortælle at lige præcis det med skatten er vi blevet rost for.. Netop fordi den er lidt højtflyvende og ikke siger noget, men blot siger at vores skattepenge ender alt for INDDIREKTE i Malmö. Det er ikke tydeligt for en dansker eller svensker at pengene ender der og derfor bliver man "mobbet" på begge sider, enten som snylter eller også som værende i skattely. Vi har ikke ment noget helt specifikt med den sætning, men en løsning KUNNE være som Bananas har skrevet i det andet indlæg, men der findes også mange andre løsninger hvor vi IKKE mister vore sygesikring i DK.. Men så igen.. Vil vi ikke integreres som alle andre svensker og udlændinge der bor her? Tage det søde med det sure? Eller vil vi bare have det bedste fra to verdener? Tag nu vores ord som en provokation til ministrene og ikke meget andet.. Kan stadig ikke se hvad der er galt i at bruge ordet pioner da, det faktisk er det vi har været, i hvert fald os der har boet herovre i længere tid.. Og Markowitch, få så fingeren ud af...... og meld dig ind i en arbejdsgruppe!!! En mand som dig, med så mange velformulerede meninger kan vi sagtens bruge og vi har også brug for dig!( Og alle andre) Derudover slipper du for at skulle bruge tid på at kommentere mere eller mindre ligegyldige ting da du har haft en finger med i spillet omkring holdninger og skrift!

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Vi har ikke ment noget helt specifikt med den sætning, men en løsning KUNNE være som Bananas har skrevet i det andet indlæg, men der findes også mange andre løsninger hvor vi IKKE mister vore sygesikring i DK.. Men så igen.. Vil vi ikke integreres som alle andre svensker og udlændinge der bor her? Tage det søde med det sure? Eller vil vi bare have det bedste fra to verdener?
Som jeg ser det, så er det svært at skulle betale vores kommune skat direkte til den svenske kommune vi bor i. Først, vil jeg sige, at jeg er enig i at der burde komme flere penge fra vores danske skat ned i de specifikke kommuner vi bor i. Vi vil jo alle gerne betale vores del af udgifterne, ligesom vi gjorde da vi boede i Danmark. Det går jo også ud over os selv, hvis kommunerne ikke kan finde penge til det de nu skal bruge penge til. Men løsningen skal nok findes i Sverige, altså at Riksdagen ændre deres fordelingsnøgle, fremfor det er Danmark der skal finde ud af at sende penge direkte til Kommunen. Jeg frygter som andre herinde, at hvis man laver en aftale om at ens kommune skat skal betales direkte til Skåne - så bliver det en løsning om vi betaler efter Svensk takst. Hvis der sker skattereformer i et af landende, kan vi i Danmark komme til at havne i et skattehul. Og betale en hel del mere skat en andre bosiddende danskere. Det kan sagtens klares uden om arbejdsgiverne, så det er skatteministeriet der udligner, i stil med det arbejde de gør nu f.eks. til Stockholm. Men jeg holder helt 100 på, at det er et internt svensk problem - og det der egentlig skal forhandles om, mellem Danmark og Sverige - er kun summen af de penge der evt. overføres. Ikke hvordan eller hvor til de skal overføres. Den danske stat kan ikke stilles til ansvar om at fordele danske statsborgeres skat til de kommuner de bor i mv. Herunder er der jo megen administration omkring flytninger mv. Selv om det lyder lækkert at "kun" at skulle betale kommune skat efter svensk takst, skal man nok passe på fremtiden, og fremtidige skattereformer. Danmarks skattesystem har altid været meget kompliceret og lovene der blev og bliver lavet, bliver dannet på baggrund af at dække huller i eksisterende lov. Der har ikke været en egentlig lovreform på hele skatteområdet - i rigtig mange årtier, og jeg tror faktisk ikke det er sket siden f.eks Kildeskatteloven blev indsat i 60-70'erne. Det er min opfattelse, at Sverige har en lidt mere gennemsigtig skatteret ? eller er det misforstået ? Herudover er det jo fordi vi betaler ATP til Danmark, at vi er socialsikret i vores gamle hjemland, ikke pga. den skat vi betaler. Så vi vil kunne beholde vores dobbeltstatus uanset hvad. Og man skal huske, at den ATP vi betaler i Danmark også dækker din famillie osv osv, så der er flere ting der skal huskes på når man snakker om at integerer sig. Desuden mener jeg, at når man snakker integration må man også snakke EU generelt. Vi er jo på vej til at blive et stort europa, et stort land - det er i hvert fald visionerne nede fra Bruxelles - godt nok er sverige ikke så langt med endnu, men mon ikke det kommer med tiden - lige som Danmark er blevet presset ind på forskellige måder. Jeg har med vilje ikke taget linien "Tag nu vores ord som en provokation til ministrene og ikke meget andet.. " med. Da jeg gerne vil kommentere direkte på vores dobbelt tilstand kontra skattebetalingen. Herudover må jeg også stille mig i køen med de rosende ord, er en velformuleret og god kronik. Godt gået. :-)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

@Thygesen Tak for at du tog dig tid til at præcisere hvad du mener med udtalelsen i kronikken inde for skatteområdet. Jeg mener at teksten, som du selv er inde på, er meget ukonkret. Desværre er jeg bange for at den kan misforståes alt for let, idet at den malplacerede "snylter" opfattelse meget bekvemt kan passes ind i Jeres udtagelse og det er deri min bekymring ligger. Nuvel, mener jeg ligesom Basse at vi i første omgang har at gøre med et 100% internt svensk problem. Nemlig den berømte fordelingsnøgle og det er egentligt mit håb at en svensk kronik kommer til at afspejle det. Ellers har jeg kun ros til overs for Jeres overskud og drive. Jeg er sikker på at den svenske version af kronikken kan få spalteplads herovre :)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Bare til det med ATP. Vi betaler ikke for at være socialt sikrede i Danmark via Arbejdsmarkedets Tillægspension, men via den samlede skat, men du mente måske arbejdsmarkedsbidrag. Det er nemlig rigtigt, at det ikke er smart med et system, der kan give mærkelige virkninger, når der kommer skattereformer i de respektive lande. Staterne kan dele rovet i bagbutikken, og bland så os andre og vores arbejdsgivere uden om. Hvis nogen har hemmelige drømme om at slippe med de svenske 32 procent af deres nuværende danske løn, så glem det. Den svenske skat ser lav ud, fordi man ikke kan se de sociale afgifter, som arbejdsgivern betaler. Det er ca 32 procent af den løn, der udbetales. En skjult kildeskat. Hvis man vil betale skat i Sverige skal ens arbejdsgiver betale 32 procent i afgift for at have en rendende på arbejdspladsen, og det vil han jo nok modregne. Og fra 318.000 og op betaler man 52 procent.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Bare til det med ATP. Vi betaler ikke for at være socialt sikrede i Danmark via Arbejdsmarkedets Tillægspension' date=' men via den samlede skat, men du mente måske arbejdsmarkedsbidrag.[/quote'] Ok, så er det mig der er fejlinformeret - tog udgangspunkt i, at jeg skulle bevise jeg betalte ATP overfor min gamle danske kommune, for at kunne få det specielle grænsegængerbevis, som jo giver os adgang til sygebehandling i Danmark. Jeg er klar over at der via skatten også går penge til drift mv. af sygehusvæsenet. Stillede også mig selv lidt uforstående overfor kravet fra min kommune, at det kun var ATP de ville have bevis for jeg betalte. Skatten i Danmark, dækker jo også at vi kan modtage kontanthjælp mv. - som er en del af socialesikringeb i Danmark, generelt. Måske ATP mere direkte bliver brugt til behandlingsudgifterne, fremfor driften ? - ved det faktisk ikke. Men man kan sikkert finde svar på det i lovmaterialet et sted.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...