Jump to content
Larry

Hinsidan som Amerikaner? Ikke så nemt.

Recommended Posts

Hi Folks. Min retsstilling som amerikansk statsborger når jeg flytter til Sverige? Så vidt jeg har forstået - efter timevis af søgning på nettet og lovtekstlæsning - ser det ud til at det viille være meget nemmere for mig at blive dansk statsborger end at søge om familiesammenføring hver gang jeg flytter over en grænse i Europa. Jeg… - er dansk gift (på anden gang – 25 år med samme kvinde i denne omgang) - er 54 år - er amerikansk statsborger - har været bosat i DK siden 1971 – permanent ophold og arbejdstilladelse siden 1976 (længere historie Viet Nam etc…) - er far til 3 danske statsborgerbørn (hhv. 17,19 og 25 år) - har altid forsørget mig selv (bortset fra en periode på A-kassen omkring 1980-81) - har de seneste 6½ år drevet enkeltmandsvirksomhed med kunder indenfor telecom industrien i DK - har i alt over 25 års erhvervsarbejde (og betalt A-skat) i DK bag mig - ejer et hus i Nordsjælland sammen med konen Vores plan... - er at sælge vores villa her i DK og købe et hus eller bostadsret i Malmø. Jeg vil gerne fortsat drive enkeltmandsvirksomhed og skrive regninger til mine kunder i DK. Så vidt jeg kan se er reglerne for denne type virksomhed ens i de to lande MEN jeg tror jeg får problemer med at få lov til at opholde mig i det hele taget mere end 3 måneder – som turist - i Sverige!? Er der en eller flere eksperter eller lignende her som vil øse af deres erfaringer med slige sager? ... eller nogen der kender nogen ...? Personligt tror jeg at det nemmeste bliver at søge om dansk statsborgerskab for at få lov til at forlade landet uden evige familiesammenføringsansøgninger eller dispensationer for ansøgninging om...ditten og datten... Virker bare lidt bagvendt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Nu jeg har rejst mig op fra gulvet efter at have læst dit utroligt morsomt indslag' date=' vil det være rart med et lidt mere seriøst svar...[/quote'] Jamen, det var nu helt seriøst. Som EU borger kan din kone bosætte sig hvorsomhelst i et EU land og få sin samlever/ægtefælle med til landet. Det er EU reglerne der er gældende og ikke danske eller svenske regler. Såh, når I kommer herover, så går i på imigrationsverket og viser jeres vielsesattest og så får du per automatik opholdstilladelse i Sverige.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Larry I am US citizent som du, flyttede herover i 1999 med min daværende kone. Ud til den svenske ambassade og søge arbejds og opholdtilladelse. Det bliver ikke noget problem for dig. Hvis du har flere spm- send pm BTW I'm 52 - with a story a lot like yours. We must drink a beer together some day.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er to måder at få opholdstilladelse i Sverige på sammen med din danske kone. Enten søger I efter EU-reglerne (hvor din kone skal bevise, at hun er i stand til at forsørge dig, da hun som EU-borger vil være ansvarlig) eller efter Sveriges nationale regler for familiesammenføring - her kræves ikke noget økonomisk, men ansøgningen skal så indgives på Sveriges ambassade i Danmark. I kan læse meget mere om det ovre på www.aegteskabudengraenser.dk hvor der også er en guide til Sverigesløsningen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
- er dansk gift (på anden gang – 25 år med samme kvinde i denne omgang) - er amerikansk statsborger - har været bosat i DK siden 1971 – permanent ophold og arbejdstilladelse siden 1976 (længere historie Viet Nam etc…) - er far til 3 danske statsborgerbørn (hhv. 17,19 og 25 år) - har altid forsørget mig selv (bortset fra en periode på A-kassen omkring 1980-81) - har de seneste 6½ år drevet enkeltmandsvirksomhed med kunder indenfor telecom industrien i DK - har i alt over 25 års erhvervsarbejde (og betalt A-skat) i DK bag mig - ejer et hus i Nordsjælland sammen med konen
Hej Larry. Min kusine havde samme problem nogle år siden. Hun var også Amerikansk statsborger med dansk mand. Hun havde boede i kbh siden 1980'erne. Og nogle få år siden flyttede til Helsingborg. Hun valgte at få dobbelt statsborgskab (amerikansk og dansk) da hun ikke ville opgive hendes amerikanske pas (lige som jeg). Og dette fik hun lov til af den amerikanske ambassade på østerbro.Den amerikanske ambassade udstedte nogle dokumenter til hende som hun så skulle tage med op til den danske ambassade. Det var ihvertilfaldt sådan vi gjorde det med min bror og jeg da vi blev 18år og skulle til at vælge vores statsborgskab. Prøv at kontakte dem først og høre ad om de kan hjælpe dig. Dette er mit bedste bud. Ellers må du lige skrive igen, det var nemlig vores forældre der tog sig af alt papirsarbejdet ;) Jeg har tilgængel et spørgsmål til dig: Hvordan får jeg erstatet min amerikanske kørekort? Det er det eneste kørekort jeg har som er gyldig på Filippinerne (da der er meget samarbejde mellem USA og Filippinerne). Hvis jeg bruger et Dansk-international kørekort er de ret gode til at uddele kæmpe bøder hvis man træder det mindste ved siden af..

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for svarene Tak for feed back vedr. evt. fremtid i Sverige som amerikansk statsborger. Mærkligt at man havner i samme situation som "your average pakistanske barnebrud" efter så mange år som skatteborger etc. i DK. Hvor er det Nordiske Samarbejde her? Håber der kommer noget mere indput til denne post... ______________________ SV: til Stephanie-Jane: Hvis jeg har forstået dig ret, vil du gerne fornye dit amerikansk kørekort. Du skal være bosat i USA / eller kunne "dokumenter" din amerikansk bopæl med breve/regninger adresseret til dig i samme delstat du ansøger i. I øvrigt mht. DK/USA dual-citizenship. Kun muligt for for børn af dansk/amerikansk ægteskaber. Sv: til Newport: jeg skriver _______________________

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
I øvrigt mht. DK/USA dual-citizenship. Kun muligt for for børn af dansk/amerikansk ægteskaber.
Jeg og min bror er ikke børn af dansk/amerikansk ægteskab. Vi er fra et filippinsk/amerikansk ægteskab. Så det burde da stadig være muligt..

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det nordiske samarbejde er for nordiske statsborgere, ligesom EU-samarbejdet er for EU-borgerne. Som statsborger i USA er du hverken værre eller bedre stillet end australiere, kinesere, kenyanere eller folk fra andre verdensdele. Hvis du ønsker en ret til uden videre at flytte til Sverige, så må du først skifte statsborgerskab og blive dansker ved at frasige dig dit amerikanske... for som dansker kan man som bekendt uden videre flytte til Sverige. Der er tilsyneladende en del, som tror, at man bare uden videre kan flytte fra et land til et andet, men landegrænser er stadig hindringer, og man kan absolut ikke bare sådan uden videre flytte fra et land til et andet, medmindre man er så heldig at have det rigtige pas. Bemærk også, at flytter du fra Danmark til Sverige, så mister du din opholds- og arbejdstilladelse i Danmark, så du kan ikke ligesom danskerne pendle til jobbet i København fra Skåne (men hvis dit job er med i jobkort-ordningen vil du dog kunne generhverve din arbejdstilladelse i Danmark).

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Yep... Som jeg skrev da jeg startede denne tråd: Jeg klar over de forskellige problemstillinger i forbindelse med krydsning af landegrænser. Jeg er også klar over at jeg kan gøre det hele meget lettere for mig selv ved at blive DK statsborger. Jeg syns bare det er forkert at gøre det for bekvemlighedens skyld. Det ender med at jeg bliver statsborger bare for at kunne forlade landet og have mulighed for at vende tillbage uden en masse bureaukratisk spild af liv. Jeg har trods alt betalt i hvert fald et par millioner i skat i løbet af sidste 35 år. Suk... Er der ingen derude som har prøvet det her?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites