Kasper 10 Anmeld indhold Besvaret May 9, 2007 Der står i lovgivningen at du kan (hvis du vil) få udleveret en duplikat af dit gamle kørekort (dansk). Man kan ikke erhverve et nyt kørekort udenfor sit bopæls adr. da der er bopæls krav på dette. Man vælger selv, om man vil have det danske udskiftet med en svensk. det hele står på færdselslovgivningen.. Jeg fik at vide både af de svenske og danske myndigheder, at når jeg permanent var udflyttet fra Danmark, så skulle jeg have svensk kørekort, efter at have smidt det væk. Fik en udskrift fra rigspolitiet som jeg afleverede til Länsstyrelsen, hvor efter jeg fik et svensk kørekort. Tror faktisk det var billigere end det danske kørekort og bruger det dagligt som ID ved kort betalinger. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Juff 10 Anmeld indhold Besvaret May 9, 2007 Begge vores börn har övningkört, og der blev vores Danske körekort godkendt. Brugte også mit danske kørkort da jeg søgte om godkendelse til övningskör på højt niveau :D ....... No probs..... Heller ingen probs da en motorcykel kørte forbi mig og skød et lille polis skilt ud fra dens højre side... men det kostede 1200 sek Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Stephanie 10 Anmeld indhold Besvaret May 9, 2007 Brugte også mit danske kørkort da jeg søgte om godkendelse til övningskör på højt niveau :D ....... No probs..... Heller ingen probs da en motorcykel kørte forbi mig og skød et lille polis skilt ud fra dens højre side... men det kostede 1200 sek Fik du en bøde for at have et dansk kørekort Jeg er blevet stoppet rigtig mange gange på begge sider af sundet. Har aldrig haft problemer med mit danske kørekort, lige undtagen for fart bøderne Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Juff 10 Anmeld indhold Besvaret May 9, 2007 Fik du en bøde for at have et dansk kørekort Jeg er blevet stoppet rigtig mange gange på begge sider af sundet. Har aldrig haft problemer med mit danske kørekort, lige undtagen for fart bøderne Det var farten der gjorde han skød det lille polis skilt ud ;) ..... det kostede 1200,- sek...... ingen problemer med kørekortet :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Stephanie 10 Anmeld indhold Besvaret May 9, 2007 Øv jeg sidder og ærgrer mig over jeg ikke var med!!!!!!! f.. jeg ville have elsket at stå over for sådan en kælling....jeg havde kørt den helt ud!!!!!!!! Så må jeg jo tage dig med næste gang jeg mister mit kørekort (håber aldrig det sker igen!). Måske er du bedre end jeg til at give røvfuld Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Stephanie 10 Anmeld indhold Besvaret May 9, 2007 Så længe du har et EU kørekort skal man ikke skifte, derimod hvis du mister kørekortet (taber det) skal man ansøge om et nyt i det land hvor man bor. Der er selvf. en masse undtagelser hvis man er udstationeret osv. Du må godt få en duplikat af dit danske kørekort hvis du mister det. Du må bare ikke erhverve et helt nyt. Lyder lidt underligt, men det er det der stod på det lov jeg fandt. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Stephanie 10 Anmeld indhold Besvaret May 9, 2007 Det var farten der gjorde han skød det lille polis skilt ud ;) ..... det kostede 1200' date='- sek...... ingen problemer med kørekortet :)[/quote'] Ok, så forstår jeg det bedre. Du gjorde mig lige nervøs Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Stephanie 10 Anmeld indhold Besvaret May 15, 2007 Jeg er lige blevet ringet op af borgerservice og blev fortalt at min kørekort bliver afvist ved produktionen! De kan ikke gøre noget, de har gentagende gange prøvet at køre den igennem Så nu er jeg tvunget til at få en svensk kørekort!! Er der nogen der kender proceduren på dette Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest PeterK Anmeld indhold Besvaret May 22, 2007 fortrød indlæg Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
wagner 10 Anmeld indhold Besvaret May 26, 2007 Sjove regler med kørekort hej Jeg vil bare lige bidrage til sjove regler man løber ind i når man bor i Sverige iøvrigt på 10ende år. Jeg har et taxikørekort som der en del af et alm. kørekort Erhverskørekort. Det skal jeg forny hvert 5. år og der fik jeg så en lille overraskelse det kan man ikke mere i danmark det skal man gøre i det land man bor i. Når men jeg tog jo hjem og gik til de svenske myndigheder og der sagde at det kunne man ikke. Men jeg kunne tage et svensk taxikørekort ! Jeg tog så tilbage til de danske myndigheder og fortalte dem som det var. Og de svarede mig så at jeg jo bare kunne flytte tilbage til Danmark. Men jeg tænkte at den hopper jeg ikke på så jeg tog meldte mig syg i 14 dage og købte teoribøger til svensk taxikørt hvor man skulle lære at finde vej i hele sverige og bestod med 90% ringtige svar i en 2 timeres skriftlig prøve. Og når jeg engang imellem bliver stoppet af det danske politi er der altid en fandes ballade for de påstår hårdnakket at jeg ikke må køre taxi i danmark for mit danske taxikørt er udløbet. Og de vil ikke se det svenske !!!! Men det er godkendt af de danske myndigheder trods at der står på det at det kun er godkendt i sverige ! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Stephanie 10 Anmeld indhold Besvaret May 26, 2007 hej Jeg vil bare lige bidrage til sjove regler man løber ind i når man bor i Sverige iøvrigt på 10ende år. Jeg har et taxikørekort som der en del af et alm. kørekort Erhverskørekort. Det skal jeg forny hvert 5. år og der fik jeg så en lille overraskelse det kan man ikke mere i danmark det skal man gøre i det land man bor i. Når men jeg tog jo hjem og gik til de svenske myndigheder og der sagde at det kunne man ikke. Men jeg kunne tage et svensk taxikørekort ! Jeg tog så tilbage til de danske myndigheder og fortalte dem som det var. Og de svarede mig så at jeg jo bare kunne flytte tilbage til Danmark. Men jeg tænkte at den hopper jeg ikke på så jeg tog meldte mig syg i 14 dage og købte teoribøger til svensk taxikørt hvor man skulle lære at finde vej i hele sverige og bestod med 90% ringtige svar i en 2 timeres skriftlig prøve. Og når jeg engang imellem bliver stoppet af det danske politi er der altid en fandes ballade for de påstår hårdnakket at jeg ikke må køre taxi i danmark for mit danske taxikørt er udløbet. Og de vil ikke se det svenske !!!! Men det er godkendt af de danske myndigheder trods at der står på det at det kun er godkendt i sverige ! Jeg fik at vide af Jeanett, fra bogerservice i amagercentret, at jeg alligevel ikke kunne få et dansk kørekort pga det ikke er et erhvervs kørekort. Og at det er det eneste slags kørekort de fornyer :thumbdown og var så derfor jeg ikke kunne få lavet mit Men de prøver at få lavet loven om pga der er så mange som har problemer med dette lov Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Supermule Anmeld indhold Besvaret May 26, 2007 Står det i loven, at du kan få et duplikat kørekort, så skal de udstede det.....At det så ikke kan lade sig gøre o praksis er deres problem.....Du har KRAV på at de følger loven og det skal de gøre...... Længere er den ikke. Det grænser fandme til en rabarberstat, såfremt de skider på loven, som de selv håndhæver..... Jeg er lige blevet ringet op af borgerservice og blev fortalt at min kørekort bliver afvist ved produktionen! De kan ikke gøre noget, de har gentagende gange prøvet at køre den igennem Så nu er jeg tvunget til at få en svensk kørekort!! Er der nogen der kender proceduren på dette Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
wagner 10 Anmeld indhold Besvaret May 26, 2007 okay Jeg fik at vide af Jeanett' date=' fra bogerservice i amagercentret, at jeg alligevel ikke kunne få et dansk kørekort pga det ikke er et erhvervs kørekort. Og at det er det eneste slags kørekort de fornyer :thumbdown og var så derfor jeg ikke kunne få lavet mit Men de prøver at få lavet loven om pga der er så mange som har problemer med dette lov [/quote'] Det lyder intersant det er også 2 år siden siden jeg måtte tage det kørerkort der de har nok fået det lavet om nu. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Stephanie 10 Anmeld indhold Besvaret May 26, 2007 Står det i loven, at du kan få et duplikat kørekort, så skal de udstede det.....At det så ikke kan lade sig gøre o praksis er deres problem.....Du har KRAV på at de følger loven og det skal de gøre...... Længere er den ikke. Det grænser fandme til en rabarberstat, såfremt de skider på loven, som de selv håndhæver..... Hun sagde at de blev ved med at blive stoppet ved produktionen og derfor kunne den ikke laves Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Humle 10 Anmeld indhold Besvaret May 27, 2007 Mens vi er ved kørekorts historierne, så har jeg lige fået mit Svenske KK. Det skulle afhentes på posthuset i Limhamn og iflg. brevet fra Vägverket skulle jeg fremvise gyldig svensk legitimation. Ringede og spurgte om de accepterede et dansk pas, men uha nej da det går skam ikke. Hvis ikke jeg havde gyldig svensk leg. måtte jeg have en svensker med ned i biksen for at give intyg om at jeg nu var den jeg påstod at være bla bla bla. Så fat i en svensk bekendt og vi mødes så i Limhamn. Stikker manden bag skranken mit dansk pas og siger der gerne skulle ligge et Kk klart til mig. Ja, værsgo' her er dit KK. Skriv lige under her. Øhhh..skal du ikke se min svenske venindes leg. osv. ? Nej da. dit danske pas er jo EU godkendt og betragtes som værende gyldig ID her i Sverige. Nå ? Men hvorfor fanden siger i så over telefonen at det ikke er gyldig ID ???? ja, det kunne han ikke svare på andet end der arbejdede så mange idioter her der ikke helt havde styr på regler og ikke kunne/ville tænke selvstændig og bruge sin sunde fornuft. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Supermule Anmeld indhold Besvaret May 27, 2007 Det skal du lige ha' på skrift og dokumentation for..... Det er nemlig kun fordi hun ikke ved hvordan man gør......Uvidenhed gør at mange finder på helt utrolige undskyldninger...... Hun sagde at de blev ved med at blive stoppet ved produktionen og derfor kunne den ikke laves Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
wagner 10 Anmeld indhold Besvaret May 27, 2007 svensk id Ja det er meget morsomt de regler de laver for jeg har for 5 år siden lavet et svensk id og nu her den anden dag da jeg skulle forny det havde de lavet nyt system de fortalte mig på skrift at de havde lavet nye regler for hvornår man kunde få et id kort : Man skulle være svensk statsborger eller være gift med en eller en del af en familje som bor i sverige. Så nu skal jeg forsøge at få fat i noget familje så jeg på jagt efter en svensk blondine det bliver fruen sku nok ikke glad for at høre der hjemme. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Supermule Anmeld indhold Besvaret May 27, 2007 Du er da allerede en del af en familie der bor i Sverige......Skid hul i de svenske blondiner......Det er noget opreklameret noget... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Stephanie 10 Anmeld indhold Besvaret May 27, 2007 Det skal du lige ha' på skrift og dokumentation for..... Det er nemlig kun fordi hun ikke ved hvordan man gør......Uvidenhed gør at mange finder på helt utrolige undskyldninger...... Hun fik det sendt afsted, men blev ved med at komme tilbage til hende. Hun gav mig et nr til en Pernille så jeg kunne få forklaringe, men mistede nr Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Peteomagic 10 Anmeld indhold Besvaret May 27, 2007 Altså syns i har haft mange problemer med jeres kk. Men det nemmeste er da og få et midlertidigt kk fra tårnby politi og så gå op og få det konvateret til et svensk kk. Det gjorde min kone uden problemer, det tog 7 - 14 dage. Noget af det nemmeste vi har prøver herover, det var ovenikøbet mig der hentede hendes kk på posthuset. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Stephanie 10 Anmeld indhold Besvaret May 27, 2007 Ja det er meget morsomt de regler de laver for jeg har for 5 år siden lavet et svensk id og nu her den anden dag da jeg skulle forny det havde de lavet nyt system de fortalte mig på skrift at de havde lavet nye regler for hvornår man kunde få et id kort : Man skulle være svensk statsborger eller være gift med en eller en del af en familje som bor i sverige. Så nu skal jeg forsøge at få fat i noget familje så jeg på jagt efter en svensk blondine det bliver fruen sku nok ikke glad for at høre der hjemme. Har du prøvet hos din bank? Jeg har lige fået lavet min og skal hente det på tirsdag. Jeg havde kun mit danske pas med (uden nogen svensker). Og det gik lige igennem.. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
NOAH 10 Anmeld indhold Besvaret May 31, 2007 Baah... Så er jeg officielt medlem af ”JEGHARMIDSTETMITKØREKORT” klubben. Jeg har prøvet at danne mig et overblik over jeres erfaring ang. dette ”trælse” problem. Nu har jeg siddet hele formiddagen og talt med mange personer inden for politiet og kommunen. Til sidst kom det frem, at jeg ”bare” skal skrive til RPCH@POLITI.DK og anmode om et skriftlig bekræftelse på, at jeg ejer/har ejet dansk kørekort. Dette ville max tage 3ugers tid. Når jeg så har bekræftelsen i hånden, skal jeg ”bare igen” opsøge polisen og få udstedt et svensk kørekort. Det kan da umuligt ”bare” være så nemt som det lød. Det lyder absolut ikke som noget man gider at gøre igen ” altså tabe sit kort ” når man læser jeres indslag. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
thsk 11 Anmeld indhold Besvaret May 31, 2007 Så er jeg officielt medlem af ”JEGHARMIDSTETMITKØREKORT” klubben. Til sidst kom det frem, at jeg ”bare” skal skrive til RPCH@POLITI.DK og anmode om et skriftlig bekræftelse på, at jeg ejer/har ejet dansk kørekort. Dette ville max tage 3ugers tid. Når jeg så har bekræftelsen i hånden, skal jeg ”bare igen” opsøge polisen og få udstedt et svensk kørekort. Jeg tog forbi Politiet i Bellahöj (har åbent dögnet rundt) hvor de straks skrev en erkläring ud og gav mig et midlertidligt körekort (som også duer i Sv!). I Sverige sendte jeg denne erkläring ind sammen med en blanket som heder noget i stil med "Ombyte av utländskt körkort" til mit "Län". Kort tid derefter fik jeg en blanket der skulle skrives under og insendes sammen med et billede. Kun 4 dage senere kunne jeg hente körekortet på "Posten". Mener jeg betalte 400 SEKfor körekortet. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kandinsky 10 Anmeld indhold Besvaret July 4, 2007 Hej alle, Kanon tråd, he he. Jeg har også mistet mit kort et sted og her er hvad jeg lege er blevet fortalt. Ved ikke hvor mange andre der hører den samme historie: Jeg kan få et midlertidigt med det samme på et borgerservice kontor, skal bare have pas og billede med. Men det nye kort skal laves i sverige, og til det skal jeg have en bekræftelse fra det danske politi. Det for man ved at skrive til: rpch@politi.dk De sender så en bekræftelse, som jeg skal bruge i sverige. (Har ikke lige fundet ud af hvem jeg skal kontakte i sverige endnu, he he) Jeg må indrømme at det lyder som om nogen af jer har været en lang kamp igennem, specielt dig Stephanie.. lyder skræmmende. Jeg er lidt sløv i det, så så meget for jeg aldrig kæmpet med systemerne.. Hygge, Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Stephanie 10 Anmeld indhold Besvaret July 4, 2007 Hej alle, Kanon tråd, he he. Jeg har også mistet mit kort et sted og her er hvad jeg lege er blevet fortalt. Ved ikke hvor mange andre der hører den samme historie: Jeg kan få et midlertidigt med det samme på et borgerservice kontor, skal bare have pas og billede med. Men det nye kort skal laves i sverige, og til det skal jeg have en bekræftelse fra det danske politi. Det for man ved at skrive til: rpch@politi.dk De sender så en bekræftelse, som jeg skal bruge i sverige. (Har ikke lige fundet ud af hvem jeg skal kontakte i sverige endnu, he he) Jeg må indrømme at det lyder som om nogen af jer har været en lang kamp igennem, specielt dig Stephanie.. lyder skræmmende. Jeg er lidt sløv i det, så så meget for jeg aldrig kæmpet med systemerne.. Hygge, Ja meget har jeg dog været igennem. Men det er også kun fordi jeg "kæmpede" for at beholde mit danske kørekort. Følte ligesom at det var det eneste jeg havde tilbage som var dansk. Altså lige foruden mit pas, arbejde, venner og familie.. Efter at have været igennem helved, var der ikke flere steder jeg kunne brokke mig til og prøve på at få ret, måtte jeg så opgive (kan nemlig ikke undvære bilen! Jeg farer vild med det offentlige Been there, done that). Jeg skrev til rigspolitiet via mail, som jeg fik besked på af borgerservice. 1 uge efter fik jeg at vide dette ikke var muligt da der SKAL være min underskrift på. Så skulle jeg starte forfra med at sende en ny mail med underskrift og vente igen. Fik brevet ca. 1 uge efter. Tog så op til länsstyrelsen (ved skattevärket, hvor man melder sin tilflytning i malmö). Udfyldte en blanket. 2 dage efter modtog jeg en regning og endnu en blanket som skulle sendes med returkuverten. Betalte regningen samme dag. Der gik yderligere ca. 1 uge før jeg modtog et brev fra posthuset, at mit kørekort var klar til afhentning. Tog dog til posthuset med mit danskepas og svenske ID (for at være på den sikre side). Post-damen var dog lidt underlig. Hun kiggede mærkeligt på mit svenske ID og bedte om yderligere bræftelse. Så hun fik mit danske pas og samlignede ID'erne. Derefter åbnede hun mit post for at tjekke om kørekortet havde samme navn og billed (selvom mit navn var korrekt stavet på rudekuverten!). Dette proces er ihvertilfald ikke noget jeg ville udsætte min egen værste fjende for!!! Det er vanvittig hvad man skal igennem!!! Så husk ALDRIG MIST DIT KØREKORT!! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites