Stephanie 10 Anmeld indhold Skrevet May 4, 2007 Jeg har været så uheldig at jeg har mistet mit danske kørekort i dag Er der nogen der ved om der er mulighed for at få en duplikat på dansk? Jeg har dog været hos station 4 (amager-hørhusvej) for at prøve at få en midlertidig kørekort, men de kunne ikke give mig et da de ikke havde mit kørekort-nummer pga jeg stod som udrejst på deres system. Jeg blev dog henvist til borgerservice, men ved ikke ndnu om de kan hjælpe mig. Jeg har været lidt rundt og kigge på debatten og finder det meget forvirrende. Nogle siger man kan få lavet et nyt, andre skriver at man SKAL ansøge om et på svensk.. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret May 4, 2007 Selvfølgelig kan du få et nyt dansk, når du har mistet det gamle. Prøv at henvende dig hos Tårnby Politi. De har flere gange vist sig at være de nemmeste til at forstå "dansker-flyttet-til-sverige-situationen". Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Stephanie 10 Anmeld indhold Besvaret May 4, 2007 Det læste jeg godt nok noget om herinde, men så var der en der skrev at man alligevel ikke kunne. Det er total forvirrende alt det her:confused: Ikke nok med man har mistet sin pung, men man skal også igennem et helved for at få alt erstattet. Jeg vil prøve at tage til tårnby. Tak for hjælpen. Man er jo lidt clueless på dette område :o Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret May 4, 2007 Slå koldt vand i blodet.... Det er pokkers frustrerende just nu - men det løser sig på mandag :th2: ....bare husk at spærre din kort :D Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Stephanie 10 Anmeld indhold Besvaret May 5, 2007 Det var det første jeg fik gjort. Altså at spærre alle kreditkortene :D Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Trine Anmeld indhold Besvaret May 5, 2007 Det var det første jeg fik gjort. Altså at spærre alle kreditkortene :D Jeg mener bestemt udstedelse af kørekort og pas er overdraget fra politiet til de nye kommuner fra årsskiftet.... Men de skal udstede et midltertidigt, du har jo ikke mistet føreretten:) http://www.politi.dk/da/borgerservice/korekort/nyt_koerekort/ Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Thomas 10 Anmeld indhold Besvaret May 5, 2007 Selvfølgelig kan du få et nyt dansk' date=' når du har mistet det gamle. Prøv at henvende dig hos Tårnby Politi. De har flere gange vist sig at være de nemmeste til at forstå "dansker-flyttet-til-sverige-situationen".[/quote'] Det er kommunerne der har overtaget administrationen af pas og kørekort, og de er bestemt ikke villige til at hjælpe, det nemmeste er da også bare at få lavet det i sverige du kan jo det samme med det! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Stephanie 10 Anmeld indhold Besvaret May 5, 2007 Jeg mener bestemt udstedelse af kørekort og pas er overdraget fra politiet til de nye kommuner fra årsskiftet.... Men de skal udstede et midltertidigt' date=' du har jo ikke mistet føreretten:)[/quote'] Jeg blev også henvist til borgerservice af politiet på st amager. Men der er nogen der skriver at de har fået en duplikat af tårnby politi Jeg har også prøvet at få et midlertidigt, men de sagde de ikke kunne da de ikke havde mit kørekort-nummer på deres database da jeg er udrejst Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
schollert 10 Anmeld indhold Besvaret May 5, 2007 Jeg sidder i samme situation. Har været på kommunen i København hvor jeg fik den besked at jeg skulle have det nye kort i sverige. Inden da skal jeg skriftligt bestille en bekræftelse af, at jeg har, dansk kørekort hos Rigspolitiet Landlystvej 34 - 40 2650 Hvidovre Jeg ved ikke noget om midlertidig kørekort:) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Supermule Anmeld indhold Besvaret May 5, 2007 Hvad så hvis man mister sit pas??? Skal man så også ha' et svensk???? Nej vel.....De SKAL udstede et dansk erstatningskørekort. Du har jo ikke noget kørekort at bytte ind med til det svenske..... Det er kun fordi de ikke ved hvordan man gør..... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret May 5, 2007 Det er kun fordi de ikke ved hvordan man gør.....Helt enig. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Trine Anmeld indhold Besvaret May 5, 2007 Men det skal fornyes hvert 10. år:eek: Så det er jo ikke helt det samme.. Det med kørekort nummer fatter jeg ikke, det må være dem der ikke fatter en skid undskyld udtrykket...fordi du er udrejst har de raderet dig fra databasen??? Et svensk kort står godt nok til fornyelse hvert 10 år, men det er kun det fysiske kort, ikke førerretten. Du får et brev automatisk noget tid inden det udløber, sætter nyt billede i og skriver under....og betaler...også kommer det nye med posten. Du skal ikke til ny køreprøve hvert 10 år. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Thomas 10 Anmeld indhold Besvaret May 5, 2007 Jeg blev også henvist til borgerservice af politiet på st amager. Men der er nogen der skriver at de har fået en duplikat af tårnby politi Jeg har også prøvet at få et midlertidigt, men de sagde de ikke kunne da de ikke havde mit kørekort-nummer på deres database da jeg er udrejst Men det skal fornyes hvert 10. år:eek: Så det er jo ikke helt det samme.. ja men efter 1 januar 07 er der kommet nye regler, og der er blevet strammet op på tingene. Så det kan du ikke mere. Jeg kan ikke engang få lavet mit førerkort til lastbil i Dk! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret May 5, 2007 Til Tårnby Politi må vi bare sige tak for god indsats i borgernes tjeneste og god vind fremover, for nu er det så kommunekontoret, der skal tage sig af kørekort mm. so help me God. Hvis kommunen ikke vil erstatte et kørekort, man har mistet, så synes jeg, det er absurd, og når man har et kørekort, så står man selvfølgelig i registret og bliver ikke slettet derfra i samme øjeblik, man taber sin pung. Hvad kommunekontoret har af adgangsproblemer eller opkoblingsproblemer til diverse registre er borgeren helt uvedkommende. Når man beder kommunen om at få et nyt kørekort til erstatning for det, man har mistet - eventuelt beder om et foreløbigt - og så får nej blahblahblah, så er det en afgørelse fra en myndighed, og en sådan har man krav på at få skriftligt. Det skriftlige afslag skal rumme en forklaring på, hvorfor man får afslag, og der skal være henvisninger til de regler, der er taget i anvendelse. Desuden skal man oplyses om, hvordan man klager over afgørelsen. Og kommunen bliver ikke ked af det eller noget, men får afklaret, hvad reglerne er. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
ClausN 10 Anmeld indhold Besvaret May 5, 2007 Mistede selv min pung med kørekort i søndags. Tog til Station City mandag, og de sendte mig videre til Borger Service. Tog så til Borger Service hvor jeg fik beskeden at de ikke kunne hjælpe mig, da jeg boede i Sverige. Jeg skulle derfor henvende mig skriftligt til Pas- og Kørekortsektionen, Landlystvej 34-40, 2650 Hvidovre. Til dem sender man så sit navn, danske personnummer samt svenske adresse, så sender de dig en bekræftelse på at man har kørekort og til hvilke kategorier. Denne bekræftelse skal du så tage med til det svenske politi, som så laver et svensk kørekort til dig. Dette kort gælder i 10 år. P.S. Borger service kan give dig et midlertidig kørekort som gælder i hele Norden og i 1 måned. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Stephanie 10 Anmeld indhold Besvaret May 5, 2007 Har lige været hos Tårnby politi idag. De har simpelthen været så søde og give mig et midlertidlig kørekort (udløber dog om 1 mdr ). Jeg forklarede dem at station amager ikke kunne give mig et i fredags da de ikke havde mit kørekortnr i deres system.. Og det kunne Tårnby politi slet ikke fatte??? Det lyder lidt som om at hvert afdeling gøre alt på deres egen måde. Og dette finder jeg utrolig skræmmende Jeg skal til borgerservice på mandag. Så må jeg tage det der fra. Håber bare det går godt.. Jeg syntes det er utroligt at kommunepersonalet ikke kan finde ud af lovgivning for os der er fanget mellem det danske og svenske lov. Det gør en nærmest skrækkenslagende hvert gang man skal noget med myndighederne om det så er enten de danske eller de svenske Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret May 5, 2007 Jeg syntes det er utroligt at kommunepersonalet ikke kan finde ud af lovgivning for os der er fanget mellem det danske og svenske lov. Det gør en nærmest skrækkenslagende hvert gang man skal noget med myndighederne om det så er enten de danske eller de svenske Steph...det er netop skræmmende. Og derfor vi er glade for at foreningen er blevet stablet på benene :th2: Bliver spændende at følge med i fremtiden, og se om de kan få flyttet et par bjerge. Nogle gange er det totalt selvsving at bo i Sverige og arbejde i Danmark, når det kommer til de services man som statsborger i Danmark har ret til. Ofte fatter de ikke en hat, og du skal selv forælle dem hvordan reglerne er skruet sammen. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
splint 10 Anmeld indhold Besvaret May 5, 2007 Har selv haft brug for at få et duplikatkort og ringede derfor til tårnby kommune. Talte med en sød dame fra pas/kørekortkontoret og vi fandt frem tila at den måde man skulle tolke loven omkring duplikatkort er, at der ikke er bopælspligt for at få et sådan kort. Så tag du bare op til tårnby og få et nyt kørekort. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
splint 10 Anmeld indhold Besvaret May 5, 2007 Prøv lige at læse dette indlæg http://debat.sunddebat.com/showthread.php?t=7764&page=4&highlight=duplikatkort Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
ClausN 10 Anmeld indhold Besvaret May 6, 2007 Jeg skal til borgerservice på mandag. Så må jeg tage det der fra. Håber bare det går godt.. Spild ikke din tid at tage til BorgerServive. Det eneste de kan gøre for dig, er at give dig den adresse jeg har postet i mit indlæg i går kl 19:20. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Stephanie 10 Anmeld indhold Besvaret May 6, 2007 Prøv lige at læse dette indlæg http://debat.sunddebat.com/showthread.php?t=7764&page=4&highlight=duplikatkort Fra hvilket hjemmeside har du dette fra? Har fundet ud af at man skal helst have dokumentation for loven med til det danske stat/kommuner før de gider at gøre noget, da de ikke er uddannet til at håndtere vores (dansk-svensk) situationer.. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rene Larsen 10 Anmeld indhold Besvaret May 6, 2007 Fra hvilket hjemmeside har du dette fra? Har fundet ud af at man skal helst have dokumentation for loven med til det danske stat/kommuner før de gider at gøre noget' date=' da de ikke er uddannet til at håndtere vores (dansk-svensk) situationer..[/quote'] Færdselsloven Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret May 6, 2007 FærdselslovenMåske det ikke er helt galt at printe ovenstående ud, og tage med til bureaukraterne. Jeg kan ihvertfald have følelsen af, at noget så simpelt som bare definitionerne i færdselsloven skal opfriskes hos dem i ny og næ. Eksempelvis: 2. Bil: Motorkøretøj, der er forsynet med 4 eller flere hjul eller med bælter, valser, meder eller lignende, samt motorkøretøj på 3 hjul, hvis egenvægt overstiger 400 kg. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Stephanie 10 Anmeld indhold Besvaret May 6, 2007 Færdselsloven Jeg har læst alt der inde, og endda alle links'ene. Dette er det eneste jeg kan finde på siden som er gældende for mig.. Udenlandske førere § 61. Personer, der ikke har bopæl her i landet, kan, uden at være i besiddelse af dansk kørekort, under ophold her i landet føre motorkøretøj efter bestemmelser, der fastsættes af justitsministeren. Stk. 2. Justitsministeren kan fastsætte bestemmelser om, under hvilke betingelser personer, der har ret til at føre motorkøretøj i udlandet, kan få dansk kørekort. Stk. 3. Kørekort, der er udstedt i Island, Liechtenstein, Norge eller i en stat, der er medlem af Den Europæiske Union, er efter justitsministerens nærmere bestemmelse gyldige her i landet, også efter at indehaveren har taget bopæl her. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Stephanie 10 Anmeld indhold Besvaret May 6, 2007 Stk. 2. Kørekort kan kun udstedes til personer, der har sædvanlig bopæl i Danmark, jf. § 6. Denne begrænsning finder dog ikke anvendelse ved udstedelse af internationale kørekort efter § 64 og ved udstedelse af turistkørekort efter § 89. Udstedelse af duplikatkørekort efter § 61, stk. 1-3, og fornyelse af kørekort efter bestemmelserne i kapitel 8 kan endvidere ske til personer, der har erhvervet dansk kørekort, og som hverken har sædvanlig bopæl i Danmark, i en anden stat, der er medlem af Den Europæiske Union, eller i et land, der efter aftale med EF har gennemført Rådets direktiv nr. 91/469/EØF om kørekort. Tror jeg har fundet det :D http://iwww.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/B20060100405-regl Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites