NOAH 10 Anmeld indhold Besvaret May 8, 2007 nej uha.... fra Ellstorp til Malmö C til Kbh og så til Brøndby med offentlig vil jeg ikke kunne klare.... Men 35 minutter i bil passer mig glimrende uhhh,,,, been there,,,, brugte det offentlige i 3mrd... efter at spandere over 3timer ( HVER VEJ ) i tog og busser, var der ingen andre alternativer, end A3..ehhe:surprise: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
SanneJ 10 Anmeld indhold Besvaret May 8, 2007 Syntes bare ikke at man skal male det hele så rosenrødt som det bliver her i tråden. Det tror jeg egentlig heller ikke de fleste mener det er, men altså, det er sgu da hverken rosenrödt i DK eller SE eller hvor man nu engang flytter hen for at finde lykken (for den skal man åbenbart flytte efter...) Life´s a bitch! (and then you marry one...). Sån er det. Vågn op og lev med det:) Livet er en gave, hvor end du flytter hen (bare synd den ikke kan byttes...). Men fedt! at höre fra nogle som RENT FAKTISK har boet herovre og dermed kan dele deres gode SAMT dårlige erfaringer. Tror de flestes reaktioner var baseret på at indlägget stammede fra en som aldirg havde boet herovre, og ville dele sine "erfaringer". Det kan man ikke bruge til så meget jo... Så hvis der er flere derude, som er flyttet tilbage til DK, så synes jeg de skulle skrive :th2: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
kapow 10 Anmeld indhold Besvaret May 8, 2007 sikke en gang jammer! du lyder (undskyld) som en teenager, livet er hårdt. pigerne er flotter i valby end i skovlunde, der er laaaangt, jeg har ingen venner, nej nu må du sq stoppe, du har ret i at hvis det er sådan man ser på tilværelsen, så burde man ikke flytte sig en cm over grænsen, men jeg tror nu ikke, der er så mange som ser sådan på det. hvis dine venner ikke kommer til dig, så må du jo komme til dem(eller skaf dig nogle nye), evt. send dine nærmeste et bropas. alt det andet snak om piger, gider jeg ikke diskutere. jeg har 25-30 min til arb. herfra hvor jeg bor, og tænker faktisk ikke over at jeg bor i et andet land. og der er sq ikke så stor forskel på danskere og svenskere som du gør det til, danskerne er kun en lille smule klogere end svenskerne, men kun en smule. :D Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Steensommer 10 Anmeld indhold Besvaret May 10, 2007 Damn du har startet en helvedestråd her Den vil vække "harme" hos de mange danskere som ikke kun er flyttet herover for billige boliger, billige biler og andet.. men simpelthen fordi det er et dejligt land, med dejlige mennesker.. Jeg kan ikke give dig ret I et eneste punkt.. eller jo de kan jeg, men jeg ser dem ikke som negative ting, mere som udfordringer og som værdier man er nødt til at tænke over personligt inden man flytter over.. Må dog lige kommentere den med din ven der taler om at KBH er så meget dejligere.. Det gør næsten alle svenskere.. og naturligt nok.. det er jo en hovedstad, en kæmpe by der ligger nærmere end Stockholm.. det er altså en hel naturlig reaktion, men os der har boet, eller ikke vil bo i en storby har det jo helt modsat :-) Men tror at folk der overvejer det at flytte herover nok skal kigge endnu engang på din tråd! Da det jo er de overvejelser man bør og skal gøre sig inden man tager springet.. Man kan dog ikke lave en negativ liste uden en positiv liste.... Der er masser af positivlister når man søger på nettet. Faktisk er der ikke andet. Så derfor dette sprælske modspil. Læser man hvad jeg har skrevet, skriver jeg faktisk også, at er man ikke enig i mine synspunkter, så bliver man sikkert lykkelig i Malmø. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Steensommer 10 Anmeld indhold Besvaret May 10, 2007 Kan ses som en fordel at miste kontakten til sin familie;) Nej, du mister ikke kontakten til nogle, jo måske dem som du alligevel ville vokse fra, men nej, du ser dem ikke så tit måske, men måske mere intensivt når det så er. Til gengäld får de andre venner herovre. Det samme ville vel ske, hvis du gerne ville have drömmehuset og derfor var nödt til at flytte til Hedehusene. Samme sag som ville du köbe hus i DK. Der kan du sgu heller ikke köre på cykel til jobbet. Så lang tid tager det altså heller ikke at komme til Malmö... Ja, ahj, hvor er det ärgeligt... ikke mere fläskesteg og historier om den nye prinsesse (bare rolig, der er masser af royalt sladder om det danske kongehus herovre også). du behöver altså ikke spise Janssons frestelse eller fejre midsommer, fordi du bor her, hvad der så end skulle väre galt i at blive beriget med en kultur mere. ...Hvad er dansk kultur egentlig? Jeg er bedövende ligegald med om de svenske eller danske piger er könnest, det er vel ikke derfor man flytter eller ej, men mange svenskere (skåninge?) har et godt forhold til Kbh, og ser den som värende mere spändende en Malmö, men folket... Tja, jeg blev meget positivt overrasket over, hvor positive svenskere (skåninge?) var overfor os danskere. Blev faktisk temmelig pinlig over hvordan vores syn på svenskere ofte er. Aner jeg ingenting om, men tror nu nok det löser sig for folk herovre!? (når de har fået plads...) Hvor er det dejligt med de danske fordomme om Sverige:rolleyes: (ja, jeg er ganske lykkelig herovre (hvis man tror på den slags)) Ja, bliv i DK og sät dig ind i ävl og kävl om de danske love og regler Jeg har 27 km til jobbet og skal ikke over broen, men jeg cykler alligevel ikke... Derfor tager du toget Tja, jeg er ikke blevet svensker, det gör man nok ikke af at flytte herovre (er det det du er bange for?) gider ikke höre mere om dit lykkeävl, nej ,man finder ikke lykken herovre, den skaber man! Har lyst til at leje psykoanalytiker og spörge dig om du ärger dig meget over du aldrig har turdet tage springet? Lad os lige tage et konkret eksempel med hus og penge: Vi er to, som arbejder i Ballerup og skal vælge om vi vil bo i Malmø eller Høje Tåstrup. Et hus i Høje Tåstrup på 127 kvdmeter koster ca. 15663 pr måned at låne sig til for os. Et tilsvarende hus i Malmø koster ca. 9510 pr måned. Selvfølgelig kan man ikke sammenligne huse, da alle er forskellige, men forskellen er ikke så stor. Grunden til Malmø bliver næsten ligeså dyr er broafgiften. Der er 22 arbejdsdage på en måned, vi ville derudover rejse til Danmark 3 dage i weekenderne, det bliver omkring lidt over 5000 kr. pr. måned i broafgifter der skal oven i - dvs. 14710 - kun en lille tusse billigere end DK er Malmø. Dertil kan komme ekstra udgifter hvis vores børn vil have pendlerkort eller bare tage toget for at besøge vores familie i Kbh. Desuden er rejsetiden væsentlig længere fra Malmø end fra Høje Tåstrup, hvor man faktisk ville kunne cykle til jobbet. Dette er selvfølgelig et regnestykke udfra givne parametre. Hvis man nu arbejder i Fields, så ville det selvfølgelig være mere gavnligt at bo i Malmø og være tæt på jobbet. Arbejder man lidt nord for Kbh - f.eks. i Gentofte, ville det tage en krig at komme dertil fra Malmø kontra Høje Tåstrup. Dette viser bare at Malmø ikke nødvendigvis er billigere for alle og at man skal gøre nøje op for sig selv hvor man helst vil bo frem for de tilsyneladende tillokkende billige huse og biler. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Steensommer 10 Anmeld indhold Besvaret May 10, 2007 sikke en gang jammer! du lyder (undskyld) som en teenager, livet er hårdt. pigerne er flotter i valby end i skovlunde, der er laaaangt, jeg har ingen venner, nej nu må du sq stoppe, du har ret i at hvis det er sådan man ser på tilværelsen, så burde man ikke flytte sig en cm over grænsen, men jeg tror nu ikke, der er så mange som ser sådan på det. hvis dine venner ikke kommer til dig, så må du jo komme til dem(eller skaf dig nogle nye), evt. send dine nærmeste et bropas. alt det andet snak om piger, gider jeg ikke diskutere. jeg har 25-30 min til arb. herfra hvor jeg bor, og tænker faktisk ikke over at jeg bor i et andet land. og der er sq ikke så stor forskel på danskere og svenskere som du gør det til, danskerne er kun en lille smule klogere end svenskerne, men kun en smule. :D Den med pigerne var nu mest for sjov. Jeg synes ikke jeg jamrer, jeg giver bare modspil til en debat, hvor kommentarer om Malmø næsten kun er positive stemt. Jeg synes man skal give et nuanceret billede og at det ikke vil være billigere og bestemt ikke hurtigere for alle at flytte. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Steensommer 10 Anmeld indhold Besvaret May 10, 2007 :lol: Hvis man har så mange fordomme som Steen Sommer (lugter lidt af partisekretær i Dansk Folkeparti ... eller måske Morten Messersmidt der søger nye boldgader ???) så kan man kun blive positivt overrasket af at flytte til Skåne. Er man single, yngre par, ældre par, ældre single så er der egentlig ikke så meget at tænke over, hvis man lige finder et perfekt sted der tilfældigvis ligger øst for København og ikke vest eller syd for. Er man børnefamilie tænker man sig måske mere om ?? At skifte skole bliver måske lidt større, men også mere spændende ?? Jeg stemmer absolut ikke Dansk Dolkeparti!!! Hvis det er pga. den nuværende danske politik at du er flyttet til Sverige, så forstår jeg dig så inderligt, da jeg bestemt skammer mig over Danmark på det område. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Steensommer 10 Anmeld indhold Besvaret May 10, 2007 Mange af mandens kommentarer er jo spot on og 100% relevante for en person' date=' som overvejer Sverige. Folk burde sgu slappe lidt af og lade hver mand have sin mening.[/quote'] Ja, jeg kan efter jeres mange kommentarer godt se, at de er lidt for specifikke og vi allesammen har forskellige behov. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Steensommer 10 Anmeld indhold Besvaret May 10, 2007 Det tror jeg egentlig heller ikke de fleste mener det er' date=' men altså, det er sgu da hverken rosenrödt i DK eller SE eller hvor man nu engang flytter hen for at finde lykken (for den skal man åbenbart flytte efter...) Life´s a bitch! (and then you marry one...). Sån er det. Vågn op og lev med det:) Livet er en gave, hvor end du flytter hen (bare synd den ikke kan byttes...). Men fedt! at höre fra nogle som RENT FAKTISK har boet herovre og dermed kan dele deres gode SAMT dårlige erfaringer. Tror de flestes reaktioner var baseret på at indlägget stammede fra en som aldirg havde boet herovre, og ville dele sine "erfaringer". Det kan man ikke bruge til så meget jo... Så hvis der er flere derude, som er flyttet tilbage til DK, så synes jeg de skulle skrive :th2:[/quote'] Det var netop sådan en tråd jeg kunne tænke mig at starte. Erfaringer for folk som har boet i Malmø og flyttet tilbage igen. For at få et nuanceret billede, så det hele ikke bliver rosenrødt og kommende tilflyttere kan få et billede af det søde med det sure. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Steensommer 10 Anmeld indhold Besvaret May 10, 2007 Man vælger vel at bosætte sig der hvor man får mest "livskvalitet". Det kan så være i form af flere penge, ting, sociale forhold eller noget helt fjerde. Hvad der er ideelt for mig er sikkert ikke smart for naboen, længere er den vel ikke ?! Helt enig. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
MC Manden 10 Anmeld indhold Besvaret May 10, 2007 Jeg synes ikke jeg jamrer' date=' jeg giver bare modspil til en debat, hvor kommentarer om Malmø næsten kun er positive stemt. Jeg synes man skal give et nuanceret billede og at det ikke vil være billigere og bestemt ikke hurtigere for alle at flytte.[/quote'] Tja, jeg har bestemt ikke opfattet dit indlæg som et modspil til en debat. Jeg ser det nærmere som et indlæg der vil piske en stemning op. Prøv f.eks. at kigge på din egen signatur, er det måske ikke en smuuule latterligt ? Det er da fint nok du ikke vil bo i Sverige, men undre mig så over hvorfor du overhovedet deltager i en debat som primært handler om at hjælpe folk der evt. vil flytte til SKåne ? Dit indlæg ser jeg ikke som nogen hjælp, af flere grunde. Dine regnestykker hænger ikke sammen, du har en meget unuanceret måde at formulere dig på men... mest at alt... Du bor i DK og aner ikke hvad du snakker om ! Det kan godt være du har gjort dig nogle overvejelser, det har vi sikkert alle gjort, men folk er forskellige og mange vil nok tolke resultatet af deres overvejelser anderledes end du har gjort. Din mening om Sverige er fin nok, men alt alt for unuanceret til at den kan bruges som grundlag for folk der overvejer at flytte til Sverige. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
CoolAIR 10 Anmeld indhold Besvaret May 10, 2007 Tja, jeg har bestemt ikke opfattet dit indlæg som et modspil til en debat. Jeg ser det nærmere som et indlæg der vil piske en stemning op. Prøv f.eks. at kigge på din egen signatur, er det måske ikke en smuuule latterligt ? Det er da fint nok du ikke vil bo i Sverige, men undre mig så over hvorfor du overhovedet deltager i en debat som primært handler om at hjælpe folk der evt. vil flytte til SKåne ? Dit indlæg ser jeg ikke som nogen hjælp, af flere grunde. Dine regnestykker hænger ikke sammen, du har en meget unuanceret måde at formulere dig på men... mest at alt... Du bor i DK og aner ikke hvad du snakker om ! Det kan godt være du har gjort dig nogle overvejelser, det har vi sikkert alle gjort, men folk er forskellige og mange vil nok tolke resultatet af deres overvejelser anderledes end du har gjort. Din mening om Sverige er fin nok, men alt alt for unuanceret til at den kan bruges som grundlag for folk der overvejer at flytte til Sverige. 100.000% enig! Well put... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Juff 10 Anmeld indhold Besvaret May 10, 2007 Lad os lige tage et konkret eksempel med hus og penge: Vi er to, som arbejder i Ballerup og skal vælge om vi vil bo i Malmø eller Høje Tåstrup. Et hus i Høje Tåstrup på 127 kvdmeter koster ca. 15663 pr måned at låne sig til for os. Et tilsvarende hus i Malmø koster ca. 9510 pr måned. Selvfølgelig kan man ikke sammenligne huse, da alle er forskellige, men forskellen er ikke så stor. Grunden til Malmø bliver næsten ligeså dyr er broafgiften. Der er 22 arbejdsdage på en måned, vi ville derudover rejse til Danmark 3 dage i weekenderne, det bliver omkring lidt over 5000 kr. pr. måned i broafgifter der skal oven i - dvs. 14710 - kun en lille tusse billigere end DK er Malmø. Dertil kan komme ekstra udgifter hvis vores børn vil have pendlerkort eller bare tage toget for at besøge vores familie i Kbh. Desuden er rejsetiden væsentlig længere fra Malmø end fra Høje Tåstrup, hvor man faktisk ville kunne cykle til jobbet. Dette er selvfølgelig et regnestykke udfra givne parametre. Hvis man nu arbejder i Fields, så ville det selvfølgelig være mere gavnligt at bo i Malmø og være tæt på jobbet. Arbejder man lidt nord for Kbh - f.eks. i Gentofte, ville det tage en krig at komme dertil fra Malmø kontra Høje Tåstrup. Dette viser bare at Malmø ikke nødvendigvis er billigere for alle og at man skal gøre nøje op for sig selv hvor man helst vil bo frem for de tilsyneladende tillokkende billige huse og biler. Ja nu har jeg ca. 20 arbejdsdage om måneden, og det koster os cirka 3300 SEK. Ja uha, hvis vi vil lidt til danmark i weekender koster det os 31 sek pr vej. Synes der er lidt langt op til dine 5000,- DKK.... Du glemmer desuden at du får 50,- DKK i fradrag pr. passagec 50 x 40 x 12 = 24000 i fradrag om året eller 2000 om måndeden.. Du skal gører det lidt bedre hvis du vil argumentere for at det ikke kan svare sig at bo i malmö ;) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Steensommer 10 Anmeld indhold Besvaret May 10, 2007 Hej Alle Det er jo nok temmeligt individuelt om det kan fungere i Sverige for en. Alle de hidsige indlæg virker næsten som fornægtelse af de ulemper der nu engang også er ved at bo i Sverige. Vi boede i Malmö i tre år og det var sgu ikke altid lykken, Jeg kan bare nævne Øresundsstoget som eksempel, behøves jeg at sige mere. Ingen tvivl om at der er væsentlige økonomiske fordele, men hvis man ikke falder til i Sverige er det ligegyldigt. Så bliver det en pesitlens, vi gav det en chance, men ulemperne blev for mange. Godt nok flytter der flere til Sverige fra DK end omvendt men det er langt fra alle der falder til. Vi havde nok ikke overvejet konsekvenserne af at flytte grundigt nok. Så det er mit råd, lad være med at lytte til alle de fordele der med billige biler og boliger, det drejer sig allermest om man selv tror på, at man vil det og tror på at det er det rigtige for en. Må så også indrømme at jeg godt kan savne Malmö engang imellem. Mvh Weber Det var nok i virkeligheden sådan et indlæg jeg oprindelig gerne ville have kommet frem til. Tak for det - godt skrevet! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
credde 0 Anmeld indhold Besvaret May 10, 2007 Lad os lige tage et konkret eksempel med hus og penge: Vi er to, som arbejder i Ballerup og skal vælge om vi vil bo i Malmø eller Høje Tåstrup. Et hus i Høje Tåstrup på 127 kvdmeter koster ca. 15663 pr måned at låne sig til for os. Et tilsvarende hus i Malmø koster ca. 9510 pr måned. Selvfølgelig kan man ikke sammenligne huse, da alle er forskellige, men forskellen er ikke så stor. Grunden til Malmø bliver næsten ligeså dyr er broafgiften. Der er 22 arbejdsdage på en måned, vi ville derudover rejse til Danmark 3 dage i weekenderne, det bliver omkring lidt over 5000 kr. pr. måned i broafgifter der skal oven i - dvs. 14710 - kun en lille tusse billigere end DK er Malmø. Dertil kan komme ekstra udgifter hvis vores børn vil have pendlerkort eller bare tage toget for at besøge vores familie i Kbh. Desuden er rejsetiden væsentlig længere fra Malmø end fra Høje Tåstrup, hvor man faktisk ville kunne cykle til jobbet. Jeg forstår ikke, hvorfor du overhovedet skriver her, du er jo klart ikke motiveret siden København vinder hver gang - og al ære og respekt med det. Folk er forskellige, har forskellige holdninger osv. Derudover, hvordan kan du sammenligne Høje Tåstrup med Malmö: Afstand: Høje Tåstrup - Rådhuspladsen KBH -> 21 km Lund - Malmö C -> 19 km Svedala - Malmö C -> 20 km Höllviken - Malmö C -> 22 km Høje Tåstrup er en ydre forstad (hvis det overhovedet kan kaldes en forstad) til København på linie med Birkerød (afstand til Rådhuspladsen 22 km, hvis Birkerød kan kaldes en forstad). Mine afstandsgengivelser ovenfor angiver i hvilken radius af Malmö C man kan bo for at sammenligne med Høje Tåstrup! Selvfølgelig er der også ulemper ved at flytte til Sverige, men de fleste af os, som har turde tage springet og flytte herover, har fundet ud af, at fordelene langt opvejer ulemperne. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
credde 0 Anmeld indhold Besvaret May 10, 2007 Ja nu har jeg ca. 40 arbejdsdage om måneden Dumt spørgsmål, men hvordan kan man have 40 arbejdsdage på en 31 dages måned :p (gæt: du er nødt til at køre over nogle dage flere gange...?) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Steensommer 10 Anmeld indhold Besvaret May 10, 2007 Hej Weber, Du spørger om Sverige er lykken. Jeg kan ikke lade være med at svare at det jo kun er op til den enkelte at finde ud af. Hvordan definerer du selv lykke? Det er jo individuelt - og derfor ikke til at svare endegyldigt på. Sten Sommer taler også meget om at blive lykkelig. For pokker da - min holdning er at lykke er, hvad DU mener det er. Som der på mere end én måde, bliver nævnt i denne tråd, så ER vi alle forskellige og har alle forskellige ønsker og drømme for livet. Nogle vælger at gå efter at indfri nogle af de drømme - nogle vælger at blive hvor de er. Individuelt. Men der er jo ingen facitliste som bare kan drages ned over os alle. Og heldigvis da. Jeg vil da ikke sige at jeg aldrig flytter tilbage til DK igen - det kan da godt være at jeg gør det. Det kan også være jeg flytter til Frankrig eller Italien eller et helt fjerde sted.... who knows. Men lige nu har jeg det super her hvor jeg er og det passer ind i mit drømmebillede af en tilværelse. Så spørg dig selv hvad du vil med dit liv (ikke kun henvendt til dig weber :) ), det ER altså meget rart at stille sig selv det spørgsmål en gang i mellem. Smil, Winnie Smukt skrevet og jeg overgiver mig totalt og er fuldstændig enig. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Juff 10 Anmeld indhold Besvaret May 10, 2007 Dumt spørgsmål' date=' men hvordan kan man have 40 arbejdsdage på en 31 dages måned :p (gæt: du er nødt til at køre over nogle dage flere gange...?)[/quote'] 20 dage / 40 overfarter :D sorry, er rettet ... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Juff 10 Anmeld indhold Besvaret May 10, 2007 For fanden Steensommer.. Med den signatur falder du jo helt jorden, og udstråler en mærkelig form for dumhed..Nu kan der vist ikke være tvivl om at du bare puster til ilden, og ikke har en skid forstand på hvad du taler om.... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mohlin 11 Anmeld indhold Besvaret May 10, 2007 Dette viser bare at Malmø ikke nødvendigvis er billigere for alle og at man skal gøre nøje op for sig selv hvor man helst vil bo frem for de tilsyneladende tillokkende billige huse og biler. Vi bor i Høje-Taastrup (Sengeløse) och har flyttat dit från København och Malmö. Anledningen till detta var att vi ville ut på landet, gott om plats, slippa larm och att få en stor trädgård. Det jag vill fram till är att det måste finnas andra orsaker att flytta någonstans än "bara" pengar. Man kan inte jämföra H-T med Malmö. I Malmö finns ett stort utbud av kultur, restauranger, butiker osv osv. I H-T finns City2 och ....tja...inte mycket mer. Så om man vill bo i eller nära en "riktig" stad är Malmö ett billigare alternativ än København, men om man vill ut på landet är det kanske smartare att välja Danmark, annars kan det bli långt att köra då man måste en bra bit ut från Malmö. Det var så vi resonerade. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Steensommer 10 Anmeld indhold Besvaret May 10, 2007 Hmm... jeg kan ikke rigtig undgå at føle mig ramt :o Nej, selvfølgelig skal du ikke holde kæft, Niels. Du har da en god pointe med det du skriver og mon ikke vi alle har haft det på den måde, i en eller anden grad? Jeg er helt på det rene med at det ikke er en 100% succeshistorie - självklart, fristes man til at sige. Men jeg behøver ikke det latterlige indlæg som Stensommer har skrevet til at fortælle alle andre, hvordan det er at flytte til Sverige. Specielt, når 95% af det han skriver - simpelthen ikke er korrekt. Hvis han havde rent faktisk selv havde boet herovre, havde jeg da haft meget mere respekt for hans indlæg - det er klart. Som er det er nu, er det indlæg kun til at lukke op og bajsa i... Hey dritsæk. Vil da gerne høre dit basjevrøvl om hvorfor kun 95% af det jeg har skrevet passer. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Steensommer 10 Anmeld indhold Besvaret May 10, 2007 Magen til en gang vås og vrøvl skal man da lede længe efter. Du lyder som en gammel kone på en ammestue, der sidder og tuder over en hel masse forhold, som hun ikke kender til! Du har overvejet at flytte herover på 8. år! Måske du skulle prøve det selv, inden du udtaler dig om alle mulige forhold du ikke kender en rygende fis til! Forskån os venligst for dine barnlige fordomme ("Du bor i Sverige") og vis lidt respekt for alle dem der bor herovre, ved at tænke dig lidt om inden du poster sådan et bajskorv-indlæg! Holy moly, din svenske ex må have været hård ved dig, siden du er så negativ overfor Sverige Jeg synes mit indlæg er ganske ok og der er åbenbart rigtig mange andre som har taget debatten op og dette er jo en debat. Om man er enig eller ej, er en anden historie. Jeg har ingen barnlige fordomme og har masser af respekt for dem der bor i Sverige, men dit meningsløse indlæg har jeg ikke respekt for. Lad venligst være med at besvare mere i denne tråd, da du ikke bidrager til en debat. Indtil videre har København vundet, så vil ikke flytte. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Steensommer 10 Anmeld indhold Besvaret May 10, 2007 Hehehe. Herligt med panderynker. Jeg kan nu godt følge dine punkter stensommer, for jeg flyttede spontant og havde ingen overvejelser gjort mig overhovedet. Der var en bolig inden for rækkevidde så den tog jeg. Lev livet du vé. Det har jeg gjort i 11 mdr. nu og kan derfor sige til alle som overvejer det. Spring ud i det. Svenskerne er dejlige. Og af dine for/imod punkter.... Man finder sku ud af det. Hvis det er det man vil. Men det er klart ikke alle har en brobizz og 300 dkr. til en hurtig kop kaffe en sen lørdag aften. Men man finder ud af det, hvis det er det man vil. God weekend !!! Tak for indlægget - det er jo en dejlig positiv vinkel du ser det fra og du lyder som en person fyldt med gåpåmod. Godt at høre. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
credde 0 Anmeld indhold Besvaret May 10, 2007 Jeg har ingen barnlige fordomme og har masser af respekt for dem der bor i Sverige, men dit meningsløse indlæg har jeg ikke respekt for. Lad venligst være med at besvare mere i denne tråd, da du ikke bidrager til en debat. Indtil videre har København vundet, så vil ikke flytte. Hvis dit "elskede" København har vundet, hvorfor så overhovedet skrive her? Palle (Mcmanden) har bidraget med meget i det her forum og, du ved jo som dansker, at vi har ytringsfrihed, så hvis du ikke kan tåle, at der er nogen, som svarer dig igen, så burde du tænke dig om, inden du skriver overhovedet. Alle har lov til at give deres besyv med i debatten. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Steensommer 10 Anmeld indhold Besvaret May 10, 2007 Temlig naiv anskuelse omkring tanken om at flytte generelt. Jeg har fået 100 gange flinkere naboer, end inde i det hektiske København, hvor alle passer deres eget, og ingen interessere sig for deres medmennesker. Hvis man som jeg er single - med en middelindkomst, kommer man aldrig nogensinde ind på det danske boligmarked. Med mindre man vil bo syd for næstved, på fyn eller i jylland uden for storbyerne. Eller i en lille papkasse på 30 kvm til 1.5 mill kr. Så ja, der er masser af økonomiske fordele - men også rigtig mange andre fordele, hvis man altså kan sætte pris på andet. Tyder ikke på du kan. Ting som natur - 5 mins kørsel uden for helsingborg. Og så kører du mellem marker og enge og små byer. Ting som et skånsk folkefærd, der åbenbart er mere imødekommene end en københavner nogensinde vil blive. Masser af andre fordele, end bare økonomiske. Men ja, de fleste flytter fordi de gerne vil eje deres egen bolig - bil,mad osv er bare bonus med i købet, men ikke så tit hovedgrundlaget for en flytning. Ikke for mig i hvert fald. Det kommer vel an på den enkeltes persons forhold til venner og famillie ? - hvis man er vant til at se venner og famillie HVER DAG - så ja, så kommer man ikke til at se dem lige så tit hvis man flytter til sverige. Jeg selv ser mine venner og famillie lige så tit, som da jeg boede i Danmark. Men mine venner og famillie kommer så også og besøger mig, uanset pris på overfart eller den tid det tager - derfor det er VENNER og FAMILLIE. . Nu bor alle mennesker på denne jord ikke i København, eller arbejder i København. Der mangler noget bred perspektiv i din generelle opfattelse af det danske menneske. Mig selv har lige langt i tid som før jeg flyttede - men jeg spare 500 kr. om måneden nu på min transport :-) Definer dansk kultur tak, i denne multi etniske verden. Og hvis du er i DK hver dag for at arbejde, så har du jo også adgang til dansk kultur hver dag. Lugter lidt af misundelse, fordi du ikke har muligheden eller modet til at flytte herover :-) men i princippet gerne vil. Lad mig lave en test - beskriv den danske skattelov, udfra dit synspunkt når du skal udfylde din selvangivelse. Herunder bevis, at du er 100% sikker på du egentlig kender loven så godt, at du kan skrive under på det du gør er helt korrekt. Den almene dansker, kender ikke engang halvdelen af de danske love - det samme gælder for mig. Men ja, der er nogle nye love og regler du skal sætte dig ind i - men sådan er det jo mange gange i en persons livsfase. Som eksempel på dig - loven om børnefamillie ydelse, friplads, børnebidrag mv. eller endnu være, hvis du blir skilt en dag, havd så med bodeling, forældre myndighed mv. kunne du alle de regler inden du fik børn og forlovet? nej vel, dem har du også sat dig ind i. Det er der sq mange mennesker i Danmark der ikke kan - jeg boede i københavn og arbejder i Helsingør - cykle 45 km 2 gange om dagen, er ikke lige min kop the - men jow man kan da, i teorien. Tsk...... Dig og dit København - Malmö har da et udemærket byliv ? eller også så går toget hele natten igennem - og det skal ud ikke lede efter på vejen som med en taxa. Det er jo en ren skræmmetaktik du har gang i, har ikke noget med gode råd at gøre. Hvis du ville forberede nye, skulle du nok prøve med en mere subjektiv fremstilling næste gang, istedet for at lade din egen mulige misundelse eller ærgelse skinne igennem så meget :-) Men du har ret i, at der er nogle overvejelser man skal gøre sig inden man flytter over. Og hvad man syns er overkommeligt eller ej, er op til den enkelte - men dit sort på hvidt billede syns jeg ikke er særlig brugbart som "Gode" grunde til ikke at flytte til sverige. Hvad med dem der bor uden for København, er de undtaget dine bevæg punkter ? *griner* Se nu at leve din drøm ud, og kom over til Sverige - vi ved jo du gerne vil :D Jeg kan se at mange af jer har forstået mit indlæg som en skræmmekampagne. Det er det bestemt ikke, men bare en modvægt til den side som f.eks. Øresundsbroen driver, der beskriver hvor dejligt det er at flytte til Malmø. Meningen med indlægget var at skabe en debat (uden personforfølgelse). Mit indlæg var klart lidt skarpt, men som jeg skriver i starten er det henvendt til dem der måske allerede tvivler og er forblændet om tanken om en billig bil fremfor den store helhed ved at flytte. Jeg er bestemt ikke jaloux, hverken på dyre biler eller store huse. Hvis jeg skulle være noget, så ville jeg måske være lidt ked af prisudviklingen på ejendomme i Danmark er blevet så forkvaklet. At det er billigere i Sverige, hvor de svenske indkomster er lavere end i DK er da kun godt. Dansk kultur er anderledes end den svenske. Du bor i Sverige og kender dermed sikkert forskellen bedre end jeg gør. Deres humor er anderledes, deres virksomhedsstyring er anderledes, men ellers er de da stadig tæt på den danske kultur. Igen er der også forskel på hvor i Sverige man sammenligner med. Jeg kender en svensker fra Karlstad som siger, at skåninge slet ikke er svenske, men mere danske. Det ved jeg nu ikke om jeg er enig med ham i, men det viser at nogle svenskere har et helt andet syn på deres eget folk (i stil med Kbh vs. Jylland). Mht. den danske skattelov. Min mor arbejder i Skat, så kan bare spørge hende når jeg har konkrete spørgsmål. I et fremmed land ville det være en udfordring der skulle tages op (især hvis skattelovgivningen er lige så kringlet som i DK). Hvor sjovt det at tage et tog i 40 minutter, plus ventetid ved station samt transport fra station og hjem kontra at tage en taxa hjem for 80 kr. taler vist for sig selv. Jeg har været på Malmøfestivalen 2 gange (desværre ikke flere - det er en kanon fed festival) og der var det irriterende hver gang at tage turen hjem, istedet for at blive og lytte til musik en time mere. Dem der bor udenfor Kbh, ja, de er der ikke taget hensyn til i mit indlæg. Det skriver jeg også som det allerførste. Men tak for dit svar. Er glad for du er tilpas derovre og du skal også være glad for at Malmø ikke bliver overrendt af 500.000 danskere, for så ville priserne stige og så kunne man ligeså godt bo i Kbh ;) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites