Steensommer 10 Anmeld indhold Besvaret May 11, 2007 Ja Odense *suk*... når man så tænker på at Storebælt er væsentligt dyrere end Øresundsbroen inkl. fradragsregler, så er de 40 km ikke et incitament! Deruover skal du jo så medregne de højrere danske omkostninger til bil osv. hvilket igen gør at mit valg til denne side var bedre for mig! Jeg ved godt at du så nu vil pege fingre og sige "hva' sagde jeg" om det med bil, men tænk nu på at man som dansker vel også vil have en bil der kan køre fra A til B, da jeg ikke lige har hørt om at den danske befolkning er hoppet på en EKO bølge og har skiftet til tandemcykler... Jeg tør slet ikke tænke på at køre neden om Køge bugt eller evt. via Ringstedvejen i myldretid... Jeg kører ikke til NV, det var hvor jeg boede før, nu kører jeg til Kastrup, og de 70min er 100% efter reglerne. Det kan gøre på 45 min. men det er så efter andre alternative uskrevne regler! Hvorfor har du så ikke forklaret dem at de burde se det fra den side, og ikke mindst dig selv? Hvad nu HVIS jeg trives bedre hér end på Fyn, hvorfor er det så negativt, i dine øjne, at flytte her over? Danmark eller Sverige, eller for den sags skyld Asien eller USA, er JO EN OG SAMME TING for den der vil dét, nemlig et sted man vil være og leve. Der er altid for og imod, sådan er livet jo. Det er noget man må gøre op med sig selv og ikke andre at, enten kan man overskue det, eller også kan man ikke. Intet er "lyserødt" hele vejen, men det har ingenting at gøre med hvor man bor. Jeg er træt af den danske befolknings intollerance mod alle der tager en chance, prøver noget nyt, og udvider deres horisonter, for kun at pille dem ned med fordømmende standard holdninger. (jeg sagde næsten ikke Jante, selvom jeg ved du benægter at du skæver lidt til den!) Der er så meget mere, og det er hverken fordi jeg er frelst, troende eller nykonverteret svensk statsborger. Hvorfor folk bliver lidt personligt engagerede i dit indlæg, er fordi du fra første bogstav, ikke virker til at have overvejet 1. hvad det her forum primært beskæftiger sig med, nemlig hjælp til dem der vil og 2. Dem der overvejer det seriøst, har for de fleste voksne's vedkommende, lavet en plus/minus liste inden. Dit indlæg var ikke en "øjenåbner" på nogen måde, mere en konstatering af din mening om os. Derfor bliver man da lidt paf, når dine indledende argumenter var en Ekstra Blad's journalist værdig, baseret på din research og reele baggrundsviden. Ikke at forglemme din dejlige signatur, som giver tanken på internet begrebet "Troll"... Men hå hum, hyggeligt med lidt alsidige meningsudvekslinger, man kun kan blive klogere af! Jeg ringer for tips når vi skal finde ud af at flytte over broen til DK igen, for dér kommer der også barrierer jeg ikke kan overskue. Havde vi jobs i Kastrup... så var overvejelserne også meget meget større omkring at flytte til Malmø - men vi arbejder udenfor København og så er der pludselig et stykke vej. Men det må vi jo bare undersøge nærmere. Du har ret i, at jeg ikke på nogen måde har sat mig ind i hvad man "må" og "ikke må" skrive i dette forum. Jeg har sidenhen læst på en anden side at dette forum er fyldt med indforståede mennesker, der ikke bryder sig om andres holdninger end deres egen. At min modtagelse var hård er helt fint med mig, set i bakspejlet kan jeg godt se det var et hårdt oplæg, hvor ikke alle beregninger passer. Jeg synes nu ikke at debattørene fortjener det førnævnte "indspiste" betegnelse, vil jeg gerne understrege! Jeg kan også være træt af danskene og vores frygt for den store verden. Jeg tror det er en naturlig ting når man er et lille samfund, som er bange for det store slemme udland. Men det skal ikke gælde som en undskyldning for at indtage udlandet. Hvad jeg nok er lidt træt af, var at der ikke var nogle nævnte ulemper for at bo i Sverige og dermed er jeg ked af hvis folk har opfattet mig som Ekstra bladsjournalist (fyforsatan da!), som ser ned på danskere i Sverige. Tvært imod. Jeg er heller ikke misundelig på det plan at jeg ikke ønsker jer volvo, villa og vovse, men indrømmer gerne at jeg er misundelig på det plan, at jeg ville ønske jeg også kunne få det. Det er absolut ikke set med negative øjne at I bor i Sverige. Men jeg tror at Brian som vil have en Audi TT skal tænke sig om en ekstra gang, hvis det er hans eneste argument for at flytte til Sverige. Det lyder også som om at alle herinde som er lykkelige i Sverige, har fundet langt flere og vigtigere værdier end et transportmiddel. Mht. min signatur er jeg da ked hvis du ikke kan se det sjove i den. Signaturer er tit meget indforstået og min har en lang historie... men jeg synes den passer til dette forum... set med glimt i øjet. Hvad en trold er, ved jeg ikke. Kender kun begrebet fra Ringenes herre, hvor en nørd engang fortalte mig at filmene har taget fejl og slet ikke har trolls med, men orgre... æh, godt så! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Steensommer 10 Anmeld indhold Besvaret May 11, 2007 - Diesel er faktisk blevet billigt i Sverige på det sidste, men generelt er diesel stadig billigere at købe i Danmark. Men generelt er benzinen altså billigst i Sverige. - Jo lösgodis finder man overalt i København men ikke til 5-6 SEK pr. 100 gram ;) - Amager Strandpark er skod i mine øjne. Har en kammerat som førte tilsyn på hele projektet og hvad der ikke er lavet af besparelser rundt omkring, det bryder jeg mig ikke om. Et typisk kommunalt projekt hvor budgettet var sat for lavt fra starten af og da budgettet begyndte at skride, så lavede man besparelser i stedet for (kender man det ... DR). Stranden og vandet er slet ikke så godt som Hornbæk / Sejerøbugten / Höllviken, og det med vandpiber, arabertelte osv. det er ikke mig. Nej, så kan jeg godt høre stranden ikke falder i din smag. Men den falder tilgengæld i min. Jeg elsker den og synes det er et af de bedste tiltag Københavns kommune har taget. Langt bedre end det overfyldte havnebad på bryggen. Men klart, er man ikke til Rio de Janeiro stilen, hvor stranden bruges af alle og til alt muligt, men mere til en naturstrand med silkesand, så er det ikke amagerstrand. Mine forældre har sommerhus ved Odden, så kender alt til forskellen og forstår dig godt. Ok, kan høre vi ikke har fundet de bedste lösgodis steder endnu... selvom vi fandt et tæt på Gustaf Adolfs plads sidst, hvor de har hjemmelavet chokolade og kæmpe udvalg og vistnok noget med gratis slik når man har handlet der et par gange. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
CoolAIR 10 Anmeld indhold Besvaret May 11, 2007 Vi skal flytte indenfor de næste par år inden vi får barn nummer 2. Derfor er jeg allerede lidt igang med at se på Malmø og om det vil være muligt for os. Indtil videre "fører" Kbh dog stadig. Netop fordi bl.a. min familie ikke er indstillet på at tage over øresundsbroen. Jeg har intet imod Sverige, men det har de og det kan jeg ikke lave om på... og det er jo unægtelig noget som også tæller. Jeg kan desuden godt være lidt bekymret for sproget. Min datter ville komme til at blive tresproget. Dansk-norsk-svensk. Det er næsten for meget af det gode og det er vigtigt for os, at hun bevarer det norske, så dansk skulle måske ryge ud. Jeg forstår iøvrigt på debatindlæggende at danskere i Skåne er meget spredt i meningerne om der skal være danske institutioner eller ej? Hvorfor hulen skrev du ikke bare det? Jeg synes at du spiller med fordækte kort! Du vil tilsyneladende have nogle gode råd om foldele/ulemper ved at flytte. Men i stedet provokerer du unødigt og virker utroværdig. Hvis man er så bekymret for alle de ting, der ændrer sig når man flytter til Sverige, så er det måske spørgsmålet om det ikke er bedre at blive hvor man er? Jeg tror ikke du skal være bekymret for dit barns tre-sproget-hed. Det er børn meget bedre end voksne til at håndtere, og de skifter meget nemmere sprog. Desuden ligger de tre sprog jo så tæt på hinanden... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Juff 10 Anmeld indhold Besvaret May 11, 2007 Ok' date=' det er så et fradrag på 2200 minus de 5198 = 2998 kr. i broafgifter om måneden. Det er en del mindre, men alligevel en del. Tilgengæld tæller det alm. kørselsfradrag så også en del... så ikke så slemt som min første beregning på oresundsbrons side.[/quote'] Godt så :) Prøver lige igen... Jeg betaler ca 3300 sek = 2640 DKK for 40 overfarter om måneden... Altså 2640 DKK, og så kommer fradraget på 2000 ved siden af.. dvs noget mindre end 2640 når alt kommer til alt ;) Så det var en rigtig skidt beregning igen ;) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
thygesen 0 Anmeld indhold Besvaret May 11, 2007 Godt så :) Prøver lige igen... Jeg betaler ca 3300 sek = 2640 DKK for 40 overfarter om måneden... Altså 2640 DKK, og så kommer fradraget på 2000 ved siden af.. dvs noget mindre end 2640 når alt kommer til alt ;) Så det var en rigtig skidt beregning igen ;) Ja det er sandt, men husk nu at selvom du trækker 2000dkr fra i skat om måneden får du altså kun ca. 33% ud af det i reelt fradrag altså ca. 750dkr.. så du betaler altså stadig knap 2000dkr om måneden for at køre over broen!! Sådan har jeg i hvert fald lært at se på det og udregne de Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Juff 10 Anmeld indhold Besvaret May 11, 2007 Ja det er sandt, men husk nu at selvom du trækker 2000dkr fra i skat om måneden får du altså kun ca. 33% ud af det i reelt fradrag altså ca. 750dkr.. så du betaler altså stadig knap 2000dkr om måneden for at køre over broen!! Sådan har jeg i hvert fald lært at se på det og udregne de Jeps :D Så det er faktisk ikke så meget dyrere end et togkort ( hvor man dog får 8 kr i frafrag pr. overfart så vidt jeg husker )........ selvom der selvfølgelig kommer noget benzin, men sådan er det jo med biler Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kasper 10 Anmeld indhold Besvaret May 11, 2007 Jeps :D Så det er faktisk ikke så meget dyrere end et togkort ( hvor man dog får 8 kr i frafrag pr. overfart så vidt jeg husker )........ selvom der selvfølgelig kommer noget benzin' date=' men sådan er det jo med biler [/quote'] ...Samt afskrivningen på bilen Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
ulmus 0 Anmeld indhold Besvaret May 11, 2007 Godt så :) Prøver lige igen... Jeg betaler ca 3300 sek = 2640 DKK for 40 overfarter om måneden... Altså 2640 DKK, og så kommer fradraget på 2000 ved siden af.. dvs noget mindre end 2640 når alt kommer til alt ;) Så det var en rigtig skidt beregning igen ;) Har du så også det almindelige kørselsfradag med?? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nif 0 Anmeld indhold Besvaret May 11, 2007 Nogle gange snakkes der om Sverige, andre gange Malmø. Jeg havde også en plus/minus liste. Men den er for helsingborg og jeg er født og opvokset i Helsingør. +Billigere husleje. (laaaangt billigere) +Billigere TV licens. +Billigere børnepasning. +Billigere indkøb. +Billigere benzin (sidste uge ca.2.-dkr/Liter "PREEM/JET) +Næsten ingen ejendomsskat. +Billigere Biler. +Billigere forsikringer. -Er jeg først kommet til S tager jeg ik lige over igen 3timer efter. Transport i bil fra hjem til Job = 15km (før havde jeg 5km) Færge 20min. (Tid til job inkl.ventetid <35min. Før havde jeg 10min) Skulle jeg have hus og større have i Nordsjælland ville jeg alligevel komme op og have minimum 20-30min transport til familien/jobben. På overfarten ordner jeg praktiske ting som ellers skulle være ordnet i løbet af dagen. Og så ryger min transportstid i teorien ned på 10min's kørsel. Vil jeg sparer her, er der mulighed for at sætte bilen ved færgen og cykle de 2km til arbejde. Husk ikke at tale generalt om Sverige. Men måske have skrevet Malmø i din overskrift i stedet for Sverige og tilføjet "i mit tilfælde". (Gode grunde til IKKE at flytte til Malmø i mit tilfælde.) Jeg flyttede ikke pga. god service, kultur, natur osv. Men udelukkende pga. økonomiske fordele. Nu er jeg faldet så godt til at jeg ville kunne lave en langt længere plus-liste, men stadig kun have det ene i minus. Vi forventer at blive gamle her. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Toft 0 Anmeld indhold Besvaret May 11, 2007 Hvorfor gider I overhovedet svare ham ? .................. Jeg tror faktisk at på nuværende tidspunkt, så ligger du i top 3 med antal indlæg til manden i denne tråd her Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Juff 10 Anmeld indhold Besvaret May 11, 2007 Har du så også det almindelige kørselsfradag med?? Nope.... kun "brofradrag" .. kilometerne kommer ved siden af, forholder mig kun til broen :-) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Steensommer 10 Anmeld indhold Besvaret May 11, 2007 Hvorfor hulen skrev du ikke bare det? Jeg synes at du spiller med fordækte kort! Du vil tilsyneladende have nogle gode råd om foldele/ulemper ved at flytte. Men i stedet provokerer du unødigt og virker utroværdig. Hvis man er så bekymret for alle de ting, der ændrer sig når man flytter til Sverige, så er det måske spørgsmålet om det ikke er bedre at blive hvor man er? Jeg tror ikke du skal være bekymret for dit barns tre-sproget-hed. Det er børn meget bedre end voksne til at håndtere, og de skifter meget nemmere sprog. Desuden ligger de tre sprog jo så tæt på hinanden... Nu har jeg rettet min oprindelig tekst lidt til, så den burde fremstå knap så provokerende. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Steensommer 10 Anmeld indhold Besvaret May 11, 2007 Har du så også det almindelige kørselsfradag med?? Nej, men der ville man jo så også have et stort kørselsfradrag hvis man flyttede til Vordingborg eller Lolland. Ikke at jeg kunne drømme om det... så hellere Malmø eller en rådden lejlighed i Kbh... det er så bare mig, der har det sådan. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
sup3rbuck 10 Anmeld indhold Besvaret May 11, 2007 Jeg har tidligere nævnt i denne debat, at jeg for mit vedkommende skal passe på ikke at stikke blår i mine egne eller andres øjne. jeg var aldrig flyttet herover hvis boligerne var ligeså billige på frederiksberg eller østerbro til eksempel. Men som så mange andre herinde også har opdaget, så vokser malmö på en. Jeg er blevet glad for livet herovre. I starten, jeg har boet her i over tre år, var jeg meget forsvarende over mit valg når folk spurgte. Jeg var meget hurtig til at tale godt og varmt om alt ved sverige/malmö. Inderst inde når jeg kørte hjem over broen ind forbi mobilia og ned ad nobelvägen om aftenen følte jeg mig meget fremmedgjort over for alt hvad jeg så. Jeg syntes mange af bygningerne lignede noget østtysk lejekaserne arkitektur. Jeg kunne ikke rigtig lide pizzarne, og supermarkedet, willys, var tåbeligt indrettet. Men det varede ikke mange uger før det blot var et dårligt minde. Nu føler jeg meget hjemme herovre, og er blevet meget begejstret for willys.. Men jeg vil til enhver tid slå fast, jeg var aldrig kommet herover havde det ikke været for de billige boliger, og sekundært, de billige biler. Jeg ved at vi flytter til jylland inden for nogle år. Det glæder jeg mig til, der har jeg aldrig boet. Mindet om mine og nu, vores, år i malmö vil altid fylde meget og jeg er glad for at jeg valgte at bo her. Afstanden til arbejdet i kokkedal har jeg aldrig rigtig set som et problem før nu hvor vi har fået et barn. Heldigvis kan jeg ofte arbejde hjemmefra.. Afstanden til centrum af københavn ser jeg ikke som et problem overhovedet, tværtimod, vi er jo godt kørende. Jeg havde en god økonomi da jeg boede på østerbro i kbh, men nu er den da for alvor blevet bedre! Dét der er et 13 tal. Gode tanker nielsen. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
renem 10 Anmeld indhold Besvaret May 11, 2007 Afstanden til arbejdet i kokkedal har jeg aldrig rigtig set som et problem før nu hvor vi har fået et barn. Hey, jeg sætter snart min lejlighed i Kokkedal til salg for at flytte til Malmø ;) 2 værelser, 64kvm + 7kvm balkon, pool og fitness i kælderen, tæt på indkøb og skole, lige ud til 'landet' nord for Kokkedalv osv.. ok, hvis der er en lille på vej er 2 værelser nok ikke nok ;) Mvh /rené Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Pendleren 10 Anmeld indhold Besvaret May 13, 2007 Kan ses som en fordel at miste kontakten til sin familie;) Nej, du mister ikke kontakten til nogle, jo måske dem som du alligevel ville vokse fra, men nej, du ser dem ikke så tit måske, men måske mere intensivt når det så er. Til gengäld får de andre venner herovre. Det samme ville vel ske, hvis du gerne ville have drömmehuset og derfor var nödt til at flytte til Hedehusene. Samme sag som ville du köbe hus i DK. Der kan du sgu heller ikke köre på cykel til jobbet. Så lang tid tager det altså heller ikke at komme til Malmö... Ja, ahj, hvor er det ärgeligt... ikke mere fläskesteg og historier om den nye prinsesse (bare rolig, der er masser af royalt sladder om det danske kongehus herovre også). du behöver altså ikke spise Janssons frestelse eller fejre midsommer, fordi du bor her, hvad der så end skulle väre galt i at blive beriget med en kultur mere. ...Hvad er dansk kultur egentlig? Jeg er bedövende ligegald med om de svenske eller danske piger er könnest, det er vel ikke derfor man flytter eller ej, men mange svenskere (skåninge?) har et godt forhold til Kbh, og ser den som värende mere spändende en Malmö, men folket... Tja, jeg blev meget positivt overrasket over, hvor positive svenskere (skåninge?) var overfor os danskere. Blev faktisk temmelig pinlig over hvordan vores syn på svenskere ofte er. Aner jeg ingenting om, men tror nu nok det löser sig for folk herovre!? (når de har fået plads...) Hvor er det dejligt med de danske fordomme om Sverige:rolleyes: (ja, jeg er ganske lykkelig herovre (hvis man tror på den slags)) Ja, bliv i DK og sät dig ind i ävl og kävl om de danske love og regler Jeg har 27 km til jobbet og skal ikke over broen, men jeg cykler alligevel ikke... Derfor tager du toget Tja, jeg er ikke blevet svensker, det gör man nok ikke af at flytte herovre (er det det du er bange for?) gider ikke höre mere om dit lykkeävl, nej ,man finder ikke lykken herovre, den skaber man! Har lyst til at leje psykoanalytiker og spörge dig om du ärger dig meget over du aldrig har turdet tage springet? Sådan skal det siges. Super skrevet, Sanne! Misundelse kan til tider være en grimmer ting.. Kort og godt, så vil der, uanset hvordan du vender og drejer det, ALTID være fordele og ulemper.. Men én ting ER gået op for mig efter min bosættelse i Malmö.... Jeg skulle have gjort det for MANGE år siden!! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Steensommer 10 Anmeld indhold Besvaret May 14, 2007 Sådan skal det siges. Super skrevet, Sanne! Misundelse kan til tider være en grimmer ting.. Kort og godt, så vil der, uanset hvordan du vender og drejer det, ALTID være fordele og ulemper.. Men én ting ER gået op for mig efter min bosættelse i Malmö.... Jeg skulle have gjort det for MANGE år siden!! Hvis du skulle have flyttet til Malmö for mange år siden, så havde der kun været flyvebådene... eller alternativt færgen til Dragør, når man skulle pendle til Kbh. Så det er jo nok noget mere attraktivt i dag end dengang. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Pendleren 10 Anmeld indhold Besvaret May 14, 2007 Det har du fuldstændig ret i, men tror nu du fik fat i hvad jeg mente ;) Venligst Pendleren Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Sokralex 10 Anmeld indhold Besvaret May 14, 2007 Tager 40-45 min fra Malmö C til Lautrupparken i Ballerup, via Islevdahlsvej. Det kan gøres hurtigere, sent på aftenen, men så kører man heller ikke 110 ;o) Ved vejarbejde, uheld osv. tager det længere tid. ja, jeg kan i hvertfald bekrafte at det tager 40-45 min fra Lindeborg(bag svågertorp st.) til ballerup :th2: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites