Jump to content
Steensommer

Gode grunde til IKKE at flytte til Sverige!

Recommended Posts

Jeg har tidligere nævnt i denne debat, at jeg for mit vedkommende skal passe på ikke at stikke blår i mine egne eller andres øjne. jeg var aldrig flyttet herover hvis boligerne var ligeså billige på frederiksberg eller østerbro til eksempel. Men som så mange andre herinde også har opdaget, så vokser malmö på en. Jeg er blevet glad for livet herovre. I starten, jeg har boet her i over tre år, var jeg meget forsvarende over mit valg når folk spurgte. Jeg var meget hurtig til at tale godt og varmt om alt ved sverige/malmö. Inderst inde når jeg kørte hjem over broen ind forbi mobilia og ned ad nobelvägen om aftenen følte jeg mig meget fremmedgjort over for alt hvad jeg så. Jeg syntes mange af bygningerne lignede noget østtysk lejekaserne arkitektur. Jeg kunne ikke rigtig lide pizzarne, og supermarkedet, willys, var tåbeligt indrettet. Men det varede ikke mange uger før det blot var et dårligt minde. Nu føler jeg meget hjemme herovre, og er blevet meget begejstret for willys.. Men jeg vil til enhver tid slå fast, jeg var aldrig kommet herover havde det ikke været for de billige boliger, og sekundært, de billige biler. Jeg ved at vi flytter til jylland inden for nogle år. Det glæder jeg mig til, der har jeg aldrig boet. Mindet om mine og nu, vores, år i malmö vil altid fylde meget og jeg er glad for at jeg valgte at bo her. Afstanden til arbejdet i kokkedal har jeg aldrig rigtig set som et problem før nu hvor vi har fået et barn. Heldigvis kan jeg ofte arbejde hjemmefra.. Afstanden til centrum af københavn ser jeg ikke som et problem overhovedet, tværtimod, vi er jo godt kørende. Jeg havde en god økonomi da jeg boede på østerbro i kbh, men nu er den da for alvor blevet bedre!
Tak for et godt indlæg. Jeg tror mange ville have valgt Malmø fra hvis priserne var anderledes i DK, men igen tror jeg også at mange kunne blive glade for at bo i Malmø hvis de valgte at flytte derovre. Personlig tror jeg sagtens jeg kunne, hvis jeg valgte det og det passede ind i mit liv (hvilket det måske engang kommer til).

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Beklager at måtte sige du endnu en gang ikke tænker langt nok... Jeg pendler uden problemer til mit arbejde i Danmark, 110Km hver vej, så jo jeg er en del af det du sætter spørgsmålstegn ved. Til sammenligning, så bruger jeg nogenlunde samme tid på at komme på arbejde fra mit hjem nu (70min), som jeg gjorde fra København NV til Kastrup med det offentlige transportsystem... Oftest mindre! Jeg kan i det hele taget ikke forstå dit grundlag for at indlede denne debat, trods alle dine forklaringer til folk. På mig er det bare "debat for debattens skyld". Kom der nogen herind og var i tvivl om de skulle flytte over, ville din liste jo ikke anskueliggøre alle de forskellige facetter der er ved at flytte herover. Det vil give et ensidigt og unuanceret billede fra en person der ikke havde prøvet det. Anywho som sagt for held og lykke!
110 km - det var ellers et stykke vej - kun 40 km. kortere end at flytte til Odense. Kører du så til NV i bil og overholder alle hastighedsgrænser? Det er meget imponerende, men sådan er det selvfølgelig altid når man sammenligner offentlig transport med bil udenfor indre by. Når metroen kommer, så vil det dog være hurtigere at komme fra Kastrup og til NV, vil jeg tro? (tror det vil tage ca. 15 fra Kastrup til Nørreport og så kommer det selvfølgelig an på hvor i Kastrup man tager fra og hvor i NV - det er i virkeligheden det som sikkert ville tage længst.) Men jeg er da meget interesseret i transporttiden, for det er nemlig noget af det jeg er lidt usikker på, da jeg ikke selv har kørt turen (kun regnet fra det danske brofæste og frem til min arbejdsplads i Ballerup, som vil tage ca. 40-45 min.) Det er ikke debat for debattens skyld. Jeg har f.eks. selv fået et rigtig godt billede af debatdeltagerne herinde, som er meget forudindtaget og positivt stemt for Sverige. Havde nogle f.eks. sagt, København er kun for snobber, det er en overtraffikkeret lorteby med rod i den kommunale administration osv. så ville jeg bare have trukket på skuldrene og været ret ligeglad. Der har været et par indlæg fra folk som bor i Malmø, der skriver noget ganske interessant. At når der kommer kritik af valget med at flytte til SE bliver mødt med kraftig modstand, måske fordi de fleste har sat sig op psykologisk til at det skal bare være godt at bo i Malmø eller måske fordi alle bliver angrebet når de kommer til DK med spørgsmål om de dog ikke fortryder at de ikke blev i Dk istedet for "frygtelige Sverige". Det er da nogle interessante synsvinkler at få frem i en debat og derfor synes jeg der er kommet meget godt ud af det. Jeg kan så se, at mange af jer på den anden side af sundet, har taget mit indlæg meget nært og som et personligt angreb på jer. Det er jeg da ked af, for min mening er absolut ikke at provokere, men at sætte lys på alt ikke nødvendigvis vil være rosenrødt hvis man flytter til Sverige. Alle jeg kender, der snakker om at flytte taler næsten kun om billige huse og især de billige biler. Men mange, synes jeg, glemmer at tænke på, at man skal da helst flytte fordi man har lyst til at bo i området (ihvertfald hvis man vil bo der i mange år) og ikke fordi man kan få en BMW 118d med 143 heste til omkring 190.000 dkk.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Tager 40-45 min fra Malmö C til Lautrupparken i Ballerup, via Islevdahlsvej. Det kan gøres hurtigere, sent på aftenen, men så kører man heller ikke 110 ;o) Ved vejarbejde, uheld osv. tager det længere tid.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Fordele ved Sverige når du er dansker: Økonomiske fordele (hus, leveomkostninger, bil). Der er kun én fordel ved at bo i Sverige og det er penge! Ok, de svenske piger ser nu også søde ud.
Jeg kan da iøvrigt her på falderebet komme med nogle flere fordele: - ingen røg på diskoteker, barer og restauranter :th2: - benzinen er generelt billigere end i Danmark. - lösgodis :th2: - ved at arbejde i Danmark kan man udnytte det bedste af de to lande (tænker på indkøbsmæssigt, køb af mad både i DK og Sverige) - utrolig flot natur - super god strand i Höllviken (man skal helt til Sejerøbugten eller Hornbæk for at finde en ligeså god strand i mine øjne). - folk er høflige og venlige i butikkerne hvilket desværre ikke altid er tilfældet i Danmark. - nu spiller jeg meget fodbold og jeg har bidt mærke i, at forholdene i fodboldklubberne generelt er meget bedre end i StorKBH, hvilket jeg er glad for. - man føler sig faktisk velkommen i Sverige (det er min opfattelse). - nemt at købe lejlighed, man skal ikke have skødet/aftalen tinglyst og advokater til at kigge igennem op og ned til en formue. - gode veje (pånær motorvejen mellem Malmö og Vellinge) - jeg har fået en masse nye gode venner (i ved selv hvem i er :p ) som jeg ikke havde fået, hvis jeg ikke var flyttet. osv.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ulemper ved Sverige når du er dansker:
De største ulemper, er i mine øjne: - svenskerne virker lidt mere paragraf/regel-rette - fleksibiliteten er ikke altid så stor. Men igen, jeg er ikke i tvivl om, at det samme gør sig gældende for folk, der første gang, skal flytte til Danmark fra fx. Sverige. - rejsetid til arbejde. Jeg vænnede mig hurtigt til den længere rejsetid, jeg pendler endda sammen med en god ven, og vi får klaret verdenssituationen osv. mens man kører (betyder også en besparelse i kroner og øre, når vi skiftes til at køre og deler brobizz-en) Mistet kontakt til venner. Det vil jeg ikke mene er en direkte ulempe - man finder ud af, hvem der er sine rigtige venner, for man kunne jo ligeså godt have flyttet til Fyn, Jylland, Nykøbing Falster.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tager 40-45 min fra Malmö C til Lautrupparken i Ballerup, via Islevdahlsvej. Det kan gøres hurtigere, sent på aftenen, men så kører man heller ikke 110 ;o) Ved vejarbejde, uheld osv. tager det længere tid.
Okay?! Det var hurtigt! Det er ikke meget trafik der er på den svenske side om morgenen så? Tak for svaret!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
De største ulemper, er i mine øjne: - svenskerne virker lidt mere paragraf/regel-rette - fleksibiliteten er ikke altid så stor. Men igen, jeg er ikke i tvivl om, at det samme gør sig gældende for folk, der første gang, skal flytte til Danmark fra fx. Sverige. - rejsetid til arbejde. Jeg vænnede mig hurtigt til den længere rejsetid, jeg pendler endda sammen med en god ven, og vi får klaret verdenssituationen osv. mens man kører (betyder også en besparelse i kroner og øre, når vi skiftes til at køre og deler brobizz-en) Mistet kontakt til venner. Det vil jeg ikke mene er en direkte ulempe - man finder ud af, hvem der er sine rigtige venner, for man kunne jo ligeså godt have flyttet til Fyn, Jylland, Nykøbing Falster.
Tak for inputs. Ja, den med paragraferne har jeg hørt om. Jeg arbejder i Skanska (som jo er en af Sverige's største virksomheder) og der hører jeg tit om danskere, der synes svenskerne (fra Solna) ikke tænker så meget selv, men bare "følger ordre". Jeg vil nu understrege, at det har jeg aldrig selv mærket til - ihvertfald ikke mere end danskere gør. Mht. det offentlige system i Danmark, så kender jeg alt til hvordan det fungerer, når man kommer som nordmand til DK (via min kæreste). Det sucks!!! Så tror kun Sverige kan være bedre. Den mistede kontakt til venner og familie er desværre noget jeg ved vil ryge for mit vedkommende, da jeg har talt med dem om det. Men jeg kan høre på mange herinde, at deres forhold næsten er blevet styrket ved det. Jeg kan jo kun melde mig som ærgelig og misundelig over jeg ikke har ligeså en forstående omgangskreds, som gerne vil rejse over en bro for at komme på besøg.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ok' date=' så nævn en ting som er forkert ved mine beregninger?[/quote'] Det gjorde jeg igår kl 11:29 da du var kommet frem til at det koster 5000,- om måneden at pendle over broen ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Okay?! Det var hurtigt! Det er ikke meget trafik der er på den svenske side om morgenen så? Tak for svaret!
Jeg har, 3 gange (de eneste 3 gange jeg har været der) kørt fra Lautrupvang/park-et-eller-andet på ca. 45-50min. til Malmö. Alle 3 gange har været med afgang ca. kl 16.30, altså i myldretiden.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Den mistede kontakt til venner og familie er desværre noget jeg ved vil ryge for mit vedkommende, da jeg har talt med dem om det. Men jeg kan høre på mange herinde, at deres forhold næsten er blevet styrket ved det. Jeg kan jo kun melde mig som ærgelig og misundelig over jeg ikke har ligeså en forstående omgangskreds, som gerne vil rejse over en bro for at komme på besøg.
Det vil sige, at du er ret langt fremme i dine overvejelser om at flytte til Sverige? Eller hvordan skal det tolkes... Hvis det er tilfældet, skal du da være velkommen! Så synes jeg bare det er total sort at oprette en "debat" om hvorfor man IKKE skal flytte :lol: Men hvis din familie ikke er indstillet på at tage over en bro (gælder det også Storebælt eller Langebro? :D) for at komme på besøg, er det helt klart IKKE en god idé at flytte herover...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg kan da iøvrigt her på falderebet komme med nogle flere fordele: - ingen røg på diskoteker, barer og restauranter :th2: - benzinen er generelt billigere end i Danmark. - lösgodis :th2: - ved at arbejde i Danmark kan man udnytte det bedste af de to lande (tænker på indkøbsmæssigt, køb af mad både i DK og Sverige) - utrolig flot natur - super god strand i Höllviken (man skal helt til Sejerøbugten eller Hornbæk for at finde en ligeså god strand i mine øjne). - folk er høflige og venlige i butikkerne hvilket desværre ikke altid er tilfældet i Danmark. - nu spiller jeg meget fodbold og jeg har bidt mærke i, at forholdene i fodboldklubberne generelt er meget bedre end i StorKBH, hvilket jeg er glad for. - man føler sig faktisk velkommen i Sverige (det er min opfattelse). - nemt at købe lejlighed, man skal ikke have skødet/aftalen tinglyst og advokater til at kigge igennem op og ned til en formue. - gode veje (pånær motorvejen mellem Malmö og Vellinge) - jeg har fået en masse nye gode venner (i ved selv hvem i er :p ) som jeg ikke havde fået, hvis jeg ikke var flyttet. osv.
- enig mht røgen på diskoteker, men det er jo så en ulempe for rygere. Dog bliver det jo det samme i DK efter 1. august. - Jeg har kun hørt at benzin og især diesel er dyrere, men jeg har ikke selv tjekket priserne, så det er da godt at høre, hvis priserne i Malmø kan slå den københavnske ca. pris på 7.33 for en liter Diesel (hvis man kender de gode tanke). - pluk selv slik/lösgodis findes overalt i Kbh. Tror Bilka har det, blockbuster og mange kiosker på amagerbrogade/Nørrebrogade. Nogle gange er det lidt billigere i Malmø, andre gange i Kbh (men så er det sikkert en kiosk som også sælger afgiftsfrie sodavand). - de bedste varer fra begge lande må klart være dejligt med et sådan stort udvalg :) - natur synes jeg ikke der findes nogle steder i DK overhovedet (her sammenligner jeg med den norske, som jeg er ude i minimum 3 gange om året), så her kan jeg kun give dig ret, hvis man savner naturen. - mht. strand - hvad synes du så om den nye amager strandpark? Det er jo en urbanstrand - dvs. udsigt til vindmøller og barsebæk, men miljøet omkring den med arabertelte med vandpiber og shawarma, udlejningsbåde og dykkerskole og kitesurfing synes jeg er fantastisk. - jeg har shoppet i Malmø flere år før broen kom, men har aldrig bemærket forskel på service i forhold til danske tøjbutikker i forhold til svenske. Andre typer butikker har jeg ikke rigtig været på indkøb i. Mht. at føle sig velkommen, så synes jeg stadig Kbh. er for lille en by til at lide af "jeg kender kun mig selv" syndromet. Jeg synes generelt danskere er meget åbne og venlige, så det oplever jeg altså anderledes. - jeg synes der er rigtig mange gode cykelstier i Kbh - men asfaltkvaliteten bliver ikke vedligeholdt, da kommunernes økonomi er presset af regeringen og derfor nedprioterer dette. Men de danske veje er dog stadig blandt verdens bedste og mest udbyggede. Norge er f.eks. stadig langt bagud på det område med kun 200 km. motorvej i så stort et land.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Den mistede kontakt til venner og familie er desværre noget jeg ved vil ryge for mit vedkommende, da jeg har talt med dem om det. Men jeg kan høre på mange herinde, at deres forhold næsten er blevet styrket ved det. Jeg kan jo kun melde mig som ærgelig og misundelig over jeg ikke har ligeså en forstående omgangskreds, som gerne vil rejse over en bro for at komme på besøg.
Hej Steen, Min mor blev mildest talt p.... sur da jeg sagde at vi flytter til Sverige. Der var mange fordomme fra den side. Hun sagde direkte at hun ikke ville komme at besøge mig så. Jeg trak på skuldrene og sagde bare - slap dog af, det ER altså ikke SÅ langt væk, du skal bare prøve at køre turen så skal du se. Nu kommer hun jo naturligvis - og synes jo vi bor dejligt. Desuden har vi fået billig telefoni og har hevet det danske nr med til sverige - hun er himmelhenrykt over at hun bare kan ringe som hun plejer uden at betale udenlandsk takst :th2: I det hele taget hjælper det altså meget at have telefonen med. Så holder man nemt kontakt. Jeg har ikke mistet nogle venner ved vor flytning, men der er da indrømmet blevet længere imellem at vi ses. Iøvrigt legede vi også med tanken om at flytte til USA inden vi flyttede til Sverige - så kan man da tale om længere transporttid :laugh: For os tager det ca. 50 min at køre til Rådhuspladsen og vi bor i Trelleborg som ligger 60 km fra broen på Sverige siden. Det synes jeg er ganske ok. Når toget kommer til Trelleborg i 2011-12, så vil man kunne tage fra Trelleborg til Hovedbanen på 50 min. :th2: Smil, Winnie

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det gjorde jeg igår kl 11:29 da du var kommet frem til at det koster 5000' date='- om måneden at pendle over broen ;)[/quote'] Vi har behov for at køre i to forskellige biler over broen. I gennemsnit er der 22 arbejdsdage pr. måned - dvs. 44 ture. Derudover vil vi gerne fortsætte med at se venner og familie i DK - det må blive til 3 ture pr måned, altså yderligere 6 ture. Det giver 50 ture på den ene brobizz og det koster 2949 (pendlerabb koster 19 kr. pr. måned - 16 ture koster 130= 2080 resterende 34 ture á 25 kr= 850 - alt 2949). Den anden brobozz koster for 22 ture om måneden 2249 kr. - alt 5198 kr. pr. måned for to brobizz brugere. Vi har ikke mulighed for at undvære og køre sammen, da det vil koste meget ekstra transport tid og vi ikke ville kunne nå at hente barn inden det ville blive sent om aftenen. Jeg har dog sidenhen hørt noget om et fradrag udover det almindelige kørselfradrag. Det kender jeg ikke til, så hvis der er sådan et, som begrænser den udgift betragtelig, så giver jeg dig ret i at mine tal ikke holder.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Vi har behov for at køre i to forskellige biler over broen. I gennemsnit er der 22 arbejdsdage pr. måned - dvs. 44 ture. Derudover vil vi gerne fortsætte med at se venner og familie i DK - det må blive til 3 ture pr måned, altså yderligere 6 ture. Det giver 50 ture på den ene brobizz og det koster 2949 (pendlerabb koster 19 kr. pr. måned - 16 ture koster 130= 2080 resterende 34 ture á 25 kr= 850 - alt 2949). Den anden brobozz koster for 22 ture om måneden 2249 kr. - alt 5198 kr. pr. måned for to brobizz brugere. Vi har ikke mulighed for at undvære og køre sammen, da det vil koste meget ekstra transport tid og vi ikke ville kunne nå at hente barn inden det ville blive sent om aftenen. Jeg har dog sidenhen hørt noget om et fradrag udover det almindelige kørselfradrag. Det kender jeg ikke til, så hvis der er sådan et, som begrænser den udgift betragtelig, så giver jeg dig ret i at mine tal ikke holder.
Du glemmer fradrag for broen på 50 kr. pr tur = 44 (ture) * 2 (2 biler) * 50 = 4400 i fradrag fra broen om måneden (fradraget tæller med 1/3). Derudover er der selvfølgelig almindelig befordringsfradrag som i begge vil få.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hej Steen, Min mor blev mildest talt p.... sur da jeg sagde at vi flytter til Sverige. Der var mange fordomme fra den side. Hun sagde direkte at hun ikke ville komme at besøge mig så. Jeg trak på skuldrene og sagde bare - slap dog af, det ER altså ikke SÅ langt væk, du skal bare prøve at køre turen så skal du se. Nu kommer hun jo naturligvis - og synes jo vi bor dejligt. Desuden har vi fået billig telefoni og har hevet det danske nr med til sverige - hun er himmelhenrykt over at hun bare kan ringe som hun plejer uden at betale udenlandsk takst :th2: I det hele taget hjælper det altså meget at have telefonen med. Så holder man nemt kontakt. Jeg har ikke mistet nogle venner ved vor flytning, men der er da indrømmet blevet længere imellem at vi ses. Iøvrigt legede vi også med tanken om at flytte til USA inden vi flyttede til Sverige - så kan man da tale om længere transporttid :laugh: For os tager det ca. 50 min at køre til Rådhuspladsen og vi bor i Trelleborg som ligger 60 km fra broen på Sverige siden. Det synes jeg er ganske ok. Når toget kommer til Trelleborg i 2011-12, så vil man kunne tage fra Trelleborg til Hovedbanen på 50 min. :th2: Smil, Winnie
Lyder som din og min mor har meget tilfælles. Mht. telefon, ja så ser jeg ikke det som en udgift. Jeg har fri telefon og bliver beskattet for det. Det er den eneste udgift jeg har for det. Ringer andre til mig og jeg befinder mig i udlandet betaler mit arbejde den høje takst, så det skulle ikke forhindre mig. Det er en fin transporttid til Rådhuspladsen, men vi skal ikke til rådhuspladsen og jeg kan efterhånden rigtig godt se, at skal man råde noget om at flytte til Sverige, skal man faktisk starte med at spørge "hvor skal du pendle hen til" før man snakker videre om det kan betale sig. Jeg har hørt meget skidt om togforbindelse mellem SE og DK. Da jeg selv har rejst/stået stille med DSB i 13 år er min begjestring for dem meget lille. Trelleborg ville være alt for langt for os - men af de meget vidt forskellige transporttider jeg hører herinde (folk køre jo med forskellig hastighed), så er jeg da positivt overrasket, for det lyder som om der er meget lidt myldretrafik på motorvejen mod Danmark.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Du glemmer fradrag for broen på 50 kr. pr tur = 44 (ture) * 2 (2 biler) * 50 = 4400 i fradrag fra broen om måneden (fradraget tæller med 1/3). Derudover er der selvfølgelig almindelig befordringsfradrag som i begge vil få.
Så var det rigtigt! Okay, jeg trækker hermed fuldstændig den udregning tilbage og giver jer ret. Det er jo unægtelig en stor forskel - en lille tusse er jo ikke så slem som hele 5 af dem :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
110 km - det var ellers et stykke vej - kun 40 km. kortere end at flytte til Odense. Kører du så til NV i bil og overholder alle hastighedsgrænser?
Ja Odense *suk*... når man så tænker på at Storebælt er væsentligt dyrere end Øresundsbroen inkl. fradragsregler, så er de 40 km ikke et incitament! Deruover skal du jo så medregne de højrere danske omkostninger til bil osv. hvilket igen gør at mit valg til denne side var bedre for mig! Jeg ved godt at du så nu vil pege fingre og sige "hva' sagde jeg" om det med bil, men tænk nu på at man som dansker vel også vil have en bil der kan køre fra A til B, da jeg ikke lige har hørt om at den danske befolkning er hoppet på en EKO bølge og har skiftet til tandemcykler... Jeg tør slet ikke tænke på at køre neden om Køge bugt eller evt. via Ringstedvejen i myldretid...:eek: Jeg kører ikke til NV, det var hvor jeg boede før, nu kører jeg til Kastrup, og de 70min er 100% efter reglerne. Det kan gøre på 45 min. men det er så efter andre alternative uskrevne regler!
Alle jeg kender, der snakker om at flytte taler næsten kun om billige huse og især de billige biler. Men mange, synes jeg, glemmer at tænke på, at man skal da helst flytte fordi man har lyst til at bo i området (ihvertfald hvis man vil bo der i mange år)
Hvorfor har du så ikke forklaret dem at de burde se det fra den side, og ikke mindst dig selv? Hvad nu HVIS jeg trives bedre hér end på Fyn, hvorfor er det så negativt, i dine øjne, at flytte her over? Danmark eller Sverige, eller for den sags skyld Asien eller USA, er JO EN OG SAMME TING for den der vil dét, nemlig et sted man vil være og leve. Der er altid for og imod, sådan er livet jo. Det er noget man må gøre op med sig selv og ikke andre at, enten kan man overskue det, eller også kan man ikke. Intet er "lyserødt" hele vejen, men det har ingenting at gøre med hvor man bor. Jeg er træt af den danske befolknings intollerance mod alle der tager en chance, prøver noget nyt, og udvider deres horisonter, for kun at pille dem ned med fordømmende standard holdninger. (jeg sagde næsten ikke Jante, selvom jeg ved du benægter at du skæver lidt til den!) Der er så meget mere, og det er hverken fordi jeg er frelst, troende eller nykonverteret svensk statsborger. Hvorfor folk bliver lidt personligt engagerede i dit indlæg, er fordi du fra første bogstav, ikke virker til at have overvejet 1. hvad det her forum primært beskæftiger sig med, nemlig hjælp til dem der vil og 2. Dem der overvejer det seriøst, har for de fleste voksne's vedkommende, lavet en plus/minus liste inden. Dit indlæg var ikke en "øjenåbner" på nogen måde, mere en konstatering af din mening om os. Derfor bliver man da lidt paf, når dine indledende argumenter var en Ekstra Blad's journalist værdig, baseret på din research og reele baggrundsviden. Ikke at forglemme din dejlige signatur, som giver tanken på internet begrebet "Troll"... Men hå hum, hyggeligt med lidt alsidige meningsudvekslinger, man kun kan blive klogere af! Jeg ringer for tips når vi skal finde ud af at flytte over broen til DK igen, for dér kommer der også barrierer jeg ikke kan overskue.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
- Jeg har kun hørt at benzin og især diesel er dyrere, men jeg har ikke selv tjekket priserne, så det er da godt at høre, hvis priserne i Malmø kan slå den københavnske ca. pris på 7.33 for en liter Diesel (hvis man kender de gode tanke). - pluk selv slik/lösgodis findes overalt i Kbh. Tror Bilka har det, blockbuster og mange kiosker på amagerbrogade/Nørrebrogade. Nogle gange er det lidt billigere i Malmø, andre gange i Kbh (men så er det sikkert en kiosk som også sælger afgiftsfrie sodavand). - mht. strand - hvad synes du så om den nye amager strandpark? Det er jo en urbanstrand - dvs. udsigt til vindmøller og barsebæk, men miljøet omkring den med arabertelte med vandpiber og shawarma, udlejningsbåde og dykkerskole og kitesurfing synes jeg er fantastisk.
- Diesel er faktisk blevet billigt i Sverige på det sidste, men generelt er diesel stadig billigere at købe i Danmark. Men generelt er benzinen altså billigst i Sverige. - Jo lösgodis finder man overalt i København men ikke til 5-6 SEK pr. 100 gram ;) - Amager Strandpark er skod i mine øjne. Har en kammerat som førte tilsyn på hele projektet og hvad der ikke er lavet af besparelser rundt omkring, det bryder jeg mig ikke om. Et typisk kommunalt projekt hvor budgettet var sat for lavt fra starten af og da budgettet begyndte at skride, så lavede man besparelser i stedet for (kender man det ... DR). Stranden og vandet er slet ikke så godt som Hornbæk / Sejerøbugten / Höllviken, og det med vandpiber, arabertelte osv. det er ikke mig.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
- Jeg har kun hørt at benzin og især diesel er dyrere, men jeg har ikke selv tjekket priserne, så det er da godt at høre, hvis priserne i Malmø kan slå den københavnske ca. pris på 7.33 for en liter Diesel (hvis man kender de gode tanke).
Priserne er genrelt billigere se vejdirektoratets oplysninger på http://www.benzinpriser.nu/ Og den "gode" pris på discountstationer på 7,33 er i Sverige ned på ca. 5,60 kr. (prisen på dette svenske site er i SEK) http://www.bensinpriser.nu/?o=&m=d&l=0&k=0&search=S%D6K%21

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det vil sige, at du er ret langt fremme i dine overvejelser om at flytte til Sverige? Eller hvordan skal det tolkes... Hvis det er tilfældet, skal du da være velkommen! Så synes jeg bare det er total sort at oprette en "debat" om hvorfor man IKKE skal flytte :lol: Men hvis din familie ikke er indstillet på at tage over en bro (gælder det også Storebælt eller Langebro? :D) for at komme på besøg, er det helt klart IKKE en god idé at flytte herover...
Vi skal flytte indenfor de næste par år inden vi får barn nummer 2. Derfor er jeg allerede lidt igang med at se på Malmø og om det vil være muligt for os. Indtil videre "fører" Kbh dog stadig. Netop fordi bl.a. min familie ikke er indstillet på at tage over øresundsbroen. Jeg har intet imod Sverige, men det har de og det kan jeg ikke lave om på... og det er jo unægtelig noget som også tæller. Jeg kan desuden godt være lidt bekymret for sproget. Min datter ville komme til at blive tresproget. Dansk-norsk-svensk. Det er næsten for meget af det gode og det er vigtigt for os, at hun bevarer det norske, så dansk skulle måske ryge ud. Jeg forstår iøvrigt på debatindlæggende at danskere i Skåne er meget spredt i meningerne om der skal være danske institutioner eller ej?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Priserne er genrelt billigere se vejdirektoratets oplysninger på http://www.benzinpriser.nu/ Og den "gode" pris på discountstationer på 7,33 er i Sverige ned på ca. 5,60 kr. (prisen på dette svenske site er i SEK) http://www.bensinpriser.nu/?o=&m=d&l=0&k=0&search=S%D6K%21
Men omkring Malmø ser det da ikke så billigt ud? Stort set samme pris eller lidt dyrere end dk? http://www.bensinpriser.nu/?o=&m=d&l=11&k=279

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Er det skattefradraget for bropassagen' date=' du tænker på? Den er 50 kr. for [b']hver gang, du passerer broen i bil, når det er arbejdsrelateret. 8 kr. pr.tur i tog.
Ok, det er så et fradrag på 2200 minus de 5198 = 2998 kr. i broafgifter om måneden. Det er en del mindre, men alligevel en del. Tilgengæld tæller det alm. kørselsfradrag så også en del... så ikke så slemt som min første beregning på oresundsbrons side.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Men omkring Malmø ser det da ikke så billigt ud? Stort set samme pris eller lidt dyrere end dk? http://www.bensinpriser.nu/?o=&m=d&l=11&k=279
Ingen anelse - jeg bor i Blentarp og plejer at tanke i Skurup. I øvrigt så behøver jeg ikke med det ekstra økonomiske råderum man får ved at bosætte sig herovre gå så meget op i at spare 25 øre pr. liter.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites