credde 0 Anmeld indhold Besvaret May 4, 2007 Selv er jeg 28 år, forlovet med en nordmand (har en svensker som ex) og en datter på 1½ år, vi er bosat i Kbh. S. Gad vide om du sidder som 75 årig på plejehjemmet / ældreboligen / eget hjem og er en bitter mand, bitter fordi du ikke turde tage springet dengang, du var 28, og flytte til Sverige - prøve det af. Det værste der kan ske er jo, at man ikke falder til og må flytte tilbage til Danmark. Vi andre, som er flyttet herover kan sidde tilbage og tænke, yes, jeg gjorde det sgu og jeg fortryder ikke, at jeg gjorde det... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
hexa 10 Anmeld indhold Besvaret May 4, 2007 svensk/dansk :th2: Hejsa. Jeg er svensk, men har boet i Dk i 4 år i år. Og vi funderer på at flytte tilbage til Sv til efteråret, og det har ikke noget at gøre med at jeg ikke kan lide Dk, min mand er dansk og han elsker jeg. Men at købe huse i Dk koster mange penge, alt for mange synes vi, jeg har også fået et barnbarn og nr 2 er på vej då jeg har 2 voksne drenget i Skåne. Nu elsker jeg både SVERIGE og DANMARK og føler mig meget priviligeret som kan flytte rundt som jeg vil mellem vores dejlige lande. Og vores ide går ud på vi tager det bæste fra hver lande, arbejder i Dk men bor i Sv, då vi også godt kan lide at køre mc, så er Sv lit nemmere då en mc og forsikringer ikke koster så mange penge i Sv. Så mit råd til er dansker som vil flytte, vent ikke for længe, vi har kun et liv her på kloden og da skal vi ikke dø af kedsomhed eller nysgerrighed, vi skal også have os mange skønne oplevelser, Og den som ikke tør noget for ikke opleve noget. knuzz hexa :love2: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
jacobe 10 Anmeld indhold Besvaret May 4, 2007 Jeg kan kun sige til Steensommer: Du har ret... Sverige er lort. ALT svensk er lort. Vær glad for, at du ikke har været så dum som alle os andre. Flyt aldrig. Nogensinde. Nogensteder. Du er lykkelig i dit liv nu. For os andre er det for sent. Men godt at du nåede at advare evt. nye medlemmer, inden det er for sent for dem også. Verden har brug for flere af din slags. Tak. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Stephanie 10 Anmeld indhold Besvaret May 5, 2007 2.Skulle tage 2timer før fri fra arbejde hver gang der skulle betales en regning.. Netbank??? Hvad er det? = lorte Sverige. Han bor nu i DK igen. Han var vel ikke været klar over man kan overføre penge, gebyr fri, mellem sin nordea bank i sv og dk ( pr 010107)?? Også sweedbank (lige siden de åbnede i danmark). Jeg har da netbank både på min sv- og dk-bank så det ikke koster mig en bondegård for at betale mine sv-regninger. Og jeg kan gøre det når det passer mig! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Stephanie 10 Anmeld indhold Besvaret May 5, 2007 Du mister kontakten til venner og familie. Måske besøger de tætteste dig af og til' date=' men det er uundgåeligt at du ikke ser dem nær så tit for de flestes tilfælde.[/quote'] Her er jeg meget uenig med dig! I starten var min kæreste ikke glad for at have fundet en der boede i malmø da han syntes det var for lang væk fra alt (venner, familie og job). Han mente ingen ville besøge ham hvis han flyttede "så lang væk". Det var svært da jeg ikke havde lyst til at flytte tilbage til kbh. Jeg fik ham endelig overtalt til at flytte hos mig i malmø og prøve det i 1 år. Nu er det så 2. år han bor her og er vildt glad for det. Det eneste vi skændtes over nu er: Vi har ALTID venner og familie på besøg! Og det driver en til vanvid at man ikke kan få fred:mad: Jeg har ofte besøg af venner og søskende som LIGE ringer 5 min inden de ringer på dørklokken! Så dem slipper man sku ikke af med selvom man flytter til et "andet land" :D Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
renem 10 Anmeld indhold Besvaret May 5, 2007 Kender en som boede i S 2år 2.Skulle tage 2timer før fri fra arbejde hver gang der skulle betales en regning.. Netbank??? Hvad er det? = lorte Sverige. Jeg boede i Dals-Land (Ed) í ca 1½ år fra 2002 til 2003, og der var der da ingen problemer med netbank? Jeg havde dengang konto i SEB, og det fungerede rigtigt godt (også til at betale regninger , så det lyder da underligt, hvis din kammerat har kunne finde en bank med netbank (medmindre det var i '88 selvf. ;)) Mvh /rené - en dansk-tidligere-svensk-og-snart-svensk-igen Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
hexa 10 Anmeld indhold Besvaret May 5, 2007 Besøg af venner og familie Hejsa besøg fra dk til sv kan gøres meget billigt om man har sine venner eller familie i Skåne. Mange ganger kør vi bilen til Helsingør, parkerer, går på farven 18dkr HH-feries enkel, når vi kommer til Helsingborg er min dreng eller nogen af vores venner der og møder os, en bil har vi altid, då vi i sv ikke har den regel om at man ikke må køre en udenlandsk bil når vi er der. Og jeg vil mene at har man venner og familie, så kommer di og helser på hvorhen man bor, og vi bor på Fyn, så det er ikke lige en smuttur, vi har mange sv gæster her og er meget i sv, så du som overvæge at flytte, GO FOR IT. knuzzzzzzz hexa :love2: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
MC Manden 10 Anmeld indhold Besvaret May 5, 2007 Hvorfor gider I overhovedet svare ham ? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
hexa 10 Anmeld indhold Besvaret May 5, 2007 Hejsa. For jeg synes ikke han skal have lov til ar skræmme andre som vil prøve noget andet, f.ex flytte til Sverige, så synes jeg at jeg var nød til at fortælle at det findes fordele også. knuzzzzzzzz hexa :love2: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nif 0 Anmeld indhold Besvaret May 5, 2007 Jeg boede i Dals-Land (Ed) í ca 1½ år fra 2002 til 2003, og der var der da ingen problemer med netbank? Jeg havde dengang konto i SEB, og det fungerede rigtigt godt (også til at betale regninger , så det lyder da underligt, hvis din kammerat har kunne finde en bank med netbank (medmindre det var i '88 selvf. ;)) Mvh /rené - en dansk-tidligere-svensk-og-snart-svensk-igen Det var i 2005 og har noget at gøre med at nogle personer ser probler i alt, mens andre ser løsninger. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret May 5, 2007 Hver gang diskussion nummer 24 dukker op på debatten, undrer jeg mig over, så stærke følelser det udløser, at nogen sætter spørgsmålstegn ved det rimelige ved at flytte til et fremmed land en halv time væk. Jeg kan personligt kun opfatte Steensommers spørgsmål som nogenlunde interessante og meningsfulde, men alle her går til angreb på en påfaldende hidsig måde, der tyder på... et eller andet. En problematik. Hver gang ender diskussion nr. 24 med at handle om, at den, der har rejst den, er en idiot, taber mm., der besidder alle negative egenskaber, man kan forestille sig. Sverige er til gengæld et land, der besidder alle tænkelige positive egenskaber. Jeg skulle selvfølgelig holde min kæft, men det er ligesomom visse psykologisk har investeret rigtig mange forhåbninger i det projekt at flytte til Skåne, og så ikke rigtig vil acceptere, at det projekt ikke er en 100-procent succeshistorie, hvad ingenting jo er, og når så nogen piller i kanten af det, så går man løs på vedkommende. Herrestegud: Der går en bred flyttestøm af danskere tilbage til Danmark, og hvorfor skulle det være deres livs nederlag. At et menneske troede på en ny tilværelse i Brønshøj, men nu bor i Hvidovre, er vel ikke ensbetydende med at vedkommende er en taber. Pionertiden er forbi. Skåne er bare et sted som andre steder. Move on, nothing to see. ;) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Basse 10 Anmeld indhold Besvaret May 5, 2007 Hver gang diskussion nummer 24 dukker op på debatten, undrer jeg mig over, så stærke følelser det udløser, at nogen sætter spørgsmålstegn ved det rimelige ved at flytte til et fremmed land en halv time væk. Jeg kan personligt kun opfatte Steensommers spørgsmål som nogenlunde interessante og meningsfulde, men alle her går til angreb på en påfaldende hidsig måde, der tyder på... et eller andet. En problematik. Hver gang ender diskussion nr. 24 med at handle om, at den, der har rejst den, er en idiot, taber mm., der besidder alle negative egenskaber, man kan forestille sig. Sverige er til gengæld et land, der besidder alle tænkelige positive egenskaber. Jeg skulle selvfølgelig holde min kæft, men det er ligesomom visse psykologisk har investeret rigtig mange forhåbninger i det projekt at flytte til Skåne, og så ikke rigtig vil acceptere, at det projekt ikke er en 100-procent succeshistorie, hvad ingenting jo er, og når så nogen piller i kanten af det, så går man løs på vedkommende. Herrestegud: Der går en bred flyttestøm af danskere tilbage til Danmark, og hvorfor skulle det være deres livs nederlag. At et menneske troede på en ny tilværelse i Brønshøj, men nu bor i Hvidovre, er vel ikke ensbetydende med at vedkommende er en taber. Pionertiden er forbi. Skåne er bare et sted som andre steder. Move on, nothing to see. ;) Folk har det med at svarer som de bliver tiltalt - vi kan ikke alle være så højt hævet over normalreaktioner som dig :-) Det er simpel kommunikations psykologi - man kan ikke altid være assertiv i sin opfattelse. Som nævnt tidligere, er dette et sted hvor folk kan få hjælp til det med at flytte til og bo i sverige - så et angreb på hvad mange personer måske mener er deres livs bedste beslutning, bliver forsvaret hæftigt. Og jeg må være enig i den åbenbare generelle opfattelse i denne post, der er ingen grund til at lave en skræmme kampagne, i et forum hvor det er meningen der er hjælp at finde. Omend hans indlæg, bag i hans agressive skrivefacon - har nogle interessante facetter, er indlægget usmart skrevet - og så kommer der usmarte reaktioner. Simpelt. De samme reaktioner ville komme, hvis det her var Århus forumet, for nye tilflyttere - Det er et urgammelt instinkt at forsvare sin levevej, sit område og det man kalder hjem. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret May 5, 2007 Folk har det med at svarer som de bliver tiltalt - vi kan ikke alle være så højt hævet over normalreaktioner som dig :-) Det er simpel kommunikations psykologi - man kan ikke altid være assertiv i sin opfattelse. Som nævnt tidligere, er dette et sted hvor folk kan få hjælp til det med at flytte til og bo i sverige - så et angreb på hvad mange personer måske mener er deres livs bedste beslutning, bliver forsvaret hæftigt. Og jeg må være enig i den åbenbare generelle opfattelse i denne post, der er ingen grund til at lave en skræmme kampagne, i et forum hvor det er meningen der er hjælp at finde. Omend hans indlæg, bag i hans agressive skrivefacon - har nogle interessante facetter, er indlægget usmart skrevet - og så kommer der usmarte reaktioner. Simpelt. De samme reaktioner ville komme, hvis det her var Århus forumet, for nye tilflyttere - Det er et urgammelt instinkt at forsvare sin levevej, sit område og det man kalder hjem. Jeg betragter mine egne reaktioner som liggende inden for normalområdet, men sådan er vi galninge jo - vi ved ikke rigtig, hvad der er galt med os. Du betegner et enkelt indlæg fra steensommer som "et angreb" og udtryk for en "skræmmekampagne". Kan et enkelt indlæg på et forum være en "kampagne"? Nej. Kun hvis noget fylder for meget for en. I øvrigt støtter du jo bare mit simple ræsonnement. Tak. Jeg skal heller ikke overbevise nogen om noget, men har bare sagt, hvad jeg tænker på, når jeg ser al den hidsighed over ingenting. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
CoolAIR 10 Anmeld indhold Besvaret May 5, 2007 Jeg skulle selvfølgelig holde min kæft, men det er ligesomom visse psykologisk har investeret rigtig mange forhåbninger i det projekt at flytte til Skåne, og så ikke rigtig vil acceptere, at det projekt ikke er en 100-procent succeshistorie, hvad ingenting jo er, og når så nogen piller i kanten af det, så går man løs på vedkommende. Hmm... jeg kan ikke rigtig undgå at føle mig ramt :o Nej, selvfølgelig skal du ikke holde kæft, Niels. Du har da en god pointe med det du skriver og mon ikke vi alle har haft det på den måde, i en eller anden grad? Jeg er helt på det rene med at det ikke er en 100% succeshistorie - självklart, fristes man til at sige. Men jeg behøver ikke det latterlige indlæg som Stensommer har skrevet til at fortælle alle andre, hvordan det er at flytte til Sverige. Specielt, når 95% af det han skriver - simpelthen ikke er korrekt. Hvis han havde rent faktisk selv havde boet herovre, havde jeg da haft meget mere respekt for hans indlæg - det er klart. Som er det er nu, er det indlæg kun til at lukke op og bajsa i... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Basse 10 Anmeld indhold Besvaret May 5, 2007 Jeg betragter mine egne reaktioner som liggende inden for normalområdet, men sådan er vi galninge jo - vi ved ikke rigtig, hvad der er galt med os. Du betegner et enkelt indlæg fra steensommer som "et angreb" og udtryk for en "skræmmekampagne". Kan et enkelt indlæg på et forum være en "kampagne"? Nej. Kun hvis noget fylder for meget for en. I øvrigt støtter du jo bare mit simple ræsonnement. Tak. Jeg skal heller ikke overbevise nogen om noget, men har bare sagt, hvad jeg tænker på, når jeg ser al den hidsighed over ingenting. Så siger vi det, Nils - du får ret, og kan gå i seng som en stolt mand, der har vundet over de stygge, mindre intelligente forumbrugere :-) Sov godt derude i det ganske land :-) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Fagerborn 10 Anmeld indhold Besvaret May 6, 2007 Jeg kan kun sige til Steensommer: Du har ret... Sverige er lort. ALT svensk er lort. Vær glad for, at du ikke har været så dum som alle os andre. Flyt aldrig. Nogensinde. Nogensteder. Du er lykkelig i dit liv nu. For os andre er det for sent. Men godt at du nåede at advare evt. nye medlemmer, inden det er for sent for dem også. Verden har brug for flere af din slags. Tak. :lol: Hvis man har så mange fordomme som Steen Sommer (lugter lidt af partisekretær i Dansk Folkeparti ... eller måske Morten Messersmidt der søger nye boldgader ???) så kan man kun blive positivt overrasket af at flytte til Skåne. Er man single, yngre par, ældre par, ældre single så er der egentlig ikke så meget at tænke over, hvis man lige finder et perfekt sted der tilfældigvis ligger øst for København og ikke vest eller syd for. Er man børnefamilie tænker man sig måske mere om ?? At skifte skole bliver måske lidt større, men også mere spændende ?? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Morten K 10 Anmeld indhold Besvaret May 6, 2007 Mange af mandens kommentarer er jo spot on og 100% relevante for en person, som overvejer Sverige. Folk burde sgu slappe lidt af og lade hver mand have sin mening. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kasper 10 Anmeld indhold Besvaret May 6, 2007 Man vælger vel at bosætte sig der hvor man får mest "livskvalitet". Det kan så være i form af flere penge, ting, sociale forhold eller noget helt fjerde. Hvad der er ideelt for mig er sikkert ikke smart for naboen, længere er den vel ikke ?! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
CoolAIR 10 Anmeld indhold Besvaret May 6, 2007 Jeg betragter mine egne reaktioner som liggende inden for normalområdet' date=' men sådan er vi galninge jo - vi ved ikke rigtig, hvad der er galt med os. [/quote'] Galning tror jeg ikke du kan kvalificere dig til - heller ikke hvis resten af verden var normal... For mit eget vedkommende handler det om noget meget mere sofistikeret (bilder jeg mig måske ind - men jeg bliver faktisk sjældent hidsig) end hidsighed. Retfærdighed. Det er simpelthen ikke retfærdigt at Steensommer, sådan vil udtale sig om alting - uden at provokere os der bor herovre selvfølgelig, det er klart - uden selv at kende en fis til tingenes faktiske tilstand. Det kan jeg ikke leve med. Der findes mange forskellige måder at reagere på, men din er i hvert fald forholdsvis blottet for enhver hidsighed eller uovervejede sentenser ;) (<--- ja, det er en smajlig) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Weber 10 Anmeld indhold Besvaret May 8, 2007 Sverige er det Lykken ? Hej Alle Det er jo nok temmeligt individuelt om det kan fungere i Sverige for en. Alle de hidsige indlæg virker næsten som fornægtelse af de ulemper der nu engang også er ved at bo i Sverige. Vi boede i Malmö i tre år og det var sgu ikke altid lykken, Jeg kan bare nævne Øresundsstoget som eksempel, behøves jeg at sige mere. Ingen tvivl om at der er væsentlige økonomiske fordele, men hvis man ikke falder til i Sverige er det ligegyldigt. Så bliver det en pesitlens, vi gav det en chance, men ulemperne blev for mange. Godt nok flytter der flere til Sverige fra DK end omvendt men det er langt fra alle der falder til. Vi havde nok ikke overvejet konsekvenserne af at flytte grundigt nok. Så det er mit råd, lad være med at lytte til alle de fordele der med billige biler og boliger, det drejer sig allermest om man selv tror på, at man vil det og tror på at det er det rigtige for en. Må så også indrømme at jeg godt kan savne Malmö engang imellem. Mvh Weber Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bozzen 10 Anmeld indhold Besvaret May 8, 2007 Vad ska man säga? Jag ÄR svensk, född och uppvuxen. Men bodde 8 år i köpenhamn, innan jag för ca 1,5 år sedan flyttade till malmö. Nackdelar. ja. många. men fördelarna uppväger. Naturen. bostadsstandarden. Priserna. Nackdelar? Ja. vännerna, man ser dem inte lika ofta. Kan inte ta en fredagsöl, då jag ska köra hem. hemturen fredag kväll/lördag natt. Om det är bylivet som ska avgöra, bli i kbh. Helt klart. Det findes inte bättre i Europa. Men om du anser att andra saker är viktigare, överväg att flytta. Jag tror inte du ångrar dig. De som jag arbetar med, som är i 30-års åldern flyttar allesamman från KBh. Till Fredensborg, Farum, Hedehusene, Hilleröd etc. Så föredrar jag Malmö. Då kommer jag hem hela natten för 70 kr. Edit: bara ett par funderingar. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nif 0 Anmeld indhold Besvaret May 8, 2007 Jeg kan bare nævne Øresundsstoget som eksempel, behøves jeg at sige mere. Det er meget op til personen om man ser fordele eller ulemper. Havde jeg selv skulle med bus og tog, var jeg heller ikke faldet til. Min kæreste ville heller ikke være faldet til hvis vi skulle cykle ombord på færgen. Disse ting var nemt til at løse bare ved at bruge biler. Så hvis man støder på problemer som man ikke lige kan se en løsning på er det naturligt ikke at føle sig helt tilpas. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Miss W 10 Anmeld indhold Besvaret May 8, 2007 Hej Weber, Du spørger om Sverige er lykken. Jeg kan ikke lade være med at svare at det jo kun er op til den enkelte at finde ud af. Hvordan definerer du selv lykke? Det er jo individuelt - og derfor ikke til at svare endegyldigt på. Sten Sommer taler også meget om at blive lykkelig. For pokker da - min holdning er at lykke er, hvad DU mener det er. Som der på mere end én måde, bliver nævnt i denne tråd, så ER vi alle forskellige og har alle forskellige ønsker og drømme for livet. Nogle vælger at gå efter at indfri nogle af de drømme - nogle vælger at blive hvor de er. Individuelt. Men der er jo ingen facitliste som bare kan drages ned over os alle. Og heldigvis da. Jeg vil da ikke sige at jeg aldrig flytter tilbage til DK igen - det kan da godt være at jeg gør det. Det kan også være jeg flytter til Frankrig eller Italien eller et helt fjerde sted.... who knows. Men lige nu har jeg det super her hvor jeg er og det passer ind i mit drømmebillede af en tilværelse. Så spørg dig selv hvad du vil med dit liv (ikke kun henvendt til dig weber :) ), det ER altså meget rart at stille sig selv det spørgsmål en gang i mellem. Smil, Winnie Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Weber 10 Anmeld indhold Besvaret May 8, 2007 Happy Hej Weber, Du spørger om Sverige er lykken. Jeg kan ikke lade være med at svare at det jo kun er op til den enkelte at finde ud af. Hvordan definerer du selv lykke? Det er jo individuelt - og derfor ikke til at svare endegyldigt på. Sten Sommer taler også meget om at blive lykkelig. For pokker da - min holdning er at lykke er, hvad DU mener det er. Som der på mere end én måde, bliver nævnt i denne tråd, så ER vi alle forskellige og har alle forskellige ønsker og drømme for livet. Nogle vælger at gå efter at indfri nogle af de drømme - nogle vælger at blive hvor de er. Individuelt. Men der er jo ingen facitliste som bare kan drages ned over os alle. Og heldigvis da. Jeg vil da ikke sige at jeg aldrig flytter tilbage til DK igen - det kan da godt være at jeg gør det. Det kan også være jeg flytter til Frankrig eller Italien eller et helt fjerde sted.... who knows. Men lige nu har jeg det super her hvor jeg er og det passer ind i mit drømmebillede af en tilværelse. Så spørg dig selv hvad du vil med dit liv (ikke kun henvendt til dig weber :) ), det ER altså meget rart at stille sig selv det spørgsmål en gang i mellem. Smil, Winnie Hej Miss W Jamen du har helt ret og det er egentligt også det jeg ligger op til i mit indlæg, det var hensigten med det. Syntes bare ikke at man skal male det hele så rosenrødt som det bliver her i tråden. Og som du selv er inde på kunne jeg da sagtens forestille selv mig at bo i et helt tredje land. Hilsen Weber:) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Juff 10 Anmeld indhold Besvaret May 8, 2007 Det er meget op til personen om man ser fordele eller ulemper. Havde jeg selv skulle med bus og tog, var jeg heller ikke faldet til. Min kæreste ville heller ikke være faldet til hvis vi skulle cykle ombord på færgen. Disse ting var nemt til at løse bare ved at bruge biler. Så hvis man støder på problemer som man ikke lige kan se en løsning på er det naturligt ikke at føle sig helt tilpas. nej uha.... fra Ellstorp til Malmö C til Kbh og så til Brøndby med offentlig vil jeg ikke kunne klare.... Men 35 minutter i bil passer mig glimrende Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites