Jump to content
Steensommer

Gode grunde til IKKE at flytte til Sverige!

Recommended Posts

Denne tråd henvender sig til de danskere som overvejer at flytte til Malmø (og kun Malmø - ikke resten af Sverige), men ikke har bestemt sig helt endnu. Du/I arbejder i DK og vil blive ved med det. Du kender ingen i Malmø og har kun familie og venner i København. Matcher du dette håber jeg du kan bruge rådende til noget. Selv er jeg 28 år, forlovet med en nordmand (har en svensker som ex) og en datter på 1½ år, vi er bosat i Kbh. S. Fordele ved Sverige når du er dansker: Økonomiske fordele (hus, leveomkostninger, bil). Der er kun én fordel ved at bo i Sverige og det er penge! Ok, de svenske piger ser nu også søde ud. Ulemper ved Malmø når du er dansker: Tænk og tal med din familie og venner om de vil acceptere at du flytter og om de stadig vil besøge dig. Tænk og udregn meget nøje transporttiden. Broudgifterne har en betydelig størrelse, som dog kan reduceres vha. fradrag til/fra job. Får du længere transporttid, så overvej nøje om det er umagen værd - man bliver hurtig træt af at side på en motorvej 2 gange om dagen. Hvis du er glad for den danske kultur og ikke er så meget for at intregrere dig med den svenske, så skal du måske blive hjemme. Jeg har en ven i Malmø (han er fra USA, svensk gift), som ikke laver andet end at fortælle mig om hvor dejligt der er i København kontra Malmø. Om danskerne, som han har et mere positivt syn på. Det er hans holdning, jeg er ikke helt enig, men han ser det udefra fra sit synspunkt. Apropos de svenske piger, siger han at de Københavnske er kønnere (jeg mener, at det er fordi de alle er svenskere, som er herovre for at shoppe det Malmø ikke har og dem i Malmø er danske piger, som er der for at spare penge *G*) Børnepasning bliver svært hvis begge har jobs og får længere transporttid. Du bor i Sverige, for helvede!!! :) (hvis du ikke opfatter dette som en ulempe, så er du godt på vej til blive lykkelig derovre - dette menes selvfølgelig med et glimt i øjet og ikke som en fornærmelse til dem der bor der - vi skal jo have lidt broderlig drillerier over sundet) Hvis du ikke gider sætte dig ind i et nyt sæt af love og regler, så bliv i Danmark! Når du læser disse debatter, bliver det hurtigt tydeligt at meget nyt skal læres. Du kan ikke cykle til arbejde i Danmark. Alle os som nyder morgenmotion kombineret med transport til job mister dette. Der er tilgengæld mere svensk natur til f.eks. landevejsrace. Bilerne er billige, men det er fandme dyrt at tage en taxa hjem fra Kbh. kl. 3 om natten. Jeg kunne sikkert finde på flere grunde, men har du nikket til bare et par stykker af de ulemper jeg har angivet, så overvej en ekstra gang om Malmø er noget for dig. Er du derimod rød i hovedet over mine "fordomme og udsagn"... så bliver du sq sikkert helt vildt lykkelig derovre. Jeg kender flere der er blevet det, så det kan sagtens lade sig gøre :) Så blev det skudt med skarpt :fight: håber I kunne klare det... Husk, at jeg selv holder uendeligt meget af Malmø og har overvejet (og overvejer) løbende at flytte derover på 8. år nu (on'n'off)... men København vinder stadig hver gang. Derfor skal dette ikke ses som et angreb på jer som blev lykkelige derovre, men som forberedelse på de nye, så de ved hvad der venter dem af fordomme, kommentarer osv. fra danskere.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Du mister kontakten til venner og familie. Måske besøger de tætteste dig af og til, men det er uundgåeligt at du ikke ser dem nær så tit for de flestes tilfælde.
Gør man ikke også det, hvis man flytter fra Jylland til København, fra Holbæk til København osv. Tilgengæld har man jo muligheden for at få udviddet vennekredsen - det handler jo om at integrere sig! Personligt har jeg fået rigtig mange nye venner efter jeg flyttede til Sverige fra København og jeg må indrømme, at jeg kommer mindre og mindre i København.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

#2 & #4 Det er dejlig lang tid. Vores lukker kl. 17 her i Kbh. Der står på samtlige hjemmesider der handler om at flytte fra DK til SE at dagis'er lukker tidligere, derfor er det baseret udfra dette. Der findes også døgninstitioner i København (men hvilken tanke dog) for dem der arbejder om natten eller meget tidligt/sent.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

#5 Du har fuldstændig ret. Jvf. mit punkt at hvis man flytter til Malmø er det for pengenes skyld. Kostede biler, dagligvarer og huse det samme i København, så tror jeg de færreste ville vælge Malmø. Så er penge ikke et problem, er grundene til Malmø væsentlig mindre.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gør man ikke også det, hvis man flytter fra Jylland til København, fra Holbæk til København osv. Tilgengæld har man jo muligheden for at få udviddet vennekredsen - det handler jo om at integrere sig! Personligt har jeg fået rigtig mange nye venner efter jeg flyttede til Sverige fra København og jeg må indrømme, at jeg kommer mindre og mindre i København.
Jeg gentager starten af min tråd: Denne tråd henvender sig til de danskere som overvejer at flytte til Sverige, men ikke har bestemt sig helt endnu. Du/I arbejder i DK og vil blive ved med det. Du kender ingen i Malmø og har kun familie og venner i København. Bor man i jylland og vil til København er grundende til at bo i Malmø igen bedre, da man i forvejen vil være langt fra familie og venner. Enig.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Damn du har startet en helvedestråd her :lol: Den vil vække "harme" hos de mange danskere som ikke kun er flyttet herover for billige boliger, billige biler og andet.. men simpelthen fordi det er et dejligt land, med dejlige mennesker.. Jeg kan ikke give dig ret I et eneste punkt.. eller jo de kan jeg, men jeg ser dem ikke som negative ting, mere som udfordringer og som værdier man er nødt til at tænke over personligt inden man flytter over.. Må dog lige kommentere den med din ven der taler om at KBH er så meget dejligere.. Det gør næsten alle svenskere.. og naturligt nok.. det er jo en hovedstad, en kæmpe by der ligger nærmere end Stockholm.. det er altså en hel naturlig reaktion, men os der har boet, eller ikke vil bo i en storby har det jo helt modsat :-) Men tror at folk der overvejer det at flytte herover nok skal kigge endnu engang på din tråd! Da det jo er de overvejelser man bør og skal gøre sig inden man tager springet.. Man kan dog ikke lave en negativ liste uden en positiv liste....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Du mister kontakten til venner og familie. Måske besøger de tætteste dig af og til, men det er uundgåeligt at du ikke ser dem nær så tit for de flestes tilfælde.
Kan ses som en fordel at miste kontakten til sin familie;) Nej, du mister ikke kontakten til nogle, jo måske dem som du alligevel ville vokse fra, men nej, du ser dem ikke så tit måske, men måske mere intensivt når det så er. Til gengäld får de andre venner herovre. Det samme ville vel ske, hvis du gerne ville have drömmehuset og derfor var nödt til at flytte til Hedehusene.
Længere transport tid end hvis du bor i Kbh. Er penge ikke et problem for dig, så er tiden sikkert og den mister du lidt af ved at flytte længere væk, som f.eks. til Malmø..
Samme sag som ville du köbe hus i DK. Der kan du sgu heller ikke köre på cykel til jobbet. Så lang tid tager det altså heller ikke at komme til Malmö...
Hvis du er glad for den danske kultur og ikke er så meget for den svenske, så mister du også det.
Ja, ahj, hvor er det ärgeligt... ikke mere fläskesteg og historier om den nye prinsesse (bare rolig, der er masser af royalt sladder om det danske kongehus herovre også:sick:). du behöver altså ikke spise Janssons frestelse eller fejre midsommer, fordi du bor her, hvad der så end skulle väre galt i at blive beriget med en kultur mere. ...Hvad er dansk kultur egentlig?
Jeg har en ven i Malmø (han er fra USA, svensk gift), som ikke laver andet end at fortælle mig om hvor dejligt der er i København kontra Malmø. Om danskerne, som han har et mere positivt syn på. Det er hans holdning, jeg er ikke helt enig, men han ser det udefra fra sit synspunkt. Apropos de svenske piger, siger han at de Københavnske er kønnere (jeg mener, at det er fordi de alle er svenskere, som er herovre for at shoppe det Malmø ikke har og dem i Malmø er danske piger, som er der for at spare penge
Jeg er bedövende ligegald med om de svenske eller danske piger er könnest, det er vel ikke derfor man flytter eller ej, men mange svenskere (skåninge?) har et godt forhold til Kbh, og ser den som värende mere spändende en Malmö, men folket... Tja, jeg blev meget positivt overrasket over, hvor positive svenskere (skåninge?) var overfor os danskere. Blev faktisk temmelig pinlig over hvordan vores syn på svenskere ofte er.
Børnepasning bliver svært hvis begge har jobs. Vuggestuer og børnehaver lukker lidt tidligere end i Kbh og der er det svært nok at nå det i forvejen.
Aner jeg ingenting om, men tror nu nok det löser sig for folk herovre!? (når de har fået plads...)
Du bor i Sverige, for helvede!!! (hvis du ikke opfatter dette som en ulempe, så er du godt på vej til blive lykkelig derovre).
Hvor er det dejligt med de danske fordomme om Sverige:rolleyes: (ja, jeg er ganske lykkelig herovre (hvis man tror på den slags))
Hvis du ikke gider sætte dig ind i alt mulig ævl og kævl om love og regler, så bliv i Danmark! Når du læser disse debatter, er det ikke andet end om hjælp til alle mulige love i Sverige. Der er meget man skal sætte sig ind i.
Ja, bliv i DK og sät dig ind i ävl og kävl om de danske love og regler
Du kan ikke cykle på arbejde.
Jeg har 27 km til jobbet og skal ikke over broen, men jeg cykler alligevel ikke...
Bilerne er billige, men det er fandme dyrt at tage en taxa hjem fra Kbh. kl. 3 om natten.
Derfor tager du toget
Jeg kunne sikkert finde på flere grunde, men har du nikket til bare et par stykker af de ulemper jeg har angivet, så bliv herhjemme i Danmark. Er du derimod rød i hovedet over mine fordomme og udsagn... så bliver du sq sikkert helt vildt lykkelig derovre. Jeg kender flere der er blevet det, så det kan sagtens lade sig gøre. Så blev det skudt med skarpt. håber I svenskere kunne klare det... Husk, at jeg selv holder uendeligt meget af Malmø og har overvejet (og overvejer) løbende at flytte derover på 8. år nu... men København vinder stadig hver gang. Derfor skal dette ikke ses som et angreb på jer som blev lykkelige derovre, men som forberedelse på de nye, så de ved hvad der venter dem af fordomme, kommentarer osv. fra danskere.
Tja, jeg er ikke blevet svensker, det gör man nok ikke af at flytte herovre (er det det du er bange for?) gider ikke höre mere om dit lykkeävl, nej ,man finder ikke lykken herovre, den skaber man! Har lyst til at leje psykoanalytiker og spörge dig om du ärger dig meget over du aldrig har turdet tage springet?:laugh:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg havde tænkt lidt ikke at svare, da det lyder MEGET som sure rønnebær pga din nuværende situation ikke tillader, at du flytter til Malmø. Men, da debatten er ret stor vedr. dlytning til Sverige, og jeg mener, at alle synspunkter skal frem så kommer jeg lige med lidt modspil. >>Du mister kontakten til venner og familie. Måske besøger de tætteste dig af og til, men det er uundgåeligt at du ikke ser dem nær så tit for de flestes tilfælde. << Hmmmm, jeg ser nu mere mine venner og familie, efter jeg er flyttet. Da jeg til tider kører forbi og lige kigger ind. >> Længere transport tid end hvis du bor i Kbh. Er penge ikke et problem for dig, så er tiden sikkert og den mister du lidt af ved at flytte længere væk, som f.eks. til Malmø.<< Ja, jeg har fået 45 km til arbejde i stedet for 15 km, men jeg skal ikke igennem byen, så jeg spare ca. 10 minutter hver vej. Hvis du ikke gider sætte dig ind i alt mulig ævl og kævl om love og regler, så bliv i Danmark! Når du læser disse debatter, er det ikke andet end om hjælp til alle mulige love i Sverige. Der er meget man skal sætte sig ind i. Tjaa, alle mulige regler og love som er besværlige, øhh nej. Faktisk er det meget nemt. Og hvis man har et problem, så findes der steder som denne hjemmeside hvor, at man kan få svar på ALT. Og det kan tilføres, at det offentlige system er væsentlige mere behjælpelig end i Danmark Bilerne er billige, men det er fandme dyrt at tage en taxa hjem fra Kbh. kl. 3 om natten. Ja, der rammer du lidt. Men toget kører hele natten uden nat tillæg. og en taxa koster 59 Sek uanset hvor i Malmø du skal køres hen Mht til fordomme, som du omtaler. Du ved åbenbart intet!!. Jeg kan lige komme med 2 ting, som er meget rammende. 1. Jantelov??? hvad er det? 2. Udseende. Her tænker jeg f.eks mulat eller lign. Der kigges ikke skævt, som i København hvis man ikke lige ser ud som en ærke Skandinavia. Ellers kan jeg godt lide, at du går op i at tage i byen, når du har et barn på 1 1/2 år. For hvor tit er det lige, at man kan det når der er børn involveret :th2: Med venlig hilsen Martin

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Supermule

Ærligt talt..... Har du boet herovre????? Dine udtalelser er typiske for folk der gerne vil, men ikke tør.....:lol: Jeg flytter aldrig til DK igen. ALDRIG!! Mulighederne er ganske enkelt for mange herovre til at jeg vil bosætte mig i et intetsigende villakvarter i Kbh's området....Bare for at sidde i kø på motorvejen om morgenen..... Det tager m9ig kortere tid at køre fra Vellinge til Roskilde, end det tager at køre fra Roskilde V til Fløng om morgenen.... Så det fordomsfulde pis, kan du proppe skråt op...... Det er bare undskyldninger for ikke at gøre det du drømmer om..... Sikekrt fordi fruen ikke vil med.....Så tør du ikke sætte foden i døren og tage springet.....:lol: Men jeg skal da tænke på dit cykleri når jeg sætter mig ind i min dejlige bil, nyder min fede lejlighed, min kone der ikke er stresset fordi vi har en billig lejl og ikke så mange udgifter, når jeg kan nyde solnedgangen over sundet og den fantastiske natur på Näset...... Iøvrigt kun 10 min til Sveriges bedste strande.......Så behold du bare Amager for dig selv.....Bruger det stort set bare som transit til paradis.......:lol:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Fordele ved Sverige når du er dansker: Økonomiske fordele (hus, leveomkostninger, bil). Der er kun én fordel ved at bo i Sverige og det er penge! Ok, de svenske piger ser nu også søde ud.
Temlig naiv anskuelse omkring tanken om at flytte generelt. Jeg har fået 100 gange flinkere naboer, end inde i det hektiske København, hvor alle passer deres eget, og ingen interessere sig for deres medmennesker. Hvis man som jeg er single - med en middelindkomst, kommer man aldrig nogensinde ind på det danske boligmarked. Med mindre man vil bo syd for næstved, på fyn eller i jylland uden for storbyerne. Eller i en lille papkasse på 30 kvm til 1.5 mill kr. Så ja, der er masser af økonomiske fordele - men også rigtig mange andre fordele, hvis man altså kan sætte pris på andet. Tyder ikke på du kan. Ting som natur - 5 mins kørsel uden for helsingborg. Og så kører du mellem marker og enge og små byer. Ting som et skånsk folkefærd, der åbenbart er mere imødekommene end en københavner nogensinde vil blive. Masser af andre fordele, end bare økonomiske. Men ja, de fleste flytter fordi de gerne vil eje deres egen bolig - bil,mad osv er bare bonus med i købet, men ikke så tit hovedgrundlaget for en flytning. Ikke for mig i hvert fald.
Det kommer vel an på den enkeltes persons forhold til venner og famillie ? - hvis man er vant til at se venner og famillie HVER DAG - så ja, så kommer man ikke til at se dem lige så tit hvis man flytter til sverige. Jeg selv ser mine venner og famillie lige så tit, som da jeg boede i Danmark. Men mine venner og famillie kommer så også og besøger mig, uanset pris på overfart eller den tid det tager - derfor det er VENNER og FAMILLIE.
Længere transport tid end hvis du bor i Kbh. Er penge ikke et problem for dig, så er tiden sikkert og den mister du lidt af ved at flytte længere væk, som f.eks. til Malmø.
. Nu bor alle mennesker på denne jord ikke i København, eller arbejder i København. Der mangler noget bred perspektiv i din generelle opfattelse af det danske menneske. Mig selv har lige langt i tid som før jeg flyttede - men jeg spare 500 kr. om måneden nu på min transport :-)
Hvis du er glad for den danske kultur og ikke er så meget for den svenske, så mister du også det.
Definer dansk kultur tak, i denne multi etniske verden. Og hvis du er i DK hver dag for at arbejde, så har du jo også adgang til dansk kultur hver dag.
Du bor i Sverige, for helvede!!! (hvis du ikke opfatter dette som en ulempe, så er du godt på vej til blive lykkelig derovre)
Lugter lidt af misundelse, fordi du ikke har muligheden eller modet til at flytte herover :-) men i princippet gerne vil.
Hvis du ikke gider sætte dig ind i alt mulig ævl og kævl om love og regler, så bliv i Danmark! Når du læser disse debatter, er det ikke andet end om hjælp til alle mulige love i Sverige. Der er meget man skal sætte sig ind i.
Lad mig lave en test - beskriv den danske skattelov, udfra dit synspunkt når du skal udfylde din selvangivelse. Herunder bevis, at du er 100% sikker på du egentlig kender loven så godt, at du kan skrive under på det du gør er helt korrekt. Den almene dansker, kender ikke engang halvdelen af de danske love - det samme gælder for mig. Men ja, der er nogle nye love og regler du skal sætte dig ind i - men sådan er det jo mange gange i en persons livsfase. Som eksempel på dig - loven om børnefamillie ydelse, friplads, børnebidrag mv. eller endnu være, hvis du blir skilt en dag, havd så med bodeling, forældre myndighed mv. kunne du alle de regler inden du fik børn og forlovet? nej vel, dem har du også sat dig ind i.
Du kan ikke cykle på arbejde.
Det er der sq mange mennesker i Danmark der ikke kan - jeg boede i københavn og arbejder i Helsingør - cykle 45 km 2 gange om dagen, er ikke lige min kop the - men jow man kan da, i teorien. Tsk......
Bilerne er billige, men det er fandme dyrt at tage en taxa hjem fra Kbh. kl. 3 om natten.
Dig og dit København - Malmö har da et udemærket byliv ? eller også så går toget hele natten igennem - og det skal ud ikke lede efter på vejen som med en taxa.
Jeg kunne sikkert finde på flere grunde, men har du nikket til bare et par stykker af de ulemper jeg har angivet, så bliv herhjemme i Danmark. Er du derimod rød i hovedet over mine fordomme og udsagn... så bliver du sq sikkert helt vildt lykkelig derovre. Jeg kender flere der er blevet det, så det kan sagtens lade sig gøre Så blev det skudt med skarpt håber I svenskere kunne klare det... Husk, at jeg selv holder uendeligt meget af Malmø og har overvejet (og overvejer) løbende at flytte derover på 8. år nu... men København vinder stadig hver gang. Derfor skal dette ikke ses som et angreb på jer som blev lykkelige derovre, men som forberedelse på de nye, så de ved hvad der venter dem af fordomme, kommentarer osv. fra danskere.
Det er jo en ren skræmmetaktik du har gang i, har ikke noget med gode råd at gøre. Hvis du ville forberede nye, skulle du nok prøve med en mere subjektiv fremstilling næste gang, istedet for at lade din egen mulige misundelse eller ærgelse skinne igennem så meget :-) Men du har ret i, at der er nogle overvejelser man skal gøre sig inden man flytter over. Og hvad man syns er overkommeligt eller ej, er op til den enkelte - men dit sort på hvidt billede syns jeg ikke er særlig brugbart som "Gode" grunde til ikke at flytte til sverige. Hvad med dem der bor uden for København, er de undtaget dine bevæg punkter ? *griner* Se nu at leve din drøm ud, og kom over til Sverige - vi ved jo du gerne vil :D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Denne tråd henvender sig til de danskere som overvejer at flytte til Sverige, men ikke har bestemt sig helt endnu. Du/I arbejder i DK og vil blive ved med det. Du kender ingen i Malmø og har kun familie og venner i København. Matcher du dette håber jeg du kan bruge rådende til noget.
:rolleye: magen til sure opstød - og du kalder dem råd. Ha ha ha. Skræmmekampagne, that's more like it! Men hallo - hvis du virkelig tror at man ikke stiller sig selv disse spørgsmål inden man tager skridtet - og vitterlig tror at man har behov for at høre sure opstød som dine for at "forstå Sverige situationen"... ja så bevar mig vel. Ha ha ha. For ja - naturligvis kræver det noget af dig som kommende tilflytter. Naturligvis er der ting at sætte sig ind. Men sådan er det jo alle steder. Det er da i orden at du personligt ikke "gider". Vi er jo alle - heldigvis - forskellige. Du skal da bare blive i København S - jeg har selv boet på Amager. Det var udmærket mens jeg gjorde det, men savner det ikke overhovedet. Kunne slet ikke forestille mig at mine børn skulle vokse op noget sted i København. Nej tak! Men vi er heldigvis forskellige. Det du sætter pris på, er jeg vokset fra. For mig er det nu andre værdier der betyder noget. Jeg har lyst til at tilbyde mine børn god plads til at tumle sig på - og masser af frisk luft. Jeg kører gerne lidt længere i bil - eller tog for at opnå disse værdier. Når min kæreste og jeg tager i byen eller besøger venner i København holder én af os sig bare ædru og kører bilen hjem. Det er ikke noget problem for os. Men det handler jo i bund og grund om mentalitet. Du lader til at være et af de mennesker som lider af "bro-angst". Måske kommer du en dag over det - måske ikke. Men held og lykke alligevel.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Årets tråd :th2: Jeg flytter sgu tilbage til Danmark nu! Havde jeg dog bare læst denne tråd for fire år siden, så havde jeg ikke rodet mig ud i alle disse problemstillinger her i Sverige :rolleye:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Han er jo bare sur over at alle dem der før købte lejlighederne i KBH har fået øje på Malmö og nu er man brændt inde med investeringen i KBH :laugh: Og med de salgstider får han masser af tid til at nye KBH.........

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Velkommen til Sunddebatten med dit første fantastiske indlæg... For min lille families vedkommende, som så mange andre har nævnt, var det ikke et spørgsmål udelukkende om materielle ting, bil, båd osv. der fik os til det. Vi ville realisere en drøm, og eftersom dette ikke kunne lade sig gøre på den anstændige side af Farø broen, så var vi mere end lykkelige med at skifte Kbh NV ud med NØ Skåne! Det tog os to års overvejelse, så du er vist ved at være godt flytteklar!!!;) I livet er der tilvalg og modvalg, du kan vælge at tackle disse negativt eller positivt, vores tilgang var det sidste. Hvis man dog kan bedst kan lide lugten af dansk jordbærkage, ligusterhæk og 70'er typehuse, samt er bange for at verden er flad og man falder ud over kanten når man når Valby bakke, jammen så for alt i verden forlad ikke nærområdet!!! København er en provinsiel storby, og du finder ikke meget andet end et højere antal af butikker, restauranter etc. som den synlige "City følelse"-forskel fra Malmö (og glem ikke hyggelige Lund). Men prøv du lige at finde den danske lukkelov frem, og skriv så i same parentes, børnefamilie samt vekslende arbejdstider in i ligningen, og se så hvor man finder det højeste score ifht. bopælsland... Jeg bor nærmere Kristianstad (90km stik NØ for Broen), og tro mig, det er en hyggelig by med park og handelsstrøg, ca. en størrelse som Roskilde, og hvad jeg ikke kan få der, har jeg næppe alligevel behov for, så alt er jo et spørgsmål om personlige preference. Du turde ikke, eller som du nok vil forsvarre dig med, jvf. din Negativ liste, ville ikke tage udfordringen op med en sådan chance i dit liv, vi andre har bare en anden indstilling til vores. Held og lykke med de andre udfordringer du så kaster dig over istedet og op med humøret! Heroppe springer hele skoven ud i Linderödsåsen, og du kan tage en tur på Aaaaamager fælled og nyde den *:eek: *...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Kender en som boede i S 2år 1.Sad og ventede 1time på skorstensfejeren som ikke dukkede op = lorte Sverige. 2.Skulle tage 2timer før fri fra arbejde hver gang der skulle betales en regning.. Netbank??? Hvad er det? = lorte Sverige. Han bor nu i DK igen. Så det er helt klart forskelligt hvad personer synes er en forhindring ved at bor herovre.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg kunne sikkert finde på flere grunde, men har du nikket til bare et par stykker af de ulemper jeg har angivet, så bliv herhjemme i Danmark. Er du derimod rød i hovedet over mine fordomme og udsagn... så bliver du sq sikkert helt vildt lykkelig derovre. Jeg kender flere der er blevet det, så det kan sagtens lade sig gøre :) Så blev det skudt med skarpt :fight: håber I svenskere kunne klare det... Husk, at jeg selv holder uendeligt meget af Malmø og har overvejet (og overvejer) løbende at flytte derover på 8. år nu... men København vinder stadig hver gang. Derfor skal dette ikke ses som et angreb på jer som blev lykkelige derovre, men som forberedelse på de nye, så de ved hvad der venter dem af fordomme, kommentarer osv. fra danskere.
Magen til en gang vås og vrøvl skal man da lede længe efter. Du lyder som en gammel kone på en ammestue, der sidder og tuder over en hel masse forhold, som hun ikke kender til! Du har overvejet at flytte herover på 8. år! Måske du skulle prøve det selv, inden du udtaler dig om alle mulige forhold du ikke kender en rygende fis til! Forskån os venligst for dine barnlige fordomme ("Du bor i Sverige") og vis lidt respekt for alle dem der bor herovre, ved at tænke dig lidt om inden du poster sådan et bajskorv-indlæg! :sick: Holy moly, din svenske ex må have været hård ved dig, siden du er så negativ overfor Sverige :fight:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hehehe. Herligt med panderynker. Jeg kan nu godt følge dine punkter stensommer, for jeg flyttede spontant og havde ingen overvejelser gjort mig overhovedet. Der var en bolig inden for rækkevidde så den tog jeg. Lev livet du vé. Det har jeg gjort i 11 mdr. nu og kan derfor sige til alle som overvejer det. Spring ud i det. Svenskerne er dejlige. Og af dine for/imod punkter.... Man finder sku ud af det. Hvis det er det man vil. Men det er klart ikke alle har en brobizz og 300 dkr. til en hurtig kop kaffe en sen lørdag aften. Men man finder ud af det, hvis det er det man vil. God weekend !!!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest michaelbo
Denne tråd henvender sig til de danskere som overvejer at flytte til Sverige, men ikke har bestemt sig helt endnu. Du/I arbejder i DK og vil blive ved med det. Du kender ingen i Malmø og har kun familie og venner i København. Matcher du dette håber jeg du kan bruge rådende til noget. Selv er jeg 28 år, forlovet med en nordmand (har en svensker som ex) og en datter på 1½ år, vi er bosat i Kbh. S. Fordele ved Sverige når du er dansker: Økonomiske fordele (hus, leveomkostninger, bil). Der er kun én fordel ved at bo i Sverige og det er penge! Ok, de svenske piger ser nu også søde ud. Ulemper ved Sverige når du er dansker: Du mister kontakten til venner og familie. Måske besøger de tætteste dig af og til, men det er uundgåeligt at du ikke ser dem nær så tit for de flestes tilfælde. Længere transport tid end hvis du bor i Kbh. Er penge ikke et problem for dig, så er tiden sikkert og den mister du lidt af ved at flytte længere væk, som f.eks. til Malmø. Hvis du er glad for den danske kultur og ikke er så meget for den svenske, så mister du også det. Jeg har en ven i Malmø (han er fra USA, svensk gift), som ikke laver andet end at fortælle mig om hvor dejligt der er i København kontra Malmø. Om danskerne, som han har et mere positivt syn på. Det er hans holdning, jeg er ikke helt enig, men han ser det udefra fra sit synspunkt. Apropos de svenske piger, siger han at de Københavnske er kønnere (jeg mener, at det er fordi de alle er svenskere, som er herovre for at shoppe det Malmø ikke har og dem i Malmø er danske piger, som er der for at spare penge *G*) Børnepasning bliver svært hvis begge har jobs. Vuggestuer og børnehaver lukker lidt tidligere end i Kbh og der er det svært nok at nå det i forvejen. Du bor i Sverige, for helvede!!! (hvis du ikke opfatter dette som en ulempe, så er du godt på vej til blive lykkelig derovre) Hvis du ikke gider sætte dig ind i alt mulig ævl og kævl om love og regler, så bliv i Danmark! Når du læser disse debatter, er det ikke andet end om hjælp til alle mulige love i Sverige. Der er meget man skal sætte sig ind i. Du kan ikke cykle på arbejde. Bilerne er billige, men det er fandme dyrt at tage en taxa hjem fra Kbh. kl. 3 om natten. Jeg kunne sikkert finde på flere grunde, men har du nikket til bare et par stykker af de ulemper jeg har angivet, så bliv herhjemme i Danmark. Er du derimod rød i hovedet over mine fordomme og udsagn... så bliver du sq sikkert helt vildt lykkelig derovre. Jeg kender flere der er blevet det, så det kan sagtens lade sig gøre :) Så blev det skudt med skarpt :fight: håber I svenskere kunne klare det... Husk, at jeg selv holder uendeligt meget af Malmø og har overvejet (og overvejer) løbende at flytte derover på 8. år nu... men København vinder stadig hver gang. Derfor skal dette ikke ses som et angreb på jer som blev lykkelige derovre, men som forberedelse på de nye, så de ved hvad der venter dem af fordomme, kommentarer osv. fra danskere.
Jeg synes ærlig talt at det er noget vrøvl du skriver. Hvis du i dette fora påtager dig at rådgive folk der agter at flytte, så må du i det mindste skrive noget der holder og ikke sådan en gang andenhåndsævl. Fakta er at meget få som har slået sig ned her flytter tilbage!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites