Luggy 10 Anmeld indhold Skrevet May 3, 2007 Hej folks Jeg er pt. igang med noget behandling i Danmark, og har af den grund valgt at gå til den læge, som jeg havde som fast læge, før jeg flyttede til Sverige. De senere par gange, hvor jeg har talt med lægen telefonisk, har han hentydet til min 'rettighed' til at gøre brug af andre læger. Jo jo det ved jeg, men .. ja .. for mig ligger der noget tryghed i at kunne komme hos én, man kender, når man er igang med behandling. Nu har han så direkte sagt, at han synes, det var god idé, at jeg fik mig en fast læge i Sverige. Ja, det gør jeg brug af i andre tilfælde, men ikke mht. til denne behandling. Så jeg har spurgt manden, om han synes, det er besværligt, at jeg kommer i hans konsultation? Hvortil han svarer 'ja, det er det. For jeg får ingen penge for dig, men lad os nu gøre denne behandling færdig'. Altså ... det fatter jeg ikke pind af , men hurra hvor har jeg lyst til at færdiggøre min behandling hos ham.:th2: Er der nogen, der kender til en dansk læge, der ingen problemer har med os herover fra den anden side af broen? Jeg kunne selvfølgelig også skrive til Mads & Monopolet :D , men jeg satser på gode kommentarer fra jer. Tjank U! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
ulmus 0 Anmeld indhold Besvaret May 3, 2007 Ja, din læge er en klaphat. Du har fuld ret til at benytte en læge i Danmark, hvis du arbejder i DK, men bor i Sverige. For at kunne dette, skal du have et gult EØS-sygesikringskort. Det får du ved at henvende dig til sygesikringskontoret i den kommune, du kommer fra. På det kort står der på bagsiden, hvad lægen skal gøre for at få penge for dig, og at det er din ret at benytte ham. Hvis du har brug for yderlige oplysninger, er der masser af imdlæg i debatten, så prøv evt. at bruge søgefunktionen. Jeg har boet i Malmö i 6 år og har haft min gamle læge i Danmark i alle årene. No problems! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kim H 10 Anmeld indhold Besvaret May 3, 2007 Der er næppe tvivl om, hvad der er din ret - som Ulmus også skriver. Fra mit virkelige liv kan jeg fortælle følgende ... Min egen læge har taget mine besøg som en hel naturlig ting - der falder et par humoristiske bemærkninger om, at jeg jo er blevet til en slags svensker - men der er ingen "dårlige vibrationer". Min kones læge har - ligesom Luggys - antydet at det ville være en god ide, at hun finder en anden læge. Jeg tror, at det i dette tilfælde hænger sammen med, at bureaukratiet omkring grænsegængere giver nogle nye udfordringer (til en læge som er moden til en tilværelse som pensionist). Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Luggy 10 Anmeld indhold Besvaret May 3, 2007 Jeg har dansk sygesikring (papversionen), og dette har lægesekretæren også kopieret. Så på den måde skulle tingene være i orden. Jeg tror (desværre), at det handler om, som Kim skriver, at det er en læge, der ikke gider bureaukratiet og måske selv er ved at være tæt på retirement. Så må man jo finde en anden, der ikke er bange for en administrativ udfordring;) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret May 3, 2007 Nu har han så direkte sagt' date=' at han synes, det var god idé, at jeg fik mig en fast læge i Sverige. Ja, det gør jeg brug af i andre tilfælde, men ikke mht. til denne behandling.[/quote'] Nu er det jo sådan at du betaler skat i Danmark og således er omfattet af dansk sygesikring der inkluderer fri lægehjælp. Du kan i princippet vælge en vilkårlig læge i Danmark og de skal servicere dig. Går du til en læge i Sverige - hvilket du også er i din gode ret til - koster det sædvanligvis en konsultationsafgift. Til gengæld kan man bestille tid hos vagtlægen - det er altså ganske smart.. Jeg har også fået kommentaren "hvorfor vælger du ikke bare en læge i Sverige" et par gange. Ærlig talt, jeg betaler for at være med over skatten - og så gider jeg ikke skulle diskutere det. Er det bøvlet for lægerne at håndtere grænsegængere i forhold til sygesikringen, så syntes jeg ærlig talt at det er dér de skal vende deres irritation. Som grænsegænger er det jo heller ikke et VALG at være med til at betale til den danske stats sygesikring. At det så deruodver kan være ganske praktisk at kunne vælge en læge tæt på arbejdet i stedet for hjemmet er en anden sag. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
cbpwr 10 Anmeld indhold Besvaret June 3, 2007 hmmm. der hersker en del tvivl fra de danske læger hvordan de skal gøre, eller også tænker de bare hvis det kan losse os over til en svensk læge så har de en mindre at tænke på :) Jeg ringede til en læge i Bagsværd (jeg arbejder i Lyngby), og der fik jeg beskeden om at hun godt kunne hjælpe, men ikke ville, pga de ikke får betaling for en Dansker som bor i Sverige, med mindre de bor i samme kommune som lægen er i. Dvs hun henviste mig til en læge i Lyngby. Jeg har også et par gange brugt læger i min barndomskommune, de virker heller ikke så glad for at servicere en. Sådanne som jeg forstod det har man frit lægevalg i DK. jeg kan vælge en i Lyngby, Bagsværd, Nykøbing Falster eller hvor jeg nu vil. Men jeg tror det måske kræver lidt mere papir arbejde fra Lægen, så måske derfor disse "historier" når man ringer til dem. -Claus- Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Anne-Grete 10 Anmeld indhold Besvaret June 5, 2007 ... og så er der lige min læge. Jeg gik på efterløn sidste sommer og har derfor ikke dansk sygesikringsbevis. Jeg fortalte det til min danske læge, som sagde: Du kan da bare blive ved med at komme. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Luggy 10 Anmeld indhold Besvaret June 15, 2007 Jeg kan så fortælle, at jeg har fundet en læge på Amager, som er vant til danskere, der bor i Sverige. Kein problem og ingen angst for mere papirarbejde .... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites